کد خبر: ۴۰۵۸۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۹     ۰۱ دی ۱۳۹۵
کارشناس سوری اهل فوعه و کفریا در گفتگو با پایگاه ۵۹۸:
محمد الشیخ می گوید: آنها اول تقریبا 10 هزار نفر از نیروهای خود را با خانواده‌هایشان با اتوبوس بیرون بردند ولی اتوبوس‌های فوعه با توجه به مسافت کم یک ساعتی بعد ازگذشت یک روز نرسیدند. باید طبق توافق‌نامه اسیران مبادله شوند؛ طرف مقابل نزدیک به 62 افسرترکیه‌ای ،‌22 اسیر آمریکایی، 17 اسیر فرانسوی، و 7 اسیر اسراییلی دریافت کرده درحالی‌که ما هنوز اسیری پس نگرفته‌ایم.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، با پیروزی مقتدرانه محور مقاومت در حلب جنگ روانی بسیار شدیدی علیه این جبهه به راه افتاده است جنگی که تلاش می کند؛ جبهه مقاومت را متهم به جنایت و تروریست‌های مهاجم را جزیی از مردم تحت ستم نشان بدهد این جنگ باعث شده تا به خاطر ضعف رسانه‌ای ما جنایات آمریکا و مزدوران تروریست اش در دو شهرک شیعه نشین فوعه و کفریا که یکی از اصول مذاکرات حلب بود نادیده گرفته شود و صدای مظلومان این دو شهرک حتی به گوش ایرانیان هم نرسد.

به همین علت برای روشن شدن ماجرای وضعیت ساکنین این دو شهرک خبرنگار پایگاه 598 در مصاحبه ای با محمد الشیخ یکی از خبرنگاران سوریایی که اهل فوعه و کفریا که درخبرگزاری الاخباری سوریه فعال می باشد و طی چند سال جنگ سوریه فعالیت خبری و رسانه‌ای داشته است به گفتگو پرداخته که متن آن در ادامه می آید.

کمی درباره وضعیت دو شهرک فوعه و کفریا برایمان بگویید.

در این دو شهرک تقریبا 40 هزار تن ساکن هستند تقریبا از همان زمانی‌که جنگ شروع شد این دو شهرک هم در محاصره و موشک‌باران تروریست‌ها قرار گرفتند البته در ابتدا محاصره جزیی بود یعنی افراد می‌توانستند به سختی بیرون بروند و مایحتاج خود را تامین کنند اما بعد از آن محاصره بسیار شدید شد و شرایط بسیار سختی برای اهالی این دو منطقه ایجاد گردید؛ چنانچه عده‌ای از خانواده‌ها که بیرون از فوعه و کفریا بودند دیگر موفق نشدند برگردند برای همین خیلی از بچه‌ها بدون والدین و یا برعکس در شهرک بودند که واقعا سخت بود از نظر آب و غذا و دارو بسیار با کمبود مواجه بودند تروریست‌ها ناجوانمرانه تانکرهای آب را با موشک می‌زدند که باعث کمبود شدید آب شده بود نان هم شاید هفته‌ای یک بار به افراد می‌رسید تنها یک درمانگاه با دو پزشک عمومی با امکانات بسیار ساده و محدود پاسخگوی این همه جمعیت زخمی و بیمار بود که اصلا کفایت نمی‌کرد.

حتی خیلی‌ها با یک سرماخوردگی ساده میمردند یا افراد بیمار برای نبود داروهایشان از بین می‌رفتند مردم در شرایط بسیار بدی بسر می‌بردند که علاوه بر این هر روز هم موشک و بمب برسرشان فرود می آمد به بهانه این‌که سپاه، حزب الله لبنان و افغانستانی‌ها در این دو منطقه هستند حملات شدیدی داشتند خود من خانواده‌ام گرفتار شدند تنها یک بار موفق شدم با مادرم تلفنی حرف بزنم. بردارم خبرنگارالعالم است برای تهیه خبر به فوعه وکفریا رفته بود که به دلیل  محاصره نتوانست برگردد خواهرم زخمی شد و پدر و برادرم به شهادت رسیدند؛ البته این شرایط  سخت برای همه اهالی منطقه است.

چرا تاکنون برای شکستن محاصره اقدامی نشده بود؟

محور مقاومت خیلی تلاش می‌کردند اما به دلیل موقعیتی که فوعه و کفریا دارد عملا سخت بود. حاج قاسم سلیمانی چند بار با نیروهایش نزدیک  فوعه و کفریا هم آمدند تا محاصره با بشکنند اما به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط سخت موفق نشدند از طرفی همیشه می شنیدیم که اولویت جنگ ادلب و حلب است دشمن هم  روی این دو منطقه فشار و حملات زیادی داشت. مثلا همین چند روز بیش از 150 نفر به دلیل موشک باران شهید شدند.

بعد از آتش بس چه اتفاقی افتاد؟

تروریست‌ها هر وقت گرفتار می‌شوند تقاضای آتش بس می‌کنند. سری اول توافق شد تا بعد از آتش بس اهالی را تخلیه کنند و گفتند افراد زخمی و بیمار وکودکان زیر 15 ساله از شهرک ها خارج شوند ولی به این مفاد عمل نکردند و تنها شاهد بودیم 48 نفراز فوعه بیرون کردند و با نقض توافق باز موشک باران داشتند حدود 800 تا 900 موشک زدند و خیلی‌ها شهید و زخمی شدند آنها هر بار انتقام شکست‌های خود را از این دو منطقه می گیرند.



مگر این توافقات زیر نظر سازمان ملل نیست؟

ظاهرا بله، ولی نیروهای سازمان ملل اصلا اهمیتی نمی‌دهند جلوی چشم خودشان نقض می‌کنند و بر سر مردم بی‌دفاع موشک می‌زنند چون با آمریکا هستند و امریکا و مزدورانش یک طرف این جنگ و تهاجم درسوریه اند مسلم است برای منافع خودشان سکوت می کنند. در کشورهای دیگر اگر کمترین اتفاقی بیفتد بلافاصله محکوم می کنند، ولی اینجا را با این وضعیت نمی‌بینند همه اینها و تروریست‌ها خوب می‌دانند این منطقه چه اهمیتی دارد با این حال هیچکدام کمکی نکردند تروریبست ها می‌گفتند ما گنج بزرگی به اسم فوعه و کفریا داریم شما تصور می‌کنید برای از دست دادن این گنج بزرگ اقدامی می کنند.

به نظر شما چرا تروریست‌ها را در یک منطقه جمع می کنند احتمال خطر نیست؟

جبهه النصره همه نیروهای خود را به شهر ادلب نزدیک مرز ترکیه می‌فرستند که از نظر امکانات و تجهیزات هم بهتر تامین می‌شوند. 

الان عملیات مبادله چگونه است؟

بزرگترین تخلیه زمانی بود که ارتش سوریه پیروزی حلب را اعلام کرد؛‌ البته تا تخلیه کامل تروریست‌ها اعلام رسمی نکرده است. تقریبا کمتر از 20 روز پیش حملات موشکی تروریست‌ها در فوعه و کفریا به بدترین شکل صورت گرفت. 5 روز پیش توافق‌نامه امضا شد که طبق آن 55 هزار تروریست با خانواده‌هایشان از حلب تخلیه کنند در مقابل فقط 4 هزار نفر از فوعه و کفریا درحالی‌که هرچند مردم مقاوم این دو شهرک چهارسال صبوری کردند و اذیت شدند، ولی همه در شرایط بسیار بدی قرار دارند و سرمای زیر 15 درجه هم مزید بر علت شده است که بدون سوخت و سرپناه شرایط را سخت‌تر کرده است. بااین وجود طبق توافق‌نامه آنها می ‌گویند اولویت‌بندی باشد اول بیماران و زخمی‌ها  باید تخلیه شوند.

آنها شرط گذاشتند؟

بله ما پیروز جنگ هستیم و باید امتیاز بگیریم ولی آنها شرط می‌گذارند این اشتباه بزرگی است که در توافق‌نامه آنها شرط بگذارند جای تعجب دارد که آنها تعیین کنند چگونه مبادله و تخلیه انجام شود.

سرانجام تبادل انجام شد؟

قرار بود هم‌زمان صورت بگیرد. آنها اول تقریبا 10 هزار نفر از نیروهای خود را با خانواده‌هایشان با اتوبوس بیرون بردند ولی اتوبوس‌های فوعه با توجه به مسافت کم یک ساعتی بعد ازگذشت یک روز نرسیدند. باید طبق توافق‌نامه اسیران مبادله شوند؛ طرف مقابل نزدیک به 62 افسرترکیه‌ای ،‌22 اسیر آمریکایی، 17 اسیر فرانسوی، و 7 اسیر اسراییلی دریافت کرده درحالی‌که ما هنوز متاسفانه اتوبوس‌ها برای مبادله نرسیده‌اند و اسیری پس نگرفته‌ایم.

عکس العمل مردم چگونه بود؟ 

خیلی تعجب کردند و ناراحت هستند که این چه توافق‌نامه‌ای است. آنها کسانی را که می‌خواستند بیرون کردند ولی اتوبوس‌های ما هنوز نرسیده اسیران ما را هم نداده‌اند؛ البته تروریست‌ها گفته بودند ما اجازه نمی‌دهیم اتوبوس‌ها به فوعه و کفریا برسند مردم به شدت ناراضی هستند فقط  مسلحین از حلب بیرون رفتند این چه مذاکره‌ای است و تازه نزدیک به 7 اتوبوس خالی را هم آتش زدند فضای روانی بدی بین اهالی ایجاد شده و اعتمادی به رفتن ندارند هرچند ماندن در فوعه و کفریا هم اصلا امکان‌پذیر نیست  ولی بااین اوضاع نمی‌دانند زنده  بیرون می‌روند یا نه؛ تازه بعد از آتش زدن اتوبوس‌ها و تجمع مردم،‌ یک پهپاد فرستادند تا به جمعیت موشک بزند که خداراشکر جمعیت زود متفرق شده بود و خطری پیش نیامد الان افرادی که در اولویت رفتن اسم نوشته بودند تردید دارند بروند یا بمانند. وضعیت بسیار پیچیده ای ایجاد شده است به نظر می‌رسد آنها یک  فضای روانی بدی ایجاد کرده‌اند که باعث ترس و نگرانی بیشتر مردم شده است.

نظر شما به عنوان یک فعال رسانه‌ای چیست؟

ببینید بعد از پیروزی بزرگ حلب، جنگ تمام شد. قبل از آن عملا در خاک سوریه جنگ جهانی بود دو قطب آمریکا و مزدورانش و طرف مقابل محورمقاومت با همراهی ایران و روسیه که به لطف خدا پیروز شدیم. به‌نظرم ما پیروز میدان نبردیم و باید تعیین کننده شرایط باشیم نه طرف مقابل. آنها هرکس را که می‌خواستند با ترفندی بیرون کردند از طرفی بعد از چند سال جنگ و مذاکره ثابت شده که آنها در تعهدات خود هیچ پایبندی ندارند و هربار ناقض توافق‌نامه‌ها بودند این بار هم اعتباری به آنها نیست نباید اعتماد کرد. 

بازخورد رسانه ها درباره فوعه و کفریا چه بوده است؟

خیلی کمرنگ و ضعیف بوده است من خودم خبرنگارم برادرم هم همین طور و درالعالم فعالیت دارد گفتم بیاییم یک تیم خبری ایجاد کنیم و اتفاقات این مناطق را به گوش دنیا برسانیم؛ متاسفانه امکانات و نجهیزات نداریم. تازه یک لوگو فرستادیم مردم خودشان حاضرند خبرنگار برای شبکه‌های دنیا بشود ولی هیچ امکاناتی نیست. در ایران خیلی از خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها از وضعیت فوعه و کفریا اطلاع ندارند. رسانه های غربی هم که وابسته به خودشان هستند تا خبرها را گزینش و پخش کنند حتی ما می‌توانیم با شبکه‌های خارجی معامله کنیم تا حقیقت را انتقال بدهیم و پوشش خبری داشته باشیم ولی نمی‌دانم چرا حمایتی نمی‌شود شاید از این نگران هستند که بگویند ایران در پشت قضیه  فوعه و کفریاست. درهرحال امیدوارم حالا که پیروزی حاصل شده و محاصره سخت فوعه وکفریا هم شکسته شده است. امیدوارم بتوانیم به مردم این مناطق کمک رسانی داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها