أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۹۷۷۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۲۷ مهر ۱۳۹۵
آزادسازی موصل، چالش ها و پیامدها موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که در آن کارشناس مسائل غرب آسیا و عضو شورای رهبری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، آزادسازی موصل، چالش ها و پیامدها موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که در آن «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل غرب آسیا و «سید محسن حکیم» عضو شورای رهبری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به بحث و گفتگو پیرامون آن پرداختند.

شکست داعش در موصل، شکست یک طرح بزرگ استراتژیک است


در ابتدای این بحث کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: ظهور داعش در منطقه براساس یک نقشه دقیق اطلاعاتی انجام شده لذا شکست این گروه تروریستی در موصل و مابقی استان های عراق شکست یک پروژه عظیم از قبل طراحی شده نه تنها با هدف تضعیف دولت در عراق بلکه با هدف برهم زدن نقشه منطقه براساس الگویی است که آمریکایی ها آن را دنبال می کردند لذا شکست داعش در موصل، شکست یک طرح بزرگ استراتژیک محسوب می شود.

وی با بیان اینکه نمی توان تاریخ دقیقی برای به پایان رسیدن عملیات آزادسازی موصل عنوان کرد، اظهار داشت: مبارزه با گروه های تروریستی از پیچیدگی های بسیار زیادی برخوردار است مخصوصا اگر نقشه عملیاتی به گونه ای طراحی شود که صرفا بخواهند منطقه ای را بدون در نظر گرفتن حفاظ هایی که بازگشت تروریست ها را مانع شوند، انجام دهند.

عملیات آزادسازی موصل با حضور همه طیف های عراقی صورت می گیرد


این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عملیات آزادسازی موصل با حضور همه طیف های عراقی اعم از قومیت ها و مذاهب مختلف صورت می گیرد تصریح کرد: در این رابطه تقسیم مسئولیت شده و قرارگاه های مختلفی برای عملیات شکل گرفته است.

زارعی تاکید کرد: این عملیات جامع ترین عملیات به لحاظ حضور همه نیروهای عراقی است که این مسئله نماد وحدت عراق محسوب می شود.

در ادامه این بحث حکیم عضو شورای رهبری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق نیز اظهار داشت: متاسفانه چهل درصد از خاک عراق تحت سلطه شوم داعش بود که این رقم هم اکنون به کمتر از سیزده درصد رسیده است.

وی به جایگاه ژئوپلتیک موصل اشاره کرد و گفت: موصل از یک سو به ترکیه و سوریه و در داخل عراق به کردستان عراق متصل است لذا از یک موقعیت بسیار مهم برخوردار است ضمن اینکه موصل عراق کوچکی است تمام هسته های تشکیل دهنده بافت اجتماعی ملت عراق را در برمی گیرد.

با پاک سازی موصل از شر داعش خلاص خواهیم شد


حکیم خاطرنشان ساخت: انشالا با پاک سازی موصل از شر داعش خلاص خواهیم شد و همه توطئه های نیروهای منطقه ای و فرامنطقه ای که با برنامه های مختلف آن را دنبال می کردند، شکست خواهند خورد.

زارعی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، نیروهای عراقی در جهت محو داعش حرکت می کنند گفت: ترکیه درصد بود تا در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند که البته نتوانست به این هدف خود دست یابد.
کمر داعش در سوریه شکسته شد

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه، کمر داعش در سوریه شکسته شده است به طوری که در طی دو سال گذشته نتوانستند پیش روی داشته باشند.

وی با بیان اینکه، داعش در دو منطقه سوریه محصور شده است افزود: داعش مست قدرت در عملیات های مختلف شکست های سختی خورده و لذا اکنون در برابر نیروهای عراقی دچار ضعف شده است.

زارعی با اشاره به اینکه، آزادسازی موصل از عملیات های دیگر آسان تر است ادامه داد: ترکیه به غیر از جمهوری اسلامی ایران با هیچ یک از کشورهای همسایه رابطه مثبت و مناسبی ندارد لذا ترکیه تا مدت ها به داعش به چشم فرصت می نگریست.

وی با اشاره به اینکه، بعدها ترکیه فرصت طلب روابط خود را با داعش به ناچار کم کرد اظهار داشت: دولت ترکیه باید به شیوه عاقلانه تری تصمیم گیری کند.

حکیم در ادامه با بیان اینکه، برای ملت عراق کرامت انسانی و اعتقادات اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ادامه داد: گروههای سیاسی در عراق علیه حضور نیروهای ترکیه موضع گیری کرده اند بنابراین دولت عراق تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد ارتش ترکیه در عملیات آزادسازی موصل شرکت کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها