کد خبر: ۴۴۶۲۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۱۹ شهريور ۱۳۹۷
«هنر خوب زندگی کردن»

نویسنده: رولف دوبلی

ترجمه: عادل فردوسی پور، بهزاد توکلی و علی شهروز

ناشر: چشمه، چاپ اول تا پنجم بهار 1397

249 صفحه، 30000 تومان

 

****

 

سالهاست هرگاه نام عادل فردوسی پور را که می‌شنویم بی اختیار یاد ورزش پرطرفدار فوتبال و برنامه پرمخاطب نود می‌افتیم. شهرت او در این حوزه تا اندازه ای هست که هر فعالیت دیگر او را تحت الشعاع قرار دهد، حتی اگر در حوزه فرهنگی‎تری همانند کتاب باشد. شاید فردوسی پور در حوزه رسانه‌های ورزشی شهرت بدست آورده اما بی‌گمان در حوزه فرهنگ و کتاب به دنبال موجه ساختن آن با اتکا به اعتبار و وجهه فرهنگی است. برخلاف برخی که موافق حضور چنین چهره هایی در حوزه کتاب نیستند، باید گفت در سال و زمانه و سرزمینی که درصد مطالعه این قدر پایین است، به هر شیوه ای که بتوان مطالعه را ترویج کرد، ارزشمند است. فکر کنید درصد پایینی از طرفداران پرشمار فردوسی پور، نسبت به فعالیت های او در حوزه کتاب کنجکاوی بخرج دهند،  با کمک همین درصد پایین هم تجدید چاپ این کتاب در همان ماه اول خیلی غیره منتطره نخواهد بود. حال شما فرض کنید خود این کتاب هم از ویژگی های جذاب و مخاطب پسند برخوردار باشد، آن وقت موفقیت کتاب چند جانبه خواهد شد.

 

این همان ویژگی هایی است که کتاب «هنر خوب زندگی کردن» با ترجمه عادل فردوسی پور که  به همت نشر چشمه به بازار آمده، از آن برخوردار است و همانند دیگر ترجمه های عادل فردوسی پور،  در کوتاهترین زمان چند نوبت تجدید چاپ شده است. با توجه به آنچه گفتیم شکی نیست که یکی از اصلی ترین دلایل جلب توجه این کتاب به دلیل نام آشنا و تاثیر گذار مترجم آن است اما نباید از محتوای همه پسند و زبان  روان آن غافل شد که در آن ایده های بسیار جالب و متفاوتی در رابطه با کیفیت زندگی ارائه شده است.در کتاب «هنر خوب زندگی کردن» در واقع با مجموعه ای از روش‌های علمی و کاربردی برای بهبود شرایط زندگی روبرو هستیم و راهکارهایی که در این اثر در اختیار ماست حاصل سالها کار تحقیق و بررسی بر روی مطالب در حوزه های مختلف روانشناسی، فلسفه ، علوم اقتصاد، ریاضی و تجارت است.

 

در مقدمه کتاب آمده است : «در این کتاب با  جعبه ای شگفت انگیز از ابزارهای ذهنی آشنا می‌شوید با بهره گیری از این ابزار های هوشمند، بسیاری از انگاره های ذهنی شما دگرگون می‌شود اگرچه آشنایی با این جعبه ابزار به تنهایی تجربه ی یک زندگی خوب را تضمین نمی‌دهد ، دست کم کمک می‌کند تا در زندگی عملکرد بهتری داشته باشیم.»

 

رولف دوبلی نویسنده کتاب، رمان‌نویسی سوئیسی است که دانش آموخته اقتصاد تا مدرک دکتراست که با نوشتن کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» به شهرت بالایی دست یافت، کتابی که در ایران نیز با استقبال بسیار روبه رو شد به خصوص که آن را نیز عادل فردوسی پور ترجمه کرده بود و  شهرت او باعث جلب توجه مخاطب  و شدت گرفتن اقبال نسبت به این کتاب خواندنی شده بود. اینبار رولف دوبلی «هنر خوب زندگی کردن» را به رشته تحریر در آورده و علاقمندان چنین آثاری به ویژه خوانندگان «هنر شفاف اندیشیدن» می توانند امیدوار باشند کتابی را در همان سبک و سیاق و برخوردار از راهکار ها و جنبه های کاربردی برای بهتر زندگی کردن پیش روی خود دارند.  این کتاب  52 راهکار جالب را برای زندگی بهتر پیش روی خواننده قرارمی‌دهد. مضمون کتاب از عنوان آن به روشنی قابل درک است که در واقع خواننده با خواندن این اثر یاد می‌گیرد که چگونه در موقعیت‌های مختلف زندگی  از پس پیچ و خم‌ها و دشواری‌های آن، با استفاده از شیوه های متفاوت موفق بیرون آیند.

 

اما ابزارهایی (یا میانبرهایی ) که رولف دوبلی در این کتاب به خواننده معرفی می کند تا به مدد آنها از پس دشواری‌ها و پیشامد آنها برآیند چه چیزهایی را شامل می شوند، او در پیشگفتار کتاب می نویسد: «سالهاست که این ابزارها را در زندگی روزمره ام به کار گرفته ام و در غلبه بر چالش های بسیاری از بزرگ تا کوچک، آنها به کمک من آمده اند. از آنجا که زندگی من تقریبا از هر نظر بهتر شده است (ریختن مویم و به وجود آمدن چین و چروک روی صورتم چیزی از احساس خوشبختی من کم نمی کند.) و می توانم با وجدانی آسوده به شما توصیه کنم: این پنجاه و دو ابزار ذهنی شاید رسیدن به زندگی را تضمین نکند، اما این فرصت را به شما می دهد تا برای رسیدن در آن مبارزه کنید.»

 

حسابداری ذهنی، هنر ظریف اصلاح، میثاق، تفکر جبعه سیاهی، راز پافشاری،  توهم تمرکز، توهم"پایان تاریخ"، خطای "مرگ خوب"، لذت گرایی و خوشبختی، عملیات آرامش فکری،تله تغصب، تفریق ذهنی، پادر کفش دیگران، دوست شدن با آدم های عجیب و غریب، حسادت، توهم تغییر دنیا، سفسطه‌ی "جهان عادل"، در ستایش تواضع و ... برخی از عناوین فصلهای این کتاب را تشکیل می دهند.

 

زندگی کردن الگوی شخصی و از پیش تعیین شده ای ندارد و هر کس آن را به گونه ای تجربه می کند اما اغلب آدمها در دورانهای مختلفی از زندگی با موقعیت های مشترکی را روبرو می شوند که نوع نگاه و برخورد آنهاست که می تواند به زندگی شان معنای متفاوتی ببخشند. در اختیار داشتنه تا کتابی که راهکارهایی را برای زندگی بهتر پیشنهاد می کند قطعا می تواند کمک بسیار زیادی برای تغییر و اصلاح ذهنیت‌های غلط باشد.

 

 کتاب با طرح این نکته آغاز می‌شود که  چطور ما می توانیم باخت ها را تبدیل به برد کنیم؟ و به این می پردازد که ما ناگریز هستیم زندگی مان را تغییر دهیم و در راستای داشتن یک زندگی خوب باید تفسیری متفاوت از وقایع را برای خود ترسیم کنیم و تعبیر جدیدی از آن داشته باشیم. قطعا هیچکس قادر به تغییر دنیای اطراف خود نیست و نمی تواند زندگی آینده را انگونه که میخواهد برای خود ترسیم کند. اما آنچه ما توانایی آنرا داریم تغییر ساخت دنیای درونی مان است و خواندن این کتاب در کمک به تغییر در نگرش ما به زندگی کمک بسیاری می کند.

بی تردید همین نکته عصاره اصلی کتاب را تشکیل می دهد، اینکه ما در طول زندگی نیازمند تغییراتی برای بهبود و تبدیل باخت هایمان به برد هستیم، این مسئله در موقعیت مختلفی می تواند پیش روی ما قرار بگیرد، حالا به کمک این کتاب  که فردوسی پور و همکارانش به فارسی برگردانده اند، پنجاه دو راهکار و یا میانبر برای برد در موقعیت هایی که در هر زندگی می تواند پیش بیاید به ما ارائه شده که به خواندنش می ارزد.


*کارشناسی علوم ارتباطات ( شاخه روزنامه نگاری)



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها