کد خبر: ۳۹۹۹۰۹
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۱۲ آبان ۱۳۹۵
رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان با اعلام اینکه نقش حزب الله در ریاست جمهوری میشل عون اساسی بود به تشریح چرایی حمایت سعد الحریری از عون پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، نمایندگان پارلمان لبنان پس از گذشت دو سال و نیم از بحران خلأ ریاست جمهوری در این کشور، سرانجام «میشل عون» نامزد مورد حمایت حزب الله را به عنوان رئیس جمهور جدید برگزیدند. پس از توافق جریان المستقبل و حزب الله لبنان بر سر مسأله ریاست جمهوری میشل عون، وی توسط نمایندگان پارلمان لبنان به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیده شد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که در جلسه روز دوشنبه، ۱۲۷ نماینده مشارکت کرده و هیچ کسی غیبت نداشت. به همین مناسبت گفتگویی را با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان انجام دادیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری نهایتا با رئیس جمهوری میشل عون موافقت کرد، گفت: سعد الحریری با ریاست جمهوری میشل عون موافقت کرد زیرا وی نتوانست «سمیر جعجع» یا «سلیمان فرنجیه» را به جامعه لبنان تحمیل کند. همچنین به خاطر کاهش محبوبیت خویش و اوضاع نابسامان اقتصادی اش و ناتوانی عربستان سعودی در حمایت از سعد الحریری در قضیه انتخابات، باعث شد که وی با رئیس جمهوری میشل عون موافقت کند مشروط بر آنکه سمت نخست وزیری لبنان را از آن خود کند.

عتریسی اظهار داشت: به جرات می توان گفت اگر حزب الله نبود میشل عون نمی توانست رئیس جمهور لبنان شود، حزب الله از ابتدا حامی عون بود و نقش این جنبش در ریاست جمهوری میشل عون اساسی بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سلیمان فرنجیه رای سفید داد؟ گفت: سلیمان فرنجیه بازنده انتخاب ریاست جمهوری لبنان بود لذا تصمیم گرفت رای سفید دهد تا تعداد کسانی که حامی وی بودند در صورتی که شمارشان اندک باشد مشخص نشود.

این کارشناس لبنانی در رابطه با اینکه حریری قرار است نخست وزیر باشد، آیا این موضوع می تواند همه گروهها را حول دولت جدید همگرا کند، گفت: ایجاد وحدت قوی میان لبنانی ها حتی با وجود اینکه سعد الحریری نخست وزیر باشد بسیار دشوار است و اختلاف نظرها ادامه خواهد داشت اما امکان دارد سطح تنش ها به میزان زیادی کاهش یابد. این اختلافات اولا با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان بر سر پست های وزارتی خواهد بود. همچنین گروه های سیاسی مخالفی وجود خواهد داشت، دیگر اختلاف مربوط به قانون انتخابات خواهد بود لذا این مسائل مورد مناقشه باعث ایجاد اختلافات میان احزاب و جریان های سیاسی لبنان خواهد شد.

طلال عتریسی درباره روابط عربستان با دولت جدید لبنان نیز اظهار داشت: عربستان سعودی برای برقراری روابط عادی با دولت لبنان تلاش خواهد کرد اما در حقیقت از انتخاب میشل عون برای ریاست جمهوری لبنان خرسند نیست زیرا وی هم پیمان ریاض نیست. عربستان در عین حال در چنین شرایطی سعی می کند زیاد دچار خسارت نشود لذا با دولت جدید و فصل تازه ای که در لبنان آغاز شده است همکاری خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها