کد خبر: ۳۶۶۸۵۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
پس از چین، ایتالیا و فرانسه، نوبت به آلمان رسید؛
پس از ایتالیا و فرانسه، اکنون نوبت به آلمان رسیده تا بتواند به رونق اقتصادی‌اش بیفزاید و ایران را بهشت صادرات کالاهای آلمانی نماید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از آناج، بیشتر از یک ماه از سفر رئیس‌جمهور ایران به ایتالیا و فرانسه می‌گذرد. پرواز تهران- رم حسن روحانی نخستین سفر پساتحریمی دولت یازدهم بود که طی مدت 5 روز انجام شد. یکی از دستاوردهای این سفر عقد قرارداد با شرکت‌های فرانسوی پژو و ایرباس بوده که ماه‌ها با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

عباس آخوندی، وزیر راه و مسکن و شهرسازی، در نهم بهمن‌ماه، با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت‌آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: «طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی ۱۱۰ فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد».آخوندی در حالی رقم این قرارداد را 10.5 میلیارد دلار اعلام کرد که پیش از او خبرگزاری فرانسه، رقم آن را بالغ بر 25 میلیارد دلار اعلام کرده بود.

روحانی پس از بازگشت از فرانسه، طی یک گفت‌وگوی تلوزیونی، دستاوردهای سفر خود را تشریح نمود و با اظهارنظری عجیب، با بیان اینکه یکی از اهداف ما این است که دنبال اشتغال جوان‌ها باشیم، تصریح کرد: «اتفاقاً در مصاحبه‌ی مطبوعاتی با رئیس‌‌جمهور فرانسه که گفته بودم هدف ما ایجاد اشتغال برای جوان‌هایمان است، آقای اولاند هم گفت یکی از اهداف ما برای کار با ایران و سرمایه‌گذاری در ایران اشتغال‌های جوان‌های ایران است.»

این سخن روحانی در حالی است که او هیچ‌گونه توضیحی درباره‌ی چگونگی نقش فرانسه در ایجاد شغل برای جوانان ایرانی ارائه نکرده است و منطقی هم نیست که با قراردادهایی عمدتاً وارداتی، نرخ بیکاری در ایران کاهش یابد. لاف فرانسوا اولاند درباره ایجاد اشتغال برای جوانان ایران و تکرار این ادعا توسط روحانی، در شرایطی مطرح می‌شود که فرانسوی‌ها به‌شدت با معضل بیکاری دست به گریبان هستند و نرخ بیکاری در این کشور، در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی، روندی صعودی به خود گرفته و به بالاترین حد خود طی ۱۸ سال اخیر رسیده است.

پس از ایتالیا و فرانسه، اکنون نوبت به آلمان رسیده تا بتواند به رونق اقتصادی‌اش بیفزاید و ایران را بهشت صادرات کالاهای آلمانی نماید. امروز دست‌اندرکاران اقتصادی در آلمان امیدوارند که بتوانند قراردادهای کلان چند میلیارد یورویی با تهران منعقد کنند.

در همایش اقتصادی ایران و آلمان که پنج‌شنبه هفته گذشته با حضور معاون وزیر امورخارجه آلمان برگزار شد، اشتفان اشتاین‌لاین چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی بین ایران و آلمان را خوب ارزیابی کرد و گفت: «هیأت اقتصادی آلمان به ریاست «زیگمار گابریل» وزیر اقتصاد این کشور به همراه نمایندگان بیش از یک‌صد شرکت صنعتی و بازرگانی به‌زودی به تهران سفر خواهد کرد.» اشتاین‌لاین در مهم‌ترین بخش از صحبتش، ایران را «یکی از پررونق‌ترین بازارهای اقتصادی معاصر» توصیف کرد.

میزان صادرات آلمان به ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۲.۴ میلیارد یورو بوده که خبرگزاری آلمان از قول «فولکر ترایر»، رئیس بخش اقتصاد خارجی اتاق بازرگانی و صنعتی این کشور گفته است: «بر همین اساس نزدیک به ۸۰ هزار فرصت شغلی جدید در آلمان ایجاد خواهد شد.»

دولت یازدهم که ظاهرا علاقه‌ی زیادی به واردات کالاهای خارجی دارد، تنها تا شهریورماه سال جاری، در حدود 22.3 میلیارد دلار کالا از چین وارد کشور کرده است که این رقم نشان‌دهنده‌ی افزایش دو برابری واردات سالیانه ایران از چین، نسبت به دولت قبل است. این در حالی است که حسن روحانی در اولین گزارش صد روزه خود در آذرماه 92 گفته بود: «دولت قبل شغل زیاد ایجاد کرد، اما برای چینی​ها و کره‌ای‌ها».

اکنون دولت یازدهم، علاوه بر افزایش واردات کالاهای چینی، دروازه‌های اقتصاد کشور را به روی کالاهای ایتالیایی، فرانسوی و در آینده، آلمانی می‌گشاید تا کمترین ارزشی برای سیاست اقتصاد مقاومتی که تکیه بر ظرفیت داخلی دارد، قائل شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها