کد خبر: ۳۶۵۲۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
هر دم از این باغ بری می‌رسد
فاز اول منطقه آزاد فرودگاه امام دیروز در شرایطی افتتاح شد که عملکرد مناطق آزاد تاکنون تجربه تلخی رابرای کشورمان به ارمغان آورده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، عملکرد مناطقی چون کیش، قشم و اروند که سالهاست از تبدیل آنها به منطقه آزاد اقتصادی می‌گذرد نشان می‌دهد که این مناطق اغلب به دروازه واردات  کالاهای بنجل و لوکس خارجی تبدیل شده و از اهداف اولیه و اصلی خود مبنی بر تسهیل صادرات و کمک به تولید ملی فاصله زیادی گرفته است.

براین اساس، عقل سلیم حکم می‌کرد که با توجه به تجربه ناموفق مذکور مسئولان ذی‌ربط از راه‌اندازی مناطق آزاد جدید حداقل تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور به جایگاه مطلوبی نرسیده است پرهیز می‌کردند، اما برخلاف این نظر سلیم، روز گذشته با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی که اخیراً دفاع عجیب و غریبی هم از اقتصاد لیبرالی کرده است فاز اول منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی امام خمینی در بیخ گوش تهران افتتاح شد.

این منطقه در فاز نخست در 40هزار متر مربع اراضی مسقف ایجاد شده و از 20 سال معافیت مالیاتی برخوردار است.

حال سؤال اساسی اینجاست که در شرایطی که کشورمان با فرار مالیاتی شدیدی از سوی دانه درشت‌های تجاری روبروست تا حدی که به گفته یکی از مقامات گمرک بیش از 60 واردکننده بزرگ کشور تاکنون یک ریال مالیات نپرداخته‌اند، آیا امتیاز جدید 20 سال معافیت مالیاتی به منطقه آزاد امام سبب راحتی خیال این دانه درشت‌ها برای فرار از مالیات نمی‌شود؟

آیا واقعاً اقتصاد ایران نیازمند افزایش مناطق آزاد و ویژه است؟ آیا این موضوع می‌تواند ترجمه‌ای مناسب برای اجرایی شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد؟

فراموش نکنیم با توجه به مشکلاتی که اکنون در اداره مناطق آزاد به دلیل ناتوانی در کنترل واردات و برخی رانت‌خواری‌ها وجود دارد کارشناسان مدتهاست بر تحقق نیافتن اهداف مناطق آزاد و ویژه تأکید کرده و خواستار اصلاح ساختار آنها شده‌اند.

افزایش تعداد مناطق آزاد خیانت به تولید ملی است
چندی پیش جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگویی با تأکید بر جلوگیری از افزایش بی‌رویه مناطق آزاد گفت: متأسفانه با کارکردی که امروز مناطق آزاد تجاری دارند، افزایش تعداد آنها خیانت به تولید داخلی کشورمان است.

قادری افزود: براساس اصول اقتصادی، مناطق آزاد در نظر گرفته می‌شود تا دولت با استفاده از جاذبه‌ها و مشوق‌هایی نظیر عوارض گمرکی صفر، بخشش مالیاتی و ده‌ها امتیاز دیگر زمینه حضور سرمایه‌گذاران و ایجاد اشتغال در این مناطق را فراهم کند، اما امروز می‌بینیم این مناطق نه تنها به دروازه ورود انواع و اقسام کالاهای مصرفی و لوکس تبدیل شده، بلکه زمینه‌ای برای فساد و رانت‌خواری را نیز ایجاد کرده است.

این نماینده مجلس با تأکید بر این که قرار بود مناطق آزاد سکوی پرش صادراتی کالاهای تولید ایران باشد، تصریح کرد: هیچ کس مخالف توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در مناطق مختلف کشورمان نیست، اما این روند باید علمی و مستند به مدارک کافی و اقتصادی باشد. در صورتی که امروز آنچه در مناطق آزاد روی داده و کم و بیش از آن با خبر هستیم، چیزی جز دوری از موضوع اقتصاد مقاومتی به فرموده مقام معظم رهبری نبوده است و در این مناطق خبری از حمایت از تولید داخلی نیست. به صورتی که اگر به اطلاعات موجود از ایجاد اشتغال و فعالیت کارگاه‌ها در این مناطق بنگریم، همواره شیب نزولی آنها را در مقابل افزایش واردات می‌بینیم.

وی دلیل افزایش تمایل برخی افراد به ایجاد مناطق آزاد بیشتر در سراسر کشور را در زندگی تجملاتی دانست و گفت: گروهی با دیدن عبور و مرور خودروهای لوکس و گران‌قیمت در مناطق آزاد مثل اروند، کیش یا قشم تصور می‌کنند با ورود این گونه کالاها زندگی و کسب و کارشان رونق خواهد گرفت. در حالی که اگر نگاهی دقیق به موضوع داشته باشیم این روند با توجه به نقص‌هایی که در اداره مناطق آزاد و قوانین وجود دارد به جز افزایش بیکاری و بروز برخی معضلات اجتماعی به دلیل افزایش تجمل‌گرایی چیز دیگری برای مناطق یاد شده به ارمغان نیاورده است.

نباید بارانداز کالاهای خارجی را افزایش دهیم
غلامرضااسداللهی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز چندی قبل در گفت‌وگو با یک رسانه مکتوب گفت: نباید سیاستی در پیش گیریم که به تعداد باراندازهای کالاهای خارجی در ایران بیفزاییم.

اسداللهی تصریح کرد: در شرایطی که اعلام می‌شود رکود اقتصادی داریم و بسیاری از تولیدکنندگان دچار مشکل شده‌اند، افزایش تعداد مناطق آزاد که دروازه واردات کالاهای خارجی است، چه جایگاه علمی و اقتصادی برای کشورمان دارد؟ مگر قرار نیست دولت برنامه‌ای برای خروج از رکود ارائه دهد، آیا برنامه دولت افزایش واردات بوده است؟

وی ادامه داد: این در حالی است که گروهی می‌گویند این مناطق می‌تواند به درآمدهای دولت بیفزاید، اما فراموش کرده‌اند که درآمدهای حاصل از این مناطق باید در خود آنها هزینه شود و هیچ دردی از بودجه دولت دوا نمی‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها