کد خبر: ۳۷۰۱۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۱۸ فروردين ۱۳۹۵
جمهوری آذربایجان اعلام کرد نیروهای تحت حمایت ارمنستان در منطقۀ مورد مناقشۀ قره‌باغ طی 24 ساعت یکصد و 15 بار آتش‌بس را نقض کرده‎اند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پرس تی وی، خبرگزاری ریانووستیِ روسیه روز چهارشنبه (18 فروردین) این خبر را به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

در مقابل نیروهای جدایی‌طلب قره‌باغ روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند توافق آتش‌بس با ارتش جمهوری آذربایجان طی شب گذشته برقرار بوده است.

در بیانیۀ جدایی‌طلبان آمده است: «شب گذشته، آتش‌بس به طور کلی در محل رویارویی نیروها برقرار بود.»
جمهوری آذربایجان و نیروهای تحت حمایت ارمنستان در منطقۀ مورد مناقشۀ قره‌باغ در خاک این کشور روز سه‌شنبه (17 فروردین) به یک توفق آتش‌بس دست یافتند.

پس از این توافق وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اقدامات نظامی از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه به وقت محلی متوقف شده است.

سخنگوی وزارت دفاعِ منطقۀ خودمختار قره باغ پیشتر گفته بود پس از چهار روز درگیری شدید، با مقامات آذری برای آتش بس در این منطقه به توافق دست یافته‌اند.

از ابتدای هفتۀ جاری علاوه بر بالاگرفتن درگیری در منطقۀ قره‌باغ، جنگ لفظی، هشدار و تهدیدهای پی در پی مقامات هر دو طرف، شعلۀ جنگ را برافراوخته تر کرد.

وزارت دفاع آذربایجان روز سه‌شنبه اعلام کرد با وجود آتش‌بس یکجانبۀ جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه (15 فروردین) نیروهای ارمنی حملات توپخانه‌ای خود را علیه مواضع نظامی و روستاهای مسکونی در نزدیکی قره‌باغ ادامه داده‌اند و هشدار داد در صورت تداوم حملات، استپاناکرت، مرکز قره‌باغ را هدف یک «حملۀ اساسی» قرار می‎دهد.

مقامات منطقۀ خودمختار قره‌باغ نیز در مقابل تهدید کردند در صورت هدف قرار گرفتن استپاناکرت، واکنش تلافی‌جویانۀ «بسیار رنج‌آوری» نشان خواهند داد.

براساس اعلام روز سه‌شنبۀ وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در درگیری‌های یکشنبه و دوشنبه (15 و 16 فروردین) در قره‌باغ، 16 نیروی آذربایجانی به دست سربازان تحتِ حمایت ارمنستان کشته شدند.

براساس آن‌چه در بیانیۀ وزارت دفاع آذربایجان ذکر شد، تا روز سه شنبه یکصد و 70 نیروی ارمنی و 12 خودروی نظامی آن‌ها در درگیری‌ها از بین رفته بودند.

اما سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در گفت‌وگو با خبرگزاری اسوشیتد پرس ضمن رد این موضوع، این آمار را زاییدۀ تخیلِ آذربایجانی‌ها دانست.

منطقۀ قره‌باغ در داخل خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما ارامنه بر آن کنترل دارند. ارامنه پس از پایان جنگ جدایی‌طلبانۀ خود با آذربایجان در سال 1994 این منطقۀ خودمختار را تحت حمایت نظامی و مالی کشور ارمنستان اداره می‌کردند.

نیروهای تحت حمایت ارمنستان و جمهوری آذربایجان یکدیگر را متهم به نقض آتش‌بسی کرده‌اند که در سال 1994 و پس از کشته شدن حدود 30 هزار نفر در درگیری‌های چند ساله به دست آمد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها