يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۵۹۷۶۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آغاز عرضه بنزین در بورس انرژی گفت:‌ از ۱۵ کشور همسایه ،‌۹ کشور به دلیل کیفیت بالا و قیمت رقابتی مایل به خرید بنزین از ایران هستند که به دلیل تحریم‌ها این معاملات در قالب تهاتر و یا با پول محلی انجام خواهد شد.
به گزارش پایگاه 598، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با اشاره به آغاز عرضه بنزین در بورس انرژی گفت:‌ از ۱۵ کشور همسایه ،‌۹ کشور به دلیل کیفیت بالا و قیمت رقابتی مایل به خرید بنزین از ایران هستند که به دلیل تحریم‌ها این معاملات در قالب تهاتر و یا با پول محلی انجام خواهد شد.
 
«رضا پدیدار»  با بیان این مطلب ادامه داد: اگر محدودیت‌های تحریم کم شده و مبادلات پولی روان شود، تمام ۱۵ کشور همسایه به سمت بازار ایران می‌آیند.
 
وی افزود: نخستین محموله بنزین در بورس انرژی به مقصد افغانستان و دومین محموله به مقصد اقلیم کردستان عراق است. ‌ مقاصد بعدی بنزین صادراتی نیز پاکستان و ارمنستان خواهد بود.
 
این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تمایل ترکیه، آذربایجان و اربیل عراق برای واردات گازوئیل،‌ تاکید کرد: یکی از کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس نیز مشتری گازوئیل و نفت کوره ایران است.
 
پدیدار گفت: پیشنهاد عرضه بنزین در بورس انرژی از سوی بخش خصوصی مطرح شد و سال گذشته نیز از رئیس بورس انرژی دعوت شد تا در کمیسیون انرژی اتاق حاضر شود.
 
وی افزود:‌ اگر دولت بخواهد عرضه فرآورده های نفتی در بورس انرژی موفق باشد باید تصدی‌گری را کنار بگذارد.
 
پدیدار با بیان اینکه در فروش فرآورده‌های نفتی و نفت خام در بورس انرژی دستورالعمل به نحوی است که پول به صورت نقد پرداخت شود، ‌تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه محموله‌های عرضه شده در بورس انرژی بالای هزار تن است به دلیل تلاطم‌های اقتصادی بخش خصوصی توان محدودی دارد.
 
به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران،‌ پیشنهاد بخش خصوصی برای سرعت گرفتن معاملات در این زمینه ایجاد خط اعتباری است تا با توجه به ناملایماتی که در جریان صادرات به دلیل تحریم‌ها وجود دارد، ‌حضور بخش خصوصی تقویت شود.
 
وی راه‌حل سنجش فعالان بخش خصوصی را توجه به پیشینه آنها دانست و گفت:‌ البته نمی‌خواهیم خاطرات تلخ گذشته تکرار شود و بابک زنجانی‌ها به این عرصه برگردند بنابراین باید از بروز هر گونه رانت جلوگیری کنیم.
 
پدیدار ادامه داد: فعالان اقتصادی در حوزه ‌صادرات فرآورده‌های نفتی در بخش خصوصی اتحادیه رسمی دارند که می‌تواند یکی از راه‌های شناسایی  صادرکنندگان واقعی باشد تا اسناد لازم را به بانک یا به بورس سپرده و خط اعتباری بگیرند.
 
وی با اشاره به اینکه شیوه معاملات در بورس‌های جهان به شکلی که در ایران انجام می‌شود نیست،‌ افزود: به دلیل همین شیوه معاملاتی است که نفت خام نیز در بورس خریدار ندارد.
 
 عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در کارگزاری‌های بورس نیز به این صورت است که همه کارگزاری‌ها اسناد اعتباری ارائه کرده و در مدت معین  اسناد را مبادله و حساب را تسویه کنند.
 
وی تاکید کرد: ‌در معاملات بورس انرژی نیز باید شرایط به سمتی برود که بازپرداخت پول محموله به تحویل کالا به خریدار و دریافت پول انجام شود اما مشکل اینجاست که برای اینکار خط اعتباری نداریم.
 
منبع:ایرنا

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها