کد خبر: ۳۷۱۲۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۱۰ بهمن ۱۳۹۰
كارشناسان مسائل خاورميانه مي‌گويند که با مطرح شدن مسئله گشايش دفتر طالبان در قطر، رقابتي ميان اين كشور با سعودي‌ها براي ايجاد اين دفتر و حمايت از طالبان در جريان است.
به گزارش 598، خبرگزاري دانشجو به نقل از روزنامه القدس العربي، آمريكا كه اكنون نزديك به 10 سال بعد از اشغال افغانستان خسارات فراوان اقتصادي، نظامي و سياسي را متحمل شده است، در حال امتياز دهي و درخواست براي گفت‌وگو با طالبان است كه اين نوعي پذيرش شكست در جنگ افغانستان براي آمريكا محسوب مي شود.

اين در حالي است كه هفته گذشته فرانسه نيز با اعلام خروج زودهنگام نيروهاي خود از افغانستان، به نوعي به اين شكست اعتراف كرد.

در اين ميان با مطرح شدن مسئله گشايش دفتري براي طالبان در قطر رقابتي ميان عربستان و قطر براي ايجاد اين دفتر و حمايت از طالبان در جريان است.

در حالي كه ايالات متحده از ايجاد دفتر طالبان در قطر حمايت مي كند،‌ عربستان به حلقه ديگري براي حمايت خود روي آورده و آن تلاش براي جلب حمايت پاكستان و دولت حامد كرزاي است.

مقامات سعودي حتي از آمادگي خود براي گشايش سفارت طالبان در رياض نيز خبر داده اند!

دور از ذهن نيست كه عربستان بتواند با اقناع واشنگتن و پاكستان آن هم در زماني كه بحث گفت‌وگوي آمريكا با طالبان مطرح است، موفق به تحقق اهداف خود شود.

نبايد فراموش كرد كه سعودي ها با حمايت گسترده نظامي و مالي از طالبان در زمان جنگ سرد، با آمريكايي ها همراهي كردند.

برخي تحليل گران مي گويند: عربستان و قطر در حال حاضر در حال رقابت نبوده، بلكه متحد يكديگرند؛ چنانكه موضع آنان در قبال يمن، ليبي و سوريه همسو بود و اخيرا نيز قطر از ايجاد بانك مركزي شوراي همكاري خليج فارس در رياض حمايت كرده است.

اما به نظر مي رسد تلاش هاي گسترده عربستان براي ايفاي نقش در مورد مسئله سوريه كه پيشنهاد خروج ناظران اتحاديه عرب از سوريه و همچنين ديدار سعود الفيصل، وزير امورخارجه سعودي ها با برهان غليون از رهبران معارض سوري از نمونه هاي آن است،‌ نشان مي دهد كه عربستان سعي دارد رهبري يكه تازانه خود در شوراي همكاري خليج فارس را كه با ديپلماسي گسترده قطر كاهش يافته است،‌ دوباره بازيابد.

شايد برنده اصلي در اين رقابت طالبان باشد كه بعد از سال ها حمايت از سوي كشورهاي حاشيه خليج اكنون كه خود را در مقابل حمايت هايي از نوع جديد مي بيند براي ايالات متحده و جهان نگران از تروريسم عشوه گري مي كند!!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها