کد خبر: ۳۹۴۱۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
ترس عربستان و اسرائيل از موفقيت آتش‌بس در سوريه از اين جهت است كه اين اقدام منجر به بسته شدن اتاق عمليات الموك خواهد شد؛ در اين صورت كشورهاي حامي تروريست‌ها در جنوب سوريه در برابر ارتش اين كشور به حال خود رها مي‌شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، آتش‌بس روزهاي اخير در سوريه مورد توجه تمامي كارشناسان، تحليل‌گران و رسانه‌ها بوده است، اين آتش بس با مواردي كه در سال هاي اخير رخ داده بود متفاوت است، كدام ويژگي اين آتش بس را  از موارد ديگر متمايز مي‌كند؟

كارشناسان معتقدند آتش‌بسي كه روسيه و آمريكا بر سر آن توافق كردند از ديگر آتش‌بس‌ها متفاوت است چرا كه اين آتش‌بس بعد از مذاكرات روسيه و آمريكا در مورد راه حل بحران سوريه برقرار شد.

برخي منابع اعلام كردند آمريكا و روسيه براي ادامه همكاري و برخي از مشكلات به توافق رسيدند و دو طرف اذعان كردند رسيدن به راه حل سياسي بيش از هر وقت ديگر ممكن است.

همچنان كه اين آتش‌بس همزمان با درگيري‌ها در شمال سوريه و بعد از حوادث سياسي مهم رخ داده است. از جمله اين حوادث برقراري مجدد روابط تركيه و روسيه و نابساماني در روابط آمريكا و تركيه و حمايت واشنگتن از كردها است.

توافق روسيه و آمريكا شامل ورود كمك‌هاي انساني از تركيه به برخي از مناطق حلب و جدا كردن مناطق همكاري آمريكا و روسيه از عمليات جنگنده‌هاي سوريه است.

اين آتش بس اگر موفقيت‌آميز باشد برخي‌ معتقد هستند كه مي‌تواند در مراحل بعدي شامل تمامي مناطق سوريه شود تا به نشستن بر سر ميز مذاكره منجر شود.

اين آتش بس شايد اولين گام از هزاران گام به سمت راه حل سياسي است. به همين  خاطر برخي از رسانه‌هاي معاند آن را يك خطر قلمداد مي‌كنند.

در كنار اين مسئله روسيه شروطي را مطرح كرده است كه از جمله آن درخواست از آمريكا براي بستن اتاق عمليات شمال پايتخت اردن است.  اين اتاق عمليات به اسم الموك شناخته مي‌شود. جنگ زميني در جنوب سوريه از اين مكان اداره مي‌شود. افسراني از آمريكا، اردن، عربستان، اسرائيل، قطر و امارات دراين اتاق عمليات مشاركت دارند.

به نوشته سايت دبكاي اسرائيل، آمريكا اين درخواست را رد نكرده و وعده داده در مراحل آينده اين مسئله را بررسي كند. موافقت آمريكا با اين درخواست به معني بازگشت اين افسران به كشورهاي خود است.

بازگشت اين افسران به معني اين است كه آنها از اقدامات مشترك آمريكا، اردن و روسيه كنار گذاشته مي شوند.

بر اساس اين گزارش، برآوردهاي ارتش اسرائيل و دستگاه‌هاي اطلاعاتي شيخ‌نشين‌هاي خليج فارس بيانگر اين است كه روسيه و سوريه براي يك عمليات بزرگ زميني در جنوب سوريه آماده مي‌شوند تا درعا را بازپس‌ بگيرند كه گروه‌هاي تروريستي مورد حمايت عربستان، اسرائيل و امارات بر آن مسلط هستند.

بنابر اين ترس از موفقيت آتش بس از اين جهت است كه ممكن است موفقيت آن منجر به بسته شدن آتاق عمليات الموك شود. در اين صورت كشورهاي حامي گروه‌هاي تروريستي در جنوب سوريه در برابر ارتش اين كشور به حال خود رها مي‌شوند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها