أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۴۲۵۰
زمان انتشار: ۱۵:۳۰     ۰۷ فروردين ۱۳۹۸
حوزه موشکی در سال ۹۷ یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد، در این سال چند موشک استراتژیک و نقطه زن مانند «دزفول»، «هویزه» و موشک نقطه زن «فاتح مبین» رونمایی شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، گروه سیاست: در سال ۹۷ نیز حوزه موشکی یکی از دوره‌های باشکوه خود را سپری کرد. در این سال موشک بالستیک و هوشمند زمین به زمین «دزفول»، موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه»، موشک کروز هواپایه «قاصد ۳»، موشک نقطه زن «فاتح مبین»، موشک «فکور» و موشک «شفق» به نمایش در آمد تا سال ۹۷ را یکسال ویژه در صنعت موشکی کشور کند.

در ادامه به صورت مختصر قابلیت‌های برخی از مهمترین موشک‌های بومی رونمایی شده در سال ۹۷ را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛

۱- موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول»

موشک بالستیک هوشمند زمین به زمین «دزفول» در مراسمی با حضور سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه و سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه همزمان با دهه مبارک فجر در کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه رونمایی شد.

سرلشکر جعفری در این مراسم درباره نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن سپاه برای نخستین بار، گفت: «رونمایی از این شهر تولید موشک در اعماق زمین، پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها است که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در این مراسم امنیت ملت ایران را خط قرمز نیروهای مسلح برشمرد و اظهار کرد: «با وجود توطئه‌ها و تهدیدات دشمن علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی، طبیعی است که ما نیز به حرکت خود ادامه دهیم و امروز به پاس پایداری و مقاومت خوزستانی‌های غیور، به ویژه مردم قهرمان و مقاوم دزفول در دفاع مقدس، از موشک هوشمند زمین به زمین "دزفول "رونمایی کردیم که آخرین دستاورد و محصول حوزه تحقیقات نیروی هوافضای سپاه است.»

موشک هوشمند دزفول از خانواده موشک ذوالفقار با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و دارای فناوری‌های جدیدتری نسبت به ذوالفقار است. سردا ر حاجی زاده درباره موشک هوشمند دزفول می‌گوید: «این دستاورد مهم به لحاظ ابعاد و اندازه به هندسه موشک ذوالفقار بسیار نزدیک است؛ موشک ذوالفقار ۷۰۰ کیلومتر بُرد دارد اما موشک دزفول هزار کیلومتر بُرد داشته و افزایش ۳۰۰ کیلومتری بُرد آن به واسطه به‌کارگیری فناوری‌های جدید در این محصول دفاعی است، قدرت انهدام و تخریب این موشک نیز به دلیل نوع موادی که در سر جنگی آن به کارگیری شده، دو برابر موشک ذوالفقار است.»

۲- موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه»

موشک کروز برد بلند زمینی «هویزه» یکی دیگر از دستاوردهای موشکی کشورمان در سال ۹۷ بود که در آستانه یوم الله ۲۲ بهمن و با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار امیر علی حاجی زاده در نمایشگاه اقتدار ۴۰ در مصلی تهران رونمایی شد.

موشک «هویزه» توسط متخصصان سازمان صنایع هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است، این موشک دارای بردی بیش از ۱۳۵۰ کیلومتر است که علیه اهداف زمینی ثابت استفاده می‌شود.

امیر سرتیپ حاتمی، آماده سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف و قدرت تخریب زیاد را از ویژگی‌های برجسته موشک کروز «هویزه» برشمرد و گفت: «موشک کروز زمینی برد بلند «هویزه» دستان بلند نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاع موشکی کروز بوده و موفقیت در دستیابی به این فناوری پس از موشک کروز زمینی سومار با برد ۷۰۰ کیلومتر گامی مؤثر در افزایش توانمندی نیروهای مسلح و قدرت بازدارنگی کشور محسوب می‌شود.»

۳- موشک کروز هوا پایه «قاصد ۳»

موشک کروز هوا پایه «قاصد ۳» که توسط سازمان جهاد خودکفایی نیروی‌های مسلح و با تلفیقی از علوم هوافضا و دانش هوایی کشور و مطابق با نیاز عملیاتی در حوزه‌های آفندی و پدافندی طراحی شده است یکی دیگر از دستاوردهای دفاعی رونمایی شده در نمایشگاه «اقتدار ۴۰» و در مصلای تهران به نمایش گذاشته شد.

این موشک قابلیت نصب بر روی جنگنده بمب‌افکن «اف ۴» را دارد و با بهره‌گیری از جستجوگر تصویری مختصات هدف را دریافت کرده و اطلاعات لازم را به کابین خلبان ارسال کند. خلبان می‌تواند از طریق این جستجوگر بر روی هدف، قفل تصویری انجام دهد و اهداف مورد نظر را تا شعاعی بیش از ۱۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار دهد.

این کروز هوا پایه که در حال گذراندن مراحل تست نهایی خود است، کاملاً بومی است و مشابه خارجی ندارد.

۴ - «موشک اخگر» جدیدترین سلاح پهپاد های ایرانی

موشک «اخگر» به عنوان جدیدترین سلاح پهپاد های ایرانی برای نخستین بار در نمایشگاه اقتدار ۴۰ رونمایی شد.

موشک اخگر جدیدترین سلاح پهپادهای ایرانی است که از فاصله ۳۰ کیلومتری و از پهپاد قابلیت شلیک به سمت اهداف را دارد. اخگر که مجهز به یک موتور میکروجت است، با سرعت ۶۰۰ کیلومتر بر ساعت از سرجنگی ۷ کیلوگرمی برخوردار است.

۵- موشک «فاتح مبین»

۲۲ مرداد سال ۹۷ با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نسل جدیدی از موشک‌های صددرصد ایرانی به نام «فاتح مبین» رونمایی شد.

«فاتح مبین» مجهز به جستجوگر پیشرفته و هوشمند با قابلیت نقطه‌زنی در زمین و دریاست.

امیر حاتمی «فاتح مبین» را موشکی چابک، رادارگریز، تاکتیکی و نقطه‌زن معرفی کرد که قادر است در همه ساعات شبانه‌روز و شرایط محیطی و جنگ الکترونیک دشمن، اهداف خاص مورد نظر را در روی زمین و دریا تشخیص داده و مورد اصابت قرار دهد.

«فاتح مبین» را می‌توان نسل پیشرفته موشک‌های نقطه زن و کوتاه‌برد ایران به حساب آورد. پیش‌تر موشک‌های «فاتح ۱۱۰» و «فاتح ۳۱۳» توسط متخصصان هوافضای کشورمان تولید شده و در چرخه تجهیزات نیروهای مسلح وارد شده بودند. حالا نیز با تولید «فاتح مبین»، تعداد موشک‌های خانواده فاتح به عدد ۳ رسیده است.

۶- موشک «فکور»

ایران با ساخت و تولید انبوه موشک «فکور» به جمع سازنده‌های موشک هوا به هوا پیوست. موشکی که در جریان رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۷ در تهران هم به نمایش درآمد.

موشک فکور، موشک هوا به هوای راداری میان برد است که بر اساس آخرین فناوری‌های روز دنیا طراحی و ساخته شده و توسط هواپیماهای جنگنده شلیک می‌شود.

این موشک قابل تعمیم به هواپیماهای شکاری است و بر اساس نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح، با همکاری وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش تولید شد است.

به گفته امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان، این موشک می‌تواند با انواع مختلف جنگنده‌های مهاجم در محدوده عملیاتی خود درگیری داشته باشد.

۷- سامانه موشکی «کمین ۲»

سامانه موشکی «کمین ۲» یکی دیگر از دستاوردهای دفاعی رونمایی شده ایران در سال ۹۷ است این موشک ارتفاع پایین بوده و به منظور مقابله با انواع پرنده‌های بدون سرنشین و هدف‌های پرنده در ارتفاع کم مورد استفاده قرار می‌گیرد، که توسط متخصصین داخلی و مطابق با تکنولوژی روز دنیا و به صورت کاملاً بومی ارتقا یافته است.

گفتنی است این سامانه، ارتقا یافته سامانه موشکی «مرصاد» است و در جریان رزمایش‌های پدافندی مورد آزمایش قرار گرفته و عملیاتی شده است.

۸- موشک «شفق»

موشک شفق، یکی از موشک‌های عملیاتی روز و مورد نیاز بالگردهای هوانیروز است که در رژه روز ۲۹ فروردین (روز ارتش) به نمایش عموم در آمد. این موشک با همکاری متخصصان داخلی هوانیروز و صنایع دفاعی تولید شده و کاملاً بومی بوده و بُرد این موشک نسبت به موشک‌های قبلی دو برابر افزایش پیدا کرده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها