کد خبر: ۴۲۴۰۰
زمان انتشار: ۱۷:۵۳     ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

ایران هسته ای- در حالی که ایران و آژانس درباره تداوم مذاکرات توافق کرده اند، رسانه های غربی بیانیه های نه چندان سازنده مقام های آژانس درباره «مایوس کننده» و «بی نتیجه» بودن مذاکرات با ایران را با آب و تاب پوشش داده اند.

پس از آنکه تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی شامگاه سه شنبه 2 اسفند 1390 (21 فوریه 2012) ایران را ترک کرد، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس به سرعت بیانیه ای صادر کرد و از شکست مذاکرات این تیم با ایران خبر داد.
 
در این بیانیه آمه است: «برای دستیابی به سندی که در روشن شدن موضوعات حل نشده در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران تسهیلاتی ایجاد کند تلاش های فشرده‌‌ای صورت گرفت به ویژه در ارتباط با مواردی که به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران مربوط می شود اما متاسفانه ما به چنین سندی دست نیافتیم».
 
آمانو در ادامه افزود: «در هر دو سفر کارشناسان آژانس به ایران آنها تقاضای دسترسی به تاسیسات نظامی پارچین را داشتند اما ایران با این درخواست موافقت نکرد که این امری ناامید کننده است».
 
در همین حال هرمن ناکارتس، سرپرست تیم مذاکره کننده آژانس در تهران در اظهاراتی ملایم تر از «نزدیک شدن به یک فضای سازنده» در این مذاکرات خبر داده اما او هم تاکید کرده است که دو طرف نتوانستند درباره یک «برنامه کاری» توافق نهایی انجام بدهند.
 
ناکارتس روز چهارشنبه پس از بازگشت به اتریش در فرودگاه وین درجمع خبرنگاران گفت: «ما تلاش کردیم که برای رسیدن به یک توافق درخصوص راهی جهت حل و فصل همه مسائل باقی مانده برسیم و بویژه ما درخصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران بحث کردیم».
 
معاون مدیرکل آژانس گفت: «ما تلاش کردیم به یک سایتی که مرتبط با تحقیقات ما بود، دسترسی داشته باشیم اما باوجودی که در این سفر به یک روح سازنده ای نزدیک شدیم، توافقی بر روی این مسئله صورت نگرفت».
 
 وی با بیان اینکه «ما نتوانستیم راه های رو به جلو را نهایی کنیم»، افزود: «ما گزارش خود را به مدیرکل می دهیم و متعاقبا به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که قرار است در اوایل ماه مارس برگزار شود ارائه خواهیم کرد و بعد باید منتظراقدامات بعدی باشیم».
 
این اظهارات و بیانیه ها در حالی به طور وسیع منعکس شده است که کارشناسان عقیده دارند مذاکرات ایران و آژنس رو به جلو بوده و به کار گیری این لحن سازنده نیست.
 
بویژه توجه به این نکته مهم است که تفاوتی محسوس میان لحن ناکارتس و آمانو وجود دارد. آمانو به وضوح لحنی منفی اتخاذ کرده است در حالی که ناکارتس تلاش کرده بگوید توافقات نهایی نشده نه اینکه اصلا توافقی انجام نشده است. این امر تایید کننده برخی حدس و گمان هاست که می گوید ناکارتس این بار با اختیارات کمتر و محدودیت های بیشتری به ایران آمده بود.
 
در همین حال، یک کارشناس مطلع درباره علت به کار گیری ادبیات خصمانه از جانب آمانو آن هم در حالی که مذاکرات هنوز ادامه دارد به «ایران هسته ای» گفت: «ظاهرا آمانو در حال مقدمه چینی برای گزارش آینده خود است و می خواهد منفی بافی ها و دروغ گویی های جدید را پیشاپیش توجیه کند».
 
منابع مطلع می گویند گزارش آمانو به اجلاس ماه مارس 2012 شورای حکام در یکی دور وز آینده نهایی خواهدشد. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها