کد خبر: ۴۲۵۰۸۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۱۰ تير ۱۳۹۶
کشیدن حصارهای شیشه‌ای اطراف محوطه باز فرهنگستان هنر کافی بود تا دوباره برخی حواشی سیاسی درباره آن مطرح شود. روابط عمومی فرهنگستان هنر ضمن رد این حواشی، دلیل این اقدام را جلوگیری از تجمع شبانه برخی افراد در این مکان اعلام می‌کند.
به گزارش پایگاه 598، فرهنگستان هنر در روز آخرکاری خود قبل از رفتن به تعطیلات تابستانی، طرحی را در مجموعه محوطه باز خود عملیاتی کرد که مورد سوءاستفاده یک جریان سیاسی قرار گرفت. این مجموعه در اردیبهشت‌ماه 88 با معماری و طراحی یکی از سران فتنه افتتاح شده بود. ساختمان مرکزی در جوار خیابان ولی‌عصر(عج) و نرسیده به خیابان طالقانی قرار گرفته است. حالا فرهنگستان هنر برای جلوگیری از تجمع شبانه برخی افراد در این مکان، تصمیم به پیاده‌سازی طرحی گرفته تا در طول نیمه‌شب تا صبح جلوی حضورهای بی‌مورد را بگیرد. اقدامی که از سوی یک جریان سیاسی به «گرفتن ستون‌ها از مردم» تعبیر شد. ستون‌هایی که طراح و معمار آن میرحسین موسوی بوده است.
 
خانم زهرا مهاجری، مدیرکل روابط عمومی فرهنگستان هنر درباره این اقدام به «صبح‌نو» می‌گوید: «باز و در دسترس بودن آن در تمام طول شبانه‌روز باعث شده بود که اتفاقاتی در رواق بیفتد؛ این موارد به‌خصوص در شب‌ها و بین ساعت 12 و 1 شب به بعد بود. کارتن خواب‌ها، معتادان و افراد دیگر در رواق می‌خوابیدند یا کارهایی می‌کردند که از نظر اخلاقی هم درست نبود. بعضاً در رواق و روی سرستون‌ها حکاکی می‌کردند و مواد مخدر می‌کشیدند. یکی دو سالی است که با این موضوع روبه‌رو بودیم. همین امر  باعث شد که فکری برای این مسأله اندیشیده شود.»
 
مهاجری ضمن رد برخی ادعاهای سیاسی در این مورد و با اشاره به این که اگر بنا بر برخورد سیاسی بود همان سال 88 این اتفاق می‌افتاد، ادامه می‌دهد: «البته مجموعه رواق در طول روز باز است و مردم و شهروندان می‌توانند از فضای آن استفاده کنند. شب‌ها تا صبح محوطه بسته خواهد بود. قصد ما هم این نبوده است که جلوی مردم عادی را بگیریم.»
 
مدیرکل روابط عمومی فرهنگستان در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای حراست فرهنگستان امکان مدیریت این فضا را نداشته‌اند؟ می‌گوید: «حراست فرهنگستان در تمام طول ساعات شبانه‌روز آنجا حضور دارد. تلاش زیادی هم کردند که جلوی این کار را بگیرند ولی موفق نشدند. این را هم در نظر داشته باشید که آنها مشکلات خاص خودشان را دارند. تا الان هم برخورد منجر به درگیری نداشته‌اند. در طول این مدت هم سعی کرده‌اند مسالمت آمیز برخورد کنند که این افراد آنجا حضور نداشته باشند و مسأله‌ساز نباشند ولی موفقیتی کسب نکردند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا حصار شیشه‌ای کشیده شود تا هم محوطه قابل رؤیت باشد، هم مردم در طول روز بتوانند مراجعه کنند و هم اینکه شب‌ها از آسیب دیدگی در امان بماند.»
 
مدیرکل روابط عمومی فرهنگستان هنر در ادامه به این موضوع هم اشاره می‌کند که چندی قبل در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از بیتوته‌های شبانه در محوطه فرهنگستان هنر منتشر شده و حاشیه‌هایی زیادی درست کرده بودند: «آن زمان به این موضوع اعتراض کردند. حالا که تصمیم به این طرح جدید گرفته‌ایم، باز هم اعتراض می‌کنند.»
 
مهاجری درباره اینکه آیا تصمیم‌ها و طرح‌های دیگری هم برای حل این مشکل اندیشیده شده بود یا نه؟ می‌گوید: «بله! طرح‌های دیگری هم داشتیم. این تصمیم یک شبه و یک جلسه‌ای نبود. در نهایت این طرح انتخاب شد. به همین دیوارهای شیشه‌ای رسیدیم که محوطه قابل رؤیت باشد و هم قابل کنترل.»
 
او درباره برنامه‌های آینده فرهنگستان هم می‌گوید: «در گذشته در همین محوطه جشنواره‌هایی برگزار می‌شد؛ بعضاً غرفه‌های صنایع دستی و هنرهای تجسمی و امثالهم هم راه‌اندازی می‌شد. حالا در آینده برنامه‌های دیگری هم برای رواق داریم که اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.»



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها