يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۴۷۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۲۴ فروردين ۱۳۹۸
یک روزنامه آمریکایی به استناد نظرسنجی‌ها از مردم ایران نوشت: مردم اخیراً نسبت به دستاوردهای هر نوع مذاکره با آمریکا بدبین شده‌اند.
به گزارش پایگاه 598، واشنگتن پست می‌نویسد: کاهش حمایت مردم ایران از برجام از این هم بیشتر بوده است. یک نظرسنجی در ماه دسامبر نشان داد که نرخ حمایت افکار عمومی از برجام از ۷۶ درصد در آگوست ۲۰۱۵ به ۵۱ درصد در دسامبر ۲۰۱۸] آذر ۹۷ [کاهش یافت. ایرانی‌ها نسبت به روند کلی مذاکره بدبین شده‌اند. از هر ده نفر هفت ایرانی معتقدند که ایران نباید در جریان مذاکره امتیازی بدهد چرا که نمی‌توانند اطمینان حاصل کنند که طرف‌های دیگر به تعهدات خود پایبند بمانند (این رقم از ۶۷ درصد در ژانویه ۲۰۱۸ به ۷۲ درصد در دسامبر رسید.)

دلیل این سقوط حمایت از توافق میان ایرانیان ریشه در علت استقبال اولیه ایرانیان از آن دارد. تا سال ۲۰۱۴ رقم حمایت ایرانیان از برنامه هسته‌ای این کشور در سطح نود درصد ثابت باقی مانده بود. به علاوه توسعه موشکی کشور از نظر بسیاری از ایرانیان اهمیت بالایی دارد. در سال ۲۰۱۸، ۷۶ درصد آن را بسیار مهم و بیست درصد آن را تا حدی مهم می‌دانستند. مردم ایران انتظار داشتند در نتیجه توافق هسته‌ای تمام تحریم‌ها و نه فقط تحریم‌های هسته‌ای لغو شوند. اما ترامپ در پی خروج از برجام تمام تحریم‌های پیش از توافق را دوباره احیا کرد. این تحریم‌ها که نه تنها ایران بلکه کشورهای طرف معامله با ایران را نیز دربر می‌گیرند، صنایع حیاتی برای اقتصاد ایران مانند نفت و بانک را هدف قرار داده‌اند. حتی اخیراً وزیر امور خارجه آمریکا پیشنهاد داده که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار بگیرد.

در نتیجه مردم ایران معتقدند که غرب سهم آنها را از توافق بالا کشیده است. در ژانویه ۲۰۱۸ (دی‌ماه ۹۶) از هر ۱۰ ایرانی ۶ نفر معتقد بودند که ایالات متحده تمام تحریم‌هایی را که در برجام متعهد به لغو آنها شده بود، لغو نکرده است. اعتماد به ایالات متحده در پایبندی به تعهداتش از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته و ۸۸ درصد بی‌اعتماد هستند.

اما ایرانی‌ها معتقدند که اروپایی‌ها نیز به تعهد خود در برجام پایبند نبوده‌اند. این باور در میان مردم ایران ریشه دوانده است. برای نخستین بار از سال ۲۰۱۶ به بعد، کمتر از نیمی از ایرانیان باور دارند که اروپایی‌ها به تعهدات خود پایبند هستند. این رقم از ۶۱ درصد در ژوئن سال ۲۰۱۸ به ۴۴ درصد رسیده است. روحانی که با هدف مذاکره با آمریکا در سال ۲۰۱۳ پیروز انتخابات شده بود، در سخنان اخیر تلویزیونی خود گفت هیچ‌گونه امکانی برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد.
 
منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها