کد خبر: ۴۳۷۵۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۳۱     ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
عضو هیئت رئیسه مجلس میزان حقوق نمایندگان مجلس را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، اکبر رنجبرزاده عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در شانزدهمین اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی سخنانی اظهار داشت: قریب به 4 دهه از انقلاب اسلامی گذشته است، روند انقلاب تا به امروز چگونه است؟ آیا به یک بخشی فقط باید بنگریم و نگاه و کنیم و نتیجه بگیریم یا کلیت حرکت انقلاب اسلامی را ارزیابی کنیم؟ در سال 57 و قبل از آن وضعیت کشور ما چگونه بود؟

وی ادامه داد: به یاد دارم کشور ما کشور کاملا منفعل، کاملا وابسته و بدون اختیار بود، فلذا بر ما حکومت می‌کردند و مسیری خلاف جهت مصالح انسانی و اسلامی در کشور دنبال می‌شد که به برکت وجود حضرت امام، بسیج نیروهای همراه و مردمی، مصمم و مسلط برای اجرای فرامین حضرت امام بودند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: گام‌های بلند امام مبنی بر مقابله با آمریکا به عنوان دشمن اصلی،نابودی صهیونیسم جهانی، در اوایل انقلاب شعار های محوری جمهوری اسلامی بود. مقابله با استکبار جهانی یعنی آمریکا و بعد صهیونیسم هیچ وقت از نگاهش کمرنگ نشد و به عنوان محوری‌‌ترین شعارها و اقدامات عملی حضرت امام راحل قرار گرفت.

مانعی برای طرح سوال از رئیس جمهور نیست

وی در پاسخ به سوالی درباره مطرح نشدن سوال از رئیس جمهور علی‌رغم امضا 80 نماینده گفت: به اعتقاد من هیچ مانعی برای انجام سوال نیست، باید این موضوع بصورت رویه عمل شود. سوال مثل یک کاتالیزور برای دستگاه اجرایی روند مثبت دارد.

این نماینده مجلس گفت: باورم این است که سوال نباید متوقف بشود، تحقیق و تفحص نباید متوقف بشود. البته ظرفیت سوال و تحقیق و تفحص در مجلس هم خیلی زیاد نیست. البته در یک مقطعی سوال متوقف شده است، البته مقصود سوال‌کنندگان در عمل روزانه هیئت رئیسه در حال پیگیری است و هر هفته رئیس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد،نماینده دولت و نائب رئیس اول مجلس برای حل مطالبات سپرده گذاران موسسات مالی و اعتباری دنبال می کردیم و نتایجی هم حاصل شد.دولت پذیرفت که یازده هزار میلیارد تومان از جیب بانک مرکزی خارج کند و به مردم بدهد.

وی ادامه داد: الان بیش از صدها سوال برای طرح پشت نوبت هستند، ما هم بخاطر جلسات دولت فقط دو روز فرصت سوال داریم که وزرا بتوانند بیایند و پاسخ بدهند.

رنجبرزاده گفت: ظرفیت سوال و افق نگاه نظارتی مجلس می‌طلبد و من هم موافق هستم. هریک از نمایندگان مجلس یک رای واحد دارند، در هیات رئیسه هم باید همین وضعیت را داشته باشیم. نباید اقتدار مجلس را با هیچ مصلحت‌اندیشی معاوضه نکنیم.

وی ادامه داد: من دوست دارم وقتی که مسئولیت استیضاح وزیری به عهده بنده است، بلافاصله تلاش کنم. اگر استیضاحی به ما برسد آن را دنبال می‌کنیم تا مسیر قانونی خودش را طی کند البته منوط به اینکه در مسیر راه هم دستخوش کم و زیاد نشود. کم‌وزیاد شدن تعداد امضاها ناخوشایند است، بنده معتقدم اگر به ما تحویل داده شد تا آخرش هم ادامه پیدا کند اینطور نباشد که بعد از اینکه تحویل هیات رئیسه شد دوباره به زیر ده نفر برسد این امر برای مجلس آثار بدی دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس درباره مشکلات آبی خوزستان و ریزگردهای این استان گفت: همه ما قبول داریم و اذهان داریم که سینه ستبر جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، خوزستان بوده است و ناب ترین، پاک‌ترین و آسمانی‌ترین انسان‌های ما هم در این سرزمین خون‌هایشان به زمین ریخته شده است لذا برای ما قداست و حرمت دارد و همه کشور باید این سرزمین را به عنوان خانه خود بدانند. سرزمین مادر خود بدانند.

رنجبرزاده گفت: توجه به خوزستان از هیچکس نباید پوشیده باشد بنابراین توجه به رفع موانع و مشکلات در بحث آب و ریزگردها از اولویت‌های مهم کشور است، آنچه که امسال مجلس برای آن اعتبار گذاشت تامین منابع و اعتبار بود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در همین ایام گذشته توجه ویژه به این معضلات داشتند و اعتبار خاصی از صندوق توسعه ملی گذاشتند. حدود 600 میلیارد برای ریزگرده ها اختصاص یافته است،‌ برای حل معضل آب هم اعتبار خاصی درنظر گرفته شده است. فقط این اعتبارات زمانی نتیجه بخش هست که روی آن مدیریت درستی انجام گیرد. فقط پول باعث حل مشکلات نمی‌شود بلکه مدیریت درست مهم است.

این نماینده مجلس افزود: رهبر عزیز انقلاب بارها بر مدیریت جهادی تاکید داشتند. این پول‌ها و این اعتبارات این منابع باید در کنار مدیریت انقلابی و جهادی قرار گیرد وگرنه اثربخشی آن 25 درصد است. بهره‌وری آن بسیار پایین می‌آید. امیدواریم که ما آثارش را در سال 97 و در نشست دوم که خواهید داشت، اعلام کنیم که وضعیت بهتر شده است.

رنجبرزاده درباره اختلاف نظر بین دیوان محاسبات کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد روند تطبیق بودجه که حدود 11 هزار میلیارد اعلام شد، گفت: یکی از ابزار‌ها یا بازوهای نظارتی مجلس شورای اسلامی دیوان محاسبات است. 

وی افزود: نمایندگان مجلس، به خودیِ خود نمی‌توانند ورود پیدا کنند، لذا محاسباتِ اعتباراتِ در اختیار و هزینه‌های مطابق با برنامه‌های قانونی از وظایف دیوان محاسبات است که دیوان محاسبات هم به عبارتی زیر مجموعه مجلس شورای اسلامی است و رئیس دیوان محاسبات هم با رای نمایندگان انتخاب می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نیروهای متخصص دیوان محاسبات هم در همه وزارتخانه‌ها مستقر هستند. بر همه دستگاه‌های اجرایی، هر کجا که از منابع عمومی دولت اعتبار می‌گیرد نظارت می‌کنند و می‌بینند که پول در اختیار وزارتخانه‌ها کجا ها مصرف شده است؟ منابعی که قرار است درآمدی باشد و وارد خزانه شود، کجاست؟

رنجبرزاده تصریح کرد: دیوان محاسبات مکلف و موظف است که ثبت کند و به مجلس گزارش دهد. آنچه که گزارش شد، اختلافی که بین دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه در بحث نفت بود، برای ما ملاک، گزارشِ دیوان محاسبات است. البته این نمی‌تواند بر این معنا باشد که 11 هزار میلیارد تومان، اختلاسی ایجاد شده است. یک موقع اختلاس را برجسته نکنید.

وی اضافه کرد: شما عزیزان فرهیختگان علمی هستید، دانشجو هستید، آگاه هستید. ما سطوح زیادی داریم در جامعه که اطلاعات جامعی در اداره حکومت ندارند، لذا ممکن است اینطور تلقی شود که باز هم 11 هزار میلیارد دزدی شده است. اینها اعتماد مردم را به هم می‌زند. نباید آنچه که واقعا نتیجه قطعی ندارد، بازگو کرد. چراکه ذهن‌ها را مخدوش می‌کند.

وی گفت: بحث دیوان محاسبات را ما قبول داریم و ماموریتی دیوان محاسبات پیدا کرده و مجددا مستنداتی که آنها ارائه داده‌اند را بررسی می‌کنند. البته نظر دیوان محاسبات این است که منابع که از وزارت نفت وارد خزانه شده چرخه درستی نداشته نشده است و ایراد دیوان محاسبات، ایراد درستی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: ولی وزارت نفت می‌گوید این پول از این مسیر وارد خزانه شده است یا از راه دیگری وارد شده است. آنها می‌گویند که مستنداتی داریم و بحثِ مناظره را مطرح کردند که اصلا مناظره لازم نیست. هر سند و مدرکی که مطرح شد قابل دفاع است. پس در دیوان محاسبات مستشار برای چه گذاشته‌اند؟

رنجبرزاده گفت: حتما بعد از 22 بهمن از دیوان محاسبات و وزارت نفت دعوت خواهد شد که در مجلس حضور یابند و گزارشِ کامل همه این عزیزان را مجلس می‌شنود و تا آن روز مجلس فرصت دارد که خودش هم به جمع‌بندی برسد.

علت موافقت مجلس با پیوستن به کنوانسیون پالمون

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در مورد کنوانسیون پالِمون چه است و شما چه رایی داده‌اید؟ ادامه داد: طرح‌های مختلفی در عرصه جهانی در حال تدوین و تنظیم است؛ مثل همین طرحِ FATN که در تلاش هستند مدیریت جهانی را به اصطلاح دنبال کنند. مباحثی که مطرح می‌شود به صورت واحد این است که بتوانند آن افرادی که از نگاه آمریکایی‌ها وبخشی از اروپایی‌ها جرم است، برای کشور‌های امضاکنننده آن هم جرم محسوب شود و لذا ما زیر بار این تهدات نمی‌رویم همانطور که زیر باربحث FATF نرفتیم یا آن قانون در آموزش و پرورش، همان 2030 که قصد اجرای آن را داشتند.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: همه این‌ها دنبال این هستند که، همان بحث FATFاجرایی شود و به اصطلاح جرم‌انگاری بین‌المللی یعنی آنچه که از نگاه آنان جرم است، در کشورهای دیگر هم جرم محسوب شود. آنها با همه این نقشه‌ها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را زمین‌گیر کنند.

رنجبرزاده در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مجلس مجوز داده است که به 76 میلیون نفر یارانه داده شود، تصریح‌ کرد: در قانون یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی باید متناسب با فوب خلیج فارس شود و ما در ایران جدا از سایر کشورها نباشیم. اینگونه قاچاق هم از بین می‌رفت و مردم هم به مدیریت منابعشان تشویق می‌شدند.

وی افزود: منابع حاصل از این قانون هم باید در اختیار دولت قرار داده می‌شد و دولت باید 50 درصد را به صورت نقدی در میان مردم توزع می‌کرد و 30 درصد را در تولید هزینه می‌کرد و مابقی به خود دولت اختصاص می‌یافت. متاسفانه دولت‌ها نتوانستند سهم تولید را بپردازند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اکنون از آنجائیکه آزادسازی قیمت‌ها آثار تورمی روی زندگی مردم می‌گذارد ناگزیریم که به تعداد زیادی از مردم یارانه بدهیم. اکنون رکود در تولید، موجب شده بیکاری خیلی غوغا کند و به عنوان یکی از مشکلات اساسی مردم مطرح باشد. در وضعیتی که رکود حاکم است نمی‌توانیم به اشتغال و تولید برسیم و همیشه آمار بیکاران رو به افزایش است لذا قطع یارانه‌ها راهم به صلاح نمی‌دانیم.

وی گفت:در بودجه سال 97 پیشنهاد شده بود که 40 میلیون یارانه‌بگیر حذف شود. مجلس این موضوع را اصلاح کرد و به دولت اجازه داد که به 56 میلیون نفر یارانه بدهد. آن 20 میلیون نفر ضرورتی برای دریافت یارانه ندارند، ولی متاسفانه می‌گیرند.

وی تصریح کرد: اکنون همانطور که مجلس در بحث حقوق ها ورود پیدا کرد در بحث یارانه هم دولت باید ورود پیدا کند، باید شفاف، دارایی‌های افراد را معین کند و از نظر ما کسانی که درآمد بالای 2 میلیون تومان درآمد دارند نیاز به یارانه ندارند. البته دولت باید به همه روستاییان که 20 میلیون نفر هستند یارانه بدهد و همچنین باید حاشیه‌نشینان و فقرا شناسایی کند و به آنها نیز یارانه بدهد.

این نماینده مجلس درباره وضعیت زلزله‌زدگان اضافه کرد: حضور مسئولان در زمانی که دردی بر مردم مستولی گشته وظیفه شرعی و قانونی و اخلاقی است و هر وزیری کوتاهی کند قطعا صدای مجلس بلند می‌شود.

رنجبرزاده همچنین درباره بحث‌هایی که در مورد حقوق‌ها مطرح می‌شود، گفت: الان حقوق ما نماینده‌های مجلس هشت میلیون تومان هست. قضات محترم و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هم مثل بنده از مجلس حقوق نمی‌گیرند. چون حقوق آن‌ها بیشتر است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت: آنچه که در قانون مدیریت خدمات کشوری برای مقامات کشور تعیین شده مربوط به سال 76، از آن زمان به این طرف این قانون برای نمایندگان اجرا نشد. یعنی همیشه کمتر بوده است. نمایندگان در آن قانون هم‌سطح با وزرا هستند، الان حقوق وزرا تقریبا حدود 10میلیون تومان است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اما سوال اینجاست که در بودجه 97 برای حقوق‌ها چه اتفاقی می افتد؟ الان فشار روی نمایندگان زیاد است، ما اصرار داریم که نباید حقوق‌های بالای 5 میلیون تومان افزایش پیدا کند و از 5 میلیون تومان به پایین تا 2 میلیون و300 هزار تومان، 20 درصد افزایش داشته باشد و زیر 5 میلیون تومان 10 درصد افزایش پیدا کند و وقتی رسید به 5 میلیون تومان متوقف شود، یعنی نمایندگان مجلس، مقامات، همه مدیران، شرکت‌های دولتی و خصوصی، همه و همه باید حداکثر حقوقشان 5 میلیون تومان باشد افزایش نداریم.

وی با اشاره به مالیات حقوق نیز گفت: کسانی‌که تا 2 میلیون و 300 هزار تومان در ماه می‌گیرند نباید مالیات بدهند آنهایی که سه برابر این مبلغ یعنی 6 میلیون و 900 هزار تومان می‌گیرند باید 10 درصد مالیات بدهند و کسانی که تا 4 برابر بیشتر می‌گیرند باید 15 درصد مالیات بدهند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: به اعتقاد من یک اقدام ارزشمند است که در مجلس اتفاق افتاد و موجب نگرانی خیلی از عزیزانم در دانشگاه‌ها شده است. البته باید برای کسانی که نخبه‌های علمی هستند، واقعا عملشان تبدیل به صنعت و ثروت شود کاری کنیم. ولی خب همه اعضای هیئت علمی ما که اینطور نیستند، پس بنابراین حقوق نمایندگان به 7 میلیون و خورده‌ای می‌رسد و این نشان می‌دهد که حقوق نمایندگان افزایش نمی‌یابد ولی حقوق کسانیکه تا 2 میلیون و 300 هزار تومان است، 20 درصد افزایش می‌یابد یعنی تا دو و هفتصد یا هشتصد می‌رسد.

وی در ادامه گفت: درآمد من هم از کجا می‌آید؟ خب من پزشک هستم، اگر مسیر پزشکی‌ام را ادامه بدهم،‌ خیلی خیلی بیشتر از این مبلغ برای من درآمد داشت. اما مسئله این است که مسائل مالی آدم را راضی می‌کند؟ نه اینطور نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: من بعد از نمایندگی دوره هشتم مجلس معاون اداره مالی فرهنگیان کشور شدم، در آن زمان حقوق ما حدود 4-5 میلیون تومان بود. به بنده پیشنهاد شد رئیس بیمارستان میلاد شوم که ده تومان حداقل حقوقش بود، ولی من نرفتم. خدا می‌داند ترجیح دادم جایی بمانم که بتوانم خدمت کنم. در بحث مسائل فرهنگی و اثر‌بخشی در مسئله معلمانی که نیاز به حمایت بیشتری به ویژه در مباحث اعتباری و مالی داشتند و ما هم ارتباطی با مجلس داشتیم؛ یک جایگاه و پایگاه مهمتری داشت.

رنجبرزاده درباره هزینه تبلیغات انتخابات گفت: من پیروز انتخاب شدم، عزیزی که با من رقابت می‌کرد، رای نیاورد. به گفته سیستم‌های اطلاعاتی عملیاتی، بنده حدود 250 میلیون تومان هزینه انتخاباتم شد و آن عزیزی که رای نیاورد بیش از سه میلیارد هزینه کرد. من خوشحال هستم که جز یک خانه چیزی ندارم. 10 سال پزشک بودم و در آن 10 سال ثروتی داشتم ولی اکنون آن ثروت را هم ندارم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها