کد خبر: ۳۹۱۸۷۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۶     ۱۳ شهريور ۱۳۹۵
همايش علماي بزرگ اهل سنت در چچن كه با حضور بزرگان مذهبي مصر همراه بود و وهابيت و سلفي‌گري را از دايره تعريف اهل سنت خارج كرد، نشانه تلاش مصر براي بازگرداندن مرجعيت اهل سنت به الازهر است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، كنفرانس «اهل سنت چه كساني هستند» كه با حضور 200 عالم اهل سنت به ويژه مفتيان دانشگاه الازهر در تاريخ 4 شهريور در چچن روسيه برگزار شد از مفتيان سلفي و وهابي سعودي و قطري براي شركت در اين همايش دعوت نكرد كه اين موضوع باعث واكنش شديد و عصبانيت مفتيان سلفي و وهابي شده است.

در اين كنفرانس كه با سخنراني «رمضان احمد قديرف» رئيس‌جمهور چچن در شهر «گروزني» آغاز به كار كرد، سعي شد تا تعريفي جامع از مذهب «اهل سنت» شكل بگيرد؛ تعريفي كه وهابيت و سلفي‌گري تكفيري در آن جايي نداشت.

عبدالباري عطوان، نويسنده معروف عربي و سردبير رأي اليوم درمورد اين نشست مي‌نويسد: عربستان اين روزها نمي‌داند كه از چه سمتي و از طرف چه كسي ضربه مي‌خورد، از سوريه، از يمن، از عراق، از ليبي يا از ايران؟ اما يكي ديگر نيز تازه از راه رسيده است؛ از چچن، روسيه و مصر [كنفرانس گروزني]. در رهبريت عربستان براي اهل سنت تشكيك و وهابيت از دايره اهل سنت خارج شده است كه مسأله بسيار خطرناكي براي عربستان در همه ابعاد محسوب مي‌شود.

در اين كنفرانس كه خشم شديد علماي سعودي و هيأت علماي عربستان و از سوي ديگر مفتيان سلفي از جمله «يوسف القزضاوي» را برانگيخته است، هيچ يك از مفتيان سعودي دعوت نبودند، به جز يك نفر كه به هيچ وجه مشهور نبود. از الازهر مصر هيأت وسيعي شركت كرده بودند. «شيخ احمد الطيب» رئيس الازهر، شيخ «شوقي علام» مفتي مصر، «اسامه الازهري» مشاور عبدالفتاح السيسي، «علي جمعه» مفتي سابق مصر كه همگي از بزرگان مذهبي اين كشور هستند.

رأي اليوم ادامه مي‌دهد: حضور اين هيأت بلندپايه مذهبي در كنفرانس چچن، مطمئنا بدون استقبال و يا خواسته عبدالفتاح السيسي نبوده است و اين يعني يك هماهنگي بين روسيه و مصر براي كنار زدن عربستان از رهبريت اهل سنت و جايگزيني الازهر همچون گذشته وجود دارد.

تعريفي كه از اهل سنت در بيانيه پاياني اين كنفرانس شد، براي عربستان يك ضربه سنگين بود، عربستاني كه خود معمولا چنين كنفرانس‌هايي را تشكيل مي‌دهد، اما هيچ يك از علملي وهابي و سلفي د حتي اخواني‌هاي مشهور در آن حضور نداشتند.

«محمد آل شيخ» از مفتي‌هاي سعودي در باره اين كنفرانس گفته است: مشاركت الازهر در كنفرانس گروزني كه عربستان را از اهل سنت خارج كرده است، تغيير رابطه با مصر را لازم مي‌كند، وطن ما از همه چيز مهم‌تر است و مصر با عبدالفتاح السيسي به سوي نابودي مي‌رود.

يوسف القرضاوي [معروف به شيخ فتنه‌گر] نيز با خشم سعودي‌ها همراه شده و با حمله به بزرگان اهل سنت مصر، گفته است: كساني كه خود را نمايندگان اهل سنت معرفي كردند، هيچ اعتراضي به آن چه ايران و پيروانش انجام مي‌دهند يا آن‌چه روسيه در سوريه مرتكب مي‌شود، نكردند، شركت كنندگان در آن كنفرانس علماي درباري و شيوخ ننگ و عار بودند.

عبدالباري عطوان در انتهاي اين يادداشت مي‌نويسد: كنفرانس گروزني ضربه سختي به عربستان و مفتيانش بود و هشداري بود تا متوجه گام‌هاي اشتباهي كه بر مي‌دارد باشد و هرچه‌ سريع‌تر بايد در سياست‌هاي خود بازنگري كند و در اين موقعيت به جاي ناسزا گفتن و فحش دادن بايد به فكر فرو رود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها