کد خبر: ۳۷۲۶۸۸
زمان انتشار: ۰۱:۳۰     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
حسین مولایی
برژینسکی نام سایر کشورهایی که در این طرح همکاری کرده بودند را نمی‌گوید اما دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با توجه به برخی مدارکی که پس از بمباران هلی کوپترها سالم مانده بودند می‌گویند: «این کشورها عبارت بودند از عربستان سعودی، ترکیه، عمان و پاکستان.»

پایگاه 598: سیزدهمین اجلاس سازمان همکاری کشور اسلامی در استانبول ترکیه در حالی با شعار «وحدت و همبستگی برای عدالت و صلح» ! برگزار شد که عمده هدف برخی ها (از جمله عربستان)؛ حمله به جمهوری اسلامی ایران، تضعیف محور مقامت و خوش خدمتی به غرب و رژیم صهیونیستی بود. خباثت و دشمنی عربستان در این اجلاس به حدی بود که حتی سخنان تهدید آمیز محمد جواد ظریف و اتمام حجت و خط و نشان های رئیس جمهور ایران برای اردوغان نیز نتوانست مانع از نوشتن بیانیه ای ضد ایرانی توسط عربستان و همپیمانان این کشور شود.

این اقدام ضد ایرانی عربستان در اجلاس همکاری کشور های اسلامی در حالی با صدور بیانه پایان یافت که این کشور تاریخچه ای طولانی در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران داشته و حتی در بسیاری از طرح های ضد ایرانی غرب و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله حمله طبس مشارکت داشته و بر مبنای اسنادی که توسط ویکی لیکس به سال 2008 منتشر شد ملک عبدالله آمریکا را ترغیب به حمله به ایران می کرده است.

عربستان سعودی دشمنی تاریخی تمام عیاری با جمهوری اسلامی ایران داشته و با حمایت تمام عیار از حکومت صدام حسین در جریان جنگ تحمیلی، تلاش برای تضعیف منافع ایران در عراق، سوریه و لبنان آن را به اثبات رسانده است. اگر رفتار خصمانه این کشور در رابطه با حجاج ایرانی و منازعه بر سر جزایر ایرانی را از نمونه تاریخی دشمنی این کشور قلمداد کنیم، با پیروزی انقلاب اسلامی این دشمنی شدت یافته و از نبرد نیابتی تا تهدید به جنگ پیش رفته و با فجایع منا و بازی سازی در اجلاس اخیر کشور های اسلامی ادامه یافته است.

با این حال تمام هزینه های این کشور برای مستحکم کردن جایگاه خود در منطقه از جمله در عراق با هدف استقرار یک حکومت نزدیک به خاندان آل سعود، در سوریه به منظور دور کردن این کشور از ایران، ممانعت از قدرت گرفتن حزب الله در لبنان و... هیچگاه، حتی با حمایت علنی از داعش، اهداف مورد نظر آنها را تامین نکرده و به مانند مشارکت در جمله آمریکا به طبس محکوم به شکست است.

اما در بعد بین المللی ، بازی سازی عربستان سعودی در حالی استمرار دارد که دشمنان اسلام با ایجاد بحران تروریسم در منطقه و سایر چالش ها در سطح منطقه در تلاش برای جلوگیری از به کارگیری قدرت جهان اسلام برای آزادی قدس شریف هستند و با حوادثی همچون حادثه یازده سپتامبر، گزاره "اسلام مساوی با تروریسم " را نزد افکار عمومی انگاره سازی می کنند.

***مشارکت عربستان در حمله طبس:

در پی ناکامی دولت ایالات متحده آمریکا در اعمال فشار سیاسی و اقتصادی برای آزادی گروگان‌های آمریکایی در تهران که در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا بازداشت شده بودند، جیمی کارتر رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دستور انجام عملیات آزادسازی گروگانهای آمریکایی را صادر کرد. عملیات نظامی طبس که نام عملیاتی آن در ارتش آمریکا عملیات پنجه عقاب [1]بود، توسط نیروی دلتا با هدف آزادسازی آمریکایی‌های گروگان گرفته‌شده توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، در تهران بود.

سربازان آمریکایی برای این تجاوز، متشکل از افراد تعلیم یافته نیروی زمینی و چتربازان نیروی دریایی بودند که از بین اعضای نخبه یک گروه داوطلب انتخاب شدند. این گروه تحت نظارت سرهنگ ”چارلزبک ویث" که در جنگ ویتنام از شهرت ویژه ای برخوردار شده بود، آموزش دیدند... این تیم نجات، کمی پیش از آغاز عملیات در ایران، ظاهراً به عنوان شرکت در یک مانور نظامی مشترک میان مصر، آمریکا و عربستان سعودی، عازم مصر شدند و در پنجم اردیبهشت ماه شش هواپیمای باری غول پیکر ”هرلوکس سی-130"، با 90 نفر کماندو و 90 نفر خدمه هواپیما، مصر را به سوی باند فرودگاهی در دشت کویر ایران ترک کردند... هواپیماهای سی-130 می بایست با هشت هلی کوپتر”سیکورسکی.آر.اچ.53" نیروی دریایی آمریکا که به اسب دریایی معروف بودند، و از ناو هواپیمابر ”نیمیتز" واقع در دریای عمان پرواز کرده بودند، ملاقات می کردند.

برژینسکی بعدها در توضیح گوشه‌هایی از ابعاد این توطئه، به همکاری مصر و چند کشور دیگر اشاره کرده و می‌گوید: «در انجام این عملیات ما از همکاری صمیمانه یک کشور دوست و همکاری غیرمستقیم چند کشور دیگر منطقه که از چگونگی این عملیات و هدف آن اطلاع نداشتند، برخوردار شدیم. ”سادات" همان طور که انتظار داشتیم بی دریغ امکانات خود را در اختیار ما گذاشت. چند کشور دیگر هم در تدارک این عملیات در داخل ایران با ما همکاری کردند.» برژینسکی نام سایر کشورهایی که در این طرح همکاری کرده بودند را نمی‌گوید اما دانشجویان مسلمان پیرو خط امام با توجه به برخی مدارکی که پس از بمباران هلی کوپترها سالم مانده بودند می‌گویند: «این کشورها عبارت بودند از عربستان سعودی، ترکیه، عمان و پاکستان.» یعنی رژیم های وابسته ای که امیدوار بودند هر چه زودتر از شر خطری که انقلاب اسلامی برای آنها به وجود آورده بود، خلاص شوند. [2]

*** دلایل  استمرار دشمنی تاریخی عربستان

عربستان سعودی دشمنی تاریخی تمام عیاری با جمهوری اسلامی ایران داشته و این سیاست خود را از سالروز تاسیس جمهوری اسلامی ایران و در موارد متعددی از جمله مبارزه با اهداف انقلاب اسلامی، حمایت از صدام و همکاری تمام عیار با آمریکا و رژیم صهیونیستی به اثبات رسانده و در اجلاس سران کشور های اسلامی بار دیگر تکرار کرد. همه این اینها؛ مجموعه اقداماتی است که از ساختار و ذات این دولت پادشاهی و مطلقه نشات می گیرد.

سعودی ها با درک ضعف نظام سیاسی قدرت مطلقه پادشاهی و چالش های درونی طیف شاهزادگان جوان و ماجراجو و تهدیدهای جمعیتی خود از فقر و فلاکت قسمت عمده ای از مردم عربستان، می خواهند فرار به جلو انجام دهند در حالی که ذات نظام سیاسی آنها فاقد مشروعیت و دموکراسی است. هدف از ورود جدی عربستان به بحران های منطقه ای و ایجاد ائتلاف های متعدد، ایفای نقش رهبری در میان کشورهای اسلامی و تقابل با نقش منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است که درصدد دعوت کشورهای اسلامی به وحدت و تقویت محور مقاومت اسلامی در منطقه است.

دو قطبی کردن جهان اسلام در پی ائتلاف نظامی به اصطلاح کشورهای اسلامی ضد تروریسم، خطری بزرگ برای جهان اسلام و تهدیدی برای واگرایی کشورهای اسلامی از ایران است و اهتمام عربستان در ایجاد این ائتلاف، به منظور کاهش فشارهای منطقه ای و بین المللی علیه این کشور به عنوان خاستگاه تروریسم و گروه های افراطی است. عربستان سعودی تحت تأثیر مدیریت راهبردی آمریکایی ها و صهیونیست ها و با برخورداری از میلیاردها دلار ثروت نفتی، بعد از 5 سال مداخله در سوریه و لبنان و عراق و بحرین با شکست مواجه شده و می خواهد نقش جدیدی را به نیابت از آمریکایی ها و صهیونیست ها برای مخالفت و رقابت استراتژیک با ایران ایفا نماید.

 در بعد دیگر؛ اقدامات تفرقه افکنانه و جنگ افروزی های عربستان و برخی از دولت های عربی توطئه آمریکایی- صهیونیستی علیه قدرت گیری جهان اسلام است در حالی که فلسطین به عنوان مشکل اصلی جهان اسلام به فراموشی سپرده شده و ترور و نا امنی سراسر خاور میانه را فرا گرفته است.

در حالی که جهان اسلام با برخورداری از ظرفیت ها و عوامل توانمندسازی همچون موقعیت جغرافیایی ممتاز، برخورداری از 75 درصد ذخایر نفت جهان و و 57 درصد ذخایر گاز جهان، سیطره بر گذرگاه ها و تنگه های عبور اجباری بین المللی نظیر کانال سوئز، تنگه هرمز، باب المندب و همچنین موقعیت ژئو کالچر منحصربفرد، توانایی تبدیل شدن به یک قطب بزرگ قدرت در مقیاس جهانی را داراست. لذا آنها با ایجاد بحران تروریسم در منطقه و سایر چالش در سطح منطقه در تلاش برای جلوگیری از به کارگیری قدرت جهان اسلام برای آزادی قدس شریف هستند و با حوادثی همچون حادثه یازده سپتامبر گزاره "اسلام مساوی با تروریسم است" را نزد افکار عمومی انگاره سازی می کنند.

پی نوشت :

Operation Eagle Claw

2.http://revolution.pchi.ir/show.php?page=contents&id=10641


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها