کد خبر: ۳۷۴۹۷۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارشناس حوزه بین الملل در گفت‌وگو پایگاه ۵۹۸ پاسخ داد:
هانی زاده در خصوص تاثیر مذاکرات آمریکا و روسیه در سقوط خان‌طومان اظهارداشت: اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در خصوص اینکه اسد هم پیمان استراتژیک روسیه نیست نشان می دهد که احتمال دارد رویکرد روسیه در مقابل بحران سوریه تغییر بیابد/ روسها همواره به دنبال حفظ منافع خود هستند و به شخص و نظام معینی اهمیت نمی دهند.
دکتر حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل و بخصوص جهان عرب در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل پایگاه 598 در رابطه با سقوط خان‌طومان اظهار داشت: سقوط شهر استراتژیک خان طومان در اطراف حلب نتیجه رایزنی مشترک آمریکا، ترکیه و عربستان برای تقویت مجدد گروهک های تروریستی بوده است. با توجه به اینکه شهر خان طومان مشرف بر جاده بین المللی دمشق-حلب-ترکیه است و تسلط گروهک های ترویستی جبهه النصره، جیش الاسلام، احرارالشام و فتح الاسلام بر جاده استراتژیک دمشق-حلب می تواند موازنه قدرت را در عرصه های میدانی به نفع گروهک های تروریستی تغییر بدهد.

ایشان تصریح کردند: به همین منظور آمریکایی ها از مدت ها پیش درصدد بودند تا از طریق ارسال تسلیحات به گروهک های تروریستی شطرنج نظامی سوریه را به نفع گروه های مخالف بشار اسد تغییر بدهند و محور مقاومت را تضعیف نمایند و اقدام به تقویت گروهک های تروریستی نمودند در نتیجه توطئه مشترک آمریکا ترکیه و عربستان بود.

وی گفت: به نظر می رسد که در آینده هم از این دست اتفاقات در سوریه رخ خواهد داد. با توجه به پیشروی های اخیر دولت سوریه در مناطقی از حلب مخصوصا در نزدیکی های مرز مشترک سوریه و ترکیه به نظر می رسد که سقف چانه زنی دولت بشار اسد در مذاکرات ژنو افزایش یافت و این مسئله نگرانی بازیگران بحران سوریه را به دنبال داشته و به همین دلیل آمریکا با اعزام نیروهای آموزشی شیوه های حمله به مناطق استراتژیک را به گروهک های تروریستی آموزش داده است.

هانی زاده در خصوص تاثیر مذاکرات آمریکا و روسیه در سقوط خان‌طومان اظهارداشت: اظهارات اخیر وزیر خارجه روسیه در خصوص اینکه اسد هم پیمان استراتژیک روسیه نیست نشان می دهد که احتمال دارد رویکرد روسیه در مقابل بحران سوریه تغییر بیابد و به نظر می رسد که یکسری رایزنی های پشت پرده میان مسکو و واشنگتن برای تامین و تضمین منافع آینده روسیه در منطقه طرتوس سوریه صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل جهان عرب گفت: روسها همواره به دنبال حفظ منافع خود هستند و به شخص و نظام معینی اهمیت نمی دهند و به نظر می رسد که رایزنی های پشت پرده به سقوط شهر خان طومان منجر شده است.

وی ادامه داد: تنها ایران و حزب الله است که از لحاظ اخلاقی و دینی و محور مقاومت به مسئله سوریه نگاه می کند و حاضر نیستند از بشار اسد عبور کنند.

این کارشناس مسائل جهان عرب گفت: سقوط اسد می تواند به پایان و یا ضربه زدن به محور مقاومت منجر شود. آنچه مسلم است برای غرب و آمریکا و بقای اسد مطرح نیست. آنان خواهان نابودی محور مقاومت و حزب الله هستند و سقوط بشار اسد به معنی سقوط حزب الله و محور  تهران - دمشق- بیروت است.

هانی زاده در پایان تصریح کرد: کسانی که این مسئله را درک نمی کنند متوجه منافع ملی ایران نشده اند منافع ملی ایران در حفظ بشار اسد و محور مقاومت است و کسانی که از حضور ایران برای دفاع از محور مقاومت انتقاد می کنند عامل و ابزار بیگانگان هستند و یا از سیاست استراتژیک ایران بی خبر هستند و آب به آسیاب دشمن می ریزند و خواهان محدودیت ایران در مرزهای جغرافیایی خود هستند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها