أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۳۳۷۴۱
زمان انتشار: ۰۲:۰۵     ۱۶ آبان ۱۳۹۶
تصمیم برکناری تعداد زیادی از امیران و وزیران کنونی و سابق و در صدر آنان امیر متعب بن عبدالله و ولید بن طلال میلیاردر معروف به مثابه زلزله سیاسی در عربستان است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، تصمیمات شنبه شب پادشاه سعودی مبنی بر برکناری تعداد زیادی از امیران و وزیران کنونی و سابق و در صدر آنان امیر متعب بن عبدالله و ولید بن طلال میلیاردر معروف به مثابه زلزله سیاسی در عربستان است.

این حمله بی سابقه در عربستان سوال های متعددی را مطرح می کند که مهم ترین آن مربوط به بازتاب های سیاسی احتمالی ناشی از اجرای این دستورات و هدف قرار دادن امیران و وزیران سعودی است و اینکه این اقدام به چه دلیلی صورت گرفت؟

خالی ماندن صحنه از رقبای محمد بن سلمان

برخی در عربستان این زلزله سیاسی را در راستای مبارزه با فساد و فرصتی برای از بین بردن دشمنان برشمردند اما «مضاوی الرشید» کارشناس رشته جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه لندن در این باره گفت: روند کنار زدن برخی افراد که از سال 2015 آغاز شده است در چارچوب خالی کردن صحنه از هرگونه رقبای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی است.

دستگیری هایی با رویکرد سیاسی

الرشید دلیل برکناری متعب بن عبدالله از گارد ملی و جایگزین کردن او با یک فرد نه چندان صاحب نام و معروف را خالی کردن صحنه از رقبا دانست.

وی ربط دادن تصمیمات اخیر با موضوع مبارزه با فساد را منتفی دانست و تاکید کرد که دستگیری ها رویکرد سیاسی داشته و در چارچوب کنار زدن رقبا جا دارد همانطور که دستگیری ولید بن طلال به منظور حذف رقیب اقتصادی طرح اقتصادی 2030 صورت گرفت، زیرا او قدرت مالی زیادی دارد و چه بسا از خصوصی سازی که عربستان اعلام کرده است، بهره برداری کند.

این در حالی است که پایگاه «ویکی لیکس خلیج» در صفحه تویتر فاش کرد که ولید بن طلال در جریان نشست خاندان حاکم تهدید کرد در صورت مخالفت با آزادی محمد بن نایف تمام اموال و دارایی خود را به اروپا منتقل می کند.

سد کرد راه مخالفت ولید بن طلال با محمد بن سلمان

در همین ارتباط الرشید تاکید کرد، دستگیری ولید بن طلال به قدرت اقتصادی او مربوط می شود زیرا قدرت خرید او قادر به رقابت با طرح 2030 است و هدف از دستگیری او سد کردن راه بهره برداری از اموالش در هرگونه مخالفت احتمالی با محمد بن سلمان در آینده است.

به گفته الرشید محمد بن سلمان عملا قدرت را در دست گرفته است و فقط اعلام رسمی تاجگذاری او باقی مانده است.

عربستان از مخالفان داخلی بن سلمان خالی شده است

به عقیده اوعربستان از مخالفان داخلی بن سلمان خالی شده است زیرا همه آنان یا در زندان هستند یا خارج از کشور و به این ترتیب پیش بینی می شود این وضعیت رویارویی های خشونت باری را رقم بزند زیرا راه مسالمت آمیز به روی همه سعودی ها بسته شده است.

در مقابل «کساب العتیبی» مخالف سیاسی سعودی تصمیمات اخیر مبنی بر دستگیری و برکناری تعدادی از امیران را گامی مثبت برای از بین بردن فساد و بازخواست مسئولان در ارتباط با داریی هایشان دانست.

به عقیده او این تصمیمات در چارچوب گامی است که موجب تثبیت وجود ولیعهد به عنوان مرد مبارزه با فساد می شود و صرف نظر از نیت و دستورکارهای سیاسی، اقداماتی واقعی و تصمیماتی مثبت اتخاذ شده است.

العتیبی گفت: دستگیری ولید بن طلال برای دولت سخت است زیرا او روابط بین المللی گسترده ای دارد و دستگیری اش وجهه عربستان در بین کشورهای جهان را خدشه دار می سازد.

به گفته او، تمام مسئولان سعودی اکنون با این تصمیمات موافق هستند و هیچ مخالفی وجود ندارد زیرا مبارزه با فساد مسئولان بلندپایه را دربرگرفته است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها