کد خبر: ۴۲۹۴۰
زمان انتشار: ۰۱:۰۶     ۰۶ اسفند ۱۳۹۰
شان و جایگاه جامعه مدرسین را به هیچ وجه نمی توان نادیده گرفت امّا در اینباره نباید اجازه سوء استفاده به کسانی داد که عملکرد گذشته شان برخلاف مشی دینی و سیاسی بزرگان حوزه و جامعه محترم مدرسین بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی بی باک،  عده ای که امروزه سنگ جامعتین را به سینه می زنند و از قداست این نهاد حوزوی سخن به میان می آورند و سایر جریانات فعال در انتخاب را به ضدیت با روحانیت متهم می کنند؛ با مروری کوتاه بر عملکرد سالهای اخیر آنها پرواضح است که برخی از این افراد امروزه صرفا بخاطر منافع دنیوی و رسیدن به صندلی های مجلس و به منظور تخریب رقبای انتخاباتی خود در مدح جامعه مدرسین حوزه علیمه قم اظهار فضل و ارادت می نمایند.

در ایام فتنه 88 و توهین های مکرر اغتشاشگران به مقدسات اسلامی و آرمانهای انقلاب، عده ای از خواص بی بصیرت علی رغم اوامر صریح مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنه ای دست از حمایت فتنه گران بر نداشتند و عده ای نیز با توجیهات عجیب وظیفه شرعی خود در آن ایام را سکوت تشخیص دادند در حالیکه جامعه محترم مدرسین قم به تبعیت از فرمایشات صریح مقام معظم رهبری، بارها در این زمینه بیانیه دادند و از همگان دعوت نمودند تا راه خود را از فتنه گران جدا نمایند.

با توجه به نزدیکی به انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی که از حساسیت بالایی برخوردار است؛ بی باک سعی دارد که بسیاری از مسائل در این زمینه را مورد نقد و بررسی قرار دهد تا مردودین فتنه و مخالفان حقیقی اسلام و روحانیت اجازه سوء استفاده از نام نهادهای مقدس روحانیت را پیدا نکنند.

در این سلسه گزارشات به چند موضوع به شرح ذیل پرداخته می شود:

1- آیا تبعیت از لیست مورد تائید جامعه مدرسین واجب شرعی است؟
2- چه کسانی قصد طرد روحانیت از مناصب سیاسی کشور را دارند؟
3- آیا جریان متحد مورد تائید بزرگان حوزه می باشد؟
4- کدام جریانات سیاسی فعلی به محل تجمع مخالفان جامعه مدرسین در ایام فتنه تبدیل شده است؟
5- برخی جریانات چه خوابی برای جامعه مدرسین دیده اند؟

در اینکه آیا تبعیت از لیست جامعه مدرسین واجب شرعی است؛ هیچ یک از مراجع عظام، بزرگان حوزه و حتی شخص اعضای جامعه مدرسین چنین ادعایی ندارند.

جامعه مدرسین حتی در بخش تعیین مراجع که یکی از وظایف اصلی این نهاد است؛ صرفا بزرگانی که جایز التقلید هستند را معرفی می کند امّا در اینکه مردم از کدام اعلم هستند و مردم باید از وی تقلید بکنند؛  وارد نشده است و در این زمینه تشخیص اعلمیت را برعهده خود مکلف گذاشته است.

در بحث انتخابات نیز به مراتب موضوع متفاوت از بحث مرجعیت است زیرا در بحث مرجعیت؛ عموم مردم با اطلاعات نداشته و یا اندک خود در مباحث فقه و اصول، قادر به تشخیص اجتهاد افراد نمی باشند امّا بدون شک عموم مردم می توانند عملکرد عادی و متعارف گذشته کاندیدا را مرور کنند و در این زمینه تصمیم گیرند اگرچه راهنمایی های بزرگان نیز در این زمینه برای عده ای از مردم می تواند کار را آسانتر کند.

در شرایط فعلی که برخی بزرگان جامعه مدرسین از لیستی قصد حمایت نموده اند و قطعا در این میان نیز برخی دیگر از بزرگان جامعه مدرسین نظر دیگری در این زمینه دارند آیا عمل کردن به توصیه های عده ای از اعضای جامعه مدرسین و نادیده گرفتن یقینیات خود، رفع تکلیف می کند؟

در این زمینه جزء برخی افراد غیر روحانی که برای رفتن به مجلس بسیار عجله دارند؛ احدی از مراجع عظام تقلید و مجتهدین و بزرگان حوزه قائل به این موضوع نبوده و نیستند امّا در اینکه برای کسب یقیین در انتخاب صحیح از چه کسانی می توان کمک گرفت؛ پاسخ آن واضح است. هر کس که مورد اعتماد می باشد و از صحبتهای آن اطمینان برای فرد حاصل می شود؛ خواه آن فرد یک نماینده مجلس باشد خواه مجتهد و خواه حتی یک فرد عادی.

بعنوان مثال در اینکه آیا فلان نماینده مجلس در طول چهار سال گذشته چه عملکردی را در مجلس داشته است؛ قطعا نظر یک نماینده متعهد و متدین در مجلس که عملکرد وی را از نزدیک شاهد بوده است؛ قطعا از نظر یک مرجع تقلیدی که وی را نمی شناسد یا با واسطه شناخت پیدا کرده؛ علمی تر و اطمینان آورتر است لذا در اینگونه امور همچون اصول دین تقلید جایز نیست و صرفا هر آنچه و نظر هرکسی که برای انسان یقیین حاصل کند؛ حجت خواهد بود. خواه خود انسان به آن یقیین برسد و خواه از فردی دیگر کسب اطمینان کند امّا با توجه به تعدد کاندیدا شناخت یقیینی برای عموم مردم بسیار دشورار است از هیمن رو باید در شناخت مصادیق به افرادی که مورد اطمینان هستند؛ رجوع کنیم و در صورت متقاعد شدن و کسب اطمینان و یقیین به آن فرد رای داد.

در همین راستا حضرت علامه مصباح یزدی از اعضای شاخص خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمه قم که بنابر تصریح حضرت امام خامنه ای در علم ، معنویت و بصیرت ایشان شکی نیست؛ تلاش برای شناخت فرد شایسته را تکلیف شرعی می داند.

علامه مصباح یزدی مشارکت در مسائل سیاسی بر اساس آموزه های حضرت امام(ره) را همچون نماز واجب می داند و معتقدند که  تلاش برای شناخت فرد شایسته تکلیف شرعی است و با توجه به تعدد کاندیداها شناخت یقینی برای عموم مردم معمولا حاصل نمی شود و اگر بنا باشد هر فردی خود شخصا دنبال تشخیص صلاحیت کاندیداها باشد زمان زیادی باید صرف کند و بعید است به نتیجه برسد.  به ناچار باید در شناخت افراد به کسانی که مورد اطمینان ما هستند رجوع کنیم؛ در این شناخت نظر یک مجتهد با یک فرد معتمد یکسان است، چرا که در شناخت افراد فقاهت نقشی ندارد چه بسا افرادی پیدا شوند که اطلاعاتشان دقیق تر باشد زیرا معمولا مجتهدین با واسطه شناخت کسب می کنند.

مطهری زمان؛ ملاک انتخاب افراد در یک لیست را برای شناخت موثر می داند و در این زمینه می فرماید: " گروهی که افراد خود را با حساسیت و دقت بیشتر انتخاب می کند و سعی دارد که افراد مومن، متعهد و کارآمد را انتخاب کند بیشتر مورد وثوق است و به لیستی که معیار انتخاب در آن رابطه حزبی و دوستی و سلایق شخصی باشد نمی توان اعتماد کرد."

علامه مصباح یزدی با تاکید بر اینکه باید بین خود و خدای خود برای انتخاب فرد مورد نظر حجت شرعی داشته باشیم، در این زمینه می فرماید: کسی را انتخاب کنید که نسبت به اسلام دلسوز باشد و تخصص لازم را داشته باشد و بتواند بار امانت مردم را به دوش بکشد و از نفوذ افراد منحرف دور باشد.

 نماینده مجلس خبرگان رهبری مهم ترین شاخص یک نماینده را معتقد بودن به نظام و ولایت فقیه می داند و در این زمینه در جمع اعضای هیئت علمی و دانش پژوهان گروه تفسیر و علوم قرآنی موسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: هر کسی سعی کند با توجه به قرائن موجود کسی را انتخاب کند که برآیند نمراتش در امور مختلف از همه بالاتراست.

حضر ت آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سئوال " آیا دیدار شما با برخی از کاندیداها و نامزدهای انتخاباتی نشان دهنده حمایت شما از آنهاست؟" می فرماید: ما بارها اعلام کرده‌ایم از منتخب مردم حمایت می‌کنیم ولی در مورد هیچ فرد خاصی نظر نداریم.

 اظهار نظر صریح این مرجع بزرگوار تقلید کاملا تکذیب کننده برخی اخبار و گزارشات مشکوک انتخاباتی می باشد.

ایشان همچنین در پاسخ به این سئوال که " اگر تا زمان انتخابات هیچ شخص خاصی را برای رای به او پیدا نکنیم تکلیف چیست؟ آیا با رای سفید تکلیف از ما ساقط می‌شود؟" پاسخ می دهد: "در فرض سئوال، رای سفید بدهید"

این پاسخ حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیانگر این امر است که تنها یقیین و اطمینان حاصله برای شخص رفع تکلیف شرعی می کند نه مساله دیگری در این زمینه. حال خواه این یقیین از طریق یک روحانی کسب شود و خواه از غیرروحانی.

در شرایط فعلی که برخی از بزرگان شاخص جامعه مدرسین و خبرگان رهبری درباره لیستهای انتخاباتی با یکدیگر اختلاف نظر دارند و اگر هم هیچ اختلاف نظری در این زمینه نبود؛ بازهم نظر اعضای محترم جامعه مدرسین تنها یک نوع راهنمایی و ارشاد در این زمینه بود نه تکلیف شرعی که عده ای از سیاسیون اینگونه از آن برای منافع خویش سوء استفاده نمایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها