کد خبر: ۴۲۹۱۸۷
زمان انتشار: ۱۱:۴۰     ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عرصه های مختلف؛
انقلاب اسلامی انقلاب ارزشها بود در بهبوهه ی تضاد ارزش ها و ضد ارزش ها،رخداد انقلاب با مبانی فکری واعتقادی اسلامی و آموزها ی والای قرآنی، نگاه ویژه ای به زن هدیه داد. اسلام به زن از حیث انسانیت نگاه می کند نه جنسیت، تفاوتی در حقوق شخصی مرد و زن نیست لذاملاک برتری را نه نوع جنسیت بلکه تقوا و ارزش های اخلاقی معرفی می کند

به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه تحلیلی خبری البرزبان، در طول تاریخ تحولات فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نگرش به زن، نقش اجتماعی و سیاسی زنان، ارزش ها و حقوق زنان دچار تحولات بعضا عمیقی شده است.بخشی از این نگاه به شکل تاریخی نشات گرفته از فرهنگ و اداب و رسوم بومی، محلی و ملی ملت ها و جوامع بوده است. بخشی دیگر نیز متاثر از نگاه نظامات، حکومت ها، جریانات سیاسی، رهبران و مکاتب دینی و اخلاقی بوده. طی دو سده ی اخیر اما روندهای فکری فراملی  سعی کرده اند با تشکیل انجمن ها، کنوانسیونها،و مکاتب فلسفی همچون فمینیسم به باز تعریف و تحول نگاه به جنسیت و حقوق اجتماعی زن در عصر کنونی بپردازند اما نتیجه اش انحطاط اخلاقی بیشتر و فروپاشی نهاد خانواده بوده است.    

سیما، وضعیت و  نوع نگرش به وجود زن مسلمان ایرانی پیش  از انقلاب اسلامی با پس از ان هرگز قابل قیاس نیست، با نفوذ و تبلیغات تفکر غربی و ارتباط با مظاهر تمدن غرب از زمان قاجارها، به تدریج زن وسیله ای برای اطفای شهوت قرار گرفت. با کشف حجاب در زمان رضاشاه و برداشتن حجاب از سر زنان در خیابانها، موج وسیعی از نگاه غیر الهی و مادی به زن در جامعه به راه افتاد روندی که در ۲۵ سال دوم بیش از پیش به سمت نگاه کاسبگرانه، مادی و اقتصادی سوق پیدا کر؛ در این جامعه زن شایسته زنی بود که زیبا و برهنه بود، درصد بسیار نا چیزی از زنان سواد داشتند( حدود۲۹ درصد کمتر از مردان) عمدتا بی سواد بودند. فساد اخلاقی و سو استفاده از زنان در دربار، کاباره ها و سینما بیداد می کرد. امام خمینی (ره) در این باره چنین می فرمایند که در زمان شاه سابق، شاه لاحق، با اسم این که زن را می خواهند آزاد کنند ظلم ها کردند به زن، زن را از ان مقام شرافت و عزت که داشت پایین کشیدند زن را از ان مقام معنویتی که داشت شی کردند و به اسم آزادی، آزاد زنان و آزاد مردان، آزادی را از زن و مرد سلب کردند.و زن ها را و جوانان را فاسدالاخلاق کردند(۱)

احیای شان و منزلت معنوی زن پر افتخارترین دستاورد انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی انقلاب ارزشها بود در بهبوهه ی تضاد ارزش ها و ضد ارزش ها،رخداد انقلاب با مبانی فکری واعتقادی اسلامی و آموزها ی والای قرآنی، نگاه ویژه ای به زن هدیه داد. اسلام به زن از حیث انسانیت نگاه می کند نه جنسیت تفاوتی در حقوق شخصی مرد و زن نیست ملاک برتری را نه نوع جنسیت بلکه تقوا و ارزش های اخلاقی معرفی می کند متناسب با توانایی های فیزیکی و عاطفی زن و مرد احکام حقوقی را وضع و عدالت را در عالی ترین، منطقی ترین و عقلایی ترین سطح معرفی کرد جایگاه حقوقی و منزلتی که انقلاب اسلامی در بعد فردی و اجتماعی به زن بخشید بی نظیر است، در فضای کنونی؛ عصر ارتباطات و فضای مجازی برخی با تفسیر و تاویل های نامربوط و سطحی( انحراف در بحث آزادی زن، نابرابری زن و مرد در حقوق فردی و اجتماعی و…) آزادی و جایگاه زن در تمدن غربی را بیشتر و بهتر از نگاه اسلام و انقلاب اسلامی تبیین می کنند. در حالی که تمدن غربی با نام آزادی هیچ جایگاه و منزلتی به زن نداده است و تنها به بی بندوباری و ابتذال بیشتر دامن زده است. امارهای منتشر شده از قاچاق زنان، سو استفاده های جنسی از زنان و دختران، تجاوز به تعرض به دختران جوان، تبلیغات و امپراتوری استفاده از زیبایی های زن به عنوان کالا، نمونه های برتری این به اصطلاح جایگاه است در تمدنی که زن هر چه برهنه تر باشد متمدن تر و آزاد تر است آزادی او صرفا به بعد حیوانی محدود شده و حقوق انسانی و ارزشی زن در جاهلیت مدرن استحاله شده است.

 روح عدالت اسلام منطبق بر فطرت و خلقت زن و مرد است لذا مشارکت و نقش اجتماعی زنان و مردان از نقطه نظر انچه قرآن توصیه می کند بر پایه عدالت است، مقام معظم رهبری می فرمایند زن اگر بخواهد شغلی داشته باشد اشکال ندارد اما واجب تر از ان چند اصل است؛ اول این که به زندگی خانوادگی تعرضی وارد نکند دوم این که اختلاط محرم و نامحرم پیش نیاید، از دیدگاه ایشان زن مسلمان زنی است که دین خود را حجاب خود را زنانگی خود را  ظرافت ها، رقت ها و لطافت های خود را حفظ کند هم در میدان معنویت، علم، تحقیق و تقرب  به خدا پیشروی می کند هم در میدان سیاسی حضور دارد این می شود الگویی برای زنان(۲) این  توصیه دلسوزانه درست نقطه ی مقابل جریان انحرافی است که این روزها در برخی مناطق تهران تحت عنوان چهارشنبه ی سفید برگزار می شود این جریانات در واقع مصداق عینی برنامه ی دشمن برای نفوذ فرهنگی و تغییر ارزش های اسلامی است دشمن و عناصر وابسته ی به ان قصد دارد با برگزاری این طرح ها؛ "نه به حجاب  زنان و دختران” جامعه را به سمت تفکرات فمینیستی تشویق کند این همان تهاجم فرهنگی و جنگ نرم است که مقام معظم رهبری بارها ان را گوشزد کرده اند. لازم است مسئولین فرهنگی و اجتماعی، هسته ها و قرارگاههای فرهنگی به منظور حفظ دستاوردهای انقلاب هوشیار تر عمل کنند.    

منابع و ماخذ:

۱) didban.ir

۲) shamimenarjes.com

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها