کد خبر: ۴۴۵۱۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۲۴ مرداد ۱۳۹۷
نشست قزاقستان که با حضور سران 5 کشور حاشیه دریای خزر برگزار شد، بخاطر ضعف در اطلاع رسانی باعث ایجاد شک و شبهه در میان شهروندان شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اتاق خبر 24، بیش از 20 سال است که برای تعیین تکلیف دریای خزر میان 5 کشور حاشیه آن مذاکرات ادامه دارد، اما هنوز وضعیت تقسیم این دریاچه بزرگ روشن نشده است.

کنوانسیونی که در قزاقستان به امضای سران 5 کشور حاشیه دریای خزر رسید، درباره تقسیم این دریاچه تصمیم نگرفته است.

کنوانسیونی که 21 مرداد ماه 1397 بین 5 کشور منعقد شد، به مسائلی پرداخته است که باید پیش از مذاکره و تصمیم گیری برای تقسیم دریای خزر گرفته می‌شد.

این که در این کنوانسیون همه کشورهای حاشیه دریای خزر متعهد شده اند که از ورود نظامی کشورهای خارجی به دریای خزر جلوگیری کنند یک اتفاق مهم است.

اگر چنین توافقی انجام نمی شد بودند کشورهایی در حاشیه دریای خزر که قصد داشتند با بیگانگان برای حضور نظامی آنها در منطقه و دریای خزر همکاری کنند.

اما چرا برخی در جامعه تصور می کنند سهم 50 درصدی ایران واگذار شده است؟

قدر مسلم عدم اطلاع رسانی درست از سوی دستگاه های متولی موضوع دریای خزر در این ماجرا نقش اول  را دارد. سپس رسانه ها به ویژه صدا و سیما در این زمینه بسیار کم کاری کرده اند.

اگر این دستگاه ها پیش از برگزاری نشست قزاقستان با حضور سران 5 کشور حاشیه دریای خزر اقدام به شفاف سازی و روشنگری برای افکار عمومی کرده بودند، اکنون واکنش های منفی کمتری نسبت به کنوانسیون جدید دریای خزر صورت می گرفت.

ماجرایی که اکنون برای دریای خزر درست شده است ماجرای همان دیوانه ای است که سنگی را درون چاه انداخته و صد نفر عاقل نمی دانند و نمیتوانند این سنگ را از دورن چاه بیرون بیاورند.

دیوانه این ماجرا که با شیطنت همراه است، همان نماینده مجلس است که با ایجاد شبهه گفته است ایران سهم خود را واگذار کرده است.

این نماینده مجلس در توئیت خود نوشته است؛ «رئیس‌ جمهور در حالی عازم آکتائو شده که مفاد توافقات درباره رژیم حقوقی دریای خزر در هاله‌ای از ابهام است؛ آیا راست است که سهم ۵۰ درصدی ایران به ۱۱ درصد سقوط کرده؟! آیا ترکمنچای دیگری در راه است؟ مردم بدانید! نمایندگان مجلس اصلاً در جریان توافقات پشت پرده نیستند.»

این نماینده مجلس که خود را دلسوز منافع ملی نشان می دهد، به جای چنین فرافکنی هایی باید پاسخگو باشد که چرا در مذاکرات و توافق هسته ای یک ترکمنچای دیگر را رقم زدند؟!

جالبی این ماجرا و نوع رفتار چنین نمایندگانی در این است که همین نمایندگان هنگام بررسی و تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی اینگونه حساسیت از خود نشان ندادند و در کمتر از 20 دقیقه آن را تصویب کردند، این در حالی است که در نشست قزاقستان هیچ تصمیمی برای تقسیم دریای خزر گرفته نشده و تنها یکسری توافقات پنج جانبه برای امنیت بیشتر این دریاچه  و کشورهای پیرامون آن است.

 

دریای خزر

 

پس از این ایجاد شبهه و شائبه فضای دیگری شکل گرفته و آن هم در راستای تخریب روابط با همسایه شمالی ایران است.

شبکه های گوناگونی سعی کردند تا چنین وانمود کنند که ایران به روسیه باج داده است، در حالی که مرز آبی ایران به روسیه اتصال و ارتباطی با هم ندارد، روسیه و قزاقستان دو کشور حاشیه دریای خزر میان خود تقسیماتی را ایجاد کرده اند که با آماده شدن زمینه مذاکرات برای تقسیم دریای خزر و رسیدن به یک توافق مشترک، این تقسیمات منتفی و یک تقسیم جمعی میان 5 کشور انجام خواهد شد.

این که گفته می شود ایران از سهم 50 درصدی خود در دریای خزر چشم پوشی کرده به هیچ وجه درست نیست، چگونه می توان از میان 5 کشور حاشیه دریای خزر 50 درصد آن به ایران برسد حال آن که ایران کمترین مرز را با دریای خزر دارد؟

به خاطر ضعف شدید در اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم از جریان نشست قزاقستان، جُک هایی در میان مردم پخش شده که نشان دهنده یک سناریو برای تضعیف روحیه ملی مردم و تخریب روابط با همسایگان است.

به این جک توجه کنید؛
«بین مسئولین یه ضرب‌المثل هست که میگه دریاچه‌ای رو که نتونی خشکش کنی، باید ردش کنی بره!»

وزارت خارجه، دبیرخانه دریای خزر، واحد دیپلماسی عمومی و اطلاعات و اخبار وزارت خارجه در این زمینه قصور و کم کاری کردند.

لازم بود پیش از برگزاری اجلاس قزاقستان برنامه تشریحی، توضیحی و تصویری درباره دریای خزر، سهم قانونی ایران از این دریا، سهم دیگر کشورها، حقوقی که ایران در دریای خزر دارد و دیگر کشورهای حاشیه آن چه حقوقی دارند، منابعی که در دریای خزر وجود دارد، خلاصه ای از بیش از 20 سال مذاکره بر سر رژیم حقوقی دریای خزر برای مخاطب داخلی ساخته و پخش می شد تا از بروز فضای منفی در کشور علیه کنوانسیون دریای خزر جلوگیری می کرد.

جالب است اکنون که فضای منفی علیه این کنوانسیون در داخل کشور شکل گرفته، دستگاه ها و کارشناسان و رسانه ها دست به کار شده و برای توضیح و توجیه آن وارد عمل شده اند. در حالی که به سادگی می شد پیش از برگزاری اجلاس قزاقستان و امضای کنوانسیون، از فضا سازی های منفی علیه آن جلوگیری و پیشگیری کرد.

وزارتخارجه و دولتی که توانست مذاکرات هسته ای و برجام را در میان مردم یک راه حل و دستاورد بزرگ جلوه دهد و افکار عمومی را با خود همراه کند، چرا در زمینه دریای خزر اینگونه رفتار کرد؟

شاید سابقه بد برجام برای مردم یک تجربه تلخ شده است و نمیتوانند توضیحات دولتمردان و دستگاه دیپلماسی را باور کنند!


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها