کد خبر: ۴۰۸۸۴
زمان انتشار: ۲۰:۰۷     ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
دکتر پژویان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ :
علاوه مشکلاتی که توسط سوداگرها به وجود آمد، سیاستهای ما هم سیاستهای اشتباهی بوده است یعنی به جای اینکه ما اطمینان بدهیم که مشکل دلار و ارز و... را نداریم همزمان با این موضوع بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی را کم می کند و قیمت را هم بالا می برد این حرکت بانک مرکزی یعنی من مشکل دلار دارم. بدیهی است که دوباره این حباب را بزرگتر می کند و مردم برای خرید هجوم می آورند
به گزارش پایگاه 598 دکتر پژویان کارشناس اقتصاد در خصوص نوسانات بازار سکه و ارز و چرایی به وجود آمدن آن در گفتگو با 598 اظهار داشت: از دیدگاه نظریه های اقتصادی یا دیدگاه تغییرات اقتصادی اتفاق خاصی رخ نداده است.آن چیزی که ارز را متاثر می کند مقدار درآمد ارزی ما است که این درآمد متاثر از کاهش  قیمت نفت، یا کاهش مقدار تولیدمان است که هیچ اتفاقی از این جهت رخ نداده  و شرایط درآمدهای نفتی و صادرات ما بسیار خوب بوده است.

دکتر پژوهان افزود: نکته ای که در این باره وجود دارد این است که یک افزایشی در قیمت جهانی طلا اتفاق افتاد که آن هم روی نااطمینانی مردم جهان نسبت به اقتصاد آمریکا و اروپا پیدا شده بود  این امر  قاعدتا می توانست یک افزایش در قیمت طلا ایجاد بکند که کرد و در اقتصاد ایران هم چون طلا و ارز با هم حرکت می کنند می توانست افزایش جزئی هم در قیمت ارز بدهد ولی همانطور که در اروپا قیمت طلا پس از مدتی کوتاهی کاهش پیدا کرد قاعدتا انتظار  داشتیم اگر آن کاهش قیمت هم در ایران رخ بدهد و قیمت به حالت قبل بازگردد اما متاسفانه چندین مسئله در این فاصله رخ داد.که در این عدم ثبات قیمت موثر بود.

 به هر حال هر نوع تغییر و افزایشی که در بازارهای طلا و ارز به وجود می آید سوداگران نیز به آن سمت تمایل پیدا می کنند  و در صدد هستند نوعی آشوب در بازار ایجاد بکنند و سود ببرند .

بعضی از شایعات و بزرگ نمایها، چون همزمان شد با تحریم اقتصادی اروپا و تحریمی که برای  بانک مرکزی مطرح شد و  هم چنین بحث سفارت انگلیس اتفاق افتاد این موارد انتظاراتی را در مردم ایجاد کرد و این انتظارات به این معنا بود که ممکن است بانک مرکزی به اندازه کافی دلار نداشته باشد و یا در آینده دچار مشکل  شود.

وی هم چنین در ادامه صحبت های خود در خصوص حباب موجود در بازار سکه نیز گفت: باید در مورد این حباب توجه داشته باشیم که ابتدا در بازارهای جهانی طلا مقداری صعود قیمت داشت و چند بار نیز رکود زد و این امر در بازار طلای ایران نیز تاثیر گذاشت. اما بعد از سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی این انتظار وجود داشت تا این کاهش قمیت در ایران نیز اتفاق بیفتد اما ما شاهد این امر نبودیم و ثبات قیمت به وجود نیامد،لذا سوداگران و افرادی که به دنبال سودجویی بودند با توجه به شرایط داخلی،مانند تحریم های نفتی و بانک مرکزی با بزرگنمایی این اتفاقات نوعی نوسان و بی ثباتی قیمت را در بازار به وجود آوردند.

این کارشناس اقتصادی،دولت را در بی ثباتی قیمت ها مقصر دانست و افزود:متاسفانه در کنار دامن زدن به این مشکلات به وسیله سوداگرها، سیاستهای ما هم سیاستهای اشتباهی بوده است یعنی به جای اینکه ما اطمینان بدهیم که مشکل دلار و ارز و... را نداریم همزمان با این موضوع بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی را کم می کند و قیمت را هم بالا می برد این حرکت بانک مرکزی یعنی من مشکل دلار دارم. بدیهی است که دوباره این حباب را بزرگتر می کند و مردم برای خرید هجوم می آورند

بعد از آن؛ مسئله امنیتی و پلیسی کردن دلار هم اشتباه بود . هر حرکتی را با اقتصاد انجام دهیم که خشن باشد یا خارج از قواعد خود اقتصاد باشد مطمئنا جواب نمی گیریم که این را ما سی و چند سال است که تجربه کرده ایم.

 ولی ما تجربه نگرفته ایم و متاسفانه گاهی از این سیاستهایی که فکر می کنیم می توانیم اقتصاد را سرکوب بکنیم و به زور به یک مسیری منتقل کنیم استفاده می کنیم.

سیاست های اشتباه بانک مرکزی و بخشنامه نیروی انتظامی مبنی بر قاچاق بودن حمل دلار بر این حباب دامن زد.رفع این مشکل نیز به توانایی سیستم اقتصادی بانک مرکزی و هم چنین صادرات نفتی ما بستگی دارد و اینکه بانک مرکزی چقدر در آینده می تواند منافع ارزی را فراهم بکند و این انتظارات را رد بکند این اتفاق اگر رخ دهد ما قطعا باید انتظار داشته باشیم که این حباب به اصطلاح پاره شود چون از نظر اقتصادی ما هیچ دلیلی نمی بینیم که نسبت به همان نرخهایی که از قبل داشتیم تغییری در نرخ دلار و طلا رخ داده باشد

پژویان در  خصوص اینکه چرا نوسان ارز در دلار اتفاق افتاد پاسخ داد: هرگاه یک نوع نااطمینانی در رابطه با مسئله ضعف اقتصادی پیش بیاید همان کاری را که اروپایها و آمریکایها کردند  رخ می دهد.

آنها وقتی دیدند پیشگویی ها در مورد عبور از رکودی که بوده به خوبی اتفاق نیافتاده نگران آینده اقتصاد شدند و رفتند دارایهایی را که به نظر نااطمینان تر بود به دارایهایی که با اطمینان تر بود تبدیل کردند و دارایهای آنها دلارو یورو بود که به طلا تبدیل کردند ما هم اسکناس را تبدیل کردیم به طلا و دلار که به نظر ما دارایهای مطمئن تری بودند. 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
۲
۱
به نظر من هم ورود نیروی انتظامی تندروی بود و با این حرف موافقم که نباید در حوزه اقتصاد با زور وارد شد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
آغاز رشد ارز با همین حرکت بانک مرکزی بود و در ادامه بجای آنکه محدودیت را کم کند بیشتر کرد. الان هم با توقف حواله ارزی و چکه ای کردن تزریق ارز ، پلیسی کردن بازار ضمن کمک به کسانی که به اندازه کافی ارز خریده بودند باعث بدبختی بسیاری از مسافران، دانشجویان و نیازمندان ارز شد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۵۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
۱
۰
اگه مشکل ارز نیست گرفتن ارز را برای دانشجویان مثل سابق سریع وبه مقدار کافی برسانند
پاسخ
محمد روزبهاني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۰ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۱
انتخابات 90؛ "پايدار ماندن بر اصول" يا "تسليم مصلحت انديشان شدن"؟

انتخابات نهمين دوره ي مجلس شوراي اسلامي جداي از حساسيت هاي برون مرزي اش مثل تقويت مدل مردم سالاري ديني در جهان، تاثير در فرآيند بيداري اسلامي، تأثير در موج عدالتخواهي در سطح جهان و ...در داخل كشور نيز حساسيت ها و وي‍ژگي هاي منحصر به فردي دارد. ويژگي هاي منحصر به فرد اين انتخابات نسبت به انتخابات قبلي ايجاب مي كند كه با نگاه دقيق تر و بصيرتري به تحليل وقايع براي تصميم گيري درست بپردازيم. يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين انتخابات، رشد سطح بصيرت ملتي است كه قرار است به اميد خدا در اين انتخابات حماسه ي ديگري خلق كنند.

در اين شكي نيست كه فتنه ي 88، باعث ايجاد رشد جهش گونه ي سياسي-اجتماعي غاطبه ي مردم شد و خيلي اغراق آميز به نظر نمي رسد كه بگوييم بينش سياسي مردم به اندازه ي كل سال هاي انقلاب، رشد كرد. همچنين موضع گيري خواص در فتنه ي 88 كه حضرت امام خامنه اي(حفظه الله) از آن به عنوان "معيار" ياد مي كنند، يك بازخواني سريع و زنده ي تاريخ صدر اسلام بود.

علي اي حال رشد جهشي مردم كه گفتيم يكي از ويژگي هاي منحصر به فرد اين انتخابات است، باعث به وجود آمدن فضاي جديدي شده است كه اين فضاي جديد نياز به تحليل ها و در نتيجه تصميم گيري هاي متناسب با خودش را دارد.

اينكه ما بخواهيم مسائل و كش مكش ها و آرايش بندي هاي گروه هاي مختلف سياسي را در عرصه ي بزرگي مثل انتخابات مجلس نهم، همانطور تحليل كنيم كه قبل از فتنه ي 88 تحليل مي كرديم، نوعي ظلم به استقامت و بصيرت مردم در 8 ماه نبرد نرم، رويش هاي انقلاب و در نهايت به حماسه ي بي نظير 9 دي است. اگر بصيرت توده هاي مردم آنقدر رشد كرده كه توانستند از يكي از پيچ هاي بزرگ تاريخ انقلاب عبور كنند و حماسه ي 9 دي را بيافرينند، پس خواص بايد در تحليل هايشان رشد بصيرت توده هاي مردم، بعد از فتنه ي 88 را به رسميت بشناسند!

با نگاه به فضاي سياسي كشور، با 3 نوع تحليل عمده از سوي خواص روبرو مي شويم:

دسته ي اول تحليل گران در واقع معتقدند، مردم نه تنها از معترضين- بخوانيد فتنه گرها- بيزاري نمي جويند! بلكه پايگاه مردمي معترضين -فتنه گرها- يا همان تجديد نظر طلبان، كم نيست تا جايي كه مدتي پيش از سهم خواهي و تهديد نظام به شركت نكردن در انتخابات بحث مي كردند و براي نظام شرط و شروط مي گذاشتند!

دسته ي دوم تحليل گران با اينكه از فتنه گرها تبري مي جويند اما خيلي وزني براي اتفاقات دوران فتنه، چه اتفاقات منفي مثل شناخته شدن افرادي به عنوان ساكتين فتنه و چه اتفاقات مثبت مثل حماسه ي 9 دي و رويش هاي جديد انقلاب، قائل نيستند. اين دسته با تفسير خاصي از عبارت "جذب حداكثري"، كساني را كه كارنامه ي ضعيفي در دوران فتنه داشته اند را به دلايل مصلحت انديشانه اي، به عنوان ليدر اصولگرايي معرفي مي كنند.

اما دسته ي سوم تحليل گران معتقدند اصرار حضرت آقا بر فتنه و مسائل اتفاق افتاده پيرامون آن حتي با گذشت چند سال، خود يك "معيار" است كه بايد دقت بيشتري بر آن داشته باشيم. اين قابل قبول نيست كه افرادي كه كارنامه ي ضعيفي در يكي از بزرگترين امتحان هاي تاريخ انقلاب-فتنه 88- داشته اند، بخواهند از پرچم داران و ليدرهاي اصولگرايي و ولايت مداري باشند و براي مردم از بصيرت بگويند!

دسته ي اول تحليل گران چون تحليلشان خيلي متوهمانه است، در اينجا محلي برايشان قائل نيستيم. اما در مورد دسته ي دوم و سوم بايد گفت كه: در فضاي انتخاباتي كشور، دسته ي دوم به نام "جبهه ي متحد اصولگرايان" فعاليت مي كنند و دسته ي سوم به "جبهه ي پايداري انقلاب اسلامي" معروفند.

ما معتقديم بايد فرزند زمانه بود و بر همين اساس مي گوييم تحليل دسته ي سوم دقيق ترين و واقعي ترين نوع نگاه به مسائل اجتماعي-سياسي كشور است. براي اين ادعا دلايلي وجود دارد كه مهمترين آن ايمان به رشد جهش گونه ي بصيرت ملت بعد از فتنه ي 88 است. دليل ديگر افول شديد پايگاه مردمي اصلاح طلبان-تجديد نظر طلبان- است كه در اين چند سال گذشته هميشه يكي از دغدغه هاي حزب الله بوده اند. اما بعد از فتنه و رو شدن دست ليدرهاي اين جريان كودتاگر، تقريباً فاتحه ي اصلاح طلبي خوانده شده است؛ شاهد مثالش هم اين است كه خود آنها اعتراف مي كنند كه براي رأي آوردن در مجلس نهم نبايد با تابلوي اصلاح طلبي وارد عرصه ي رقابت شد. جالب اينجاست كه اين عناصر برانداز، خودشان قبول دارند كه ديگر حنايشان براي مردم رنگي ندارد اما بعضي از به اصطلاح اصولگرايان، براي مصلحت انديشي ها و مقاصد سياسي-قبيله ي خودشان، دائم خطر اينها را در تريبون هايشان گوشزد مي كنند!

يكي از خط قرمزهاي مشترك هر دو جبهه متحد و پايداري، مقابله و مخالفت با گروه انحرافي است. اما در مورد اين گروه بايد به اين نكته اشاره كرد كه بعضي از دوستان جبهه ي متحد باز هم به همان دلايل بالا، يعني مصلحت انديشي هاي غير واقعي و مقاصد قبيله اي در عرصه ي سياست، تصويري كاريكاتوري و وحشتناك از اين گروه به مردم ارائه مي دهند كه در نهايت نتيجه مي گيرند به دليل خطر بسيار زياد آنها! ما بايد با هر ساز و كاري شده با هم متحد شويم؛ حالا اين ساز و كار مي خواهد سهم خواهي باشد يا متحد شدن با ساكتين فتنه يا...

برخي مي گويند گروه انحرافي قرار است با عناصر ظاهرالصلاح و ظاهراً ولايي در شهرهاي كوچك و نيز با هزينه هاي هنگفت براي هر كدام، وارد انتخابات شوند. اولاً اين در حد يك گمانه زني است. ثانياً در همان ابتداي امر به تناقض "ولايي بودن" و "صرف هزينه هاي هنگفت" مي رسيم. ولايي بودن و صرف هزينه هاي ميلياردي از منابع نامعلوم يك استراتژي ضعيف و بچه گانه است كه هر كسي را در همان ابتداي امر متوجه بودار بودن كانديد مورد نظر مي كند. ضمن اينكه در حالت كلي اين نوع نگاه به مردم ، نگاهي غير اخلاقي و توهين آميز است. اينكه ما فكر كنيم كانديدايي بتواند تنها با ابزار پول، رأي مردم را جمع كند، هم نوعي توهين به مردم و هم خلاف تجربه است.

انتخابات 84 را كه يادمان نرفته است، كسي كه با دست خالي و فقط با كمك هاي مردمي آمده بود به ميدان، بر قطب كانون ثروت و قدرت با تبليغات آنچناني اش پيروز شد. عبرت گرفتن از تاريخ براي همين جاهاست. ضمن اينكه مطهري زمان، حضرت علامه مصباح يزدي(حفظه الله) فرمودند: "حضرت امام(ره) به ما آموخت كه خدا قبل از هر جا در ميدان سياست است" و "خداي سياست همان خداي جبهه هاست". اين فرمايش حضرت علامه مصباح يزدي معناي عميقي دارد. چيزي كه ما فهميديم اين است كه چطور فرزندان حضرت روح الله در جنگ تحميلي با دستان خالي ولي با ايمان توانستند در برابر بيش از 20 كشور جهان بايستند و پيروز شوند، حال در عالم سياست هم همان خدا، ربوبيت و حاكميت مي كند. اگر با خدا بستيم پيروزيم و گرنه اگر به بهانه ي رأي آوردن، اصول اصولگرايي را زير پا گذاشتيم، در حقيقت با چيز ديگري غير از خدا بسته ايم.
والعاقبة للمتقین
www.irhezbollah.blogfa.com
وبلاگ حزب الله
پاسخ
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۱ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
۰
۲
پزویان کاسب است. پول میگیرد حرف میزند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
۰
۲
به نظر من ضعف اصلی از طرف دولت بود و لاغیر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها