کد خبر: ۴۰۸۴۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۲۰ دی ۱۳۹۵
اگر در الباب تسلیم نشوید، در موصل رها می‌شوید
ناکامی نیروهای ترکیه در ورود به شهر الباب در حلب سوریه، و بیرون راندن داعش از آن، همزمان با تن دادن آنکارا به خواست بغداد برای خارج کردن نیروهایش از شمال عراق، پیام روشنی برای داعش در موصل دارد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، پس از آزادی شهر حلب و عقب‌نشینی عناصر تروریستی به استان ادلب حالا تمام نگاه‌ها به شهر راهبردی الباب در شمال استان حلب دوخته شده است؛ شهری که در شمال استان حلب واقع شده و در سال 2014 به اشغال تروریست‌های داعش درآمد و از محور شمالی تنها 30 کیلومتر با مرز ترکیه فاصله دارد.

تحولات میدانی بر روی کاعذ نشان می‌دهد که نیروهای کُرد در حومه شهر منبج و شمال شهر حلب، نیروهای سوری و مقاومت در شمال غرب شهرک صنعتی شیخ نجار ( 10 کیلومتری شهر الباب)  و سایر عناصر تروریستی با کمک ارتش ترکیه درصدد هستند این شاهرگ حیاتی را به کنترل خود درآورند.

در مقطع فعلی باید توجه داشت دولت آمریکا با امتیازگیری از دولت ترکیه، عملیات پاکسازی غرب رود فرات را با محوریت نیروهای کُرد متوقف و تشکیل اقلیم کردستان با شکست روبه‌رو شده است.

اندازه واقعی نقشه   

اما در میدان نبرد، تحولات به شکلی دیگر در حال وقوع است؛ ارتش ترکیه و عناصر تروریستی به اصطلاح میانه‌رو در تلاش هستند ابتکار عمل را در این منطقه در دست گیرند.

ارتش ترکیه که به بهانه مبارزه با داعش به خاک سوریه تجاوز کرده در دو ماه گذشته با کمک عناصر تروریستی برای اشغال شهر الباب وارد عمل شده است.

ارتش ترکیه و تروریست‌ها در گام نخست از محور غربی شهر به بیمارستان «الفاروق» هجوم آوردند که با حملات انتحاری مستمر داعش، متحمل تلفات فراوان شدند.

نیروهای ترکیه و گروه‌های تروریستی همراه آن، با برجای گذاشتن تلفات بالا، دهها خودروی زرهی و تانک از منطقه متواری شدند اما در ادامه چند عملیات محدود انجام دادند که باز هم با مقاومت داعش ناکام ماندند.

 بدون شک، شکست مفتضحانه دولت ترکیه که مدعی یکی از قویترین ارتش های دنیا است در مقابل پیروزهای ارتش سوریه در حلب و نیروهای عراقی در موصل، تبعات زیادی برای رئیس جمهور این کشور دارد.

 ارتش های سوریه و عراق در سال های گذشته به دلیل بحرانهای مختلف تا حدی ضعیف شده اند اما پیروزیهای آنان در حلب و موصل نشان داد بدنه اصلی مقاوم این نیروها حفظ شده است.

اما نیروهای ترکیه با وجود این که در سالهای گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشته و فقط در مقاطع مختلف با شبه نظامیان کُرد درگیر شده نتواست در مقابل گروه تروریستی مورد حمایتش ( داعش) عرض اندام کند.

 البته باید به این نکته هم توجه داشت در حال حاضر بخشی قابل توجه ای از بدنه ارتش ترکیه با سیاستهای دولت این کشور مخالف هستند و این موضوع نیز می‌تواند عاملب مهم برای ناکامی آنان در شهر الباب باشد.

همین شکست‌ها کافی بود تا مقام‌های دولتی ترکیه برای جبران شکست خود به تکاپو بیفتند و برای فشار بیشتر بر داعش با دولت عراق وارد مذاکره شوند.

ارتش ترکیه در چند ماه گذشته به بهانه دفاع از مرزهای خود در مقابل داعش به خاک کشورعراق تجاوز کرد اما در حقیقت به دنبال نجات تروریستهای محاصره شده در شهر موصل بود.

اندازه واقعی    

 حالا به نظر می رسد، تسلیم نشدن گروه تروریستی داعش در شهر الباب، مقام‌های ترکیه را مجبور کرده برای فشار به این گروه تروریستی با مقامات دولت عراق برای خارج شدن از خاک این کشور تعامل کنند.

مقامات دولتی ترکیه در مقطع فعلی آمادگی خود را برای خارج کردن نیروهایشان از شهر بعشیقه استان نینوی عراق اعلام کرده اند تا به تروریست های داعش نشان دهند که در صورت تسلیم نشدن در شهر الباب، متحمل خسارت جدی می‌شوند.

در اصل سفر نخست وزیر ترکیه به عراق یک پیام آشکار برای تروریست‌های داعش داشت: اگر در الباب تسلیم نشوید در موصل رها خواهید شد اما حالا باید منتظر ماند و دید دولت آمریکا چه واکنش به این موضوع نشان می‌دهد.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
امیر
United States
۱۶:۱۴ - ۲۰ دی ۱۳۹۵
۰
۰
با عرض پوزش این تحلیل به نظر غیر واقعیاست ترکیه یک ارتش فانتزی دارد اگر همین وطن فروشهای باصطلاح میانه رو نبودند اردوقان جرات نمیکرد وارد سوریه شود قوت اردوقان در افکار منافقانه ان میباشد که بسیار خطر ناک است این حامی تروریست حتی روسیه راهم دور میزند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها