أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۵۳۱۱۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۸     ۰۲ اسفند ۱۳۹۷
دولت اراده‌ای برای کنترل قیمت‌ها ندارد؛
افزایش‌ پی در پی قیمت‌ها به ویژه در کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم آن هم بعد از 6 ماه آرامش نسبی بازار که به واسطه کنترل و نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی ایجاد شده بود، این سؤال در اذهان ایجاد می‌کند که آیا دولت توان مدیریت دوباره بازار را ندارد؟ یکی از مواردی که به صورت جدی توسط منتقدان دولت مطرح می‌شود این است دولت برای تحت فشار قرار دادن مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب لوایح مرتبط به FATF اقدام به افزایش قیمت‌ها و گروکشی معیشت مردم کرده است.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که برخی معتقدند دولت با افزایش قیمت دلار قصد فشار به مجمع برای تصویب پالرمو را دارد، گفت: وقتی قیمت ارز بالا می‌رود بیشترین فشار به دولت وارد می‌شود. دولت با منابع کشور و معیشت مردم بازی سیاسی نمی‌کند، این حرف‌ها درست نیست و کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند اغراض سیاسی دارند.

دولت معیشت مردم را عامل فشار به مجمع تشخیص مصلحت قرار داده است
جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «عصر ایرانیان» اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش لحظه‌ای و بی‌حساب و کتاب مواردی مانند گوشت، خودرو و ... هستیم که باعث ایجاد فشار اقتصادی و روانی به مردم شده است. وی بیان کرد: در حالی که دولت با اتخاذ تدابیر صحیح به راحتی می‌تواند جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد اما از این کار سر باز می‌زند و ریشه مشکلات را تحریم‌های خارجی معرفی می‌کند. کریمی‌قدوسی با بیان اینکه در زمان برجام معیشت مردم بهانه اصلی برای مذاکره بود، تصریح کرد: دولت این بار بحث لزوم تصویب لوایح پالرمو و CFT را مطرح می‌کند و از زمانی که این مباحث مطرح شد شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم، با بررسی شرایط موجود به راحتی می‌توان متوجه شد تعمدی در این امر وجود دارد تا به مجمع تشخیص مصلحت فشار آورده شود. وی ادامه داد: دولت‌مردان و حامیان آنها نیز در بیاناتی تهدید‌آمیز مجمع را تهدید می‌کنند که اگر این لوایح را رد کند باید جوابگوی شرایط بعدی باشد، با تمام این شرایط امیدواریم که مجمع تحت تأثیر این فشارها قرار نگرفته و به وظیفه انقلابی خود عمل کند.

قاچاق دام‌های زنده از کشور یک توطئه است
گوشت قرمز از جمله اقلام مصرفی است که افزایش روزانه قیمت آن یاس عمومی و جنگ روانی را علیه مردم ایجاد کرده  و در حالی که ارتباطی بین افزایش قیمت و تحریم‌ها وجود ندارد اما جامعه را به سمت مؤثر بودن تحریم‌ها و تغییر احتمالی رفتار سوق می‌دهد. لازم به ذکر است که قیمت گوشت با قیمت هر کیلو 27 هزار تومان و با ارز دولتی وارد ایران می‌شود اما سومدیریت نرخ آن را تا هر کیلو 120 هزار تومان بالا برده و باعث شکل گیری صف های طولانی و نارضایتی مردم شده است. عباس گودرزی، نایب رئیس فراکسیون ولایی مجلس با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز بیان کرد: افزایش قیمت گوشت تاسف آور است چرا که در حال حاضر بخشی از مردم توانایی خرید یک کیلو گوشت را هم ندارند. دولتمردان باید در کنترل وضعیت نامناسب بازار تکانی به خود بدهند چرا که در خط مقدم هستند و همه اختیارات لازم را قانون اساسی برای آنها پیش بینی کرده است. وی به قاچاق دام زنده اشاره اظهار کرد: چرا باید با کمبود قاچاق دام در کشو روبه رو شویم و قطعا خارج کردن دام‌های زنده از کشور یک توطئه است که باید دستگاه های نظارتی ورود خود را به مسئله قاچاق دام مولد جدی تر کنند. وی افزود: دستگاه قضایی باید نسبت به مسئله قاچاق دام قاطعانه برخورد کند و در شرایط فعلی کوچکترین مماشاتی خیانت به نظام و منافع ملت است و در ضمن دستگاه های امنیتی هم باید به طور جدی به مساله قاچاق دام ورود پیدا کرده و شبکه های آنها را شناسایی و آنها را به دستگاه قضایی معرفی کنند. قطعا اگر مسائل و مشکلات داخلی را به صورت جدی پیگیری و برطرف کنیم نسبت به تهدیدات دشمنان هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

دلارجهانگیری به تَن دلالان «گوشت» شد
بازار گوشت در حالی ملتهب شده که ارز دولتی برای واردات این کالای مهم تخصیص داده شده است اما صف های گوشت و قیمت آن چیز دیگری می‌گوید. قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بهمن‌ماه سال جاری، با افزایش 200 درصدی، حدود سه برابر قیمت مشابه سال 96 در بازار عرضه شد. این در حالیست که قیمت گوشت گرم در کشور‌های همسایه حدود 4 دلار است که در صورت واردات با نرخ ارز آزاد و همچنین احتساب هزینه‌های واردات و سود بازرگانی انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی حدود 60 تا 70 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شود. علی‌رغم این در هفته‌های اخیر قیمت گوشت از 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عبور کرد. عامل اصلی این موضوع را می‌توان تخصیص ارز به نرخ ترجیحی و ورود سرمایه‌های سرگردان به این بازار به منظور استحصال رانت‌های موجود در واردات گوشت دانست. همه این موارد را باید به این موضوع اضافه کرد که گوشت دام سبک ما به‌دلیل کیفیت بالای آن، به‌شدت مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار، برخی سودجویان دام‌های کشورمان، حتی دام‌های نارس را به این کشورها و حتی افغانستان قاچاق می‌کنند. هم اکنون که قیمت گوشت روند افزایشی را تجربه میکند 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ این رقم معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهرمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره کرده‌اند. متاسفانه در بازار گوشت هم شاهدیم ارز دولتی با پول بیت المال تامین می گردد به جیب دلالان ریخته شده و مردم در بازار کمتر آن را احساس می‌کنند

بازار خودرو روی اعصاب مردم
مثال بازار خودرو نیز به خوبی از شکل گیری اهداف نفیو در ایران حکایت دارد. قیمت خودرو که در یک سال گذشته هرماه شکل صعودی از خود نشان داده است با افزایش «تدریجی» به شدت بر افکار عمومی تأثیر گذاشته است. این در حالی است که کارشناسان این افزایش قیمت را به دلیل عرضه نکردن محصولان و تعیین قیمت حاشیه بازار توسط وزارت صنعت می‌دانند و نقش تحریم را در آن به شدت ناچیز معرفی می‌کنند. جالب آنکه وزیر صنعت دولت روحانی که مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد دارد هم از زیر بار افزایش قیمت خودرو شانه خالی کرده و می‌گوید افزایش قیمت‌ها ربطی به وی ندارد!


بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90  اظهار کرد: این کمیسیون ۲۰ آذر ماه جلسه‌ای را با وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون حقوقی رییس جمهور، رییس سازمان حقوق مصرف کنندگان، رییس سازمان تعزیرات، نماینده سازمان بازرسی و مدیران عامل دو خودروساز بزرگ داشت که در آن جلسه مقرر شد خودروسازان خودروهایشان را پنج درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند و در مراحل بعد هر بار پنج درصد قیمت را کاهش دهند تا به نرخ عادلانه دست یابیم.وی اضافه کرد: متاسفانه سوءاستفاده و سودجویی خودروسازان از فضای متشنج بازار نشان دهنده عدم انجام تعهداتی است که آنها نسبت به مردم دارند. آنها از سویی با عدم عرضه خودرو بازار را متشنج می‌کنند و سپس به بهانه شکستن حباب به فروش نقدی اقدام می‌کنند و قیمت را نیز کاهش نمی‌دهند.سخنگوی کمیسیون اصل «۹۰» شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اضافه کرد: خودروسازان به وعده‌ای که به کمیسیون اصل «۹۰» داده‌اند، عمل نکرده‌اند و حتی عرضه روزهای گذشته آنها ۲۰ درصد بیش از تعهدی است که داده بودند. در واقع کاهش پنج درصدی قیمت نسبت به ۲۹ آذر ماه نه تنها اعمال نشد،‌ بلکه ۲۰ درصد به قیمت‌ها اضافه شد.پارسایی اضافه کرد: اگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به ساماندهی بازار خودرو اقدام نکند مجلس شورای اسلامی استیضاح ایشان را کلید خواهد زد.سخنگوی کمیسیون اصل «۹۰» شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، اضافه کرد: خودروسازان می‌گویند ما خودروهای داخلی را تولید می‌کنیم اگر این خودرو داخلی است نباید به ارز وابسته باشد، ضمن این که قیمت خودرو نسبت به زمانی که ارز ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان شده بود گرانتر شده است؛ در حالی که قیمت ارز کاهش یافته است. این تناقض عملکرد آنها نشان دهنده افسار گسیختگی در بازار خودرو است و گویی آنها نهادهای نظارتی را به سخره گرفته‌اند.

دولت آماده استفاده از شرایط نامساعد موجود
پیوست این بی‌تفاوتی در مدیران و وزرای اقتصادی را می‌توان در رویکرد کلان دولت و حوزه سیاست خارجی مشاهده کرد که به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی هنوز به دنبال مذاکره و گرفتن امتیاز هستند و همین امر باعث بازداشتن لیبرال‌ها از توجه به مدیریت داخلی کشور شده است. به نظر می‌رسد سیاست‌هایی برای تغییر رفتار و کلنگی کردن اقتصاد و روان مردم از جانب دولتی‌ها وجود دارد تا بتوانند از شرایط موجود استفاده کرده و به خواسته خود برسند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها