يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۰۳۹۵
زمان انتشار: ۰۰:۱۲     ۱۷ آبان ۱۳۹۵
نشست تخصصی تبیین نماهنگ «ما ایستاده‌ایم ۲»
نادر طالب‌زاده با اشاره به نقدهای تندی که برای نماهنگ ایستاده‌ایم 2 نوشته شد، گفت: ما در فضای انقلاب اسلامی باید از کارهای یکدیگر پشتیبانی کنیم، نقد خشن باعث نمایان شدن عقده‌های افراد می‌شود.

به گزارش پایگاه 598، نشست تخصصی تبیین ابعاد گفتمانی و زوایای فنی نماهنگ «ما ایستاده‌ایم 2» در مرکز گفتمان انقلاب اسلامی با حضور نادر طالب‌زاده (کارشناس)، محمدباقر مفیدی‌کیا و جلالی کارشناس انیمیشن برگزار شد.

* نقد خشن عقده‌های منتقد را نمایان می‌کند

در این نشست ابتدا نادر طالب‌زاده از ورود نماهنگ و تاثیرات آن در دهه 80 میلادی سخن گفت و تاکید کرد: ما تاکنون در فضای انقلاب از این نوع کارها نداشتیم. کلیپ ایستاده‌ایم 2 مانند کار قبلی فیلمساز (لکه) منحصربفرد و دارای تکنیک پیچیده و جذابی است که به نظرم کارشناسان درباره آن باید صحبت کنند. متاسفانه دوستانی این اثر را نقد کردند که بیشتر با فضای بی‌انصافی همراه بود. ما در فضای انقلاب اسلامی باید از کارهای یکدیگر پشتیبانی کنیم زیرا در یک مسیر حرکت می‌کنیم و باید به یکدیگر کمک کنیم. نقدهای غیرمنصفانه در این فضا نه تنها کمک نمی‌کند بلکه عقده‌ها و کینه‌های افراد را بروز می‌دهد. نقد خشن باعث می‌شود عقده‌های افراد نمایش پیدا کند و دشمن از این موضع استفاده می‌ کند.

* جای خالی قرارگاه جنگ نرم در حوزه فرهنگ

وی در ادامه گفت: ما همه مسافریم و در یک سفر جنگ نرم باید هوای یکدیگر را داشته باشیم. هنوز جنگ نرم قرارگاه منسجمی در حوزه فرهنگ ندارد و ما به شعارها بسنده کردیم.

جلالی کارشناس انیمیشن در ادامه به سختی‌های ساخت CG و تولید انیمیشن اشاره کرد و گفت: ساختن هر صحنه در سینمای ایران در حوزه CG نیاز به تجربه دارد. در حوزه نرم‌افزار و تولید جلوه‌های بصری در این کار با چالش صحنه‌های آب مواجه هستیم. صحنه‌هایی که به سختی ساخته می‌شوند و نیاز به تخصص فراوان دارد. اگر این حجم صحنه آب و موج‌های خشن در یک اثر به خودم پیشنهاد شود در پذیرفتن آن تردید می‌‌کنم.

مفیدی‌کیا کارگردان نماهنگ از حضورش در کلاس‌های نادر طالب‌زاده و استفاده از تجربیات ایشان گفت و تاکید کرد: دانش زیبایی‌شناسی در سینما را 13 سال پیش در محضر نادر طالب‌زاده آموختم. بسیاری در نقدها به طولانی بودن و هزینه زیاد نماهنگ اشاره داشتند اما دوستان به دور از انصاف نقد تخصصی نکردند و فکر کردند بودجه‌ای در اختیار ما قرار گرفت و ما آن را هزینه کردیم. اینطور نبود در روز دهم فیلمبرداری به ما گفتند بودجه‌ای در کار نیست و باید زودتر کار را جمع کنیم. حدود 5 ماه کار متوقف شد و به دلیل بودجه کم مجبور شدیم از متخصصین مختلف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: دو سال کار به طول انجامید. 230 پلان استوری‌برد شد. تحقیقات گسترده‌ای در حوزه نظامی دریایی انجام دادم و در حال حاضر یکی از متخصصین نظامی دریایی هستم.

* پیشنهاد 100 میلیونی شاه‌ابراهیمی

وی با اشاره به زمانبندی مراحل آماده‌سازی فیلم گفت: از بهمن و اسفند سال 92 درگیر شدیم و از متخصصین مختلفی از جمله محسن شاه‌ابراهیمی، داریوش پیرو و اساتید فیلمبرداری استفاده کردیم. ما در این فیلم علاوه بر چالش آب با چالش سایه نیز مواجه بودیم. در منطقه قشم سایه‌ای وجود ندارد. سازه‌ای باید طراحی می‌کردیم که بتوانیم برای ساخت سایه استفاده کنیم. ساخت سازه توسط آقای شاه‌ابراهیمی به مبلغ 100 میلیون تومان به ما پیشنهاد شد اما به دلیل مشکل مالی نتوانستیم از آن استفاده کنیم. آقای پیرو نیز سازه‌ای را پیشنهاد کردند که نتوانستیم به دلیل ضعف مالی از آن استفاده کنیم. مجبور شدیم از جرثقیل و سازه‌ای که مهندسین دانشگاه شریف طراحی کردند استفاده کنیم که آن هم به دلیل نداشتن 4 تراکتور برای حفظ سازه، سازه یک تنی به هوا رفت و روی دکور به زمین خورد که جرثقیل به دادمان رسید و آسیبی در دکور ایجاد نشد. 

* هزینه کلیپ کمتر از یک میلیارد

وی ادامه داد: نقدهای زیادی بعد از نمایش کلیپ در فضای مجازی و روزنامه‌ها درباره هزینه ساخت کلیپ صورت گرفت. هزینه ساخت کلیپ کمتر از یک میلیارد و 200 میلیونی و حتی کمتر از یک میلیارد بود. مبلغی که عنوان شد (یک میلیارد و 200 میلیونی) دروغ محض است. دوستان تخصص ندارند و هیچ کدام نقد فنی درباره نماهنگ نکردند. کلیپ جامعه نوجوان را هدف قرار داده بود. همانطور که کلیپ اول با این جمعیت هدف ساخته شد اما متاسفانه با جوی که ایجاد کردند اجازه ندادند کلیپ درست دیده شود.

مفیدی‌کیا در ادامه تاکید کرد: با جوی که فراهم کردند باز هم کلیپ ما ظرف 4 روز 180 هزار بار دانلود شد که از رتبه دیگر خواننده‌ها به مراتب بالاتر بود. دوستان به هزینه کلیپ نقد داشتند اما هیچ کدام از هزینه‌های ساخت جلوه‌های بصری و تحقیقات و چالش‌های این اثر اطلاعی نداشتند. کلیپ ایستاده‌ایم 1 هم در زمان خود با مبلغ 95 میلیون تومان ساخته شد. در شرایطی که آن زمان ساخت کلیپ با 20 میلیون انجام می‌شد. این هزینه نیاز اثر بود تا بتوانیم آن گونه که شایسته است جمعیت هدف را با یک کلیپ حماسی درگیر کنیم. در آن زمان هم ابتدا با مشکل مالی مواجه شدیم. برخی از چک‌هایمان پاس نشد اما با دیده شدن اثر ارگان‌های انقلابی به سراغ‌مان آمدند و کار را خریداری کردند.

وی ادامه داد: در زمانی که کلیپ را آماده می‌کردم تنها به این مهم توجه داشتم کسری ناجی خبرنگار بی بی سی زمان ما را مسخره کرد. من با همان ناو نرماندی جواب به سخره گرفتن ناجی را دادم که او در اینستاگرام خود نوشت جلوی یک بیمار جنگ‌طلب را بگیرید و از یکی از تیترهای روزنامه‌ها استفاده کرد کلیپ بالیوودی من نمی‌دانم باید در کدام جبهه بجنگم. در شرایطی که برخی خبرنگاران خودمان زمینه‌ را برای فعالیت دشمن آماده می‌کنند.

سازنده کلیپ ما ایستاده‌ایم درباره تکنیک اسلوسینکینگ که در فیلم از آن استفاده شده گفت: کار بسیار سختی داشتیم در شرایطی که دقیقا برخی از صحنه‌ها باید از این تکنیک استفاده می‌شد و همه چیز به درستی در خدمت تکنیک اسلوسینکینگ بود تا بتوانیم به درستی زمانی که تصویر را اسلو می‌کنیم لب‌زنی خواننده با صدا سینک شود. در کلیپ‌های خارجی از این تکنیک استفاده می‌شود اما خواننده کمتر دیده می‌شود. ما خواننده را موظف  کردیم به تندی و با دقت شعر را بخوانند تا زمانی که تصاویر را اسلو می‌کنیم به درستی با موسیقی و صدا سینک شود. کار بسیار سختی است اما ما از آن استفاده کردیم یا صحنه‌هایی که دوربین به دور خواننده می‌چرخد باید در 7 ثانیه اتفاق می‌افتاد که آقای فرشاد محمدی تاکید کرد با این سرعت دوربین از ریل خارج می‌شود. ترفندهای مختلف به کار بردیم تا توانستیم این 7 ثانیه را به درستی بگیریم. ما یک پلان تکراری در اثر نداریم و برای یک نماهنگ کار بسیار سختی است. تمام ادوات نظامی کلیپ با جزئیات ساخته شدند اما متاسفانه دوستان هیچ کدام ازا ین موارد فنی را ندیده‌اند و نقدهای غیرفنی کردند و کلیپ را کلیپی بالیوودی خواندند.

نادر طالب‌زاده در خاتمه تاکید کرد: غرب درباره ایران حرف زیاد می‌زند اما از ایران می‌ترسد. باید جواب این تحقیرها را به گونه‌ای بدهیم که لاف‌های غرب کمتر شود. وقتی تاکید می‌کنند نمی‌توانیم تا تنگه هرمز هم با توجه به نیروی دریایی ایران برویم نشان از قدرت ماست. ساخت کلیپ ما ایستاده‌ایم 2 حرکت در مسیر انقلاب است و در مقابل هجمه‌های تبلیغاتی بسیار خوب عمل می‌کند. این یک تجربه است با داشتن نقاط ضعفی چون طولانی بودن تیتراژ اما کاری بسیار قوی است و باید آن را ارج نهیم. هجمه تبلیغات دشمن بر ایران برجام و تحریم است اما اصلش غلط است. دولت بر سر میز مذاکره‌ای می‌ نشیند که اصلش پایه درستی ندارد و مضحک است. ما نه نیاز به سلاح هسته‌ای نداریم و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند قوانین شرعی ما اجازه می‌دهد که این سلاح را داشته باشیم پس چرا باید بر سر میز مذاکره‌ای بنشینیم که در اصل آن مشکل داریم.

بنابراین گزارش، محمدباقر مفیدی‌کیا بخش‌هایی از صحنه‌های ساخت CG و استوری‌برد، استوری‌ریل و بخش‌هایی از پشت صحنه را برای حاضران در نشست نمایش داد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها