کد خبر: ۴۰۰۶۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۴۰     ۱۸ آبان ۱۳۹۵
بانك‌مركزي مدتهاست بانكها را مكلف كرده ماهانه حداقل ۱۵۰ هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج دهند؛ تكليفي كه اگرچه كارنامه‌ مثبت ۴۱۳۵ميليارد توماني به جا گذاشته اما۶۸۸ هزار نفر هنوز در صف هستند.
به گزارش پایگاه 598، مهر نوشت: پرونده پرداخت وام ازدواج در شرايطي تلاش مي‌كند تا كارنامه موفقي از خود به جاي بگذارد كه برخي بانكها به دليل كمبود منابع مالي، راه سختي را پيش روي خود مي‌بينند؛ منابع قرض‌الحسنه همچنان از سوي مردم با كندي در اختيار بانكها قرار مي‌گيرد و در مقابل، تقاضاها براي دريافت وام قرض‌الحسنه ازدواج كه طبق تكليف بايد از منابع داخلي بانكها پرداخت شود، بالاست.

داستان از آنجا شروع شد كه سياستگذار پولي و مالي كشور  به منظور سرعت‌بخشيدن به روند پرداخت وام‌هاي قرض‌الحسنه ازدواج و فراهم آوردن تسهيلاتي براي ازدواج جوانان، از تيرماه امسال با ابلاغ بخشنامه‌اي، بانكها را مكلف به استفاده از منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز براي پرداخت تسهيلات ازدواج كرد. در اين ميان آنگونه كه آمار بانك مركزي مي‌گويد، امسال به طور ميانگين به ازاي هر روز كاري از صف طويل جوانان در انتظار دريافت تسهيلات، ۲۶۸۰ نفر كاسته مي‌شود.

در اين ميان اما به اين دليل كه بانكها مجبور به پرداخت اين وام‌ها از منابع داخلي خود هستند، در ابتدا كمتر رغبت نشان مي‌دادند كه بخواهند خود را درگير پرداخت وامي كنند كه رقم آن با تاكيد بانك مركزي و مصوبه دولت، از سه به ده ميليون تومان افزايش يافته بود؛  به همين دليل  بانك مركزي تصميم گرفت تا براي هر يك از بانكها سقف ماهانه پرداخت تعيين كند، تا بلكه روند ارايه اين تسهيلات مورد تاكيد دولت، سرعت بيشتري به خود بگيرد.

بر همين اساس، هر بانك مكلف به پرداخت ۱۵۰ هزار فقره وام در ماه شده است كه اين را شايد بتوان بهترين تدبير بانك مركزي براي وام‌هاي قرض‌الحسنه ازدواج دانست. البته اين حداقل تعهدي است كه بانكها بايد به صورت ماهانه به آن پايبند باشند و سقفي از سوي سياستگذار براي اين پرداختي‌ها تعيين نشده است؛ با اين وجود اما همچنان تعدادي از متقاضيان در صف دريافت تسهيلات هستند كه البته تعداد آنها رو به كاهش است و صف دريافت وام در حال كوتاه‌تر شدن است؛ اگرچه گلايه‌هايي هنوز هم از سوي مردم وجود دارد.

علي‌اصغر ميرمحمدصادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي در اين رابطه به خبرنگار مهر مي‌گويد: در برخي استانها به علت حجم زياد متقاضيان دريافت تسهيلات از يك بانك خاص و عدم توانايي آن بانك در تامين منابع مورد نياز، پرداخت وام با وقفه مواجه مي‌شود كه به افزايش تقاضا مربوط است و پس از تعديل تعداد متقاضيان، روند اعطاي وام از ابتداي ماه بعد ادامه مي‌يابد.

بر اساس آمار بانك مركزي، از ابتداي امسال تا دوازدهم آبان‌ماه از كل ۴۷۸ هزار نفري كه اين تسهيلات را دريافت كرده‌اند، تنها حدود ۱۵۸ هزار نفر مربوط به چهارماه ابتدايي بوده‌اند و غالبا وام سه ميليون توماني دريافت كرده‌اند؛ و ۳۲۰ هزار نفر ديگر از تسهيلات ده ميليون توماني استفاده كرده‌اند كه اين تعداد تنها طي ۸۵ روز پرداخت شده است.

در اين ميان، تعداد متقاضيان در صف تا نهم آبانماه جاري برابر با ۶۸۸ هزار و ۵۷۳ نفر هستند كه تعداد ۳۲۷ هزار و ۸۵۸ نفر از افراد ياد شده، در مراحل تكميل پرونده و انعقاد قرارداد جهت اخذ تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج قرار دارند؛ اين در شرايطي است كه بر اساس اعلام بانك مركزي، تنها يك نفر از متقاضيان در انتظار تائيد كدملي از سوي سازمان ثبت احوال كشور است كه در زمان تهيه گزارش هنوز تائيد كدملي نشده است.

البته برخي از شعب بانكي نيز در اين ميان كارشكني‌هايي مي‌كنند كه منجر به بروز برخي نارضايتي‌ها در ميان مردم شده است. اما با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده پيش‌بيني مي‌شود كه روند پرداخت وام‌هاي ازدواج با تاكيد مسئولان سرعت بيشتري به خود بگيرد.

آمار دريافت‌كنندگان وام ازدواج از ابتداي سامانه قرض‌الحسنه ازدواج
سال تعداد تسهيلات اعطايي(نفر) مبلغ وام اعطايي(ميليون ريال)
۱۳۸۷ ۱۲۰۴ ۲۷۷۴۰
۱۳۸۸ ۹۹۱۴۳۰ ۲۰۰۵۵۰۰۶
۱۳۸۹ ۱۲۰۰۳۰۶ ۲۴۲۴۱۳۱۸
۱۳۹۰ ۱۳۴۸۰۷۸ ۳۵۶۱۰۵۴۵
۱۳۹۱ ۱۰۰۴۹۱۳ ۳۱۴۱۳۹۵۶
۱۳۹۲ ۹۴۴۶۲۷ ۲۹۰۶۳۴۱۵
۱۳۹۳ ۱۲۹۳۸۴۴ ۳۹۲۵۸۰۷۶
۱۳۹۴ ۸۰۵۷۴۶ ۲۴۵۴۷۸۸۶
اول فروردين تا نهم آبان۱۳۹۵ ۴۶۹۲۹۹ ۴۱۵۳۸۶۲۰
جمع كل ۷۵۹۰۶۱۷ ۲۴۵۷۵۶۵۶۲
 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها