کد خبر: ۳۷۹۸۸۳
زمان انتشار: ۰۳:۳۴     ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
وعده‌های تکراری برای گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان:
استان سیستان ‌و بلوچستان تنها استانی است که در کنار رنج محرومیت‌های فراوان، از نعمت گاز طبیعی نیز محروم است. تعلل و تأخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرف دیگر، افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه سوخت، بارها کارخانجات بزرگ -از جمله سیمان- و یکی از بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های این استان را به تعطیلی کشانده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، سیستان ‌و بلوچستان انتقال گاز به سیستان‌وبلوچستان اهداف چندگانه‌ای را در خود جای داده که می‌توان به گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، واحدهای صنعتی و احداث خطوط فرعی و شبکه‌های شهری برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی در استان‌های واقع در طول مسیر اشاره کرد.

در روزهای اخیر، منتظر، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرده که خط لوله گاز تا ورودی استان سیستان‌وبلوچستان رسیده و شهرستان ایرانشهر به شبکه سراسری گاز متصل شده است و تا پایان امسال، خط لوله ایرانشهر-زاهدان به بهره‌برداری خواهد رسید.

استان سیستان‌وبلوچستان تنها استانی است که در کنار رنج محرومیت‌های فراوان، از نعمت گاز طبیعی نیز محروم است. تعلل و تأخیر در اجرای پروژه گازرسانی در زمان مقرر و از طرف دیگر، افزایش قیمت سوخت مازوت و قطع یارانه سوخت، بارها کارخانجات بزرگ -از جمله سیمان- و یکی از بزرگترین آب‌شیرین‌کن‌های این استان را  به تعطیلی کشانده است.

مسئولین در دولت‌های مختلف بارها وعده اتمام گازرسانی به سیستان‌وبلوچستان را داده‌اند. بهمن‌ماه سال ۸۸، مدیرعامل وقت شرکت ملی گاز اعلام کرد تا دو سال آینده، بهره‌برداری از عملیات گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل آغاز می‌گردد.

اردیبشهت‌ماه ۸۹، رئیس جمهور وقت اظهار داشت که به وزیر نفت دستور داده که روند کار لوله‌کشی گاز برای کل مناطق سیستان‌وبلوچستان با سرعت پیش رود تا در دولت نهم، کل مناطق این استان از نعمت گاز بهره‌مند شوند. فروردین‌ماه سال ۹۰، آزاد، استاندار وقت سیستان‌وبلوچستان نیز با قاطعیت روشن شدن مشعل گاز تا پایان سال ۹۰ را به شهروندان زاهدان نوید داد. بهمن‌ماه سال ۹۲، هاشمی، استاندار جدید این استان از تکمیل گازرسانی به کل استان تا پایان سال ۹۳ خبر داد. اما هیچ‌یک از این وعده‌ها تاکنون محقق نشده است.

با توجه به خلف وعده‌های مذکور، لازم است که مسئولین به جای وعده‌های تکراری، مشکلات پیش روی انتقال گاز به این استان محروم، از جمله تخصیص بودجه را به صورت جدی پیگیری کنند تا علاوه بر کاهش مصرف سوخت مایع در کشور، مردم استان نیز از نعمت گاز طبیعی برخوردار گردند.

از طرف دیگر، استان سیستان‌وبلوچستان از نقطه‌نظر ظرفیت بالای تولید انرژی تجدیدپذیر در کشور معروف استب. بیش از ۱۵۰ روز باد با حداکثر سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت و داشتن بیش از ۲۰۰ روز آفتابی بالای ۱۰ ساعت در شبانه‌روز، این استان را در حوزه تولید انرژی تجدیدپذیر متمایز کرده است. این ظرفیت بالقوه فرصتی است که این استان به قطب تولید انرژی پاک تبدیل گردد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها