أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۱۰۹۰۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۱۱ بهمن ۱۳۹۵
چند روزی است که شایعه‌ای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی عربی و به‌تبع آن رسانه‌های فارسی را تحت‌تأثیر خود قرار داده است؛ شایعه‌ای مبنی بر سکته مغزی بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و تشنج‌های عصبی که امکان ادامه کار را از او سلب کرده است
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه صبح نو، چند روزی است که شایعهای رسانهها و شبکههای اجتماعی عربی و بهتبع آن رسانههای فارسی را تحتتأثیر خود قرار داده است؛ شایعهای مبنی بر سکته مغزی بشار اسد، رییسجمهور سوریه و تشنجهای عصبی که امکان ادامه کار را از او سلب کرده است.

با گسترش این شایعه که دستاندرکاران برخی شبکههای ضد سوری چون الجزیره و العربیه در نشر آنها بدون استناد به هیچگونه منبع موثقی نقش بسزایی داشتند، ریاست جمهوری سوریه با انتشار بیانیهای رسمی این شایعه را تکذیب و اعلام کرد که شخص بشار اسد در سلامت کامل به سر میبرد.

حتی دیدار حسین امیر عبداللهیان، دستیار ویژه رییس مجلس در امور بینالملل در جریان سفرش به سوریه با شخص بشار اسد و عکسهای این دیدار رسمی نیز باعث نشد که موج رسانهای به ویژه در توییتر کاهش یابد، تا جایی که دیروز یکشنبه، فیصل قاسم، مجری جنجالی شبکه الجزیره در توییتی اعلام کرد: «ما از ضایع شدن هراسی نداریم، اگر بشار اسد راست میگوید در تلویزیون حاضر شود.»

پیشینه شایعات مشابه در سالهای اخیر

در این راستا، روزنامه لبنانی الدیار با قدیمی و کمدی بودن این گونه شایعهپراکنیها نوشت: از آغازین ماههای بحران سوریه شایعات مشابهی را شاهد بودیم؛ در سپتامبر سال 2012 بود که برخی روزنامهها و پایگاههای اینترنتی مدعی شدند که بشار اسد در پی سکته مغزی ساعت 22:22 به بیمارستان الشامی منتقل شده و خونریزی در نیم کره چپ مغز وی سبب شده که عضلات سمت راست او ضعیف شوند و لکنت زبان پیدا کند.

الدیار با تشبیه این شایعات به سریالهای ترکیهای ادامه میدهد: این رسانهها همچنین مدعی شده بودند که بشار اسد توان ایستادن ندارد و حتی اخضر ابراهیمی، نماینده وقت سازمان ملل در امور سوریه در دیداری که با وی در کاخ ریاست جمهوری داشته دیده که دست او شل و ضعیف شده است.

این روزنامه لبنانی افزود: ژنرال جمیل السید، فرمانده سابق پلیس لبنان که ارتباطات خوبی با دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی سوریه دارد در رابطه با شایعاتی که روزنامههایی چون المستقبل لبنان و لوبوان فرانسه مبنی بر مریضی سخت بشار اسد، سکته مغزی و حتی احتمال ترور او، تمامی این امور را واکنشی انفعالی در برابر پیروزیهای ارتش سوریه در هفتهها و ماههای اخیر به حساب آورده است.

در اینباره نهاد ریاست جمهوری سوریه نیز با انتشار بیانیهای اخبار منتشر شده درباره بیماری بشار اسد رییسجمهور این کشور را تکذیب کرد.

این نهاد افزود که بشار اسد در سلامت کامل است و بهطور طبیعی وظایف خود را انجام میدهد. لذا شایعات منتشر شده چند روز اخیر در برخی شبکههای اجتماعی کاملاً نادرست است.

ادامه این شایعات در رسانههای اجتماعی عربی و فارسی، خبرنگار «صبح نو» را بر آن داشت تا گفتوگویی با مروان فارس، عضو حزب قومی سوری اجتماعی و نماینده سابق مجلس لبنان انجام دهد و از او در رابطه با پیشزمینهها و اهداف این گونه شایعات بپرسد. آنچه میخوانید گفتوگوی خبرنگار «صبح نو» با این سیاستمدار مسیحی لبنانی است.

انتشار شایعات یک هفته اخیر مبنی بر سکته مغزی بشار اسد، رییسجمهور سوریه را چگونه ارزیابی میکنید؟

به اعتقاد من، پس از شکست سنگین مخالفان و تروریستها در نبرد حلب و دیگر مناطق سوریه که ارتش و نیروهای مقاومت موفقیتهای بسیاری کسب کردند و همچنین پس از وصل شدن مجدد آب شرب دمشق، رسانههای مخالف محور مقاومت که تعداد آنها به 100 رسانه میرسد، حملههای تبلیغاتی خود را علیه نظام سوریه شدت بخشیدهاند.

علاوهبر این که ریاست جمهوری سوریه، با صدور بیانیهای قاطع تمامی این شایعات را تکذیب کرد، در تلویزیون ملی این کشور نیز دیدیم که بشار اسد روز شنبه دیداری با افسران و سربازان ارتش داشته و شکی نیست که این اقدامات تبلیغاتی آخرین تحرکات ناکام مخالفان در راستای ادامه شکستهایشان پس از نبرد حلب بهشمار میرود.

خبرنگاران و دستاندرکاران شبکههایی مانند الجزیره و العربیه بیشترین نقش را در انتشار این شایعات و القاء حقیقت بودن آنها داشتهاند؛ نظر شما در این رابطه چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که الجزیره و العربیه از جمله ارکان مهم حملههای تبلیغاتی و رسانهای علیه محور مقاومت و نظام سوریه هستند. مسوولان و خبرنگاران این شبکهها در برابر مقاومت ملت سوریه و رییسجمهور این کشور احساس شکست میکنند و بنابراین شایعاتی اینچنین را به راه میاندازند که هیچ اول و آخری ندارند.

دلیل اصلی انتخاب این زمان خاص، برای انتشار اینگونه شایعات چیست؟

چون اکنون شاهدیم که سوریه در حال خروج آرام و گام به گام از بحران خود است و در مناطق مختلف عملیات بازسازی آغاز شده و دشمنان رسانهای، تلاش دارند که با ایجاد این گونه موجهای روانی، بر روند بهبود اوضاع تأثیر منفی بگذارند.

نباید فراموش کرد که پذیرش شکست عربستان و قطر برای سرنگون ساختن نظام سوریه برای این کشورها آسان نیست و بنابراین آنها از هر تلاشی برای ضربه زدن به دمشق و رییسجمهوری سوریه فروگذار نمیکنند، زیرا آنها شاهدند که این کشور مجدداً در حال بازیابی نقش محوری خود در جهان عرب است.

طی سالهای اخیر بر همه اثبات شد که ائتلاف سوریه با ایران و روسیه ائتلافی استراتژیک بوده و قدرتی دو چندان به آنها در تعاملات منطقهای و بینالمللی داده است و جا دارد که از حمایتهای بیدریغ جمهوری اسلامی ایران به نظام و ملت سوریه در مواجهه با تروریستهای تکفیری تشکر کنم چرا که این کمکها بودند که به سوریه این قدرت را دادند تا پایداری کند و به موفقیتهای کنونی دست یابد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها