کد خبر: ۴۰۶۴۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۰۵ دی ۱۳۹۵
آل اسحاق گفت: شاید گران شدن کالاهای اساسی تأثیر چندانی بر روی زندگی طبقه مرفه‌تر جامعه نداشته اما سفره خانواده‌های متوسط به پایین جامعه را کوچکتر کرده است.

به گزارش پایگاه 598، یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» در رابطه با گران شدن کالاهای اساسی و کاهش قدرت خرید مردم بیان داشت: طبقات متوسط به پایین جامعه بالای 50 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این‌ها از نظر درآمد و کیفیت زندگی متوسط به پایین هستند و از آن سو 75 درصد هزینه‌های این خانواده‌ها در 5  مقوله قرار دارد.

وی افزود: این 5 رشته شامل معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک، بهداشت و آموزش است و در این میان خوراک و کالاهای اساسی در مهمترین رده اهمیت برای هر خانواده قرار دارد. متأسفانه علی رغم این که دولت توانسته تورم را کنترل کند و از دو رقمی به یک رقمی آن را تبدیل کند و این موضوع در کلان اقتصاد نیز درست است، اما به گفته خود بانک مرکزی کالاهای اساسی که هزینه عمده زندگی مردم است افزایش 48 درصدی داشته است.

آل اسحاق گفت: شاید گران شدن کالاهای اساسی تأثیر چندانی بر روی زندگی طبقه مرفه‌تر جامعه نداشته اما سفره خانواده‌های متوسط به پایین جامعه را کوچکتر کرده است مسکن نیز به همین ترتیب. شاید مسکن تغیی چندانی نکرده باشد اما اجاره های آن بالاتر رفته است.

وی اظهار داشت: در حقیقت وضعیت این طبقه جامعه به گونه ای شده که درآمدهایشان با هزینه‌هایشان همخوانی ندارد یعنی نمی توانند زندگی خود را به راحتی بچرخانند از آن طرف بیشترین بیکاری‌ها نیز مربوط به این خانواده هاست و این موضوع نیز مشکلات را بیشتر می کند.

این عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: در دوران جنگ با این که مشکلات فراوانی داشتیم اما همت دولت این بود که این کالاهای اساسی را به هر قیمت شده است هم از لحاظ میزان به وفور و هم از لحاظ قیمت کنترل شده باشد.

آل اسحاق در پایان گفت: الان که طبق گزارش بانک مرکزی 48 درصد برخی از کالاهای اساسی گران شده است دولت باید دقت کند که این طبقه متوسط با توجه به درآمدهای کم خود بتوانند این کالاهای اساسی را تهیه کنند زیرا  مردم برای تهیه کالاهای اساسی در فشار هستند و سابقه کار دولت های قبل نیز نشان می دهد که تمامی آن ها بر روی این موضوع حساس بودند و اجازه نمی دادند که یک دفعه برنج به کیلویی 13، 14 هزار تومان برسد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها