يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۰۱۴۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۲۵ آبان ۱۳۹۵
قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد روحانی پس از پیروزی به هر شکل که تمایل داشت در زمینه انتصابات عمل کرد اما بدون شک اصلاح‌طلبان باید در انتصابات دولت دوم رئیس‌جمهور دخالت داشته باشند.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و چهره برجسته جریان اصلاحات امروز سه‌شنبه 95/8/25 گفت و گویی با روزنامه آرمان انجام داده است که مشروح ان را در ادامه می خوانید:

پس از صحبت‌های شما مبنی براینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به آقای روحانی چک سفید امضا نخواهند داد واکنش‌های مختلفی از سوی چهره‌های سیاسی نسبت به سخنان شما مطرح شد. آیا هنوز بر موضع خود در این زمینه پافشاری می‌کنید یا اینکه جریان اصلاحات تصمیم دیگری گرفته است؟

بنده با توجه به شرایط فضای سیاسی کشور و همچنین پتانسیل جریان اصلاحات در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری عنوان کردم که اصلاح‌طلبان قصد ندارند به همان شکل که در سال92 از آقای روحانی حمایت کردند در سال96 نیز حمایت کنند. سخنان بنده در این زمینه کاملا مستدل و با حساب و کتاب بود، به شکلی که بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب همان سخنان بنده را تکرار می‌کنند. تاکنون بیش از ده تن از شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به صراحت عنوان کرده‌اند که به هیچ عنوان در انتخابات ریاست‌جمهوری96 به آقای روحانی چک سفید امضا نمی‌دهیم و ایشان باید با اصلاح‌طلبان وارد مذاکره جدی شوند. به نظر من باید گروه‌هایی از طرف دولت و جریان اصلاحات انتخاب شوند که درباره ادامه همکاری اصلاح‌طلبان و دولت تصمیم‌گیری کنند. ما خواهان مذاکره جدی با آقای روحانی هستیم و در این زمینه هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد. نکته دیگر اینکه تا انتخابات ریاست‌جمهوری چند ماه باقی مانده و هنوز خیلی زود است که جریان اصلاحات موضع اصلی خود را در این زمینه مشخص کند. به همین دلیل باید اجازه داد تا اصلاح‌طلبان با تحلیل و تبیین انتخابات آینده به یک جمعبندی مناسب دست پیدا کنند. با این وجود نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که بدون شک حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سال96 مانند سال92 نخواهد بود و تفاوت‌های معناداری خواهد داشت. جریان اصلاحات در سال92 برای حمایت از آقای روحانی در یک مضیقه زمانی قرار داشت. در انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان با کناره‌گیری آقای عارف فقط سه یا چهار روز برای تصمیم‌گیری زمان داشتند و به همین دلیل چاره‌ای جز حمایت از آقای روحانی برای ما باقی نمانده بود. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 زمان بسیاری دارند و به هیچ عنوان در مضیقه زمانی قرار ندارند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان در مدت زمان باقی مانده مطالبات اصلی و مهم خود را با آقای روحانی در میان خواهند گذاشت و انتظار می‌رود آقای روحانی نیز با سعه صدر و منطق سیاسی با مطالبات اصلاح‌طلبان برخورد کند. در شرایط کنونی چند ماه از مصاحبه بنده در این زمینه می‌گذرد. با این وجود بنده معتقدم اگر ما عنوان کنیم گزینه‌ای جز آقای روحانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نداریم به نوعی دست خود را بسته‌ایم و خود را در یک چهارچوب خاص محدود کرده‌ایم. دایره جریان اصلاحات به اندازه‌ای بزرگ و گسترده است که این جریان هیچ‌گاه از نخبه و گزینه برای انتخابات خالی نخواهد بود. در عین حال تا زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور کشور هستند اصلاح‌طلبان بر خود لازم می‌دانند از ایشان حمایت کنند و در این زمینه هیچ گونه شک و تردیدی وجود ندارد. در شرایط کنونی مصلحت و عقل سیاسی حکم می‌کند که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند. در نتیجه در انتخابات96 نیز این اتفاق خواهد افتاد و گزینه اول اصلاح‌طلبان برای انتخابات آقای روحانی است. با این وجود این حمایت به معنای این نیست که دست جریان اصلاحات از گزینه ریاست‌جمهوری خالی شده و به همین دلیل دست به دامن آقای روحانی شده است.

برخی از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند که اگر آقای روحانی در انتخابات شرکت نکند اصلاح‌طلبان از بین آقای جهانگیری، نجفی و عارف یک گزینه معرفی خواهند کرد. شما این مساله را تایید می‌کنید؟

بنده برای جلوگیری از بروز شایعه و شائبه نام هیچ فردی را عنوان نمی‌کنم. با این وجود به صورت کلی عنوان می‌کنم که جریان اصلاحات سرشار از نیروهای کارآمد و توانا برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری است. البته ما امیدواریم که هیچ گونه مانعی برای حضور آقای روحانی در انتخابات وجود نداشته باشد و ایشان بتوانند به راحتی در انتخابات حضور پیدا کنند.

آیا اصلاح‌طلبان در طول آقای روحانی گزینه معرفی خواهند کرد؟

خیر، در شرایط کنونی به مصلحت نیست که جریان اصلاحات با دو کاندیدا وارد انتخابات شود. به همین دلیل در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد گزینه اول ما آقای روحانی است و اصلاح‌طلبان به صورت قاطع از ایشان حمایت خواهند کرد.

شما آخرین بار چه زمانی با رئیس دولت اصلاحات دیدار و گفت‌وگو داشتید؟ موضع ایشان درباره حمایت از آقای روحانی چیست؟

ایشان معتقدند اصلاح‌طلبان باید به صورت قاطع از آقای روحانی حمایت کنند و موضع ایشان مبتنی بر وحدت و انسجام درونی در جریان اصلاحات است.

اصلاح‌طلبان در زمینه انتصابات مدیران در دولت چه انتظاری از آقای روحانی دارند؟

اصلاح‌طلبان و آقای روحانی باید در زمینه انتصابات در دولت آینده مذاکره کنند. این خلاف رویه است که جریان اصلاحات به صورت کامل از آقای روحانی حمایت کنند اما ایشان پس از اینکه به پیروزی رسیدند به هر شکل که تمایل داشتند در زمینه انتصابات عمل کنند و از هر تفکر و جریانی که خود تشخیص دادند در دولت آینده استفاده کنند. انتصابات آقای روحانی در دولت اول براساس انتظار جریان اصلاحات نبوده و با آنچه ما تصور می‌کردیم فاصله داشته است. دولت اول ایشان به صورت ائتلافی و براساس سلیقه شخصی آقای روحانی تعیین شده است. بدون شک اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترین جریان حامی آقای روحانی باید در انتصابات دولت دوم ایشان دخالت داشته باشند. ما در این زمینه با آقای روحانی مذاکره خواهیم کرد. اصلاح‌طلبان باید در دولت آینده سهم بیشتری داشته باشند و درصد قابل توجهی از کابینه ایشان را تشکیل بدهند. این مساله شامل وزرا، معاونان و همچنین استانداران می‌شود و در همه این زمینه‌ها باید تغییرات جدی صورت بگیرد. به همین دلیل ما در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با آقای روحانی مذاکره و مفاهمه انجام خواهیم داد. در انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز ما با وجود مخالفت‌های برخی از دوستان اصلاح‌طلب با حامیان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه مذاکره و مفاهمه انجام دادیم و در نهایت نیز به یک جمعبندی مناسب دست پیدا کردیم. در انتخابات ریاست‌جمهوری ما نه بدون قید و شرط از آقای روحانی حمایت خواهیم کرد و نه اینکه تصمیم داریم گزینه دیگری در مقابل آقای روحانی معرفی کنیم. ما تلاش می‌کنیم با مذاکره و مفاهمه با آقای روحانی و دولت ایشان به یک جمعبندی مناسب برسیم. درسه سال گذشته اصلاح‌طلبان در مقابل مخالفان دولت سینه سپر کردند و به خوبی از دولت آقای روحانی حمایت کردند. بدون شک حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی در سه سال گذشته بیشتراز اعضای دولت بوده است. ما انتظار داریم به همان اندازه که از دولت حمایت می‌کنیم دولت نیز گوشه‌چشمی به اصلاح‌طلبان داشته باشد. آقای روحانی نباید از اینکه از اصلاح‌طلبان حمایت کند ترس وواهمه‌ای داشته باشد. وقتی یک جریان یا حزب به صورت کامل نیروی انسانی و امکانات خود را در جهت حمایت از یک نفر به کار می‌گیرد انصاف حکم می‌کند که آن شخص نیز از پشتوانه اجتماعی و سیاسی خود حمایت کند و کوتاهی نکند. در همه کشورهای جهان کسی که در انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی می‌رسد نسبت به پشتوانه اجتماعی و سیاسی خود تعلق خاطر دارد. متاسفانه این وضعیت در سه سال گذشته درباره آقای روحانی وجود نداشته است. در انتصابات صورت گرفته در دولت مانند انتخاب وزرا و استانداران نیز آقای روحانی حمایت اصلاح‌طلبان را در نظر نگرفت و براساس مصلحت فردی عمل کرد. چه اشکال دارد آقای روحانی به صراحت عنوان کند با حمایت کامل جریان اصلاحات و در رقابت کامل با اصولگرایان به ریاست جمهوی رسیده است. آقای روحانی باید به صراحت از اصلاح‌طلبان حمایت کنند و در این زمینه هیچ گونه ملاحظه و ابایی نداشته باشد. بنده با آقای روحانی دوستی دیرینه دارم و با ایشان در زمینه‌های مختلف همکاری داشته‌ام. به همین دلیل از ایشان درخواست می‌کنم باب مفاهمه را با جریان اصلاحات باز بگذارند و برای تعامل و همکاری بیشتر با جریان اصلاحات برنامه‌ریزی کند. از بزرگان جریان اصلاحات نیز درخواست می‌کنم به هیچ عنوان در انتخابات آینده به کسی چک سفید امضا ندهند و دولت را به همکاری و تعامل بیشتر دعوت کنند.

به نظر شما تغییر سه وزیر در حالی که دولت آقای روحانی در ماه‌های پایانی خود به‌سر می‌برد با چه اهدافی صورت گرفته است؟آیا معرفی سه وزیر اصلاح‌طلب برای رضایت خاطر برخی منتقدان اصلاح‌طلب دولت در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته یا نقطه آغازی بر تغییرات گسترده در دولت است؟

بنده بارها عرض کرده‌ام آقای دکتر روحانی یا باید محکم پای مواضع خود بایستد، نه اینکه فقط حرف بزند، بلکه مقدماتی فراهم کند که اعضای دولت با وی هماهنگ باشند و هر کدام که کوتاهی کردند با او برخورد کند. اشکالی ندارد که دولت آقای روحانی به برخی تغییرات دست بزند و ترمیم در کابینه و معاونان خود را هر کدام که با مواضع ایشان هماهنگ نیست آغاز کند. نتیجه این عمل به طور قطع پیروزی و رضایت مردم است. آقای روحانی باید این نکته را در نظر داشته باشد که اگر در مسیری این حرکت کند و خود را سرگرم سیاست خارجی کند و سیاست داخلی را رها کند و تنها حرف بزند و مقدمات و ابزارهای عمل را فراهم نکند مردم قضاوت دیگری درباره ایشان خواهند کرد.

پایگاه اجتماعی آقای روحانی در سال96 با پایگاه اجتماعی ایشان در سال92 چه تغییری کرده است؟آیا حامیان اجتماعی آقای روحانی به همان شکل که از ایشان در سال 92 حمایت کردند حاضر خواهند بود در سال96 نیز حمایت کنند؟

پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 به صورت روانی، فضای امیدوارکننده‌ای را در جامعه به وجود آورد و موجی از امید در دل مردم ایجاد کرد. با این وجود مردم ما نشان داده‌اند قسم نخورده‌اند که با هیچ فرد یا دولت و مسئولی در هر صورتی همراهی کنند و از او حمایت کنند. مردم تا زمانی از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنند که به او اعتماد داشته و مطمئن باشند او برای مملکت کار می‌کند و خوب هم کار می‌کند. بنابراین استمرار این امیدواری نیازمند مدیریت خوب، به‌ویژه دادن پاسخ مثبت به مطالبات مردم است. البته این را باید عرض کنم همه مطالبات مردم قابل اجرا و اعمال نیست، زیرا امکانات کشور محدود است، شرایط خاصی است و چه بسا بخشی از انتظارات، غیرواقعی باشد. ما تایید نمی‌کنیم مسئولان باید به هر مطالبه‌ای که مردم داشته باشند و هر انتظاری که وجود دارد، جامه عمل بپوشند. براساس امکانات موجود باید تلاش کنند به مطالبات مردم پاسخ دهند و هر کجا کمبود یا محدودیتی هست با صراحت و صداقت با مردم در میان بگذارند.

با توجه به اتفاقات رخ داده بین اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی آیا جریان اصلاحات حاضر خواهد بود در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز دوباره با حامیان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کند و در یک جبهه قرار بگیرد؟

جریان اصلاحات با توجه به شرایط خاص انتخابات مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت با حامیان دولت و به‌طور خاص حزب اعتدال و توسعه ائتلاف کند و در یک جبهه قرار بگیرد. از نظر بنده حزب اعتدال و توسعه یک حزب محترم و مبارکی است و بنده احترام زیادی برای اعضای این حزب قائل هستم. با این وجود این حزب باید بپذیرد که دارای تشکیلات و تاثیرگذاری محدودی است و هنوز موفق نشده در بدنه جامعه نفوذ کند. این حزب هنوز در سطح کشور و در میان عامه مردم شناخته شده نیست. این حزب نباید فکر کند پیروزی آقای روحانی در سال92 مرهون برنامه‌ریزی این گروه بوده است. بدون شک حزب اعتدال و توسعه جدا از جریان اصلاحات جایگاه قابل توجهی در بین اقشار مختلف جامعه ندارد. نزدیکی اعتدال و توسعه به جریان اصلاحات باعث شده که مردم تاحدودی برای این حزب احترام قائل شوند. اگر اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت نکنند حزب اعتدال و توسعه نمی‌تواند به تنهایی بار حمایت از آقای روحانی را به دوش بکشد. بنده به برخی از دوستان هشدار می‌دهم که نه خود دچار توهم شوند و نه آقای روحانی را دچار توهم کنند. جریان اصلاحات یک حزب نیست و بلکه یک اندیشه، تفکر و گفتمان سیال و مواج است که در میان اقشار مختلف مردم دارای جایگاه و ارزش است. هنگامی که اصلاح‌طلبان از آقای روحانی حمایت کنند به معنای این است که اکثریت مردم از آقای روحانی حمایت می‌کنند. به همین دلیل اگر آقای روحانی از فرصت حمایت اصلاح‌طلبان از خود استفاده نکند دچار یک اشتباه تاریخی شده است. به همین دلیل آقای روحانی باید از فاصله گرفتن از اصلاح‌طلبان پرهیز کند. متاسفانه آقای روحانی دراغلب استان‌ها حداقل انتظارات اصلاح‌طلبان بومی را محقق نکرده است. از سوی دیگر برخی از وزرای کابینه ایشان عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. برخی از وزرای دولت که خاستگاه اصلاح‌طلبی داشتند پس از اینکه از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفتند به همه‌چیز و از جمله دوستان خود پشت کردند و پس از مدتی پشت سر خود را نیز نگاه نکردند. در نتیجه آقای روحانی باید یک ارزیابی و تجدید نظر جدی و جسورانه در رویکرد مدیریتی خود انجام دهد و یک خانه تکانی جدی در دولت به وجود بیاورد.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها