يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۵۹۷۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
سناتور ارشد روس تصمیم ایران درباره توقف اجرای برخی تعهدات خود ذیل برجام قابل درک است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، «کنستانتین کساچف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تصمیم ایران برای به حالت تعلیق درآوردن بخشی از تعهدات خود به توافق هسته‌ای (برجام) قابل درک بوده و نوعی واکنش به تصمیم یک سال پیش آمریکا است.

بنا بر گزارش خبرگزاری «ریانووستی»، این سناتور ارشد روسیه در ادامه گفت، این تصمیم ایران به معنای رد توافق هسته‌ای نیست بلکه بیشتر نوعی «کنش و واکنش دیپلماتیک» است.

وی در پیامی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «اطلاع به سفرای آلمان، بریتانیا، چین و روسیه در خصوص تعلیق اجرای برخی تعهدات خاص در چارچوب این به اصطلاح توافق هسته‌ای، رد این توافق نیست بلکه بیشتر یک کنش و واکنش دیپلماتیک است».

این سناتور ارشد روس با اشاره به اینکه درک این تصمیم ایران چندان هم دشوار نیست، گفت: «بدون استقبال از تصمیم اخیر ایران - چرا که ما همگی مایلیم تا توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران را حفظ کنیم - باید گفت که توضیح این تصمیم بسیار ساده است؛ و من امیدوارم که در نهایت همه چیز صرفا به دیپلماسی محدود شود و شاهد خروج کامل ایران از این توافق نباشیم».

وی در ادامه تصریح کرد، تصمیم ایران نتیجه مستقیم خروج آمریکا از برجام است. «درست یک سال پیش در تاریخ ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا این گام به شدت خطرناک برای امنیت کل جهان را برداشت و حالا واکنش ایران در یکسالگی این تصمیم اعلام شده است».

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشور‌های عضو برجام تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از امروز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند.»

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که اقدامات اعلامی در بیانیه امروز شورای عالی امنیت ملی در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته‌ای) است.

ظریف پیشتر در جریان دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در شهر سوچی گفته بود: «متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند ولذا ایران این طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلا اجرا نکند».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ، به بهانه‌های واهی و ادعا‌های بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

البته این تنها اقدام ضد ایرانیِ کاخ سفید طی یک سال گذشته نبود و دولت ترامپ هر هفته تحریم‌ها یا محدودیت‌های جدیدی را علیه اشخاص و نهاد‌های ایرانی یا غیر ایرانی مرتبط با تهران اعمال کرده است. لازم به‌ذکر است که آمریکا در پیشبرد این اهداف خصمانه خود تنها نبوده و اتحادیه اروپا نیز با اقدامات ضد ایرانی تقریبا مشابهی، واشنگتن را همراه کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها