أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۵۶۴۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
در گفتگو با کارشناسان و اساتید حوزه های علمیه:
در فضای جاهلیت هزار و 400 سال پیش خدیجه دارای چنان فهم عمیقی از زندگی و اجتماع بود و به ارزش ها پایبند که تمام عمر خود را در حفظ ارزش ها گذاشت و خداوند با عنایت به وجود مقدس او فاطمه(س) را که سرور زنان عالم و گوهر دردانه خلقت است در وجود او قرار داد تا بعد از او حامی و همراه پیامبر(س) باشد. سال دهم بعثت، پیامبر(س) انسانی را از دست داد که عالی ترین نمونه وفا، فداکاری و جامع ترین بیانگر راستی بود.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598؛ دهمین روز از ماه مبارک رمضان سال دهم بعثت مصادف است با سالروز ارتحال بزرگ بانویی که بی شک گسترش اسلام مدیون حمایت های بی دریغ او از رسول مکرم اسلام می باشد و جهانیان او را به عنوان نخستین زن مسلمان می شناسند. در منابع روائی شیعه‌ و همچنین اهل‌ تسنن‌، و نیز در کلام‌ بزرگان‌ و اندیشمندان‌، در شأن‌ و مقام‌ ارجمند ام‌ المومنین‌ حضرت‌ خدیجه‌ کبری‌ (سلام الله علیها) سخن‌ فراوان‌ با تعبیرات‌ گوناگون‌ ذکر شده است‌.

به‌ گفته‌ صاحب‌ مستدرک‌ سفینة‌البحار، «فضائل‌ حضرت‌ خدیجه‌ (س‌) که‌ در ابواب‌ مختلف‌ روایات‌ آمده‌، بیش‌ از آن‌ است‌ که‌ (قابل‌) شمارش‌ باشد».(1)

حاصل‌ توجه‌ به‌ این‌ روایات‌ پی‌بردن‌ به‌ راز عظمت‌ آن بانوی بزرگوار و شناخت‌ شایستگی‌های‌ او است‌. از رسول‌ اکرم‌ (ص‌) نقل است که: «خیر نسائها خدیجة‌ و خیر نسائها مریم‌ ابنة‌ عمران‌» «بهترین‌ زنان‌ دنیا خدیجه‌ (س‌) و مریم‌ دختر عمران‌ هستند»(2)

«خیرنساء العالمین‌ مریم‌ بنت‌ عمران‌، و آسیه‌ بنت‌ مزاحم‌، و خدیجة‌ بنت‌ خویلد و فاطمة‌ بنت‌ محمد(ص‌)». بهترین‌ زنان‌ جهانیان‌ عبارتند از: مریم‌ دختر عمران‌، آسیه‌ دختر مزاحم‌، خدیجه‌ دختر خویلد و فاطمه‌ (س‌) دختر حضرت‌ محمد(ص‌)(3)



ابن‌ عباس‌ می‌گوید: روزی‌ رسول‌ خدا (ص‌) چهار خط‌ کشید. آنگاه‌ پرسید: آیا می‌دانید این‌ خط‌ها چیست‌؟ گفتیم‌: خدا و رسولش‌ داناتر است‌. فرمود: «خیر نساء الجنة‌ مریم‌ بنت‌ عمران‌، و خدیجة‌ بنت‌ خویلد و فاطمة‌ بنت‌ محمد، و آسیة‌ بنت‌ مزاحم‌ امراة‌ فرعون‌: بهترین‌ زنان‌ بهشت‌، مریم‌ دختر عمران‌، خدیجه‌ دختر خویلد، فاطمه‌ دختر محمد (ص‌) و آسیه‌ دختر مزاحم‌، همسر فرعون‌ است‌»(4)

پیامبر (ص‌) به‌ عایشه‌ که‌ در حال‌ برتری‌ جویی‌ به‌ فاطمه‌ (ع‌) بود فرمود: «او ما فاعلمت‌ ان‌ الله‌ اصطفی‌ آدم‌ و نوحا و آل‌ابراهیم‌ و آل‌عمران‌ و علیا و الحسن‌ و الحسین‌ و حمزه‌ و جعفرا و فاطمة‌ و خدیجة‌ علی‌العالمین‌. آیا نمی‌دانی‌ که‌ خداوند، آدم‌، نوح‌، آل‌ابراهیم‌، آل‌عمران‌، علی‌ (ع‌)، حسن‌ (ع‌)، حسین‌ (ع‌)، حمزه‌، جعفر، فاطمه‌ (ع‌) و خدیجه‌ (ع‌) را بر جهانیان‌ برگزید».(5)

در سالروز ارتحال ام المومنین خدیجه کبری(س) گفتگوی کارشناسان مذهبی و اساتید حوزه با خبرگزاری ها، درباره ابعاد وجودی جضرت‌ خدیجه‌ کبری‌ (سلام الله علیها) و آثار حمایت های وی از پیامبر اکرم(ص) و اسلام، به منظور شناخت سیره و جایگاه این بانوی بزرگ اسلام می آید:

***
حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی با اشاره به ایام ارتحال بزرگ بانوی اسلام، حضرت خدیجه (س) اظهار داشت: به راستی اگر فداکاری ها و ایثارگری های ایشان نبود، زمینه ای فراهم نمی شد که اسلام پیشرفت کند و پیامبر اکرم (ص)بتواند رسالت خود را به خوبی عملی کند.

وی خاطرنشان کرد: بی شک هیچ گاه تاریخ اسلام نقش ایثار حضرت خدیجه(س) را در جهت اینکه مال و ثروت خود را در خدمت اسلام مصرف کرد فراموش نمی کند.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در آن روزگار فقر زده و جهل زده ثروت این بانوی بزرگ  به یاری دین مبین اسلام و رسول اکرم(ص) آمد و وسیله ای شد در آن جامعه فقر زده  زمینه و بستر لازم برای هدایت مردم و انجام رسالت الهی برای آخرین فرستاده خداوند فراهم شود.

وی همچنین با تاکید بر این که در جامعه اسلامی باید شخصیت های بزرگ دینی به خوبی الگوسازی شوند، گفت: ما نیاز به این الگوهای زنده و کارساز داریم و به ویژه بانوان جامعه که با تبعیت از سیره نورانی حضرت خدیجه (س) و دختر بزرگوار ایشان حضرت زهرا(س) می توانند راه سعادت و نیک نامی را بپیمایند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که دستگیری از نیازمندان و فقرا وظیفه ماست، بیان داشت: افرادی که در جامعه اسلامی ثروتی دارند، بخشی از آن را در مسیر خدمت به مردم و فقرا و کمک به نشر اسلام خرج کنند تا در روز قیامت مورد شفاعت، پیامبر اکرم(ص)، حضرت خدیجه(س) و فرزندان ایشان قرار بگیرند.


***
حجت‌الاسلام سید حسین مومنی ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات حضرت خدیجه(س)، اظهار داشت: از پیامبر اکرم(ص) نقل است که پایداری و استواری دین اسلام به دلیل خدمات این بانوی با کرامت است.

وی با بیان این که حضرت خدیجه(س) در جزیرة العرب به عنوان بانویی ممتاز مطرح بود، تصریح کرد: این شخصیت پاکدامن با ورود به بیت رسول خدا(ص)، زانوی ادب زد و تمام اموال خود را در اختیار نبی مکرم اسلام(ص) قرار داد.

این استاد حوزه با اشاره به ولایت مداری حضرت خدیجه(س)، اظهار داشت: پیامبراکرم(ص) بعد از بیعت این بانوی بزرگوار به وی فرمود که باید برای کامل شدن ایمانت با حضرت علی(ع) بیعت کنی که حضرت خدیجه(س) نیز این کار را انجام داد.   

حجت الاسلام مومنی با اشاره به این که حضرت خدیجه (س) برخلاف عموم زنان دوران خود که مبتلا به فرهنگ جاهلی بودند، از خانواده حق‌ طلب و روشن‌ فکری برخوردار بود، اضافه کرد: مادر این بانوی بزرگوار در عصر قریش یکتاپرست بود و به فرهنگ زمان آلوده نشده بود.

وی با بیان این که حضرت خدیجه(س) به دلیل ارتباط با شخصیت‌ های علمی و مباحث آن ‌ها به هوش سرشار و بصیرت رسیده بود اضافه کرد: این بانوی بزرگوار بر خلاف عموم زنان هم عصر خود، فعالیت اجتماعی داشت.

حجت الاسلام مومنی با اشاره به شخصیت اجتماعی حضرت خدیجه(س)، گفت: این بانوی بزرگوار بزرگ ‌ترین شبکه اقتصادی جزیره ‌العرب را مدیریت می‌کرد.

وی یادآور شد: حضرت خدیجه(س) به واسطه جانفشانی ‌هایی که در راه اعتلای اسلام و نبوت حضرت محمد (ص) داشت ام‌ المؤمنین شد و خداوند، حضرت زهرا(س) را در دامان این بانوی بزرگوار پرورش داد.

این استاد حوزه با تاکید بر این که دارایی حضرت خدیجه(س) ضامن بقای دین اسلام شد، تصریح کرد: اگر دارایی و ثروت این بانوی گرامی نبود، در شعب ابیطالب پرونده دین بسته شده بود.


***
حجت الاسلام جواد سلیمانی، عضوهیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با اشاره به سالروز وفات ام المومنین حضرت خدیجه کبری(س) گفت: حضرت خدیجه(س) در زندگی پاکباز بوده و تمام ثروت خود را در اختیار شخص پیامبر قرار داد و ایمان خود به پیامبر(ص) و حرکت در مسیر آن حضرت را در زندگی مشترک خود و ایشان به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام سلیمانی اظهار کرد: در زمان ازدواج پیامبر(ص)، حضرت ابوطالب به دلیل مشکلات اقتصادی فرزند خود حضرت علی (ع) را به پیامبر(ص) سپرده بود تا از او نگهداری کند و در خانه او پرورش یابد، حضرت خدیجه(س) نیز با کمال اشتیاق حضرت علی(ع) را بدون کوچکترین اعتراض و ناراحتی پذیرفتند و امام علی(ع) در خانه پیامبر به شکوفایی رسید.

عضو هئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این وفاداری حضرت خدیجه به پیامبر(ص) نشان از عمق فهم و شخصیت ایشان در خانواده و اجتماع بوده که سرشار از ایثارگری و درایت در زندگی است و متاسفانه در عصر حاضر به افسانه تبدیل شده است.

وی افزود: حضرت خدیجه(س) آنقدر سخاوتمند بود که در دوران رسالت پیامبر از پول، ثروت و سرمایه خود به قبیله بنی هاشم کمک و مساعدت می کرد، پیامبر(ص) می گوید: خدیجه زمانی به من ایمان آورد و ثروتش را در اختیار من نهاد که بزرگان عرب خواستار او بودند اما او با من ازدواج کرد و تا پایان عمر بر من وفادار ماند.

عضو هئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: در فضای جاهلیت هزار و 400 سال پیش خدیجه دارای چنان فهم عمیقی از زندگی و اجتماع بود و به ارزش ها پایبند که تمام عمر خود را در حفظ ارزش ها گذاشت و خداوند با عنایت به وجود مقدس او فاطمه(س) را که سرور زنان عالم و گوهر دردانه خلقت است در وجود او قرار داد تا بعد از او حامی و همراه پیامبر(س) باشد.

وی ادامه داد: سال دهم بعثت، پیامبر(س) انسانی را از دست داد که عالی ترین نمونه وفا، فداکاری و جامع ترین بیانگر راستی بود چرا که خدیجه نمونه بارز زن مسلمانی است که برای عقیده و رسالتش پیکار کرد.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: آنقدر شخصیت حضرت خدیجه(س) والا و گرامی است که برای وی زیارتنامه خوانده اند و امید است که خداوند در عصر حاصر توفیق قرارگیری زنان ما را در مسیر کمال، درایت و وفاداری حضرت خدیجه(س) قرار دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها