يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۱۱۸۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۳۵     ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
شاخص بورس در ادامه مسیر نزولی خود، دیروز 210 واحد کاهش یافت و بدین ترتیب از ابتدای هفته میزان سقوط شاخص بورس به 800 واحد رسید .
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روزنامه خراسان، شاخص بورس در ادامه مسیر نزولی خود، دیروز 210 واحد کاهش یافت و بدین ترتیب از ابتدای هفته میزان سقوط شاخص بورس به 800 واحد رسید . از سوی دیگر سکه در بازار آزاد، مرز یک میلیون و 200 هزار تومان را شکست.دیروز شاخص بورس، روند نزولی اخیر خود را ادامه داد و با 210 واحد کاهش روی رقم 76 هزار و 616 واحد ایستاد. بدین ترتیب این شاخص  از ابتدای هفته، افت 798 واحدی را به ثبت رساند.  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،   بازار سرمایه در روزهای اخیر تحت تاثیر بازگشایی نمادهای بانکی بزرگ ملت و تجارت بوده است. اصرار بانک مرکزی به شفاف سازی صورت های مالی بانک ها منجر به کاهش قابل توجه سود در بانک های بورسی شده است.از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران دیروز قیمت سکه طرح جدید برای ساعاتی به بیش از یک میلیون و 200 هزار تومان رسید.
 
با این حال، سکه که دیروز را با نرخ یک میلیون و 197 هزار تومان آغاز کرده بود، با نرخی در همین حدود به پایان برد.کشتی آرای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با اقتصادآنلاین، به تشریح علت این افزایش نرخ سکه پرداخت. وی به تعطیلی بازار جهانی در روز گذشته اشاره کرد و دلیل این موضوع را عوامل داخلی و قیمت ارز دانست.  به گزارش خراسان، در تشریح دلایل افزایش نرخ سکه در روزهای اخیر می توان به افزایش قیمت طلای جهانی و دلار داخلی اشاره کرد. در روزهای اخیر، اونس جهانی طلا همزمان با افزایش نگرانی های بین المللی از سیاست های ترامپ و نیز عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا توسط بانک مرکزی این کشور، روند صعودی داشته است. به طوری که در یک هفته قبل، این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی با رشد حدود 30 دلاری، به حدود 122 دلار در هر اونس رسید. در این حال نرخ دلار در بازارهای داخلی نیز چند روزی است که افزایش نسبی یافته و بنا بر اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران، به3851 تومان رسیده است.
 
مجادله بر سر مقصر سقوط بورس
 
در همین حال زیان دهی بانک های بورسی، سبب شده تا انگشت اتهام بانک مرکزی و بورس به سوی هم نشانه رود. رییس کل بانک مرکزی مسئولیت سازمان بورس و اوراق بهادار برای شفاف سازی را یادآور شده و از سوی دیگر رییس سازمان بورس، از بانک مرکزی بابت تکلیف تسهیلات بانکی به بانک ها، بالا بودن نرخ هزینه سربار در این موسسات و تامین زیان بانک ها از جیب سهامداران انتقاد کرد و گفت: انداختن همه مشکلات صنعت بانکداری بر دوش بازار سرمایه صحیح نیست.دو روز قبل بود که ولی ا... سیف در پاسخ به سوالی درباره برنامه بانک مرکزی برای خروج بانک ها از محدوده زیان، مسئولیت سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با شفاف سازی اطلاعات بانک های بورسی را یادآور شده و گفته بود: «بورس و اوراق بهادار هم در رابطه با خرید و فروش سهام بانک‌ها و بنگاه‌هایی که در بورس‌ها هستند نظارت دارد و یک مسئولیت عمده‌اش شفاف‌سازی اطلاعات است. کسی نباید اطلاعات خاص داشته باشد.
 
هرگونه اطلاعات در مورد هر بنگاه اقتصادی که عضو بورس است، باید در معرض دسترسی همه فعالان این بازار باشد.»در پی این سخنان، خبرگزاری فارس به نقل از رئیس سازمان بورس بر لزوم تسویه مطالبات بانک‌ها و شرکت‌ها از دولت تأکید کرد. شاپور محمدی با اشاره به وضعیت عملکردی و سودآوری بانک‌های بورسی گفت: اولویت بانک‌ها باید همواره با سودآوری همراه باشد. بانکداری نمی‌تواند با وام‌های تکلیفی کاری از پیش ببرد. اگر عملیات اعتباری یا بانکی این مؤسسات سودآور نیست باید فکری به حال این مشکل کرد، اینکه تسهیلات را به فرموده یا به عنوان تکلیف از سوی بانک‌ها ارائه و به تبع آن زیان‌های بزرگی را شناسایی کنند راه حل آنها نیست.وی در ادامه افزود: اگر نرخ سربار در بانک‌ها افزایش یافته و یا با افزایش هزینه‌های پرسنلی مواجه شده‌اند قدر مسلم نباید از جیب سهامدار اقدام به اعطای حقوق‌های بالا کنند. از سوی دیگر برای نرخ بازدهی که هنوز کسب نشده نباید زیان بانک‌ها را از جیب سهامدار جبران و سپس اقدام به پرداخت سود علی‌الحساب به سپرده‌گذاران بانکی کرد.
 
انتقاد از بانک‌ها مختص به سهامداران خرد نیست چرا که نمایندگان سهام عدالت 50 میلیون نفری نیز در هیئت مدیره بانک‌ها حضور دارند.محمدی گفت: به رئیس کل بانک مرکزی تأکید کردم که نمی‌توان در وضعیت کنونی بانک‌ها عنوان کرد که به سهامدار کاری نداریم.رئیس سازمان بورس با بیان اینکه انداختن همه مشکلات صنعت بانکداری بر دوش بازار سرمایه صحیح نیست، از اختلاف بین نرخ سود بانکی تسهیلات با تورم 9 درصدی کشور انتقاد کرد و گفت: برای بازپرداخت این تسهیلات تولیدکننده آن را از کجا تأمین کند؟! متأسفانه نرخ سود بانکی هم‌اکنون رقیب بازار سهام شده و در عین حال سودآوری بانک‌ها نیز دچار خسران شده است حال آنکه تولیدکننده در وضعیت کنونی دچار بحران می‌باشد.از سوی دیگر احمد بدری مشاور رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها به نهاد ناظر، اطلاعات غلط می دهند، گفت: بانک ها به کلکسیونی از ریسک های نامتعارف تبدیل شده اند. وی نگرانی خود برای لابی گری در راستای  اصلاح صورت های مالی را ابراز داشت و گفت: رئیس کل بانک مرکزی در اصلاح صورت های مالی ایستادگی زیادی انجام داده است و متاسفانه ما هم نگران اجرای این طرح هستیم و می ترسیم این طرح به مرحله اجرا برسد و پیغام ها و تلفن ها و لابی ها شروع شود.در این حال، خبرگزاری فارس، از ارائه صورت های مالی حسابرسی نشده 4 بانک و یک موسسه اعتباری خبر داد که طبق آن موسسه اعتباری کوثر با سود 42 میلیارد تومانی، بانک ایران زمین با زیان 43 میلیارد تومانی، بانک کارآفرین با سود 127 میلیارد تومانی، بانک گردشگری با زیان 1099 میلیارد تومانی و بانک پارسیان با زیان 1022 میلیارد تومانی مواجه شده اند. این خبرگزاری رقم مربوط به بانک پارسیان را در بازه زمانی 6 ماهه و مابقی ارقام را در بازه زمانی 9 ماهه عنوان کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها