أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۲۱۷
زمان انتشار: ۰۰:۴۱     ۲۰ بهمن ۱۳۹۰

حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی همیشه هزینه هایی داشته اند و باعث شده اند تا عده ای از بین بروند و عده ای بی خانمان شوند در این میان برخی حوادث بسیار شدید و وحشتناک بوده و در تاریخ ثبت شده اند.

به گزارش ایران ویج ، در اینجا به تعدادی از این حوادث اشاره می کنیم:


۱-زلزله و سونامی ژاپن (۳۲۵ میلیارد دلار)
حتی جنگ جهانی دوم هم خسارتی به اندازه زلزله ۹ ریشتری ماه مارچ ۲۰۱۱ ژاپن نداشت. تلفات جانی ۱۶۰۰ نفری و مفقود شدن بیش از ۵۰۰ نفر و نابودی میلیونها خودرو و منزل از پیامدهای این زلزله بود و خسارتی بالغ بر ۳۲۵ میلیارد دلار برجا گذاشت.

۲-چرنوبیل(۲۰۰ میلیارد دلار)

فاجعه چرنوبیل یکی از اتفاقاتی است که شاید کمتر کسی باشد که در مورد آن چیزی نشنیده باشد. این اتفاق که در مورد انفجار راکتور هسته ای روسیه در منطقه چرنوبیل است در ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶ رخ داد. این اتفاق باعث شد تا این منطقه به طور کامل از بین برود و پس از آن نیز همچنان اثرات جانبی آن ادامه دارد و این حادثه هزینه ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار برای دولت شوروی سابق داشت.
۳-نشت لوله های نفتی خلیج مکزیک(۴۱ میلیارد دلار)در حالیکه هنوز هم آلودگیهایی از این نشت در خلیج مکزیک مشهود است نمیتوان به درستی میزان خسارت را محاسبه کرد. صدمات جبران ناپذیری که این واقعه به اقتصاد آمریکا وارد کرده علاوه آلودگی زیست محیطی گسترده این حادثه از این موضوع یک بلای هولناک ساخته است تلاش برای پاکسازی این منطقه تا کنون ۴۱ میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.
۴-انفجار شاتل کلمبیا(۱۳ میلیارد دلار)شاتل فضایی کلمبیا در تاریخ یک فوریه سال ۲۰۰۳ و در حالی که از بیست و هشتمین ماموریت خودش بر می گشت در هنگام ورود به اتمسفر زمین منفجر شد و ازبین رفت. در این ماموریت هفت فضانورد نیز کشته شدند. این شاتل در سال ۱۹۷۸ با هزینه دو میلیارد دلار ساخته شده بود و با برگرداندن پول به رقم امروزی و خرج هایی که برای تحقیق شده و بود و دیگر هزینه ها گرانترین تصادف هوایی را شامل شد.
۵-نشت نفتی کشتی پرستیژ(۱۲ میلیارد دلار)در ۱۳ نوامبر سال ۲۰۰۲ کشتی نفتکش پرستیژ در ساحل شمال غربی اسپانیا دچار سانحه شد و سپس غرق شد. در این حادثه ۸۱ هزار تن نفت در دریا ریخت و باعث شد تا ساحل های اسپانیا و فرانسه آسیب ببیند. این حادثه باعث شد تا خسارتی ۱۲ میلیارد دلاری برای این کشور ها به وجود بیاید.
۶-انفجار فضاپیمای چلنجر(۵٫۵ میلیارد دلار)۲۸ ژانویه سال ۱۹۸۶ روزی بود که کی از مهیب ترین اتفاقات فضایی رخ داد. در این روز فضاپیمای چلنجر تنها پس از ۷۳ ثانیه که از زمین بلند شده بود منفجر شد و تمام هفت سرنشین آن از بین رفتند. هزینه جایگزینی این فضاپیما دو میلیارد دلار و هزینه های جانبی آن ۴۵۰ میلیارد دلار در سال ۱۹۸۶ شد که به پول امروز چیزی در حدود ۵٫۵ میلیارد دلار است.
۷-اکسون والدز(۲٫۵ میلیارد دلار)لکه نفتی اکسون والدز در روز ۲۳ مارس سال ۱۹۸۹ و در دریاهای آلاسکا پدیدار شد. این اتفاق یکی از بزرگترین اشتباهات انسان ها در مورد محیط زیست بود که بخش عظیمی از حیات دریا را از بین برد. در این فاجعه که به علت از دست دادن کنترل کشتی توسط کاپیتان آن رخ داد ۱۰٫۸ میلیون گالون نفت در دریا ریخت و هزینه پاک کردن آن ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شد.
۸-سقوط هواپیمای بی-۲ (۱٫۵ میلیارد دلار)

در اتفاقی که در روز ۲۳ فوریه رخ داد یک هواپیمای بمب افکن B2 سقوط کرد. در این حادثه خلبان و کمک خلبان هر دو از داخل کابین بیرون پریده و نجات یافتند.این حادثه به خاطر اختلالی که در بال های این هواپیما رخ داده است اتفاق افتاد و باعث شد تا هزینه ای ۱٫۵ میلیارد دلاری ایجاد شود و تنها ۲۱ B2 دیگر بماند.
۹-پل ویتال(۳۲۸ میلیون دلار)در یکی از بدترین حوادث رانندگی یک کامیون نفت کش با یک ماشین سواری برخورد می کند و ازبالای پل به پایین سقوط می کند. این سقوط باعث می شود که ۳۲ هزار لیتر سوختی که در این کامیون بود منفجر شده و پل را نیز از بین ببرد این حادثه هزینه ای بالغ بر ۳۲۸ میلیون دلار بر روی دست دولت آلمان گذاشت.
۱۰-تایتانیک(۱۵۰ میلیون دلار)این کشتی در زمانی که ساخته شد به عنوان بزرگترین کشتی تاریخ شناخته می شد و امکاناتی که داشت را تنها در خواب می توانستیم ببینیم. داستان غرق شدن این کشتی را همه می دانند. در این حادثه هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. هزینه ساخت این کشتی در هفت میلیون دلار بود که به پول امروزی چیزی بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها