کد خبر: ۴۴۶۵۳۶
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۲۴ شهريور ۱۳۹۷
برگی از تاریخ:
اگر فشار مداوم آمریکا بر اروپا نبود، می‌توانستیم به توافقات بسیار مهمی با اروپایی‌ها برسیم، البته هنوز هم این توافقات کاملا منتفی نیست؛ یعنی مذاکراتش با اروپا هنوز بسته نشده است. هر زمان که ما با اروپایی‌ها به یک نقطه توافق بزرگ می‌رسیم، آمریکایی‌‌ها با فشار به آنها، آن توافق را به هم می‌زنند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فرهیختگان، دکتر حسن روحانی، دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی کشورمان 29 شهریور 83 در کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد: «هر قطعنامه‌ای که بخواهد ما را ملزم به تعلیق کند، از نظر ما مردود است و اساسا آژانس یا هیچ نهاد بین‌المللی حق ندارد کشوری را از حقوق مشروع و قانونی خود محروم کند و آژانس هم حق ندارد و جزء اختیاراتش هم نیست که بخواهد کشوری را از حقش محروم کند. آژانس در طول یک‌سال گذشته به‌طور مداوم بازرسی‌های خود را انجام داده و به این نتیجه رسیده انحرافی در ایران نبوده است؛ آژانس اکثر ابهام‌ها و سوال‌ها را پاسخ داده است. امروز ما در شرایطی هستیم که پروتکل را امضا کرده‌ و آن را داوطلبانه اجرایی کرده‌ایم که در گزارش مدیرکل هم به صراحت به آن اشاره شده است. ما امروز 1030 صفحه اظهارنامه درمورد اجرای پروتکل به آژانس داده‌ایم و اخیرا اطلاعات تکمیلی‌ای که آژانس نسبت به اظهارنامه خواسته بود، تحویل دادیم؛ بنابراین در شرایط فعلی هیچگونه ابهامی وجود ندارد. ما هر موردی که آژانس دسترسی تکمیلی از ما خواست، به او دادیم. حتی درموارد حساس و نظامی و این نشان دهنده‌ شفافیت ایران است؛ اینکه دروغ نمی‌گوید و این دیگران هستند که دروغ می‌گویند.

در سال گذشته درمورد تعلیق در بیانیه‌ تهران با صراحت در حضور سه وزیر اعلام کردم زمان تعلیق در اختیار ایران است و این تعلیق می‌تواند از یک‌روز تا یک‌سال باشد؛ بنابراین ما حداکثر زمان تعلیق را یک‌سال اعلام کرده‌ایم. سه کشور در این قطعنامه بند تعلیق بیانیه‌ تهران را نقض کردند. خوشبختانه ما نقضی نداشته‌ایم و اروپا بیانیه‌ تهران را در بند تعلیق آن نقض کرده است و بنابراین خودشان این بند را از بین بردند و این خلاف تعهد سیاسی و اخلاقی سه کشور اروپایی بوده و این در تاریخ فعالیت‌های اتحادیه‌ اروپا به‌عنوان کشوری که نتوانسته به تعهد و قول سیاسی خود پایبند باشد، می‌ماند. اگر راهی باشد، راه مذاکره است و نه راه قطعنامه؛ اروپایی‌ها هم این را می‌دانند، متاسفانه اروپایی‌ها به برخی موارد و تعهد بیانیه‌ تهران هم هنوز عمل نکرده‌اند. 

آمریکایی‌ها برای اینکه از قافله عقب نمانند و بی‌آبرو نشوند، ناچار شدند قطعنامه‌ شورای حکام را صادر کنند. قطعنامه از ایران خواسته فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی و فعالیت اصفهان را متوقف کند. از نظر ما این درخواست غیرقانونی و غیر الزام‌آور است؛ چراکه شورای حکام حق ندارد کشوری را ملزم کند به اینکه حدودی را تعلیق کند. ما به تعهدمان در چارچوب بیانیه‌ تهران تا امروز ادامه داده‌ایم، اما اروپایی‌ها با قطعنامه‌ اخیرشان بیانیه‌ تهران را در بند مربوط به تعلیق نقض کرده‌اند.

اگر فشار مداوم آمریکا بر اروپا نبود، می‌توانستیم به توافقات بسیار مهمی با اروپایی‌ها برسیم، البته هنوز هم این توافقات کاملا منتفی نیست؛ یعنی مذاکراتش با اروپا هنوز بسته نشده است. هر زمان که ما با اروپایی‌ها به یک نقطه توافق بزرگ می‌رسیم، آمریکایی‌‌ها با فشار به آنها، آن توافق را به هم می‌زنند.»


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها