کد خبر: ۴۴۹۶۴
زمان انتشار: ۰۱:۰۳     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
بر اساس یک نظرسنجی که در جامعه آماری ۳۱۳ نفری انجام شد، شرکت‌کنندگان محبوب‌ترین‌های اجتماعی سال ۹۰ را انتخاب کردند...

عصر امروز، بر اساس یک نظرسنجی که در جامعه آماری ۳۱۳ نفری انجام شد، شرکت‌کنندگان محبوب‌ترین‌های اجتماعی سال ۹۰ را انتخاب کردند که در سطح کلان، مردم ایران و در میان چهره‌ها، شهید مصطفی احمدی روشن به عنوان محبوب ترین‌های سال ۹۰ برگزیده شدند.

سال ۱۳۹۰ شمسی هم بار و بندیلش را بسته و آماده پیوستن به تاریخ است. آری! سال ۹۰ هم می‌رود تا خاطره شود، چقدر زود گذشت! چه نیکو فرمود امام علی‌(ع) که زمان همچون ابر، آرام و سریع در حال گذر است.

خالی از لطف نیست اگر در پایان هر سال، محبوب‌ترین و برترین‌ها در حوزه‌های گوناگون به محک گزینش گذاشته شوند. بر این اساس، از سوی گروهی از دانشجویان برای گزینش محبوب‌ترین‌های اجتماعی سال ۹۰ یک نظرسنجی دومحوری صورت گرفت که در نهایت، از دل این نظرسنجی، مردم ایران و شهید احمدی روشن به عنوان محبوب ترین‌های سال انتخاب شدند.

در این نظرسنجی که در جامعه آماری ۳۱۳ نفری در شهر تهران (دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت معلم حصارک کرج و محدوده میدان فردوسی تا میدان آزادی) صورت گرفت گزینه‌های گوناگونی گنجانده شد.

چرا مردم ایران؟

در محور نخست این نظرسنجی که با نگاهی کلان و بین‌المللی انجام شد، مردم چند نقطه جهان به علت رخدادهای صورت گرفته در این جوامع در محک گزینش شرکت کنندگان قرار گرفتند. مردم لیبی(به خاطر انقلاب و سرنگون کردن دیکتاتور قذافی)، مردم بحرین( به دلیل مقاومت در برابر ستم و جنایت حکومت آل‌خلیفه)، مردم امریکا و اروپا(به دلیل شورش علیه نظام سرمایه‌داری) و مردم ایران، جوامع گنجانده شده در این نظرسنجی بودند.

یکی از گزینه‌ها در این نظرسنجی، مردم ایران است. علت حضور این گزینه در نظرسنجی، درخشش مردم ایران در سال ۹۰ در عرصه‌های گوناگون مشارکت اجتماعی است.

مردم ایران در سال ۹۰، با ایثار و پایمردی، در برابر تحریم‌های غربی‌ها علیه ایران ایستادند و با حضور خود در صحنه‌های گوناگون مشارکت اجتماعی، برنامه‌های غرب را برای درهم شکستن انسجام و وحدت ملی نقش بر آب کردند.

مردم ایران در سال ۹۰، در چندین نمونه اتحاد ملی، یکپارچگی خود را به رخ محافل سیاستگذار غربی و جهانیان کشیدند. یکی از این نمونه ها، راهپیمایی روز قدس بود که مشارکت قابل توجه و میلیونی مردم ایران را در دل خود ثبت کرد.

راهپیمایی ۱۳ آبان- روز تسخیر لانه جاسوسی امریکا- نیز از دیگر نمونه‌هایی بود که ملت ایران با حضور گسترده خود در آن، بار دیگر خوش درخشید.

به رغم همه تبلیغات رسانه‌ای، تهدیدها و عملیات‌های روانی غرب علیه ایران و به رغم پیش‌بینی‌های آنان که از حضور کمرنگ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن حکایت داشت، میلیون‌ها نفر از مردم ایران در روز ۲۲ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، متحد و یکصدا، خشم خود را به بیگانگان مداخله‌گر نشان دادند و سبب حیرت آنان شدند.

اما درخشش‌های ایرانی‌ها در روز ۱۲ اسفند به اوج خود رسید؛ روز انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی. از ماه‌ها پیش، غربی‌ها با راه انداختن هجمه‌های گوناگون تبلیغاتی تلاش کردند اینگونه القا کنند که مردم ایران مشارکتی پایین در انتخابات خواهند داشت اما ایرانی‌ها در ۱۲ اسفند، یکی از بی‌سابقه‌ترین رکوردهای مشارکت اجتماعی را طی ۳۰ سال گذشته از خود به یادگار گذاشتند.

از دیگر نمونه‌های درخشش ایرانی ها، شرکت قابل تحسین آنان در جشن عاطفه‌ها بود که نشان از حس بالای نوعدوستی آنان دارد. در این نظرسنجی، مردم ایران ۷۵ درصد را به خود اختصاص دادند و محبوب‌ترین شدند. مردم امریکا و اروپا ۱۱ درصد، مردم بحرین با ۹ درصد و لیبیایی‌ها با ۵ درصد در رتبه‌های دوم، سوم و چهارم جای گرفتند.

چهره‌های برتر

در بخش دوم این نظرسنجی که چهره‌محور است، شخصیت‌های متعددی حضور دارند.

۱- پروفسور مجید سمیعی: وی پزشک و جراح مغز و اعصاب سرشناس ایرانی است که در حال حاضر ریاست فدراسیون جهانی انجمن جراحان اعصاب و ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد. پروفسور سمیعی از جمله پزشکان سرشناسی است که اخلاق و معنویت را سرلوحه فعالیت حرفه‌ای پرشکی خود قرار داده است.

علت حضور پروفسور سمیعی در این نظرسنجی این است که در سال ۹۰، مدال فدراسیون جهانی جراحان مغز و اعصاب به نام وی نامگذاری شد.

۲- شهید مصطفی احمدی روشن: این دانشمند هسته‌ای جوان ایرانی ۲۱ دی ماه توسط بدخواهان مردم و کشور ایران که به هر حربه‌ای برای پیشگیری از رشد علمی ایرانی‌ها متوسل می‌شوند، در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. شهادت این دانشمند ایرانی بازتاب جهانی داشت. برای آن که نام شهید احمدی روشن جزو چهره‌های محبوب این نظرسنجی باشد، دلایل آنقدر زیاد است که در اینحا نمی‌توان همه را برشمرد.

او دانشمند جوانی بود که با شهادت خود، خونی تازه در رگ‌های ایرانیان جاری ساخت. شهید احمدی روشن با شهادت خود، ماهیت واقعی غربی‌ها را که دم از مبارزه با تروریسم می‌زنند، افشا کرد، چراکه همین مدعیان، با طراحی یک عملیات تروریستی، او را به شهادت رساندند. شهادت او، حس اتحاد و انسجام را در میان مردم ایران تقویت و ایمان آنان را به استقامت در برابر غرب استوارتر کرد.

۳- کاپیتان هوشنگ شهبازی: او خلبان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی است که در سانحه هوایی ۲۶ مهرماه ۱۳۹۰، در پرواز شماره ۷۴۳ مسکو ـ تهران هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را بدون چرخ دماغه، در فرودگاه مهرآباد به سلامت بر زمین نشاند. اقدام ماهرانه این خلبان ایرانی در رسانه‌های دنیا بازتاب قابل توجهی داشت.

۴- آمنه بهرامی: او که قربانی اسیدپاشی در۱۲ آبان ماه سال ۱۳۸۳ است، پرونده قضایی‌اش یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های حقوقی به شمار می‌رود. به حکم دادگاه قرار شد که چشمان مجید (خواستگار اسیدپاش) به عنوان «قصاص» پس از بی‌هوشی توسط اسید کور شود، اما سرانجام در تاریخ یک‌شنبه، ۹ مرداد ۱۳۹۰ که اجرای حکم قصاص حتمی شد، در آن روز آمنه، مجید را بخشید و پرونده صرفاً از لحاظ جنبه عمومی جرم مفتوح ماند. آمنه گفت: «در آخرین لحظه‌ای که حتی آمپول بیهوشی را به مجید تزریق کردند و برادرم آمد تا قطره اسید را توی چشم‌هایش بپاشد، او زار زار گریه می‌کرد و به من فحش می‌داد. اما من در آخرین لحظه به برادرم گفتم که بگذر. برادرم گفت چرا؟ من پاسخ دادم که هرگز نمی‌خواستم این کار را بکنم. » بخشش مجید از سوی آمنه هم بازتابی جهانی داشت.

نتیجه نظرسنجی چهره‌ها

شهید احمدی روشن با ۸۶ درصد از سوی شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، به عنوان محبوب‌ترین چهره اجتماعی سال ۹۰ برگزیده شد. پروفسور مجید سمیعی با ۷ درصد، کاپیتان شهبازی با ۵ درصد و آمنه بهرامی با ۲ درصد نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها