کد خبر: ۳۷۹۸۹۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۷     ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان این که دولت یازدهم اکنون که انتظارات از برجام برآورده نشده دنبال فرافکنی است و مدعی سناریوی تخریب خود شده است گفت: هیچکس و هیچ چیز نمی‌تواند روحانی را تخریب کند جز یاران دروغین، دولتمردان ضعیف و سیاستهای غلط.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در هشتاد و ششمین نشست ماهانه اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران و در آستانه فرا رسیدن 24 خرداد (سومین سالگرد انتخاب حسن روحانی) طی سخنانی در جمع مدیران، صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، نسبت به انتشار سخنانی مبنی بر تخریب روحانی واکنش نشان داد و گفت: برای چندمین بار تکرار میکنم که مردم عزیزمان بنابه دلایل خاصی به آقای روحانی رای دادند و ایشان را بعنوان یازدهمین رئیس جمهور ایران اسلامی برگزیدند. شاید هیچ کلمه ای به اندازه کلمه اعتدال و میانه روی در ادبیات انتخابات 92 تکرار نشد و با توجه باینکه مردم از گروکشی های سیاسی و جناحی خسته شده و فقط بدنبال کسی بودند تا انتخابش، بتوانند فارغ از گرایشات دوستی و جناحی بر مشکلات سیاسی، اقتصادی و بین المللی یک دهه گذشته فائق آمده و اقتصاد ایران را از بن بست خارج و به رشد حداکثری خود برسانند و همین دلایل بطور طبیعی منجربه ظهور کسی شد که طبق اذعان خود، نه وابسته و بدهکار جریان اصلاح طلبی صرف بود و نه اصولگرایی محض، بلکه شخصی باتجربه، دلسوز، آگاه به امور داخلی و بین المللی، مدیر و مدبر، میانه رو و اعتدال گرا و از همه مهمتر یک حقوقدان نه یک سرهنگ بود که قطعاً با همین اوصاف میتوانست مردم، رهبری و همۀ جناحهای سیاسی را راضی و حمایت همه آنها را پشت سر خود داشته باشد. درکل انتخاب جناب آقای روحانی نشان داد که مردم دقیقاً دنبال فرمانده و سکاندار دولتی هستند که معتدل و اعتدال گرا باشد و با تدبیر خاصی با استفاده از تیم و مدیران دلسوز، خوشنام و توانمند، بدون حاشیه امور کشورمان را پیش ببرده و بر مشکلات غلبه کند.

وی افزود: انتخاب آقای روحانی در سال 92 دو پیام مهم به همراه داشت که بخشی از آن پیام مربوط به گذشته بود و بخشی دیگر مربوط به دوران پس از انتخابات که امروز حدود 3 سال آن سپری شده است. فلذا پیام گذشته برمیگردد به افراطی کاریهای دولتهای نهم و دهم که با کارهای خلاف عرف خود و با طرح موضوعات افراطی در سیاست داخلی و خارجی، ایران را با بحرانهای جدی و بعضاً جبران ناپذیری مواجه کردند. اما پیام آینده که مربوط به دوران پس از انتخابات سال 92 میباشد این بود که دولت منتخب به خواست مردم عزیزمان وفادار بماند و بداند که مردم بنابه دلایل مطروحه فوق به سمت و سوی آقای روحانی حرکت کردند تا ایشان بتواند مشکلات کشور را با درایت و با بهره مندی از نیروهای نخبه و متخصص واقعی، افراد مجرب و کارکشته و دلسوز از بین برده و مشکلات کشور را به نقاط قوت مبدل کنند.

علیپور اظهار داشت: همه ما بخوبی میدانیم که فشارهای اقتصادی 8 سال دولتهای نهم و دهم و مبهم بودن آینده و زندگی مردم آنهم زیر سایه سنگین رکود، تورم افسارگسیخته، رشد بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، کسری بودجه ریالی و کاهش درآمدهای ارزی دولت، موجب شد تا بحث اقتصاد و مشکلات ونابسامانی های آن به مهمترین مشکل مردم تبدیل شود. بر همین اساس شهروندان عزیزمان از رئیس جمهور انتظار داشته و دارند تا اگر قولی به مردم داده اند، حتماً آن را انجام داده و به تمام وعده های خویش در عمل وفادار باشند تا مردم فرق این دولت را با دولت پیشین، قلباً احساس کنند. اما پس از گذشت سه سال از عمر دولت تدبیر و امید یا تدبیری در کار نبوده و یا اینکه تدبیرها کارساز نبوده و دولت محترم بجای اینکه عملیاتی شده و مشکلات و نابسامانی های اقتصادی کشور را در عمل حل و فصل نماید متأسفانه فقط به آمارسازی، رؤیا پردازی، سیاه نمائی، آزمون و خطا و تعریف و تمجید از خود روی آورده است که باید صراحتاً اعلام کنم که نه تنها با این روش، وعده های دولت هرگز محقق نخواهد شد بلکه با سیاه نمائی، آمارسازی، رؤیا پردازی، آزمون و خطا و... اقتصاد ایران و معیشت مردم سر و سامان نخواهد گرفت.

متأسفانه طی سه سالی که از عمر دولت مان سپری شده همیشه شاهد این داستان تلخ بوده ایم که همه دولتمردان عزیز از جمله شخص آقای روحانی از ده کلمه حرفی که میزنند حداقل نیمی از آن کلمات مربوط به خرابکاری های دولت احمدی نژاد میباشد و آن اینکه مملکت را آنها خراب کردند، بردند و خوردند، خزانه را خالی تحویل ما دادند، همه ارزها را خرج کردند، سالها طول میکشد تا آوارهای دولت احمدی نژاد را برداریم و... دهها مورد دیگر. بحث اصلی است که مگر همه ما از مشکلات و نابسامانی های آن هشت سال خبر نداریم که دائماً آنها را یادآوری میکنیم؟

آقای روحانی که خود در زمان احمدی نژاد پستهای حساسی داشته و بر مناصب مهمی از جمله (رئیس مرکز استراتژیک، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو مجلس خبرگان، نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی و...) تکیه زده بودند از محرمانه ترین گزارشها در ارتباط با عملکرد و بعضاً خرابکاریهای دولت قبل مطلع بودند و قطعاً اطلاع داشتند و با علم به این موضوع و خرابکاریهای صورت گرفته و اوضاع نابسامان، وارد عرصه انتخابات شدند و در برابر مردم ایران قول دادند تا همه چیز را سر و سامان دهند!! لکن بارها گفتم که اگر شخصی را از کره مریخ آورده و رئیس جمهور ایران کرده بودند چنانچه هر حرفی هم راجع به دولت احمدی نژاد میزد حق با او بود، زیرا هیچ اطلاعی از کارها و عملکرد دولت ایشان نداشته و در مریخ زندگی میکرده اما نه آقای روحانی که در ایران بوده و جزء مقامات ارشد نظام. پس پیش کشیدن احمدی نژاد و یادآوری کارها و عملکرد دولتش هیچ توجیهی ندارد مگر اینکه ما بخواهیم تمام ضعفها، کم کاریها و خلف وعده ها و سوء مدیریت هایمان را از این طریق توجیه کنیم. که اصلاً این کار برازنده ما و شما نیست.

وی در ادامه یادآور شد که چون مشکلات اقتصادی مرتفع نشده و همچنان باقی است و بحث برجام نیز بین زمین و هوا مانده و موانع زیادی نیز بر سر راه تحقق آن بوجود آمده، در نتیجه حرف و حدیث ها دوباره زیاد شده و هر روز داستان های جدیدی به گوش میرسد از جمله اینکه چندی است چند روزی است که بحث تخریب آقای روحانی مطرح شده که عده ای و یا برخی از رسانه ها قصد تخریب روحانی را دارند که در پاسخ به بحث ها باید با صراحت و قاطعیت عرض کنم که هیچکس و هیچ چیز نمیتواند روحانی را تخریب کند به جز یاران دروغین و متظاهر، دولتمردان ضعیف و عملکرد نادرست آنها و نهایتاً اعمال سیاستهای غلط دولت!! بله، فقط و فقط خود آقای روحانی و یاران دروغین و متظاهر ایشان و عملکردهای نادرست دولت میتواند روحانی را در زمان کوتاهی تخریب و حتی از دور خارج کنند در غیر اینصورت هیچ شخص و یا رسانۀ داخلی و خارجی قدرت و توان تخریب و ضربه زدن به روحانی را نخواهد داشت. زیرا از قدیم هم گفته اند که اگر میخواهید خاندانی را نابود کنید از خارج از آن خاندان نمیتوانید ضربه ای را وارد کنید بلکه اول بین آن خاندان تفرقه و اختلاف بیاندازید، سپس افرادی از همان خاندان زمینه شکست و نابودی را مهیا خواهند کرد، پس اتحاد، همکاری و همدلی مانع تخریب و شکست هر خاندان یا شرکت و یا دولتی خواهد شد. 

سبزعلیپور تصریح کرد: آقایان بارها گفته و میگویند که در آیندۀ نزدیک ایران را به یکی از قدرتهای بزرگ اقتصادی جهان مبدل خواهند کرد اما اینجانب به جرأت اعلام میکنم که چنین امری هرگز محقق نخواهد شد زیرا تا زمانیکه ما جامعه را از بخش اعظمی از منابع انسانی محروم میکنیم و بین همدیگر مرزکشی مینمائیم هرگز نمیتوانیم به یکی از قدرتهای اقتصادی جهان مبدل شویم. تا زمانیکه عده ای را به بهانۀ اصول گرائی، یا اصلاح طلبی و یا عده ای دیگر را به بهانه چپ و راست بودن یا خودی و غیر خودی بودن و یا دهها مورد دیگر کنار میگذاریم و از وجود و توانمندی آنان بی بهره میشویم هرگز به اهداف بزرگ دست نخواهیم یافت و شکست و تخریب نیز محتمل است زیرا اتحاد، همکاری و همدلی بین ما رنگ باخته است. پس برای پیشرفت ایران و ایرانی و سربلندی نظام اسلامی باید این مرزها و دیوارهای خودساخته را خراب کنیم.

رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در ادامه به سخنان سه روز پیش آقای روحانی اشاره کرد و گفت: آقای روحانی ناطق خوبی هستند و با فن بیان قوی هر از چندگاهی آنچنان حق به جانب به مواردی اشاره میکنند که آدم بر سر دو راهی میماند و به دانسته های خود شک میکند!! آقای روحانی سه روز پیش به نکات متفاوتی اشاره کردند که در اینجا بر خود واجب میدانم تا به برخی از آنها اشاره نمایم: ایشان فرمودند که اخلاق و رفتار اسلامی لازمه انقلابی بودن است!! بله، این فرمایش کاملاً درست است و بنده هم آن را از صمیم قلب قبول دارم اما بشرطی که همه حتی ناطق، به آن متعهد و آن را در روند کار به مرحله اجرا دربیاورد، حال سوال من از آقای روحانی این است از زمانیکه ما در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 پیروز شدیم تا به امروز، آیا اخلاق و رفتار اسلامی را به واقع رعایت کرده و در کارها و برخوردها و مراودات روزمرۀ خویش به کار بسته ایم؟ آیا واقعاً انقلابی رفتار کرده ایم و یا این نسخه ها را برای دیگران می پیچیم و خودمان برای رسیدن به هدف و حذف رقبا و منتقدین به هر وسیله ای ولو رفتار غیراخلاقی متوسل میشویم و از تخریب کسی که بگوید بالای چشم ما ابرو است ابایی نداریم؟

نمونۀ بارز و حاضر برخوردهای بی اخلاقی خودم هستم که وقتیکه جسارت کرده و از سر اخلاص سیاستهای اقتصادی دولت را نقد کردم با وجود اینکه از دوستان شما بوده و خودم هم تدبیر و امیدی بودم اما برخی از دولتمردان جنابعالی چند ساعت هم صبر نکرده و در جهت تخریب بنده سریعاً جبهه گرفتند تا آنجایی پیش رفتند که طی اطلاعیه ای در رسانه ها و حتی در سایت دولت اعلام نمودند که بنده جعلی میباشم و مردم را از سوء استفاده های احتمالی بنده (تکرار میکنم از سوء استفاده های احتمالی بنده)!!! بر حذر داشتند یعنی فعلاً پاک هستم اما احتمال دارد که در آینده مرتکب خلافی بشوم پس بخود اجازه دادند تا آبروی حقیر را بریزند که انشاالله آبروی آدم نزد خدا نریزد، آیا اسم این اخلاق و رفتار اسلامی است؟ یا اینکه به رسانه های دولت دستور بدهند که تحلیل ها و مصاحبۀ منتقدین دولت را منتشر نکنند!! آیا این عمل اخلاقی است؟ و یا دهها مورد دیگری که در ارتباط با دیگران رخ داده که من از شرح آنها میگذرم. پس شما را بخدا قسم تان میدهم همانطوریکه قشنگ حرف میزنید به همان اندازه هم درست و اخلاقی رفتار کنید.

علیپور همچنین به سخن دیگر رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: همچنین جنابعالی فرمودید که برخی از رسانه ها در بحث اقتصاد مقاومتی انتظارات مردم و جامعه را افزایش میدهند و امید مردم را کم رنگ می کنند!! آیا واقعاً تصور میکنید که رسانه ها با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی و آن هم چیزی که هنوز مردم عزیزمان اطلاعات کافی و درستی راجع به آن ندارند میتوانند انتظارات مردم را بالا ببرند؟ آیا تأیید نمی فرمائید که ما با تعریف بیش از حد از برجام و بزرگنمایی آن انتظارات مردم را بالا برده ایم نه رسانه ها با طرح اقتصاد مقاومتی؟ آن زمانیکه ما به کرات داد میزدیم که شما را به خدا اینقدر حل مشکلات کشور را به برجام گره نزنید و طوری از برجام صحبت و تعریف نکنید که یعنی انگار برجام بزودی ایران را بهشت خواهد کرد که اگر بخشی از این گفته ها و وعده ها محقق نشود قطعاً مردم نا امید و نسبت به دولت بی اعتماد خواهند شد، چرا گوش نکردید؟ حال بجای اینکه عملکرد خودمان را بازنگری بکنیم دنبال مقصر میگردیم و فعلاً هم بامی کوتاهتر از بام رسانه پیدا نکرده ایم!! در اصل هر وقت میخواهیم خودمان را مطرح کرده و به بالا بکشیم به رسانه ها متوسل میشویم و هر وقت هم که میخواهیم اشتباهات و ناکامی های خودمان را جبران و روی آنها سرپوش بگذاریم باز هم رسانه ها را سپر بلا میگنیم!! (در اصل رسانه‌ها مرغ عزا و عروسی شده‌اند و ما به هر صورتیکه میخواهیم بنا به مصلحت سرشان را میبریم)!!.

وی افزود: جناب آقای روحانی، اگر کلاه خود را قاضی کنیم و واقع بینانه و بدور از گرایشات حزبی و وابستگی های شخصی به موضوع بنگریم بدون شک تأیید مینمائیم که دولت یازدهم طی سه سالی که از عمرش گذشته نمره بالائی از مردم، فعالان اقتصادی و صاحب نظران برجسته سیاسی و اقتصادی دریافت نکرده و اگر راه را بر همین منوال ادامه دهیم مطمئناً در پایان سال چهارم کارنامه قابل دفاعی دریافت نخواهیم کرد و این کارنامه اصلاً پاسخ مناسبی به اعتماد مردم و رأی های آنها نیست. تمایل ندارم با صراحت لحجه و رک گویی ام، جناب آقای روحانی و سایر دوستان قدیمی خودم در دولت را برنجانم اما برای نتیجه گیری و جمع بندی موضوع مجبورم به عملکردهای سه سال گذشته دولت و نقاط منفی آن تا حدودی اشاره کنم. اگر میگویم نمره خوبی دریافت نکرده ایم دلایل محکمی دارم که طی سه سال گذشته بر عام و خاص عیان بوده است. جناب آقای روحانی برای بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور و سفره مردم قول چند ماه و صد روزه دادند اما امروز پس از گذشت حدود سه سال هنوز نقطه سرخط هستیم!!!

آقای روحانی طی سی و پنج ماه گذشته بیش از70 درصد توان و انرژی دولت خویش را بر روی مسائل سیاسی، بین المللی و مذاکرات هسته ای معطوف کردند که نتایج آن در آینده دور مشخص خواهد شد که مجال ورود به این بحث نیست،10درصد توان و انرژی دولت هم بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی گذاشته شده که تصور میکنم هنوز نتیجه دلخواهی که مد نظر حتی شخص آقای روحانی و آقای دکتر جنتی عزیز بوده هم در این بخشها بدست نیامده است. درکل تنها20درصد توان و وقت دولت یازدهم بر روی موضوعات اقتصادی متمرکز شده که باتوجه به حجم مشکلات و نابسامانی های اقتصادی، عدم تناسب و ناهماهنگی تیم اقتصادی، این میزان وقت و انرژی توفیق و نتیجه مطلوب آنچنانی را درپی نداشته است هرچند که دولت معتقد بود که گره بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی با موفقیت در مذاکرات هسته ای گشوده خواهد شد که البته تا حدودی این گفته درست بود اما با آغاز برجام، مشکلات، موانع و چالشهای آن نیز پدیدار شد. اما دیگر فرصت چندانی نداریم که همین روند را بخواهیم ادامه دهیم و به همه اثبات کنیم که راه و روش مان درست بوده است زیرا هرچه زمان سپری میشود دوستان و حامیان بیشتری را از دست میدهیم. درکل جهت حفظ دوستان و حامیان واقعی خود، بنظر میرسد که بازبینی عملکرد سه ساله دولت و تجدیدنظر در روشها و سیاستها و همچنین تغیر برخی از دولتمردان ضعیف علی الخصوص برخی از اعضاء تیم اقتصادی دولت ضروری میباشد.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه در مورد اینکه برای حل مشکلات چه اقدامی باید انجام داد، اظهار داشت: دولت طی یکی سال آینده فقط یک راه بیشتر ندارد و آن هم یک جادۀ رو به جلو میباشد و هیچ راهی به عقب، یا چپ و راست در برابر خود ندارد و آنهم این است که از این تنها جادۀ رو به جلو فقط و فقط بر مشکلات اقتصادی غلبه کند و از این گذر هرچه سریعتر اقتصاد ایران را قوی کرده و خود بخود اقتصاد مقاومتی نیز پیاده شود که در غیر اینصورت اگر در این زمان اندک باقیمانده از مشکلات عبور نکند، تخریب و شکست محتمل خواهد بود که امیدوارم شاهد چنین روزی نباشم. زیرا در حال حاضر بنده بعنوان یکی از دوستان دولت یازدهم، اصلی و ابدا نمیتوانم دفاعی قابل قبولی از عملکرد سه ساله دولت حداقل در زمینۀ اقتصادی داشته باشم و متأسفم که در ارتباط با دولت یازدهم باید چنین موضوعی را مطرح کنم که از دولت تدبیر و امید فقط امیدی از آن باقی مانده و تاکنون تدبیر موجهی مشاهده نشده است؛ البته امید مردم به دولت یازدهم هم با این روند به یأس و ناامیدی مبدل خواهد شد و دولت اگر اقدامی عاجل انجام ندهد، در سال آینده رأی نخواهد آورن آن در هاله ای از ابهام و در اما اگر فرو خواهد رفت. وی مجدداً تأکید کرد و گفت که بخدا قسم میتوان بخشی از مشکلات ایران اسلامی را با برنامه‌ریزی صحیح و حضور افراد دلسوز و قدرتمند در مدت 6 ماه تا یک سال حل و فصل کرد و میتوان اقداماتی را انجام داد که حداقل نسیم آن به صورت همه وزیده و سفره های مردم تا حدودی ثمرۀ این اقدامات مثبت را دیده و حس کنند، به خداوندی خدا قسم زندگی و معیشت غالب مردم در شرایط بسیار سختی است که امیدوارم جناب آقای روحانی و دولت متبوعش با تدبیری ضربتی و اعمال سیاستهای دقیق و انقلابی، زندگی را به کام مردم شیرین و ایران را سربلند و پیروزی خویش را در دور بعد تضمین کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
دبیراموزش وپرورش
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
زنده باد ! بنده این اقا را نمی شناسم اما دغدغه های ایشان از جنس فهم مشکلات مردم بود کاش جناب ریس جمهور حداقل به انتقادات سازنده ی امثال این اقایان که ظاهرا در طیف سیاسی خودشان قرار می گیرند گوش دهد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها