أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۰۵۴
زمان انتشار: ۰۰:۴۱     ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
تأملی بر مسأله قدیمی حجاب:
وقتی در طول تاریخ جمهوری اسلامی، حتی یک فیلم راجع به حجاب و عفاف ساخته نشده، که ده ها و صدها فیلم علیه آن ساخته شده، دختر جوان جامعه را به جرم مردود شدن در کدام کلاس می خواهیم بازداشت کنیم؟ وقتی استدلالات کتب مدرسه بر حجاب، به دلیل سطحی بودن، حتی مورد تمسخر محجبین جامعه قرار می گیرد، آیا انتظار پذیرفتن فرهنگی بدون ارائه دلیل، از جوانی که فطرتاً سنت گریز است، عقلانی است؟... آیا بهتر نبود آقای مطهری، به جای تشکیل حزب «منتقدین دولت» آن هم با رویکرد سیاسی، حزب «منتقدین نظام تربیتی» را تشکیل داده و به تأمل و ارائه راهکار برای حل معضل حجاب می پرداختند؟

سرویس فرهنگی پایگاه 598/ در بین سوالاتی که در روز چهارشنبه رئیس جمهور بدانها پاسخ گفت، می توان دو مورد را «فرهنگی» قلمداد نمود؛ یکی موضع وی در مورد قانون حجاب و دیگری مکتب ایرانی. جدای از اینکه آیا مجلس حق دارد در مورد هر اظهار نظر رئیس جمهور، وی را به مجلس بکشاند یا نه، گویا لحن همراه با مزاح احمدی نژاد و جو نسبتاً عصبانی مجلس، مانع انتقال صحیح حرف وی شد که اکنون به طرح و بررسی آنها می پردازیم.

از نقد و بررسی طرح «مکتب ایرانی» که بگذریم، سوالی که در مورد حجاب از رئیس جمهور پرسیده شد، این بود که چرا قانون حجاب، یعنی برخورد با بدحجاب ها در جامعه صورت نمی گیرد؟ پاسخ های رئیس جمهور اینگونه بود:

1- چرا هر موقع که پای فرهنگ به میان می آید، ما مردم را متهم می کنیم؟ چرا زود شروع می کنیم به برخورد با مردم؟

معنای این حرف چیست؟ همه می دانیم که در کشور ما معضلی وجود دارد به نام «بدحجابی برخی از مردم»؛ در بسیاری اوقات هم بر سر اینکه چگونه باید این مشکل را رفع کنیم، با یکدیگر مجادله می کنیم. اما نکته عجیب این است که هیچگاه از خود نمی پرسیم که «علت بوجود آمدن این مشکل» چیست؟ البته اکثراً با یک کلمه ساده «تهاجم فرهنگی» از آن عبور می کنیم، ولی باز ساده لوحانه از کنار این سوال که «چه می شود تهاجم فرهنگی در ملتی اثر می کند؟» عبور می کنیم. آنچه واضح است، این است که فرهنگ بی عفتی و تبرج، سوغاتی است که از مغرب زمین نصیب ما شده است، اما به واقع ما چرا این سوغاتی را قبول کردیم؟ چه شد که ملتی که زمانی برای عبور بانوانش از زیر زمین تونل حفر می کرد و بر روی درب ها دو زنگ، یکی مخصوص بانوان و دیگری آقایان نصب می کرد، وقتی دید در مغرب زمین هیچ حیایی نسبت به رابطه محرم و نامحرم وجود ندارد، پذیرفت که فرهنگ خود را کنار گذاشته و آن فرهنگ را بپذیرد؟ البته ما نمی گوییم همه ملت همه فرهنگ غرب را پذیرفته اند، ولی واضح است که همه از آن متأثر شده اند.

ما نمی خواهیم در اینجا وارد ریشه های تاریخی بحث شویم و ببینیم آیا توطئه ای در کار بوده یا نه و اصلاً می شود فرهنگ چند هزارساله ای را با توطئه جابجا کرد یا نه و اگر می شود، آیا فرهنگی که با یک باد جابجا شود ارزشی داشته یا نه، بلکه صرفاً می خواهیم متذکر این نکته شویم که ما داریم بدون بررسی و ریشه یابی یک معضل، بر سر درمان آن بحث می کنیم. دقیقاً مثل اینکه در هنگام تورم، بدون بررسی علت آن، شروع به تزریق کالا در بازار کنیم و یا بحث کنیم که این تزریق خوب است یا بهتر است نقدینگی را کم کنیم؟ ما وقتی ندانیم کجای سیستم فشل شده و نشتی پیدا کرده که این مشکل نمایان شده، علت را رها کرده و با معلول می جنگیم. مثل فردی که صورتش آبله زده و ما با پودر آرایشی سعی داریم آبله ها را پنهان کنیم!

از علت گسترش فرهنگ غربی در جامعه مان که بگذریم، تازه باید بپرسیم «علت ماندگاری و از بین نرفتن و بلکه گسترش روزافزون این فرهنگ، خصوصاً بعد از انقلاب اسلامی چیست؟». آیا نباید پرسید ما که مدعی تشکیل حکومت اسلامی هستیم، چرا ملتمان فرهنگشان را از جای دیگری می گیرند؟ ما که مدعی اسلامی کردن نهادهای حکومتی هستیم، چرا نهادهای تربیتی مان نمی توانند حتی کودکان خردسالمان را متناسب با فرهنگمان تربیت کنند؟ آقای مطهری و همه کسانی که اینقدر از عدم دستگیری و برخورد قضایی با بدحجاب ها پریشان می شوند و فریاد می زنند، آیا همینقدر هم از وضعیت اسف بار صدا و سیما و آموزش و پرورش ما پریشان می شوند و فریاد می زنند؟ آیا مجلس که بخاطر برخی شکست های تیم های ورزشی و برای بازخواست مسئولین تربیت بدنی، سازمانی را به وزارتخانه تبدیل می کند، یک بار هم آقای ضرغامی را بابت صدا و سیمایش بازخواست می کند؟ آقا تاکنون شنیده اید وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی، تنها یکبار و فقط یکبار در طول تاریخ جمهوری اسلامی بخاطر ضعف در تربیت دینی کودکان و جوانان و نوجوانان مورد حتی سوال قرار بگیرند؟ آیا باور کنیم که آقای مطهری و همفکرانش دغدغه دین دارند؟

وقتی در طول تاریخ جمهوری اسلامی، حتی یک فیلم راجع به حجاب و عفاف ساخته نشده، که ده ها و صدها فیلم علیه آن ساخته شده، دختر جوان جامعه را به جرم مردود شدن در کدام کلاس می خواهیم بازداشت کنیم؟ وقتی استدلالات کتب مدرسه بر حجاب، به دلیل سطحی بودن، حتی مورد تمسخر محجبین جامعه قرار می گیرد، آیا انتظار پذیرفتن فرهنگی بی دلیل، از جوانی که فطرتاً سنت گریز است، عقلانی است؟ آیا افرادی که علیه بدحجابها راهپیمایی و تظاهرات می کنند، علیه فیلم سازان و سریال سازان منحرف هم تظاهرات و راهپیمایی می کنند؟ آیا آنهایی که به محض اعلام اظهار نظری از رئیس جمهور، بر منابر فریاد اعتراضشان بلند می شود و شروع به بیانیه نویسی می کنند، همین فریادها و بیانیه ها را خطاب به صدا و سیما و نظام آموزشی هم روا می دارند؟ و اگر بخواهیم کمی جلوتر رویم، آیا اعتراض اصلی را نباید به متولیان امور دینی جامعه ابراز داشت که توانایی اقناع جامعه بر سر مسأله حجاب را ندارند؟ آیا بهتر نبود آقای مطهری، به جای تشکیل حزب «منتقدین دولت» آن هم با رویکرد سیاسی، حزب «منتقدین نظام تربیتی» را تشکیل داده و به تأمل  و ارائه راهکار برای حل معضل حجاب می پرداختند؟

می گویند «کار فرهنگی خوب است، ولی نباید برخوردهای قضایی را هم تعطیل کرد»؛ آیا شما کار فرهنگی کرده اید که می خواهید برخورد امنیتی کنید؟ اگر شما واقعاً منتقد دولتید، آیا آنقدری که به اظهار نظر رئیس جمهور راجع به برخورد امنیتی، که اصلاً هیچ اثر قانونی ای هم ندارد و مراجع برخورد تحت اختیار رئیس جمهور هم نیستند، اعتراض می کنید، به ضعف کار فرهنگی در دولت هم اعتراض می کنید؟ آیا بپذیریم که شما درد دین جامعه را دارید؟ احمدی نژاد در ادامه می گوید:

2- ملت ایران با فرهنگ ترین ملتهاست و همه ارزش ها را همین ملت حفظ کرده. چرا تا یک مشکلی به نظر ما پیش می آید، شروع می کنیم جوان ها و ملت را همه را زیر سوال بردن؟

در جواب این حرف می گویند«بله، ملت با فرهنگ و متمدن اند و به همین دلیل هم باید از رسوخ فرهنگ بیگانه و مضر در آن جلوگیری کرد». کسانی که این حرف را می زنند، شاید کمترین اطلاع راجع به مدیریت و مهندسی فرهنگی ندارند. سوالی که باید از معترضین پرسید، این است که چرا هیچ یک از آنها حتی یک مقاله در مورد چگونگی مهندسی فرهنگی ندارند و کسانی که در این زمینه ها صاحب کتبی هستند، هیچگاه اینگونه اظهار نظر نمی کنند؟ این افراد ساده لوحانه مشکل فرهنگی را با «بیماری جسمی» مقایسه می کنند؛ فرد وقتی مریض می شود، خودش متوجه است که دچار آسیب شده و علت آسیب، امری خارجی است و باید درمان شود. اما انسان وقتی فرهنگی را می پذیرد، با این تصور آن را پذیرفته که قبلاً بیمار بوده و این فرهنگ جدید، عامل اصلاح و درمان اوست. لذا افراد غربزده، هیچگاه به غربزدگی شان بعنوان یک بیماری نمی نگرند و علاقه ای هم ندارند کسی آنها را بیمار بداند و سعی به درمانشان کند.

معترضین، کاملاً بسیط و سطحی تصور می کنند یک «بدحجاب» دچار بیماری شده و باید او را درمان کرد، ولو خودش هم نخواهد! یعنی از ابتدا دیدشان به او، مانند یک آدم معتاد است. درحالی که خبر ندارند که این برخوردشان، اتفاقاً موجب موضع گیری شدیدتر او می شود. رئیس جمهور ادامه می دهد:

3- ما می گوییم با مردم خوب برخورد کنید، به مردم توهین نکنید، انقدر سخت نگیرید. البته با جرائم سازمان یافته هم مبارزه کنید (نقل به مضمون)

او درست به نکته ی ذکر شده اشاره دارد؛ وقتی با کسی که آگاهانه یک فرهنگ را پذیرفته، مانند یک بیمار یا معتاد برخورد شود، او این برخورد را توهین به خود می پندارد و بدیهی است که در مقابل این توهین مقاومت و لج بازی کند.

4- ما می گوییم با توده های مردم باید با محبت رفتار شود. مبنای رفتار حکومت با مردم، محبت و مهربانی است. کار فرهنگی با برخورد و بگیر ببند جمع نمی شود. ما می گوییم به دخترها و پسرها انقدر گیر سه پیچ ندهید! با آنها مهربانی کنید، اینها بچه های خودمانند، والا بچه های خودمانند! من می گویم شما به همین جوانها احترام بگذارید، ببینید همین جوانها چکار می کنند.

اگر کسی ذره ای راجع به مدیریت فرهنگی اندیشیده باشد، متوجه می شود که جملات فوق، نه تنها دقیق ترین و سنجیده ترین حرف ها در مورد مسأله اند، بلکه تفکری اند که عدم آن در این سالها بوده که موجب تشدید تنش ها و عدم نتیجه دهی کارها شده. مشکل عموم معترضین این است که نوعی «احساس تنفر» نسبت به دختران بدحجاب و پسران غربزده دارند. آنها نه تنها امیدی به این جوانان ندارند، بلکه آنها را «دشمن» و «عامل فساد» می پندارند و لذاست که فتوا به برخورد نظامی و دستگیری آنها می دهند. آخر چطور می شود هم یک نفر را دشمن بدانی و بخواهی با او مبارزه کنی، هم بخواهی (با کار فرهنگی) او را به عقیده ات جذب کنی؟! بله، یک موقع است که شما مرحوم ابوترابی بزرگ هستی و صبح بر دستان شکنجه گرت بوسه می زنی و از او عذرخواهی می کنی که دیشب بخاطر تو از زن و بچه اش وامانده است، آنوقت است که می توانی هم یک نفر را دشمن بدانی و هم بر او اثر بگذاری. ولی وقتی با دستگیری او در وسط مردم، روانه بازداشتگاه کردنش، درست کردن سابقه ای قضایی برایش و نهایتاً احضار والدینش، جوان را که در اوج غرور است، خرد می کنی، دیگر انتظار پذیرفتن حرفت توسط او به نظر کمی ساده لوحانه می رسد!

5- اما حالا شب عیدست، بگذارید یک شوخی هم بکنیم (اینها نمی خواهم بشنوند!) آقا می شود هر موقع 22 بهمن است، انتخابات است، ما دوربین را ببریم روی همه تیپ ها، همه را بیاوریم جلو. اما به محض آنکه این دوران گذشت، همین تیپ ها را آنور یقه شان را بگیریم! نمی شود؛ این تناقض است و تناقض یک روزی کار دست آدم می دهد.

این کنایه ی ابلغ من التصریح رئیس جمهور بقدری محکم بود که هیچ یک از معترضین نیز جرأت تعرض به آن را پیدا نکرد!

6- حالا باز هم شوخی کنیم؛ راستی، کدامیک از من و شما در زندگی مان گناه نکردیم؟ گناه خیلی بد است و من راضی به هیچ گناهی نیستم، اما چه کسی آمده با شما برخورد کرده؟ چون من و شمائیم، اشکال ندارد؟ فقط با دیگران باید برخورد بشود؟ طوری نکنیم که دیگران بگویند «واعظان کین جلوه بر محراب و منبر می کنند، چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند»

در اعتراض به این سخن رئیس جمهور، بسیاری تنها جمله ی اول آن را شنیده اند و گفتند «خب اینکه همه گناه می کنند، دلیل نمی شود با هیچ کس برخورد نشود». درحالی که منظور واضح رئیس جمهور، این حرف ساده بود که «وقتی می توان با مردم برخورد کرد که قبلاً با مدیران و مسئولین جامعه هم برخورد شده باشد». نمی شود از عیوب و نقایص بزرگ و اثرگذار مسئولین چشم پوشی کرد و مردم را بخاطر اشکالات فرهنگی شان دستگیر کرد. آقای مطهری و دوستانش که با نظارت بر مجلس مخالفت می کنند، چطور دم از نظارت و دستگیری مردم در کوچه و خیابان می زنند؟ موقعی می توانیم به مردم یک ضربه شلاق بزنیم که قبلش به مسئولینمان ده ضربه زده باشیم. نه اینکه از هزار ضربه مسئولین چشم پوشی کنیم و بر یک ضربه مردم تأکید بورزیم. و نهایتاً:

7- حالا ته خط؛ واقعاً رئیس جمهور حق اظهار نظر راجع به مسائل کشور را ندارد؟ باید سوال کنیم چرا این حرف را زدی؟ خب اینطور که استدلال کنیم، می توان گفت آقا شما هم که این حرف را زدی باعث فلان اتفاق شد. مگر مملکت با یک حرف زیر و رو می شود؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۳۵
۹
چراراه دور میرین.نمونه اش همین هنرمندان وبازیگرانی که به خارج ازکشور میرن وخیلی راحت با نامحرمان دست میدن وروبوسی میکنند وبعددوباره به کشور برمیگردن اون هم باچه عزت واستقبالی.وقتی بااین افراد حتی برخوردی نمیشودمسلما دراینده برجوانان ماتاثیرخواهدگذاشت.اون وقت دم ازتهاجم فرهنگی میزنند..
پاسخ
128
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
دخترکی که حراج شد!
دخترك،زبان دور دهان چرخانید و گفت: مگر خودت زیبایی را دوست نداری؟اینطور ساده كه نمی شود! می خواهم جذاب تر شوم و خریدنی...
دختر با نازبه خدا گفت:

چطور زیبا می آفرینی ام و انتظار داری خود را برای همگان جلوه گر نكنم؟

خدا گفت:زیبای من!تو را فقط برای خودم آفریدم

دخترك،پشت چشمی نازك كرد و گفت:خدا كه بخل نمی ورزد،بگذار آزاد باشم

*خدا چادر را به دخترك هدیه داد*

دخترك با بغض گفت:با این؟اینطور كه محدودترم. اصلا می خواهی زندانی ام كنی؟ یعنی اسیر این چادر مشكی شوم ؟؟؟؟

خدا قاطع جواب داد:بدون چادر،اسیر نگاه های آلوده خواهی شد...
هر چیز قیمتی را كه در دسترس همه نمی گذارند.تو جواهری

دخترك با غم گفت:آخر...آخر،آنوقت دیگر كسی مرا دوست نخواهد داشت.
نه نگاهی به سمت من خواهد آمد و نه كسی به من توجه میكند

خدا عاشقانه جواب داد:من خریدار توام!منم كه زود راضی می شوم و نامم سریع الرضاست.

آدمیانند و هزاران نوع سلیقه!هرطور كه بپوشی و بیارایی،باز هم از تو راضی نمی شوند!
اصلا مگر تو فقیر نگاه مردمی؟آن نگاه ها مصدومت میكند

*دخترك آرزویش را به خدا گفته بود و می خواست چونان فرشته ای محبوب جلوه كند*

خدا با لطف جوابش را داد:دخترك قشنگ!
وقتی با عفاف و حجابت در میان گرگان قدم بر میداری،فرشته ای

دخترك،زبان دور دهان چرخانید و گفت: مگر خودت زیبایی را دوست نداری؟اینطور ساده كه نمی شود! می خواهم جذاب تر شوم و خریدنی

«مدادشمعی سرخش را برداشت و دو لبه ی دهانش را قرمز كرد.

ماژیك مشكی به دست گرفت و دور چشم هایش كشید و بعد هم چون برف سپید جلوه می نمود.
آبشاری از گیسوانش را هدیه داد به نگاه ها،"مفت و رایگان"»

دخترك چون عروسكی در بازار دنیا،پشت ویترین خیابان خود را به نمایش كه نه،به فروش گذاشت.
برچسبی روی هر نگاه دخترك به چشم می خورد:"حراج شد".حراج شد

و هركس رد میشد میگفت:آن چیز كه حراج شود حتما ارزش و قیمتی ندارد و همگان ردشدند و هیچ كس نخریدش!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۰ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
من بی حجاب باشم به تو چی ربطی داره ؟ تو خودت را اصلاح کن که با بیرون بودن یه موی خانم تحریک نشی و نری جهنم !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۲۷
۹
عالی بود. اما از سهل انگاری در برخورد با کسانی که پوششان بسیار زننده است، هم نباید غفلت شود. همان طور که قوانین راهنمایی رانندگی مثل کمربند ایمنی را به فرهنگ مردم وارد کردیم، باید با این مسائل برخورد شود. یعنی هم کار فرهنگی شد و هم توبیخ و جریمه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۳۲
۶
نظارت بر مجلس رو خوب اومدی
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
جدی میخواهم بدانم اینهایی که منفی دادند، چه کسانب هستند؟ یعنی کسی پیدا میشه که با نظارت نمایندگان مخالف باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
من از کسانیکه منفی داده اند، خواهش میکنم دلیلشان را بیان فرمایند، جدا سوال مهمی است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۲۷
۲
یعنی که اول یه سوزن به خودت بزن بعد یه جوالدوز به مردم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۱ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۱۲
۳۹
نپسندیدم . حرف احمدی درباره حجاب کاملا اشتباه است و به نوعی زمینه فساد بیشتر را فراهم خواهد کرد .
پاسخ
یحیی یحیی
United States
۲۰:۳۰ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۱۸
۲۱
شما چرا جای متهم و شاکی را عوض می کنید؟ سوال اصلی این است که در این 6-7 سال دولت چه کرده است؟ اینجا جای پاسخ گویی رئیس جمهور است، او که برخورد امنیتی را نفی می کند باید بگوید چه کار ایجابی انجام داده است؟ سینمای ما 95 درصدش دولتی است، بودجه های فرهنگی اکثرش دست دولت است ، آموزش و پرورش دست دولت است.... در حجاب و عفاف چه اقدامی انجام داده است؟
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
بنده رئیس جمهور را تبرئه نمی کنم. اگر در متن دقت کنید، عرض کردم که می بایست دولت را بخاطر سستی در کار فرهنگی بازخواست کرد. البته بماند که آیا واقعاً تولید فکر و ادبیات متناسب دینی، آیا کار دولت است؟ من می پذیرم که احمدی نژاد، برنامه ریزی ای برای اصلاح فرهنگ نداشت. ولی اگر بخواهم کسی را بیش از همه مسئول وضعیت فعلی بدانم، آن حوزه است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
" سینمای ما 95 درصدش دولتی است"
اگر ادعای شما درست است چرا حتی یک فیلم در حمایت از دولت ساخته نمی شود؟!
آیا شما این همه تهیه کننده خصوصی را نمی بینید؟!
آیا سازمان تبلیغات و شهرداری تهران که بودجه های عظمی در تهیه فیلم، خرج می کنند، جز دولت یا حداقل همسوی با آن هستند که چنین ادعایی می کنید؟!
آنجایی که بودجه نظام صرف ساخت فیلم می شود، سازمان تبلیغات و حوزه هنری و شهرداری تهران و صدا و سیما هستند که باید جوابگو باشند چه کاری برای حجاب کرده اند؟!
رهگذر
Norway
۰۱:۱۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده محترم،
فرموده اید که: ... اگر در متن دقت کنید، عرض کردم که می بایست دولت را بخاطر سستی در کار فرهنگی بازخواست کرد.....
متاسفانه در هیچ کجای مقاله تان جمله ی بالا و یا حتی تعبیر مشابه آنرا هم پیدا نکردیم.
لصفاً بفرمائید جنابعالی در کجای متن دولت را بخاطر سستی در انجام کارهای فرهنگی سزاوار بازخواست یا چیزی شبیه به آن دانسته اید؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
کجا ی سینما دولتی است ؟!
کدام فیلم را دولت با واسطه یا بی واسطه تهیه کننده اش بود.
مشکل بی انصافان به دولت ندانستن های انان است .
وقتی که فضای فیلم سازی ما الوده است در این سیل فیلتر ها هم از کار می افتد.
یا باید سینما تعطیل شود یا فیلم ساز خوب تربیت شود که نه صفار کرد ونه صدواسیما.
شما اگر به کتاب های درسی نظام جدید اموزشی که سال دیگر اغاز می شود و همین دولت چندین سال پیگیر ان بود نگاه کنید حضور حجاب در ان را خواهی دید کاری که دو رئیس جمهور روحانی نما نکردند.
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۲۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
آقا الآن این قسمت را دیدم. این قسمت متنم:
«آقای مطهری و همه کسانی که اینقدر از عدم دستگیری و برخورد قضایی با بدحجاب ها پریشان می شوند و فریاد می زنند، آیا همینقدر هم از وضعیت اسف بار صدا و سیما و آموزش و پرورش ما پریشان می شوند و فریاد می زنند؟ آیا مجلس که بخاطر برخی شکست های تیم های ورزشی و برای بازخواست مسئولین تربیت بدنی، سازمانی را به وزارتخانه تبدیل می کند، یک بار هم آقای ضرغامی را بابت صدا و سیمایش بازخواست می کند؟ آقا تاکنون شنیده اید وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی، تنها یکبار و فقط یکبار در طول تاریخ جمهوری اسلامی بخاطر ضعف در تربیت دینی کودکان و جوانان و نوجوانان مورد حتی سوال قرار بگیرند؟ آیا باور کنیم که آقای مطهری و همفکرانش دغدغه دین دارند؟»
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۸ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
اگر امامت خامنه ای است اگر ولی ات سید علی است پس این سخن واضح اقا را به خبرگان ملّت در تاریخ 89/6/25 خوب بخوان و دولت انقلابی واصول گرا را متهم نکن :
«وظیفه دولت درست کردن عقائد مردمه ؟! نه ! وظیفه دولت زمینه سازی است وظیفه عملیّاتی و میدانی به عهده روحانیت است .، به عهده نخبگان است ، به عهده نخبگان حوزه ودانشگاه است . این وظیفه میدانی است .

من امروز نگاه می کنم ، جای این مجموعه مکرم علمی و دینی را در خیلی جاها خالی می بینم ... کار روحانیت است در این زمینه این کمبودها را ( جبران کنیم ) بنابر این این نکات ، نکات مهمی است . »
به نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۱ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
می خواهی باور کنی یا نکنی مطهری دغدغه دین دارد یا ندارد مهم نیست. مهم پاسخ رئیس جمهور بود که فهمیدیم دغدغه دین ندارد. مسئله اینجاست کسانی که مدتها قبل داد می زدند فرهنگ دولت لیبرالی است افرادی مثل شما فکر می کردند رئیس جمهور از آسمان به زمین آمده است و نمی شود به آن نقد کرد. کجایند مردان با ادعایی که تا حد مرگ از احمدی نؤاد حمایت می کردند و امروز در صحن مجلس دفاع کودکانه وی را شاهد بودند و دم برنمی آورند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۸ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۲۲
۷
اگر معترضین بی انصاف به رئیس جمهور یه دوری توی خیابان های تهران بزنند می فهمند برای اجرای طرح عفاف و حجاب باید کم کم یک میلیون نیروی انتظامی داشته باشیم و حکومت نظامی به راه بیاندازیم و ...
این بازده ی عملکردهای دهه های قبل است که منافقان زیرک و دوستان نادان می خواهند رئیس جمهور دولت اصول گرا را به جنگ با معلول آن بیاندازند و رئیس جمهور با زبان اشاره وایماء و زبان بی زبانی می خواهد این را بفهماند که متاسفانه برخی هنوز نفهمیده اند.
الحمدلله که رئیس جمهوری عاقل داریم.
پاسخ
حسین
United States
۲۲:۳۴ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۹
۱۶
پس حتما 70 درصد زنان تهرانی و 50 درصد زنان شهرستانی که حجاب شرعی ندارند بیمار هستند. آدم چه چیز هایی که نمیشنوه.
پاسخ
ف
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
بیمار هستند عزیزم
پس چی خیال کردی؟
اکثرا عقده دارن که یکی بهشون توجه کنه یا زیباتر به نظر برسن
اینها چیزهاییه که اگه کنترل نشه آدم رو به قهقرا می بره جوون!
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیز! آیا می شود به یک جوان که فرهنگی را از روی اختیار برگزیده، بگویی «تو بیماری و من باید درمانت کنم؛ چه بخواهی چه نخواهی»؟ بنده هم قبول دارم این یک بیماری است، ولی جنس بیماری فرهنگی با بیماری جسمی متفاوت است.
ناشناس
United States
۱۳:۲۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
با این حسایب میلیارد ها زن از مسلمان و غیر مسلمان هم بیمار هستند و فقط چند ملیون زن ایرانی و عرب که خیلی ها هم به اجبار حجاب دارند ، سالم!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۵ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۰
۱۷
۲
بنظر میرسد بهترین قسمت صحبت دکتر این قسمت است توجه بنمویین(حالا ته خط؛ واقعاً رئیس جمهور حق اظهار نظر راجع به مسائل کشور را ندارد؟ باید سوال کنیم چرا این حرف را زدی؟ خب اینطور که استدلال کنیم، می توان گفت آقا شما هم که این حرف را زدی باعث فلان اتفاق شد. مگر مملکت با یک حرف زیر و رو می شود؟)
توجه نمویین . کلا یک باندی در مجلس تشکیل شده بریاست جناب توکلی که اگر کسی حرفی به نفعشون بزنه به به و چه چه راه میندازه و اعلام آزادی مبکنه اما اگه کسی جواب همان شخص رو بده دادو بیداد که نقض آزادی شد توجه مینمویی
پاسخ
هستیـ
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۹
۲
واسم خیلی جالبه ...
مرز 18 سالگی ام.
از سیاست هیچ نمیدانم ولی درک یک مسئله برایم سخت است.
کشور ما یک جمهوری اسلامیست؟!
سیاست اسلامی دارد ؟!
پس چرا اینگونه است این وضعیت؟ میترسم فقط شناسنامه ام مسلمان باشد!!چیزی نمیگویم فقط "شاید" این بیت متناسب باشد کمی :
گفت باید حد زند هشیار مردم مست را
گفت هشیاری بیار،اینجا کسی هشیار نیست/ اینکه مست کیست و هشیار کدام را ؛ خویش هم در پی اش هستم !
پاسخ
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۷
۱۴
جالبه برای توجیه پاسخ رئیس جمهور محبوبتان حتی اصول اولیه انقلاب را نیز زیر پا می گذارید. سئوال مجلس در رابطه با برخورد یا نمایش دختران و جوانان ایرانی که حجاب را رعایت نمی کنند نبوده و نیست. سئوال در خصوص سیاستها و برنامه ریزی کلان در خصوص بحث عفاف و حجاب می باشد. لذا اگر دوستان با دقت به مسائل مطرح شده توسط دولتمردان نگاه کنند نوعی تساهل در اصل موضوع وجود دارد. بنابراین با وجود چنین نگاهی تلاش حوزه های علمیه نیز کارساز نخواهد بود. اینکه رئیس جمهور خود را دارای حق اظهار نظر در مورد مسائل کشور بداند اشکالی ندارد بلکه اشکال در این است که بالاترین مقام اجرائی کشور در خصوص اجرای قانون مثلا حجاب و عفاف نظر دیگری دارد که کاملا مخالف قانون می باشد. لذا دفاع غیر موجه از پاسخ ارائه شده باعث دلگرمی و عدم بازگشت به راه صواب می گردد آنهم از سوی دوستانی که باید بیشتر دنبال آرمانهای انقلاب باشند نه افراد؟!
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیز! قانون عفاف و حجاب چیست؟ همان برخورد با بدحجاب هاست دیگر. تساهل دولت را می پذیرم، ولی وقتی دولت به حوزه که بنابود تولید کننده ادبیات دینی باشد رجوع می کند، می بیند خود او هم در اقناع مخاطبش مانده، آیا خودش برود اجتهاد کند؟! اما در مورد اظهار نظر خلاف قانون؛ بنده وجود قانون حجاب را مفید و ضروری می دانم، اما از شما می پرسم: آیا قانون تصویب شده در کشور، وحی منزل است؟ اگر بر قانونی اشکالاتی وارد بود، آیا نباید آن را مطرح کرد؟ بله، تا موقعی که قانونی مصوب است، اجرایش بر همه لازم، اما آیا انتقاد از آن اشکال دارد؟ چگونه می بایست فضای علمی نقد و بررسی قوانین مصوب در کشور ایجاد شود؟ آیا جز با اجازه اظهار نظر منتقدین؟ (تأمل فرمایید)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۰ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
هاشمی رفسنجانی اصول اولیه انقلاب نیست ودر ثانی کسی زیر پایش نگذاشته بلکه خود حسابش را از ملت سوا کرده .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
ناشناس جان، هاشمی کجای این سوال و جواب بود؟؟؟؟کجا اسمش اومده ما نفهمیدیم؟؟؟؟؟
hijab efaf
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۶ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۱
۴
به نظر میرسد کمی یک طرفه به قضیه نگاه شده. ما در مراتب نهی از منکر مرتبه ی عملی داریم که اگر مراتب قبلی در کسی اثر نکرد، نوبت به آن می رسد. بنده هم قبول دارم همه بدحجابان از یک سنخ نیستند. برخی هنوز بهره ای از حیا و عفت دارند و باید توجیه شوند و بنده هم در این زمینه شخصا کارهایی را انجام داده ام. اما همزمان برخی از دختران واقعا بی پروا باید نهی از منکر عملی شوند. این دو باید همزمان رخ دهد. آیا می شود گفت مثلا اعمال حدود شرعی در قبال مجرمین در زمان پیامبر ص و امام علی ع اشتباه بوده و قبلش باید فرهنگ سازی میشد که مثلا دزدی نشود؟ مرتبه عملی هم طبق فتوای امام خامنه ای در نظام اسلامی بر عهده ی مسئولین است.
در پایان توصیه می کنم سری به آدرس زیر هم بزنید:
http://rajanews.com/detail.asp?id=120286
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
دوست بزرگوار! آخر لطف می کردید حداقل خلاصه خبر بنده را مطالعه می فرمودید، بعد اعتراض می کردید! می فرمایید: «ا در مراتب نهی از منکر مرتبه ی عملی داریم که اگر مراتب قبلی در کسی اثر نکرد، نوبت به آن می رسد» گویا شما تصور می فرمایید مرتبه اول در روزگار ما، هنوز این است که بگوییم «خانوم حجابت را حفظ کن»! بزرگوار! الآن عصر هجوم رسانه ها و کار روی قلب هاست. ما تا فیلم نسازیم، تا کلاس و درس و استدلال محکمی در تبیین حجاب نداشته باشیم، مرحله اول نهی از منکر را به جا نیاوردیم تا بخواهیم وارد مرحله دوم شویم. آخر چرا شما معلول را چسبیده اید و علت را رها کرده اید؟ چرا هیچ حساسیتی نسبت به نشتی ظرف خودمان ندارید؟
hijab efaf
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده ی بزرگوار! بنده که تمام نوشته شما را که ذیل خلاصه آمده بود، خواندم ولی شما احتمالا به بخشی از کوتاه سخن بنده توجه نفرموده اید: " این دو باید همزمان رخ دهد. آیا می شود گفت مثلا اعمال حدود شرعی در قبال مجرمین در زمان پیامبر ص و امام علی ع اشتباه بوده و قبلش باید فرهنگ سازی میشد که مثلا دزدی نشود؟ " بنده قسمتی از حرف شما را کاملا قبول دارم که باید فرهنگ سازی شود ولی نه فقط این. در همین بحث فرهنگ سازی هم که ریاست جمهور بر آن تکیه دارند، و دولت می تواند در آن خیلی فعال باشد، شاید اطلاعات بنده کم باشد، ولی شما بفرمایید چند کار چشمگیر انجام شده؟ چرا قبول نمی کنیم که رئیس جمهور این مواضعشان پیرامون حجاب، بعضا خداپسندانه نیست و در صدد توجیهیم؟ باور کنید خود انتقادی بهتر از این است که کسانی که اعتقادی به حجاب ندارند، بیایند این را برایمان علم کنند. بنده از رای دهندگان به، حامیان و دوستدارران آقای احمدی نژاد بودم هنوز هم در برخی زمینه ها ایشان را تحسین می کنم اما این گونه حریم امن ایجاد کردن با مواضع ( صحبت به همین سادگی نیست که ریاست جمهور می گویند. مگر قرآن در مورد پیامبر نمی گوید: " لا ینطق عن الهویک از روی هوای نفس، سخن نمی گوید " پس چرا با سخنانمان حریم امن برای شبه زنان پسرنمای بی پروا باز کنیم. ما در قبال خون شهدا و وصایای این بزرگواران مسئولیم. در مورد کمربند که فرموده اید فرهنگ سازی شده، بنده که در شهر تردد می کنم، می فهمم که خیلی ها هنوز به بستن کمربند در شهر، اعتقاد ندارند و شاید بیش تر آن را برای اتوبان مفید بدانند. اما پلیس به این نتیجه رسیده که برای داخل شهر هم لازم است و در کنار فرهنگ سازی و همیار و فرهنگ یار و دهیار پلیس و ....، اعمال قانون و جریمه هم می کند.
یا حق!
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
خیر؛ همزمان نیست؛ فرهنگ سازی قطعاً مقدم است. ببینید، بنده احساس می کنم یک مطلب خلط می شود و آن اینکه تصور می شود فرهنگ سازی، یعنی تشویق به چیزی که همه می دانند خوب است و تقبیح چیز که همه می دانند بد است. خیر؛ فرهنگ سازی در بسیاری از اوقات، یعنی «جا انداختن بدی چیزی که خیلی ها فکر می کنند خوب است» و «خوبی چیزی که خیلی ها فکر می کنند بد است». صحبت این است، وقتی پلیس فرد را نگه می دارد و بخاطر نبستن کمربند جریمه اش می کند، او هیچگاه اعتراض نمی کند که «که گفته باید کمربند بست؟ کمربند به چه درد می خورد؟». خودش هم می پذیرد که کار خطایی مرتکب شده، ولو در ظاهر انکار کند.
اما وقتی به بدحجاب می گویی چرا بدحجابی می کنی، می گوید «مگر چه اشکالی دارد؟ انسان باید زیبا باید و...» جواب هایی که شنیدید. یعنی او کارش را بد نمی داند، خوب می داند. لذاست که می گوییم اینجا فرهنگ سازی مقدم است.
زمان پیامبر آیا قبل از اینکه شرایط اجتماعی و فرهنگی محقق شود، اصلاً حکم بسیاری از گناهان آمده بود؟ چرا احکام، تدریجی نازل می شدند؟ یک حکمتش، آماده سازی فرهنگی جامعه بود تا حکم را بپذیرد. وقتی ما هیچ کاری برای نشان دادن چرایی قبح بدحجابی نکردیم، نمی توانیم حکم اجرا کنیم.
رهگذر
Norway
۰۴:۴۹ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۲
۵
نویسنده محترم باید توجه نمایند که موضوع کار فرهنگی که بعضی ها معتقد به تقدم آن نسبت به بقیه روشها هستند و بعضاً همگی آنرا به یکدیگر پاس میدهند دیگر قدیمی شده و خریداری ندارد زیرا از اول هم مطلبی گمراه کننده بوده است.
چرا باید بعد از 33 سال برای اجرای قانون منتظر کار فرهنگی ماند؟ مگر برای اجرای بقیه قوانین منتظر فرهنگ سازی میشویم؟ شخصی که آئین نامه راهنمائی و رانندگی را قبول میشود و گواهینامه میگیرد چرا باید برای او کار فرهنگی انجام داد که مثلاً کمربند ایمنی را ببندد؟ در هیچ کجای دنیا چنین هزینه ای نمیشود و در عوض شخص را به رعایت آن چیزی که متعهد به رعایت آن شده موظف مینمایند حتی به زور جریمه های سنگین. اینک چنانچه رعایت حجاب در انظار عمومی جزو قانون میباشد دیگر این بهانه های کار فرهنگی و «گیر سه پیچ» و غیره بی مورد بوده و افراد ملزم به رعایت آن میباشند.
البته تذکر و یادآوری برای رعایت قانون در مدارس، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون و کلیه رسانه ها نباید کنار گذاشته شود و همانطور که برای استفاده از کمربند ایمنی یادآوریهای فراوانی شده و میشود باید برای بقیه موارد هم همینگونه عمل شود ولی قانون نباید به بهانه های واهی از قبیل اولویت کار فرهنگی و غیره هرگز تعطیل گردد.
33 سال برای درک این مطلب بیش از اندازه کافی بوده.
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
ای کاش در یادداشت حقیر بیشتر تأمل می فرمودید. بنده عرض کردم که یک موقع است که فردی که مرتکب اشتباه می شود (یا بقول ما بیمار است) خودش قبول می کند که اشتباه کرده و باید مجازات یا درمان شود. قوانین راهنمایی از این سنخ اند. مردم پذیرفته اند که رعایت آنها ضروری است. چرا؟ اتفاقاً چون برایشان تبیین شده، چون در کلاس آموزشی برایشان جا انداخته اند که عدم رعایت آنها چه عواقبی دارد.
شک نکنید که اگر امروز مردم به جرائم راهنمایی اعتراض نمی کنند، دلیلش فرهنگ سازی است. برگردید به اوایلی که ماشین آمده بود و بپرسید که مردم چطور با پلیس برخورد می کردند. الآن هم که از کارتون های صدا و سیما بگیرید تا لزوم شرکت در کلاس برای اخذ گواهینامه. پس در این زمینه اتفاقاً فرهنگ سازی جدی صورت گرفته که مقاومت نمی شود.
در مورد حجاب چطور؟ یک فیلم و سریال در موردش نشانم دهید. یک کلاس تبیینی سراغ دارید؟ حتی کمی جسارت به خرج دهم، یک کتاب هنری و قوی وجود دارد؟
آخر بد نیست گفتگویی هم با خود بدحجاب ها داشته باشید تا بتوانید فضای آنها را هم درک کنید.
قانون فرهنگی بدون فرهنگ سازی، نتیجه عکس می دهد.
رهگذر
Norway
۰۰:۳۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست محترم جناب آقای نویسنده،
ایکاش شما هم به عرایض بنده بیشتر توجه میفرمودید، بنده هم عرض کردم برای قوام و پویائی یک جامعه باید قانون رعایت شود و وقتی موضوعی به صورت قانون درآمد دیگر مقاومت در مقابل اجرای آن بی معنی میباشد. واقعا از این گفته ی شما تعجب میکنم که فرموده اید: .... شک نکنید که اگر امروز مردم به جرائم راهنمایی اعتراض نمی کنند،.....
آیا واقعا تعجب آور نیست که افراد یک جامعه بخواهند به قوانینی که نمایندگان خودشان تصویب میکنند به صرف اینکه دلایل و فلسفه تصویب آن قانون را نمیدانند و یا نمیفهمند و یا نمی پسندند معترض باشند و تازه مگر قرار است دلایل و فلسفه تمام قوانین به مذاق افراد خوش بیاید تا انجام دهند؟ و آیا مگر مقدور است که توجیه و دلیل هر قانون برای افراد قابل فهم باشد تا رعایت کنند و اگر چنین نشد بی قانونی و هرج و مرج کنند؟ خصوصا قوانینی که از طرف خداوند و نیز نص صریح قران کریم باشد، اینکه میفرمائید قوانین رانندگی برای مردم تبیین شده و جا افتاده آیا معنایش اینست که اگر تبیین نمیشد حق داشتند رعایت نکنند؟ که البته اینجور طرز برداشت از رعایت قانون اشتباه محض میباشد البته بنده با اطلاع رسانی و آموزش مخالف نیستم ولی هرگز عدم رعایت قوانین را در گروگیری و بهانه اینکه کار فرهنگی نشده نمیدانم مخصوصا اینکه آن قوانین جزو احکام شرعی باشد و واضع آنها آدمیان نبوده اند که حکمت و دلایل قطعی آنها را بدانند. رعایت حرام و حلال بودن خیلی از اعمال ما صرفا اجرای قوانین الهیست و انجام دادن آنها ابتداً موکول به درک دلایل آنها نمیباشد، بطور مثال حرمت و نجاست گوشت خوک که حتی خرید و فروش آن در بازارهای مسلمین ممنوع میباشد هیچ دلیل منطقی، علمی، بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی و غیره برای ذهن بشریت قابل تصور نیست و صرفاً چون جزو دستورات خداوند است باید رعایت شود و هیچ احتیاج به فرهنگسازی و آموزش قبلی ندارد و همیطور مسایلی از قبیل رعایت حجاب که جزو قوانین الهی میباشد چه تضمینی هست که ما و شما با علم محدودی که داریم بعد از به اصطلاح فرهنگسازی های لازم باز هم افراد قانع نشوند و به قول فرمایش شما ادعا کنند که «مگر چه اشکالی دارد؟ انسان باید زیبا باید و...» آنوقت چه باید کرد؟ اینکه میفرمائید چه کار فرهنگی صورت گرفته واقعاً جای تعجب دارد، بنده اطلاعی از سن و سال شما ندارم ولی حتما باید شنیده باشید که از همان اوایل انقلاب مسایل شرعی از جمله مسئله حجاب در تمام مدارس، مساجد، نمازهای جمعه و جماعات، روزنامه ها و نشریات و همه و همه جا صحبت و گفتگو و روشنگری انجام شده و ادامه هم دارد و این قسمت از فرمایش تان بسیار بی انصافیست که فرموده اید: .... حتی کمی جسارت به خرج دهم، یک کتاب هنری و قوی وجود دارد؟ ... احتمالا زیاد اهل مطالعه کتاب نیستید که این فرمایش را کرده اید، کتاب مسئله حجاب استاد شهید مطهری برای شما و برای کسانی که معتقدند کار فرهنگی نشده باید کافی باشد البته همینجا عرض کنم که در مورد مسایل اجتماعی هر چقدر هم کار انجام شود هیچوقت کافی نیست ولی هرگز نباید قوانین، مخصوصا قوانین الهی تعطیل شده و موکول به اجرای امور دیگری از قبیل کار فرهنگی و غیره گردد که اگر چنین شد دیگر بقیه قوانین هم زیر سئوال میروند و تا برای هر کدام کلاس نگذاریم و دلایل قانع کننده برای تک تک افراد که به مذاق و مزاجشان خوش بیاید ارئه ندهیم سنگ بر روی سنگ بند نمیشود.
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیز!
این بحث تازه دارد وارد پیچیدگی هایش می شود. پیچیدگی هایی که شاید در طول سی سال جمهوری اسلامی تاکنون بدان نپرداخته ایم و از این بابت خوشحالم.
بله دوست من، مردم باید از یک قانون خوششان بیاید یا حداقل آن را منطقی و به صلاحشان بپندارند تا بتوان آن را در جامعه اجرا کرد. شما می دانید برای تشخیص ولی فقیه، دو شرط اساسی یعنی مشروعیت و مقبولیت وجود دارد؟ یعنی اگر فردی از لحاظ فقاهت، شجاعت، تقوی و... در اوج بود، ولی مقبولیت نداشت، شرعاً ولی فقیه نیست. چرا؟ چون ولی باید بتواند عملاً جامعه را اداره کند و اگر مقبول نباشد، این کار در عینیت تحقق نمی یابد.
اشکال فرمایشات شما در این است که تصور می فرمایید می توان جامعه را با تنها قانون و حقوق اداره کرد. خیر؛ نمی شود. جامعه اینگونه اداره نمی شود که ما هر کاری را خواستیم نشود، یک مجازات قانونی برایش تعیین کنیم و خیال خودمان را راحت کنیم. اگر قوانین، پذیرش عمومی نداشته باشند، قابل اجرا نیستند.
اما در مورد احکام و قوانین الهی؛ اتفاقاً در آنجا هم این قضیه صادق است؛ در توضیحاتم به دوست قبلی عرض کردم که احکام شرعی هم به تدریج و متناسب با پذیرش و ظرفیت جامعه نازل می شدند. ثانیاً دلیل داشتند و دلیلش این بود که پیامبر خدا گفته است و مردم پیامبر را می دیدند و با او زندگی می کردند و رفته رفته حرفش برایشان حجیت بیشتری می یافت. لذاست که قرآن هم به این نکته اشاره دارد که اگر اخلاق تو نبود، اینها ایمان نمی آوردند. پس احکام شرعی هم دلیل داشت و دلیلش این بود که پیامبری دوست داشتنی (یا به قول آقای پناهیان «خوردنی»!) آنها را می گوید.
اما قوانین امروز را چه کسانی وضع می کنند؟ آیا کسانی که مردم آنها را اصلاً دوست می دارند؟ حتی لایقشان می دانند؟ می گویید «نمایندگانی که خود مردم انتخاب کردند»؛ مگر انسان هر کس را انتخاب می کند، با تمام عقایدش موافق است؟ هم شما و هم ما می دانیم که قشری از مردم که بدحجاب و احیاناً دین گریز اند، با عقاید منتخبینشان راجع به حجاب مخالف اند.
اما در مورد اینکه کتابهایی در مورد حجاب نوشته شده و این مسأله در تمام مدارس، مساجد، نمازهای جمعه و جماعات، روزنامه ها و نشریات و همه و همه جا صحبت و گفتگو و روشنگری انجام شده و ادامه هم دارد؛ در این مورد قضاوت را به خود دوستان وا می گذارم. آیا واقعاً در جامعه ما حداقل تبیین در مورد حجاب صورت می گیرد؟ بعلاوه اشکال فرمایش شما این است که تصور می کنید تنها «تبیین عقلانی» کافی است. اجمالاً عرض می کنم که انسان در سه ساحت زندگی می کند؛ ساحت «درست و غلط»، «خوب و بد» و «زشت و زیبا». مشکل بشر در طول تاریخ همواره این بوده که همیشه خوب ها برایش زیبا نیست و همیشه بدها برایش زشت نیست. قرآن کریم هم می فرماید«عصی عن تکرهو شیأ و هو خیرٌ لکم» و «عصی عن تحبوا شیأ و هو شرٌ لکم». همانطور که به دوست قبلی هم پاسخ دادم، کار فرهنگی یعنی «جا انداختن بدی چیزی که خیلی ها فکر می کنند خوب است» و «خوبی چیزی که خیلی ها فکر می کنند بد است» و این مشکل فعلی ماست که در آن صفریم. این کارِ هنر است و لذا گفتم نه یک فیلم و نه یک کتاب «زیبا» در مورد حجاب وجود ندارد.
رهگذر
Norway
۲۱:۱۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست محترم جناب آقای نویسنده،
مشکل شما برادر گرامی اینست که مسئله حجاب و رعایت آنرا ساخته و پرداخته دست ما آدمها میدانید و آنرا دائماً با قوانین خودساخته بشری از قبیل کمربند ایمنی مقایسه میکنید. مثلا فرموده اید که: .... اما قوانین امروز را چه کسانی وضع می کنند؟ آیا کسانی که مردم آنها را اصلاً دوست می دارند؟ .....
آیا واقعا فکر میکنید قانون رعایت حجاب ساخته و پرداخته دست نمایندگان مردم بوده و اصلا خواسته قران کریم و خداوند نبوده؟ اجازه دهید جمله آخر را اول عرض کنم، اینکه میفرمائید انسان در سه ساحت زندگی می کند؛ ساحت «درست و غلط»، «خوب و بد» و «زشت و زیبا» باید عرض کنم که ساحت تسلیم را فراموش کرده اید و این فرق مومنین با منافقین هست و لبه تیز بحث هم همینجاست که بقول شما انسان ممکن است از خیلی خوبها بدش بیاید ولی تقوا و تسلیم هست که انسان را برخلاف نفس و علاقه اش راهنمائی کرده و نجات میدهد.
دوست عزیز، اینکه میفرمائید در 1400 سال پیش قوانین و احکام اسلام هم به تدریج و متناسب با پذیرش و ظرفیت جامعه نازل می شدند را ما هم قبول داریم ولی حالا خیال ندارید از 1400 سال پیش جلوتر تشریف بیاورید و امروز را در نظر بگیرید؟ آیا هنوز هم در دوران رسول خدا (ص) بسر میبریم و باید جامعه را آماده پذیرش همان قوانین کنیم؟ هنوز باید برای احکام خدا دلیل و برهان بیاوریم؟ عجب منطقی بکار میبرید. شما برادر عزیز دلیل گوشت خوک نخوردنتان چیست؟ چگونه برای شما تبیین شده که رعایت میکنید؟ آیا غیر از این است که فرمان خدا بوده و باید تسلیم باشید؟ آیا رعایت حجاب حکم خداوند نیست؟ که میدانیم هست - پس چرا اجرای این یکی را دلیل و برهان و کلاس و کتاب «هنری» !!!! و کار فرهنگی و مُد و مانکن و غیره و غیره برایش میتراشید؟
بس کنید شمارا بخدا!
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
ببینید! می دانم بحث کمی اصطکاکی دارد می شود. ولی من ببخشید، آدم لج بازی هستم و معمولاً یا اقناع می شوم یا اقناع می کنم و بحث را خاتمه می دهم! بگذارید من هم حرف آخر را اول بزنم. دوست عزیزم، جامعه دین گریز شده است و ما در بسیاری از موارد، اتفاقاً برگشتیم به زمان قبل از پیامبر. من برآیند جامعه ایران را از نظر دینی واقعاً پیشرفت کرده می دانم، ولی آن قشری که موضوع بحث ما هستند، بله، عقب مانده ی دینی اند، از زمان پیامبر هم عقب تر. مگر امیرالمومنین نفرمود «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاث (او خمسه)»؟ مردم بلافاصله بعد از رحلت یا شهادت نبی اکرم، همه کافر شدند برادر گرامی! چرا عجیب باشد که الآن دوباره عده ای از مردم عقب گرد دینی کرده باشند؟
دقت بفرمایید، «درست شدن ظاهر جامعه» یک وسیله است برای «دیندارتر شدن جامعه»، نه اینکه خودش هدف باشد. بنده می گویم برخورد تند ما باعث دین گریزی می شود، درحالی که ما حکومت اسلامی تشکیل دادیم که مردم دیندار تر شوند. شما گویا «درست شدن ظاهر جامعه» را هدف گرفتید، ولو هر تبعاتی داشته باشد. حتماً می گویید بدحجاب ها دیگران را فاسد می کنند. بله، درست است، اما خودشان چطور؟ خودشان و خانواده شان اگر با این حرکت ما، برای همیشه دین زده شدند، به درک؟
بگذارید یک محاسبه سر انگشتی بکینم. در تهران 12 میلیونی، 50 درصد در رأی گیری ها شرکت می کنند. پس حدوداً 50 درصد تهرانی ها حکومت ما را از مشروعیت ساقط می دانندو از آنهایی هم که رأی می دهند، خودتان دیدیحکومت ما را از مشروعیت ساقط می دانندو از آنهایی هم که رأی می دهند، خودتان دیدید چقدرشان بدحجاب اند. با این حساب، طبق فرموده شما با چیزی حدود 60- 70 درصد تهران باید برخورد انتظامی کرد! فقط تصورش را بکنید چه فاجعه ای پیش می آید؟
من حجاب را ساخته دست بشر نمی دانم و دلیل مقایسه ام با قوانین بشری، وجه اشتراک آنها، یعنی «فرهنگ بودنشان» است. من می خواهم راجع به چگونگی اجرای فرهنگ در جامعه بحث کنم و اینها را من باب مثال می آورم. دقت بفرمایید که ما می دانیم که حجاب یک قانون الهی است، ولی یک بدحجاب واقعاً چنین تصوری ندارد. از شما تمنا می کنم با چند نفر از آنها صحبت کنید؛ ببینید بخدا قسم نماز می خوانند، روزه می گیرند، خدا را دوست دارند، دین و پیغمبر را دوست دارند، ولی همانطور که الآن خیلی از مردها به باورشان نمی آید که پیامبر فرموده باشد زند ریش با تیغ حرام است، آنها هم باورشان نمی آید اگر یک تار مویشان را هم نامحرم ببیند، حرام است. از شما تمنا می کنم با آنها کمی صحبت کنید تا بشناسیدشان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
جناب رهگذر عزیز، جواب بده. نویسنده کاملا درست میگه.
رهگذر
Norway
۰۲:۲۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
نویسنده محترم،
1- بحث اصلا هم اصطکاکی نشده و بر عکس و اتفاقا بسیار هم بطرز مفیدی در جهت روشنگری افکار پیش میرود.
2- فرموده اید که: .... جامعه دین گریز شده است و ما در بسیاری از موارد، اتفاقاً برگشتیم به زمان قبل از پیامبر ..... واقعا با این فرمایش تان ما که هزاران کیلومتر دور هستیم را نا امید کردید. این چه فرمایشی است که میکنید؟ مردم ما بسیار مردم مومن و خدا دوستی هستند و نمونه اش را حتی در زمان رسول ا... (ص) هم تاریخ به یاد ندارد، برادر جان این چه سیاه نمائی است که میکنید؟ حتی دشمنان ما هم میدانند که این مردم نمونه هستند آنوقت شما در دین و ایمانشان شک میکنید؟ به گفته دوست و دشمن راهپیمائی 9 دی، بعد از مراسم تشیع امام رضوان ا... بزرگترین راهپیمائی های تاریخ ایران و به جرات تاریخ دنیا بوده آنوقت شما یک شبه همین مردم را دین گریز مینامید؟ مردمی که اکثرشان حتی آن عزیز سفر کرده را هرگز ندیده اند. و اینکه میفرمائید «ما» در بسیاری از موارد، اتفاقاً برگشتیم به زمان قبل از پیامبر ... نمیدانم از کدام «ما» حرف میزنید و این «ما» چه میزان از افراد جامعه را تشکیل میدهند، ولی آنقدر به شما عرض کنم که در حساب و کتابتان سخت در اشتباه هستید و کسانی را که شما «ما» حساب میکنید رقمی نیستند که باعث نگرانی باشند.
3- و اما اینکه شما نباید دائم مسئله اجرای قانون حجاب را فقط در بگیر و ببند ببینید و از آن یک چهره ترسناک و هیولا بسازید، ما هم صرفا با بگیرو ببند مخالفیم و هیچ کجا نگفته ایم که رعایت قانون فقط با بزن بزن مقدور است، خیر ، چیزی که ما میگوئیم اینست که 1400 سال است که همه چیز گفته شده و حجت تمام شده و تماما بهمراه کتابها بدست ما رسیده اینک 33 سال است که همان ها هم ضمن تکرار مکررات تجربه و تمرین شده و حالا دیگر وقت اجراست، آیا باز هم زود است؟ دیگر چه چیزی مانده که گفته نشده و آن به شرح و توضیح و کار فرهنگی نیاز دارد؟ خود شما چه پیشنهادی دارید که بعد از اینهمه نوشتن یکبار هم در موردش توضیح ندادید که این کار فرهنگی چه صیغه ای است و واقعا چه کاری باید انجام شود که تا بحال انجام نشده؟ آن کتاب «هنری» مورد علاقه شما باید چه محتوائی داشته باشد؟ چه چیزی اضافه تر از تمام گفته های گفته شده را دارا باشد؟ کاملا مشخص است که افرادی با کلی گوئی و گفتن یک جمله «کار فرهنگی» سعی در کش دادن قضیه را دارند و خیال حل شدن موضوع را ندارند، تعریف کار فرهنگی دقیقا مثل داستان تعریف اصلاحات است که آخرش هم ما بیسوادها که هیچ، بلکه خبرگان جامعه هم منظور و مفهوم آنرا نفهمیدند و حالا دائم اصرار بر کار فرهنگی میشود ولی هیچ مرد میدانی قدم جلو نمیگذارد و به بقیه حالی نمیکند که منظور از کار فرهنگی کذائی، برداشتن این قدمهای گام بگام است.
تمام چشمها چه در داخل و چه در خارج به نحوه ی گردش و اجرای امور در ایران معطوف است و مجری این نمایش هم مجموعه ای به غیر از دولت محترم و عزیز نیست، مردم انتظار دارند دولت در رعایت تمام قوانین از جمله قانون حجاب علمدار باشد دولت محترم باید نشان دهد که مصمم در اجرای کلیه قوانین بوده و در این راه تسامح نمیکند، شما بنده را به صحبت با بد حجابها در خیابان ارجاع میدهید، و بنده شما را به طرز رعایت حجاب در ادارجات دولتی، بانکها، بیمارستانها، موسسات فرهنگی و آموزشی و وزارتخانه ها ارجاع میدهم که اتفاقا همگی زیر مجموعه دولت هستند، آیا باید منتظر حوزه باشیم تا در ادارجات و بانکها و غیره کار فرهنگی انجام دهد؟ و آیا ما میگوئیم بریزند داخل اداره ها و وزارتخانه ها و بگیرو ببند انجام دهند؟ و یا اینکه روش صحیح تری هم وجود دارد که هم شما میدانید چیست و هم ما؟ این سرپرست خانواده است که مسئول اداره امور منزل بوده و اوست که نقش اصلی در اجرا و رعایت قانون را بعهده دارد و اتفاقا هم اوست که باید ابزار و لوازم تربیت و راهنمائی افراد تحت سرپرستیش را فراهم کند. آیا در طول مدت این 33 سال یکبار شده که دولتی کار فرهنگی را در اندرونی خانه خودش شروع کرده باشد؟ آیا هیچ دولتی تا بحال از حوزه علمیه تقاضای اعزام یک روحانی در جهت پاسخ به سئوالات و کار فرهنگی در مورد حجاب و غیره کرده است؟ صحبت به درازا کشیده و بنده هم خسته شدم و حرف آخر اینکه همگی باید در مقابل قانون تسلیم باشیم و آنرا رعایت کنیم، و البته این بدان معنا نیست که اگر قانونی ایراداتی دارد حق اعتراض و اصلاح ممنوع باشد، خیر، چنین چیزی نمیگوئیم بلکه تا زمانی که تغییرات و اصلاحات صورت نگرفته همگی باید آنرا رعایت کنیم و نیز اینکه همزمان باید روشنگری و بقول معروف در اینروزها کار فرهنگی هم انجام شود نه تنها برای قانون حجاب بلکه در تمام موارد، حتی فرهنگ سازی نظافت و تمیزی محیط زیست که گاهی اوقات از نان شب هم واجب تر بوده و متاسفانه هنوز هم هستند بسیاری از شهروندانمان که ریختن آشغال را در اماکن عمومی امری عادی دانسته که واقعا باید مثل بستن کمربند ایمنی قانونی سفت و سخت تر در اینمورد هم تصویب و اجرا شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
رهگذر جان خسته ای، عیب نداره، بخواب بابایی، صبح جواب بده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
اگر این نویسنده و رهگذر گذاشتن شب عیدیه ما بخوابیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
نویسنده محترم، گرچه رهگدر عزیز، خودش جواب خودشو داده ولی بدمون نمیاد پاسختان را بدانیم. من ناشناس هم خوب آتیش بیار معرکه شدما
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
1.انشاءالله
2. ای کاش جمله ی بلافاصله بعدی را هم می خواندید تا زحمت نوشتن پاراگراف 2 را به خود نمی دادید «من برآیند جامعه ایران را از نظر دینی واقعاً پیشرفت کرده می دانم، ولی آن قشری که موضوع بحث ما هستند، بله، عقب مانده ی دینی اند، از زمان پیامبر هم عقب تر.»
3. خیر؛ موافق نیستم که الآن مسأله حجاب برای عموم جامعه ما تبیین شده است و نیز موافق نیستم که دلایلی داریم که الآن برای جوانان ما قانع کننده اند.
چرا می گویید بنده نگفتم کار فرهنگی چیست؟ «یا آقایانی که تا بحث حجاب می شود، صدای «آآآآآآآآآآآآآآآآآی! چرا دستگیر نمی کنید»شان گوش فلک را کر می کند، نشسته اند یک فیلمنامه راجه به حجاب بنویسند؟ یک رمان بنویسند؟ خیر... خیلی دغدغه دین دارید؟ بسم الله؛ دو سال از راهپیمایی تان گذشت، کو فیلمنامه هایتان؟ کو رمان هایتان؟ کو جوانهایی که توانستید با صحبت باحجابشان کنید؟ کو سخنرانی های جذاب و اثرگذارتان؟» البته این مطلب را ذیل پاسخ دوست دیگرمان عرض کردم و گویا شما ملاحظه نفرموده بودید. اما نمی گفتم هم به نظرم واضح بود.
ببینید، راستش را بگویم، بنده هم تا چند سال پیش مثل حضرتعالی فکر می کردم. تا اینکه موقعی نشستم فکر کردم که واقعاً اگر الآن دولت تصمیم بگیرد مسأله حجاب را حل کند، باید چکار کند؟ برخورد امنیتی که مردم را دین زده می کند. اما کار فرهنگی؛ چه کند؟ این چند تا کار را می تواند بکند: 1- فیلم بسازد 2- داستان بنویسد 3- کتب مدارس را قوی کند 4- روحانیون خوش بیان را پشتیبانی کند.
در مورد چهارمی بله، دولت را واقعاً قاصر می دانم که بهای لازم را به امثال آقای پناهیان نداد. بنده انتظار داشتم در این دولت، استاد پناهیان، دکتر عباسی و استاد میرباقری بعنوان مغز متفکر فرهنگ باشند که متأسفانه از طرف دولت اهمال شد به هر دلیلی.
اما فیلم؛ خب فیم که سفارشی نمی شود؛ باید مطلبی در جان فیلم ساز نشسته باشد که بتواند آن را منتقل کند. به فیلم سازها که نگاه می کردم، می دیدم یا حسین! از آنطرف، به متون آموزشی فیلم سازی که نگاه می کردم، می گفتم یا امام زمان! به ادبیات تولید شده دینی در حوزه فیلم سازی می نگریستم، می گفتم ... هیچی نمی گفتم چون هیچ چیز به درد بخوری نمی دیدم!
داستان نویسی هم به همین منوال. اما کتب مدارس؛ باز تکرار می کنم برای بار صدم: روحانیون ما، خصوصاً اساتید دانشگاه که مستقیماً با دانشجویان در ارتباط اند، قدرت اقناع ندارند. التماستان می کنم یک بار در کلاس های آنها شرکت کنید. بنده دانشجوی دانشگاه قم هستم، یعنی مرکز روحانیون کشور. به کی قسم بخورم که اساتید روحانی در ابتدایی ترین بحث ها عاجز اند؟ خدا رحمت کند شهید بهشتی را که به آن جمع می فرمود: سوالات شما خیلی خوب است، ولی ما هنوز در حوزه به این مسائل نپرداختیم. یا شهید مطهری، اعلی الله درجاته که فرمود: وقتی به دانشگاه رفتم، دیدم آنچه اینها می خواهند، من نخواندم و آنچه من خواندم، به درد اینها نمی خورد. خب همین روحانیون کتب ضعیف مدارس و دانشگاه را می نویسند که قانع کننده نیست دیگر.
باز تکرار می کنم، شما فرآیند اقناع را خیلی ساده انگاشتید. اقناع با یک دو سه ده تا استدلال صورت نمی گیرد. کار فکری و روحی بلند مدت می طلبد. مثلاً یک سریال در مورد حجاب. یا دو واحد درسی فقط در مورد حجاب.
جمع بندی: دولت نهایتاً می تواند سفارش کار دهد. اما به کی؟ به سینماگران و به حوزه که یکی مرخص و دیگری ضعیف است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۰۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
واقعا جناب رهگذر خودت به این جمله هات نمیخندی؟؟؟ "واقعا چه کاری باید انجام شود که تا بحال انجام نشده؟ آن کتاب «هنری» مورد علاقه شما باید چه محتوائی داشته باشد؟ چه چیزی اضافه تر از تمام گفته های گفته شده را دارا باشد؟" توی بحث داری جدل میکنی یا خودت هم به حرفهات اعتقاد داری؟ به نظرت تا بحال یک داستان مثل "بینوایان" در مورد حجاب نوشته شده؟ اگر هست به ما جاهلان هم بگو تا بدانیم. اتفاقا جنابعالی داری کلی گویی میکنی. اگر بپذیریم همه حرف، همین بود که زده شده و تمام مطالب اسلام به مردم زده شده، پس دیگر چه نیاز به وعظ و خطابه؟ قبول کن که سخنانت اشتباهات فاحش دارد. آیا تا بحال یک فیلم سینمایی دیده ای که مبلغ حجاب باشد؟ به ما هم معرفی کن. باید بپذیریم که ما قشر مذهبی کوتاهی کرده ایم. ما وظیفه داریم تا با استفاده از بهترین ابزار، مردم را به حجاب علاقمند کنیم. خود حضرتعالی تا بحال برای حجاب یا مقوله دیگری از این سنخ، چه مقدار کار اصیل قوی هنرمندانه انجام داده ای. به ما هم اعلام کن تا متقاعد شویم که کار فرهنگی انجام شده. تصور میکنی زدن چند بنر و پوستر ترویج حجاب، میتواند در برابر سیل عظیم رسانه های ضد دین، ارز اندام کند؟ عجب است که هجمه های عظیم رسانه های داخل و خارج را ببینیم و بگوییم کار فرهنگی انجام شده است و حرفها زده شده.
رهگذر
Norway
۰۳:۵۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
نویسنده محترم و دوست جدیدشان که کار را برایشان راحت کرده و لب مطلب را ادا کردند!
ظاهراً باید جمله خودتان را یادآوری کنم که فرموده بودید: .... ولی من ببخشید، آدم لج بازی هستم و ....
و از طرفی بسیار هم جوان تشریف دارید و لذا راه حل مسائل را بیشتر در حال و هوای هنر و هنرمندی دنبال میکنید و انتظار دارید اینگونه مقولات با نمایش فیلم و رمان و داستان برطرف شوند که باید گفت خیر، این رشته سر دراز دارد و علل آن هم اینهائی نیست که شما در ذهنتان دارید.
مشکل دیگری هم که در نظرات شما دیده میشود و آنهم ریشه در جوانی شما دارد مشکل خود محور دانستن است و همه چیز را با خط کش خودتان مقایسه میکنید، به این چند خطی که مرقوم فرموده اید توجه کنید: ... اساتید دانشگاه که مستقیماً با دانشجویان در ارتباط اند، قدرت اقناع ندارند......
هیچی نمی گفتم چون هیچ چیز به درد بخوری نمی دیدم!....
و از همه بدتر : .... اساتید روحانی در ابتدایی ترین بحث ها عاجز اند؟
خب وقتی دوست عزیزی مثل جنابعالی که هم اعتراف میکنید لجباز هستید، و اساتید را هم که به هیچ می انگارید و نظراتشان شما را قانع نمیکند و اساتید روحانی هم که از پاسخ و اقناع کردن شما عاجزند آنوقت از ما که یک لا قبا هستیم چه انتظاری دارید که بتوانیم کاری کنیم که شما دست از سر لجبازی بردارید؟
نه دوست عزیز، همان بهتر که برای کسانی که هنوز دو ریالی شان جا نیفتاده و برای رعایت حجاب منتظر کارهای هنری و سینمائی و تاتر و رمان کتب عاشقانه و .... هستند کار کنید و انشاا... اجرتان محفوظ باشد.
اتفاقا این دوست ناشناستان هم که از صحبتهای بنده خنده شان گرفته همکار مناسبی برایتان خواهند بود چون ایشان هم از بنده انتظار انجام کارهای اصیل قوی هنرمندانه!!! داشتند تا سیل عظیم رسانه های ضد دین، ارز اندام نکنند؟ البته منظورشان عرض اندام بود.
در خاتمه بد نیست که سری هم به این یادداشت که اتفاقا در همین سایت 598 می باشد بزنید شاید مطلب برایتان بهتر جا بیفتد:
مقوله حجاب، مشکلی پیچیده تر از این حرف ها
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
فکر کنم قضیه روشن شد. دقیقاً مشکل ما با دوستان، همین است که اصلاً چیزی به اسم «فرهنگ» را مقوله ای تخصصی و حائز اهمیت نمی پندارند. آن را عرصه ای نمی بینند که تخصص خاص خودش و روش ها و ابزار مخصوص به خود را دارند. احساس می کنند فرهنگ یعنی عقاید و عقاید هم که یک بار می گوییم و استدلال می کنیم و جا می افتد و تمام. لذاست که فعالیت های هنری را اینگونه کوچک می شمارند.
البته این مشکل دوست عزیزمان نیست، مشکلی دیرینه در این کشور است و باید عرض کنم عموم کسانی که می گویند «هم کار فرهنگی، هم برخورد انتظامی» چنین تفکری دارند. اینها اصل را همان کار انتظامی می دانند، اما چون بی کلاسی است و برای آنکه به خشونت و بی منطقی متهم نشوند، می گویند کار فرهنگی هم خوب است باشد.
اما اینکه آیا حقیر قیاس به نفس کردم که گفتم روحانیون ضعف دارند یا حقیقت راگفتم، قضاوتش با خود دوستان.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
آقا یا خانم رهگذر محترم، از محتوای مطلبتان معلوم است عصبانی شده اید. دیشب که عرض کردم، خسته اید صبح جواب دهید. معلوم است هیچ منطقی برایتان نمانده است که چنین بیاناتی دارید. راست می‏گویید، استدلال منطقی بیاورید و در برابر استدلالات مطرح شده، عرض اندام کنید. از اصلاحتان تشکر میکنم. معلوم است از آن آدمهای گیر هستید که از یک اشتباه، آن هم نصف شب نمیگذرید. روشن شد که چرا با کار انتظامی و بگیر و ببند موافقید. متن شما تنها حاوی متهم کردن نویسنده به جوانی و لجبازی است و هیچ استدلالی در کلامتان یافت نمیشود. توصیه میکنم بجای فرافکنی، بحث منطقی ارائه دهید. شما میخواهید ما را قانع کنید اما هیچ صحبت جدیدی ندارید. زمانی شما میتوانید طرف مقابل را به لجبازی و نپذیرفتن کلامتان متهم کنید که دلیلی ارائه کنید. آخر نویسنده چه چیزی را بی دلیل رد کرد. توصیه میکنم بار دیگر متنتان را بخوانید و اگر استدلالی یافتید ما جاهلان را هم آگاه سازید. من دیشب هم عرض کردم شما به مغلطه افتاده اید. بهتر است بحث منطقی را بپذیرید یا حداقل بگویید بنده با بحثتان مخالفم اما پاسخی را هم ندارم تا بدهم. این شیوه خوبی در جدال احسن است. بنابراین بجای فرافکنی و عصبانیت، شما که بزرگتر ما هستید و ما را کم سواد و جوان میدانی، مطلب علمی بیان بفرما. باید عرض کنم بنده هم تا پیش از این مطلب و این سوال و جوابها، با نظر حضرتعالی موافق بودم. اما استدلالهایی که بیان شد، آنقدر قوی بود تا نظرم عوض شود و به حامیان این نظریه بپیوندم. اتفاقا میخواستم از شما تشکر کنم که با سوالاتتان، مطلب را برای حقیر کاملا باز فرمودید. بنابراین باز هم توصیه میکنم بحث، منطقی و عقلانی است. دلیل منطقی بیاورید و ما را قانع سازید.
اتفاقا مقاله ای که ارجاع داده اید تا خوانده شود، خود نویسنده در نظرات زیرین به آن توصیه فرموده اند. بنده هم آن را خوانده ام. توصیه میکنم شما با تامل بیشتری ملاحظه فرمایید.
و اما پاسخ به سوالتان که ما همه چیز را در هنر میبینیم. آیا قبول ندارید که قرآن از هنر زمان استفاده کرد؟ آیا موافقید که قرآن از هنر بلاغت و فصاحت در بالاترین حد آن استفاده کرده است؟ آیا بپذیریم که قرآن، کتاب آسمانی ما از هنر استفاده کند اما ما برای ترویج عقاید الهی، از هنر استفده نکنیم. معلوم است شما با بحث هنر آشنا نیستید. توصیه میکنم نظرات مقام معظم رهبری، همچنین نظرات آیت الله جوادی املی در این زمینه را مطالعه فرمایید شاید نظرتان راجع به هنر عوض شود و شاید نظرات بزرگان توانست، شما را قانع سازد. البته این نکته را عرض کنم، هنری که ما به آن استناد کردیم، آن هنر سخیفی نیست که در ذهن شماست.
رهگذر
Norway
۱۳:۲۷ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
دوست محترم،
ایکاش گفته بودید که روحانیون ضعف دارند، آنوقت ماهم می پذیرفتیم، کی هست که ضعف ندارد، ولی آقای نویسنده ی عزیز، به هر حال خوانندگان میبینند که شما فرمودید: .... به کی قسم بخورم که اساتید روحانی در ابتدایی ترین بحث ها عاجز اند .... حال اگر این معنای ضعف دارد یا عجز، قضاوت در مورد صداقت در گفتار شما با خوانندگان محترم و احتیاج نیست شما قسم بخورید.
از قدیم گفته اند تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد.
و نیز اینکه با این تجربه اندکی که ما در زندگی داریم از نوشته های جنابعالی این نتیجه را گرفتیم که گویا اصلا مسئله حجاب برای خود شما هنوز جا نیفتاده و کلاً خود شما نیاز به کار فرهنگی برای درک این حکم خدا دارید و اگر چنین نیست برای دومین بار از شما تقاضا داریم که بفرمائید بالاخره برای تفهیم این مقوله چه چیزی باید در آن کار هنری!! فیلم، سریال، کتاب، رمان، تاتر و یا رقص و آواز گنجانده شود تا قضیه برای بعضی ها جا بیفتد، بسیار خوشحال خواهیم شد. زیرا چندین بار دوران صدر اسلام را مثال زدید و فرمودید که آیات به تدریج نازل شدند و مردم با کار فرهنگی و شاید هم هنری!! با احکام آشنا شدند ولی نفرمودید که چگونه آن مردم وحشی پذیرای آن احکام شدند (البته بدون نیاز به رقص و آواز و رمان و فیلم) ولی مردم امروز که خوشبختانه همان کلام و گفته های پیامبر (ص) را در دسترس دارند و میخوانند و نیز اینکه زمان بیشتری هم از تزول اولین آیات خدا تا آخرین آن فرصت یادگیری داشته اند باز هنوز قضیه برایشان جا نیفتاده؟
اینها بهانه است دوست عزیز، والّا در همان زمان صدر اسلام با زبان ساده گفته میشد که آقا دزدی نکنید چون کار زشتی است، این عمل را نه خدا می پسندد و نه بنده ی خدا، هر کسی باید کار کند و حاصل دسترنج خودش را کسب کند، همین، والسلام نامه تمام، حالا اگر دزدی کنی دستت را قطع میکنیم - که دست هم قطع میکردند. دیگه این لوس بازیها که نه خیر ما هنوز نمیفهمیم که حکم خدا چی میگه و چرا گفته و اصلا من قبول ندارم و بیا حالا به من حالی کن و غیره و غیره اینها همه ایرادهای بنی اسرائیلی هستند که همگان از آن اطلاع دارند و میدانند که کسی که نخواهد قبول کند با نوشتن کتاب و رمان و تاتر و فیلم هم قبول نمیکند و همانطور که قبلا عرض شد قضیه ی به این سادگی که متاسفانه برای خود شما هم هنوز جا نیفتاده اینچنین پیچیده و معضل نمایش داده میشود که انگار میخواهیم موشک به فضا بفرستیم و برای اینکار احتیاج به کلی هزینه و تحقیق و مهندس و متخصص داریم، نخیر آقا قضیه بسیار ساده است خدا گفته دزدی بد است و فطرت انسان هم این را میداند و رعایت حجاب هم همینطور، ای آقا و خانم بد حجاب، ظاهر شدن شما در ملا عام برای جامعه ضرر دارد و جوانها را به گمراهی میکشاند، اگر هیچ یک از ضررها و دلایل اجتماعی آنرا قبول نداری حداقل علم پزشکی را که قبول داری، پزشکان ثابت کرده اند که هورمونهای جنسی در این مقطع در جوانها از تمام دوران عمرشان بیشتر حساس و فعال است و عدم رعایت حجاب باعث ..... و خود میدانید بقیه ماجرا را، درک و فهم این موضوع احتیاج به کار فرهنگی و هنری و فیلم و رمان ندارد که دوست عزیز. حالا شما اگر در کار هنری سوژه کم آورده اید و به این مقوله مستمسک شده اید داستان دیگریست و الّا فهم و درک اینگونه مسائل هیچ نیازی به این مغلطه ها ندارند
تصور کنید برای درک غلیان هورمونهای جنسی در جوانان، دانشجویان پزشکی تقاضای ساخت فیلم و تاتر و رقص و آواز از استادشان داشته باشند و ادعا کنند که تا به اینطریق تدریس نشود ما حالیمان نمیشود، چقدر مضحک خواهد شد.
رهگذر
Norway
۱۴:۱۶ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
دوست عزیز ناشناس که برای امداد رسانی به نویسنده وارد گود شده اید و یک شبه تمام عقاید گذشته تان را با به اصطلاح دلایل قوی و منطقی جناب نویسنده از تغییر دادید و از طرفداران پرو پا قرص عقاید نویسنده محترم شدید سلام علیکم!
شما که نسخه میپیچید و نصیحت میکنید که اگر خسته هستم بروم و بخوابم پس چرا خود جنابعالی به این نصیحتتان گوش نکردید تا بعلت خواب آلودگی باعث ابراز آن افاضات خنده آور نشوید؟ رطب خورده منع رطب چون کند؟
در ضمن بنده نویسنده محترم را به لجبازی متهم نکردم بلکه اگر هنوز در خواب تشریف ندارید خواهید دید که بنده با استناد به اظهارات خودشان و کپی کردن عین نوشته خودشان که مدعی بودند لجباز هستند این مطلب را به ایشان یادآور شدم.
و اما در مورد هنر در قران و کلام خدا، بسیار عالی و بجا فرمودید، اگر قران با هنرنمائی مطالب و احکام را بیان کرده - که میدانیم کرده - آنوقت شما خیال دارید بهتر از آن هنرنمائی کنید؟ حالا ما بقول شما از هنر اطلاعی نداریم، شما که خوب دوست عزیز
رهگذر
Norway
۱۴:۲۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
شما که ماشاا... هنرمند هستید خیال دارید در مقابل قران چه هنری از خودتان بروز دهید که این مقوله ی حجاب را بهتر حالی خلق ا... کنید؟
لطفاً از سخنان بزرگان که در مورد هنر نظر داده اند را با این مقوله قاطی نکنید چون بسیار عاجزانه برای اثبات نظرات هنریتان! مطالبی که ربطی به موضوع ندارند را مطرح کردید بطوریکه بسیار ناشیانه و کودکان از گفتار بزرگان کمک خواسته اید.
در خاتمه حالا که نظرتان با جناب نویسنده یکی میباشد لطفاً اجازه دهید در صورت تمایل آقای نویسنده بحث با ایشان ادامه پیدا کند تا بنده هم مجبور به پاسخگوئی به دو هم عقیده نباشم و شما هم میتوانید در این فاصله به استراحت و خوابتان برسید و گاه گاهی به اینجا سر بزنید و مطالب را دنبال کنید از اینطریق کمتر هم سوتی میدهید، با تشکر
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
دو پیشنهاد:
1- خوب است مثل همین بحث را در مورد یادداشت آقای کرمانشاهی هم انجام دهید و من از ایشان خواهش کردم پاسخ دوستان را بفرمایند.
2- دوستان دیگر هم در بحث شرکت فرمایند، منتها در کامنت جداگانه. پس تا شب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
جناب رهگذر علیکم السلام
بنده شب در خدمت شما خواهم بود. فقط شما اندکی آرامشت را زیاد کن تا بتوانیم بحث خوبی داشته باشیم.
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
1. بنده هوز هم می گویم روحانیون در همان حد که گفتم ضعف دارند. اینکه می گویم بحث اصطکاکی شده بود، به همین دلیل است؛ شما می گویید روحانیون قدرت اقناع دارند، بنده می گویم ندارند و اینکه کدام درست می گوییم، بسته به بررسی میدانی است. البته دلیل بنده علاوه بر شواهد بسیاری که هم به عینه دیده ام و هم شنیده ام، همین وضع موجود جامعه است که با هر کس صحبت می کنی، در بسیاری از چیزهای اولیه مشکل دارد.
2. به دوست دیگرمان در پایین عرض کردم؛ شما تصور می کنید ما از سر بیکاری و بی دغدغه گی می گوییم بیایید وقت را تلف کنیم و خود را علاف کار فرهنگی کنیم. خب اگر قضیه به همین سادگی است که شما می فرمایید، اگر هر کسی فطرتاً بدی بدحجابی را درک می کند و کافی است کمی برایش توضیح دهیم، خب شما الآن در نروژ تشریف دارید؛ جو هم مثل اینجا نیست که افراد لج بازی الکی داشته باشند. به محض خواندن این متن، تشریف ببرید در یک رستوران و شروع کنید با یک خانم صحبت کنید و او را به حجاب قانع کنید. اگر موفق شدید، به ما هم یاد دهید تا اینجا هم روشتان و بیانتان را بکار بگیریم.
3. برادر من! انسان را ساده گرفتی! انسان بسیار پیچیده تر از اینهاست که شما می فرمایید. آن تقسیم بندی راجع به ساحت های انسانی که گفتم برای همین بود که حضرتعالی گویا در آن تأمل نفرمودید. انسان گاهی یک دروغ را با اینکه می داند دروغ است، باور می کند و او را خوب می داند و از آن لذت هم می برد. گاهی انسان می داند که یک چیز برایش مضر است، اما آن را دوست دارد. مگر سیگاری ها نمی دانند سیگار ضرر دارد؟ پس چرا سیگار می کشند؟ چون برایشان لذت دارد و زیبایی دارد.
بله، یک موقع است که اینطور است، آنوقت می شود اقدام فیزیکی کرد. تازه همینش هم به این راحتی ها نیست؛ اگر امروز ما سیگار را ممنوع کنیم، می دانید چه اعتراضی به پا می شود؟ اما مسأله حجاب، همانطورکه گفتم بدتر است؛ در اینجا طرف اصلاً فکر نمی کند که بدحجابی کار بدی و حتی همانطورکه قبلاً اشاره کردم، کار حرامی باشد. قبلاً خدمتتان عرض کردم «دقت بفرمایید که ما می دانیم که حجاب یک قانون الهی است، ولی یک بدحجاب واقعاً چنین تصوری ندارد. از شما تمنا می کنم با چند نفر از آنها صحبت کنید؛ ببینید بخدا قسم نماز می خوانند، روزه می گیرند، خدا را دوست دارند، دین و پیغمبر را دوست دارند، ولی همانطور که الآن خیلی از مردها به باورشان نمی آید که پیامبر فرموده باشد زند ریش با تیغ حرام است، آنها هم باورشان نمی آید اگر یک تار مویشان را هم نامحرم ببیند، حرام است» اما حضرتعالی توجه نمی نمایید به عرائض بنده.
4. بنده احساس می کنم ما باید یک گام عقب تر برویم و همانطور که در یادداشت «مسأله حجاب، مقوله ای پیچیده تر از این حرف ها» توضیح داده شده، بحث کنیم که بدحجاب، آیا مجرم است، بیمار است یا جاهل است؟ (با آن توضیحی که راجع به این سه واژه در آن متن آمده). شما گویا معتقدید بدحجاب مجرم است و بنده می گویم یک بیمار است (البته همانطورکه گفتم، قیاس این بیماری با بیماری جسمی خطاست). بنده بدحجاب را بیمار، به تعبیر دقیقی که آقای کرمانشاهی در آن یادداشت آورده اند می دانم. لذا اگر موافق باشید، یک بار دیگر بنده و شما و دوستان آن یادداشت را بخوانیم و ذیل همان بحث را ادامه دهیم. شما ادله خود بر مجرم بودن و بیمار نبودن را ذکر فرمایید و بنده هم بالعکس. انشاءالله که بحث مفیدی شود.
و یک خواهش؛ دوستان لطفاً به اسم نظری را ارسال فرمایند تا بدانیم بحث چند نفر مخاطب دارد.
رهگذر
Norway
۱۸:۰۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
و علیکم السلام و رحمته ا... جناب آقای ناشناس!
بنده که شما را نمیشناسم خصوصا ً اینکه اکثر دوستان ابا دارند که حداقل یک اسم مجازی برای خودشان انتخاب کنند تا با بقیه ناشناسان اشتباه گرفته نشوند و یا شاید هم از این واهمه دارند که اگر جائی قافیه تنگ آمد و بند را به آب دادند حداقل پیش دوستانشان شناسائی نشده و بدین طریق حفظ آبرو کنند..
در ضمن برادر جان ما هم اگر کار کشته ی بحثهای اینترنتی نباشیم حداقل پای این بحثها زیاد نشسته و خوانده ایم لذا این تذکر را دادم که بدانید لطفاً تا از راه نرسیده و عرقتان خشک نشده الفاظی کلیشه ای شبیه اینکه حالا آرامشت را حفظ کن و یا عصبانی نباش و غیره را بکار نبرید چون به هرحال اگر منطقی قوی داشته باشید نیازی به کمک گرفتن از این ابزارهای قدیمی در تضعیف مخاطبتان نخواهید داشت. مطمئناً میتوان متقابلاً به شما و یا هر کس دیگری در میان بحثها همین انگها را زد و به اصطلاح مباحثه ای طرف را خلع سلاح کرد.
این از باب تذکر بود.
ناشناس به سرشناس تغییر نام داد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۷ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
جناب رهگذر محترم. بنده ابایی از شناسایی ندارم و اینکه نامی برای خود نگفته ام بدین جهت بود که تصور نمیکردم بحث، این مقدار طولانی شود. مشکلی نیست تا حالا ناشناس بودم از حالا سرشناس هستم. راضی شدید؟ ضمنا تمام ناشناس های این کامنت، بنده هستم. این هم برای راحتی خیال حضرتعالی. مطمئن باشید بنده اگر دلیلی نداشته باشم فرار نمیکنم. انشالله بعد نماز پاسخ سوالات شما را خواهم داد.
رهگذر
Norway
۱۸:۵۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
نویسنده محترم،
همانطور که به بنده ایراد گرفتید که به نوشته های شما توجه نکرده ام راستش همین ایراد هم به شما وارد است.
و اما اینکه روحانیون قدرت اقناع دارند یا ندارند مورد بحث ما نبوده، چون اگر بود کارتان سخت تر میشد و آنوقت باید به تمام نماز و روزه و عبادات شما اشکال گرفت و پرسید چه کسی غیر از روحانیت توانسته شما را در این موارد اقناع کرده باشد و تعجب آورتر اینکه اگر آنها بودند - که میدانیم آنها بودند - چطور این یکی را نتوانسته اند قانعتان کنند.
و اما اینکه فرمودید افراد در ایران لجبازی الکی در مورد قبول رعایت حجاب دارند خودش جواب مسئله را داده، خوب فردی که در مورد رعایت قانون لجبازی میکند به نظر شما مجرم است یا مریض؟ ممکن است بفرمائید میتواند هر دو باشد، خدا رفتگان شما را بیامرزد ما هم همین را میخواستیم بشنویم، همه میدانیم که در تمام دنیا مجرم را کجا میبرند و مریض را کجا. به هر حال هر کدامشان که به خاطر جرم و یا مرضشان ایجاد اختلال در جامعه نمایند حضورشان در بین جامعه مضر است باور بفرمائید همین جا هم اگر کسی رعایت طرز لباس پوشیدنش را نکند بسرعت دستگیر و از جامعه حذف میشود و هیچکس هم برایش گریه و زاری نمیکند که آقا اجازه دهید به ایشان حالی کنیم و کار فرهنگی کنیم که اینجوری لباس نپوش، خیر چنین خبرهائی نیست، بدون معطلی طرف را بجرم عدم رعایت قانون جلب میکنند.
و اینکه خواسته بودید بنده مسئله حجاب را برای افراد اینجا توضیح دهم تا آنها هم محجبه شوند، راستش نمیدانم به این پیشنهاد شما بخندم یا گریه کنم، آخه برادر گرامی آنجا که شما تشریف دارید و اسلام در خون و گوشت و پوست مردم جا افتاده آنوقت سر یک مسئله عبادی حجاب اینجور اتلاف وقت و انرژی میکنیم آنوقت بنده برای کسی که اسلام را قبول نداره و بعضاً مخالف هم هست (با تشکر از عملکرد بعضی از مسلمان نماها و نیز تبلیغات هر روزه) شما انتظار دارید که مسئله حجاب را جا بیاندازم؟ عجبا!!
انقدر هم ما را از مردم نترسانید، فرموده اید که: .... اگر امروز ما سیگار را ممنوع کنیم، می دانید چه اعتراضی به پا می شود؟ ....
وا... قسم چند سال پیش در اینجا یکروز صبح از خواب بیدار شدیم شنیدیم لایحه ای برای ممنوعیت سیگار کشیدن در تمام اماکن سر بسته به مجلس رفته و بعد از تصویب گفتند از فلان تاریخ کشیدن سیگار در تمام اماکن سر بسته ممنوع، آقا قضیه تمام شد و نشان به آن نشان که همه رعایت کردند، و از آن بهتر اینکه پارسال دوباره اعلام شد تمام مغاره ها حق ندارند برای فروش سیگار و حتی کاغذ سیگار آنرا در معرض دید قرار دهند و همه چیز باید مخفی و در زیر میز یا کمد مخصوص باشد تا دیده نشود.
برادر جان آواز دهل از دور خوش است، هر چند آنهائی که طرفدار دمکراسی هستند وقتی به این موارد میرسند آنرا دیکتاتوری مینامند ولی اصل ماجرا همان است که در تمام نوشته های بالا عرض شد در یک کلام «رعایت قانون» و حالا هر چقدر هم کار فرهنگی لازم باشد ما مخالف نیستیم ولی قانون باید رعایت شود و این همان مطلبی بود که عرض کردم شما هم به نوشته های بنده توجهی نکردید، شما تا دلتان میخواهد کار فرهنگی انجام دهید هیچکس مخالف نیست و جلویتان را نمیگیرد ولی بالا غیرتاً جلوی اجرای قانون را نگیرید.
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
1. بنده عموم روحانیون را عرض می کنم که این ضعف را دارند. حقیر دینم را از والدینم آموختم و سوالات تخصصی ام را از چند طلبه فاضل که فاضل بودنشان محصول حوزه نبود، محصول مطالعات و تأملات شخصی شان بود. شما فکر نکنید بنده دارم حوزه را می کوبم، عرض بنده این است که این نظام، محصول حوزه است و هر ضعفی در آن، هر ضعفی، حتی به جرأت عرض می کنم ضعف اقتصادی اش هم درمانش باید در حوزه کشف شود. البته این حرف جای تبیین فراوان دارد و منظورم خدای ناکرده فساد مالی در بدنه طلاب نیست. حوزه نیاز به ارتقاء سطح دارد که این را حضرت آقا بارها و بارها فرمودند.
2. مریض است؛ چرا که از اول لجباز نبوده، لجباز شده. در اثر برخورد بد ما و در اثر دیدن دو رویی های ما.
3. برای بار هزارم: بینار فرهنگی، بیمار جسمی یا بیمار روانی نیست که بخاطر آزارش به جامعه، او را راهی جایی کنیم.
4. دلیل آن جلب ها در آن دیار هم جا افتادن فرهنگش است. بله، در ایران هم اگر کسی با شورت بیرون بیاید و او را دستگیر کنند، کسی نمی گوید چرا؟ چون در این حد فرهنگ سازی شده است یا می توان گفت فرهنگ جا افتاده بوده است.
5. آخر این شمایید که می گویید تمام استدلال ها صورت گرفته و حرف ها زده شده. خب پس باید بتوانید با همان حرف ها که زده شده و آن استدلال های سفت و محکم، اول آنها را مسلمان کنید و سپس محجبه.
6. آن قوانین را که گفتید، اینجا هم بگذارند کسی اعتراض نمی کند. چرا؟ چون همه می فهمند سیگار کشیدن در محیط بسته، موجب اذیت دیگران است. اما همین قانون ساده را ببرید در شهری که همه سیگاری اند اجرا کنید. می توانید؟ ابدا. این یعنی «لزوم وجود زمینه برای تصویب و اجرای قانون». مسأله حجاب هم دقیقاً همین است. فرض کنید در غرب وحشی 100 سال پیش بخواهیم بگوییم از امروز حمل سلاح ممنوع! می شود؟! فکر می کنید چرا هنوز اسلحه در آمریکا آزاد است؟ آیا این همه جنایات را نمی بینند؟ این یعنی لزوم وجود زمینه برای تصویب و اجرای قانون.
7. قطعاً به اجرای قانون بدون زمینه سازی انتقاد خواهیم کرد. برادر من؛ الآن صدای همه درآمده که چرا قانون هدفمندسازی یارانه ها با زمینه سازی لازم انجام نشد. برای یک قانون که مربوط به شکم و معاش مادی مردم است، می گویند زمینه سازی لازم است، آنوقت برای اجرای قانون فرهنگی که به عقاید و روح جامعه مربوط است، لازم نیست؟ نمی شود شما از یک طرف مردم را دستگیر کنید و از یک طرف ما کار فرهنگی کنیم که این را دکتر در بالا فرمودند و بنده شرح دادم.
ضمناً پیشنهاد بنده نسبت به ادامه بحث ذیل علت بدحجابی را نادیده گرفتید. شما اول از همه باید اثبات بفرمایید بدحجاب معانداً بدحجابی می کند و مجرم است (به تعریف آن یادداشت) سپس باقی مطالبتان را طرح بفرمایید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۶ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
سلام علیکم جناب رهگذر. از ابتدای صحبت های شما شروع می‏کنیم. اینکه بنده را متهم به عدم رعایت توصیه خودم فرموده اید، واقعا شوخی بزرگی است. چون اگر دقت فرمایید، پاسخی که شما نسبت به آن ایراد دارید و تصور فرموده اید، بنده در خستگی نگاشته ام، مربوط به ساعت 11:28 امروز صبح است که احتمالا فرزندان آدم در آن زمان بیدار هستند. لطفا به مطلبی که میفرمایید دقت کنید تا چنین خطاهای فاحشی نداشته باشید و بنده را متهم به سوتی دادن نفرمایید. ضمنا خواهشا بیایید با یکدیگر دعوا نکنیم و بحث را ادامه دهیم. بجای گیر دادن های نابجا و ناوارد، بهتر است دلیل منطقی ارائه دهید. اینکه فرمودید یک شبه نظرم را تغییر دادم، ایراد ندارد، اتفاقا اگر کسی توانست در برابر حق، تسلیم باشد، موفق است. شما هم اگر میتوانی با دلیل منطقی، بنده را متقاعد کن. من ترسی از اقرار به خطا ندارم، منتها اگر دلیل منطقی ببینم. آیا حضرت حر که در یک آن، متوجه شد، خطاکار است و به دامان اسلام برگشت را میتوان با نوع استدلال شما، محکوم کرد؟ درست است که نویسنده فرموده لجباز هستم، اما آیا شما متوجه تفاوت معنای کلمه لجبازی نویسنده و لجبازی که شما استفاده فرموده اید، نمیشوید؟ منظور نویسنده آن است که بحث را تا اقناع طرف یا خودم ادامه میدهم و به این نکته صریحا اذعان دارند. اما استفاده شما از لجبازی این است که نویسنده، فردی است بی منطق که استدلال های شما را نمیپذیرد و این، تنها خلط مباحث و جدل است. بنابراین باز هم توصیه میکنم، بحث را منطقی ادامه دهید.
و اینکه فرموده اید، بنده کنار بکشم تا شما مجبور به پاسخ به دو نفر نباشید، مشکلی است که بنده فقط میتوان برای حل آن به شما پیشنهاد دهم که با ارائه استدلال منطقی برای خودتان طرفدار پیدا کنید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
فراموش کردم، نامم را یادداشت کنم. مطلبی که ارسال شد مربوط به سرشناس است( که ساعت 11:28) در آن درج شده است
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
حال برگردیم به بحث اصلی. مشکل اصلی بنده با حضرتعالی این است که 1. بحث هنر و کارکرد هنر در این مقولات را مضحک میپندارید. 2. قائل هستید کار فرهنگی به کفایت انجام شده. 3. بگیر و ببند را به صورت مطلق، قائل هستید. باید عرض کنم بنده در این بین که مجالی داشتم با یکی از اساتید بزرگوار که از قضا هم جامعه شناسند و هم روحانی و هم دغدغه مسائل اجتماع را دارند مشورت کردم. خیلی خوشحال شدم که نظر ایشان با نظر بنده مطابقت نزدیکی داشت. بنابراین نظر ایشان را برایتان مینویسم، شاید پذیرفتید. گرچه شما هم نپذیرید، خوانندگان دیگر خواهند خواند و قضاوت خواهند کرد. ایشان معتقد بودند برخورد با بی حجابی، بر عهده خود مردم است. نیروی انتظامی با بدحجابی ساختار شکنانه و سازمان دهی شده، برخورد میکند. یعنی کسانی که عمدا هنجارهای اجتماعی را نقض میکنند تا قبح شکنی کنند. این کار گرچه یک کار فرهنگی است ولی بدون ورود حاکمیت و به واسطه نیروی انتظامی به عنوان پاسداران نظم اجتماعی ممکن نمیشود. بنابراین از نظر این کارشناس، کار فرهنگی نیاز است و البته یکی از مسئولین این امر را مردم دانستند. بنابراین این نکته که میفرمایید کار فرهنگی به اندازه کافی انجام شده و حرفها زده شده و ... تنها نظری است که خودتان اعتقاد دارید و استدلالی ورای آن نهفته نیست.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
اما اینکه قائل هستید، باید به صورت مطلق برخورد نظامی داشته باشیم اشتباه است. بله برخورد با ساختار شکنان را بنده هم قبول دارم اما این برخوردها باید همزمان و توام با کار فرهنگی باشد که از قضا حضرتعالی و بنده و دیگران بنابر کلکم راع و کلکم مسئول... موظف به اجرای آن هستیم. کوتاهی های اشخاص متدین و مذهبی را هرگز فراموش نفرمایید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
و اما در باب هنر. نمیخواه پاسخ سخنان توهین آمیزتان به حقیر را بدهم. بنابراین به بحث اصلی میپردازم. این مطلب، بخشی از سخنان عالمه فرزانه آیت الله جوادی آملی در باب هنر است که از سایت تابناک برایتان عرض میکنم:"تقريباً بيش از پنجاه درصد بودجه كره زمين صرف آدم‌كشي است و بخشی زیادی از اهالی کره زمین که اهل كتاب، كتيبه، حسينيه و مسجد نيستند اما اهل هنر، فيلم، سينما هستند. اهل مجلّه و روزنامه‌هاي علمي هم نيستند تا از این طریق رویه مدیریت دنیا عوض شود لذا در شرایط کنونی مهم‌ترين رسانه‌اي كه بتواند بازي را به هنر منتقل كند و جلوي اين خونريزي را گرفته و حيوان را انسان كند هنر سينما است كه حيوان را انسان كند و جلوی این خون‌ریزی را بگیرد." حال آیا باز هم به نظرتان، هنر چیز مسخره ای است و ارزش آن را ندارد تا عمیقتر به آن بیندیشیم و آن را برای اهداف الهیمان، استفاده کنیم.
رهگذر
Norway
۲۱:۱۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
به احتمال زیاد به انتهای بحث رسیدیم و ادامه بیش از این باعث تکرار مکررات و گفته های قبلی خواهد بود.
شیره و چکیده عرایض بنده اینست که یا باید قانونی وضع نشود و اگر وضع شد باید اجرا شود و همین اقتدار هر نظامی را تضمین میکند، حالا اگر در کنار آن نیازهای دیگری از قبیل کار های فرهنگی و آموزشهای جانبی نیاز هست ما مخالفتی نداریم.
در خاتمه یاد فرمایش امام رضوان ا... میافتم که زمانی در مقابل افرادی که قانون را قبول نکرده بودند فرمودند:
... غلط میکنید قانون را قبول ندارید، قانون شما را قبول ندارد.
البته این مطلب را شخصی نگیرید بلکه روی سخنم با کسانیست که رعایت قانون نمیکنند.
از مصاحبت با شما لذت بردم.
والسلام
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
اکنون نظر حضرت اقا را راجع به هنر بخوانید: مقام معظم رهبری:
در واقع هنر يك موهبت الهى و يك حقيقت بسيار فاخر است. به طور طبيعى كسى كه اين موهبت از سوى پروردگار - مثل همه ثروتهاى ديگر - به او داده شده است، بايد بار مسؤوليتى را هم براى خودش قائل باشد؛ يعنى داده‏هاى خدا همراه با انجام تكليفهاست. اين تكليفها لزوماً همه دينى و شرعى نيست؛ تكليفهايى است كه بسيارى از آنها از دل انسان بر مى‏خيزد.(80/5/1)
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
جمله رهبر را هم سرشناس نوشته است.
رهگذر
Norway
۰۳:۱۳ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
آقا ما برای حسن ختام یک چهار خطی نوشتیم ولی گویا فراموش کردید آنرا درج کنید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
حیف آن همه پاسخ که ارسال کردم و شما منتشر نفرمودید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
تشکر که بالاخره، نظرات ما را منتشر فرمودید. جناب رهگذر، خوشم میآید که کوتاه آمدی و بحث فرهنگی را پذیرفتی، اما به روی خودت نیاوردی. عیب ندارد، همین که پذیرفتی، کافی است. ما استادی داریم که میگوید به اینهایی به بحثتان، ایراد میگیرند امیدوار باشید، چون معلومه بحثتان روی طرف اثر کرده که انتقاد دارد. خوشحالم که حضرتعالی، کار فرهنگی را پذیرفتید و باور کردید که به اندازه کافی، کار انجام نشده.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
از دوستانی که این، پرسش و پاسخ را میبینند، میخواهم که تمام آن را مطالعه فرمایند. بحث خوبی شده. درسته که برخی مطالب، طولانی نوشته شده، اما حوصله به خرج دهید و بخوانید، برای بنده که خیلی مفید بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
با اینکه شما کار فرهنگی را پذیرفتی، اما لازم میدانم به چند کلام حضرت آقا که در مقاله "مهندسی فرهنگی در کلام مقام معظم رهبری" از پایگاه جوان امروز، مشاهده کردم، اشاره کنم. اتفاقا مقاله خوبی است، حتما مطالعه فرمایید. در تغییر بیشتر دیدگاهتان، کمک کننده است.
فرهنگ یک ملت را می شود با عوامل تأثیرگذار به تدریج عوض کرد. یک ملت از لحاظ فرهنگی عزیز را تبدیل کرد به یک ملت توسری خور و ضعیف، متقابلاً یک ملت تنبل را می شود تبدیل کرد به یک ملت زرنگ. این رنگ ثابت لایزالی و لایزولی نیست. (مقام معظم رهبری 1383)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
این هم سخن دیگری از مقام عظمای ولایت از همان مقاله:
فرهنگ ملی را می شود به مرور در طول زمان تغییر داد،یعنی مثل کوه های عالم که در قرن های متمادی جابه جا نمی شوند، جزو ثوابت نیست مجموعه ای لازم است که اینها را( مشخص کنیم که فرهنگ چگونه باید باشد ، اشکالات و نواقص اش چیست و چگونه باید رفع شود، کندی ها و معارضاتش کجاست ) تصویر کنند و بعد مثل دست محافظی هوای این فرهنگ را داشته باشند.نمی گویم به طور کامل کنترل کنند، چون کنترل فرهنگ به صورت کامل نه ممکن است و نه جایز. اصلاً رشد فرهنگی با ابتکار و آزادگی و آزادی و میدان دادن به اراده هاست. در این تردیدی نیست. منتهاهوای کاررابایدداشت. (مقام معظم رهبری 1383)
یکی از مهمترین تکالیف ما در درجه اول مهندسی فرهنگ کشور است.(مقام معظم رهبری 1383)
بنابراین با قاطعیت میتوان گفت هرچه کار فرهنگی از صدر اسلام یا حتی خلقت حضرت آدم شده باشد، باز هم نیاز است و اصولا گفتن اینکه حرفها زده شده به یک شوخی مضحک، میماند که احتمالا حضرتعالی چون در بحث کم آورده بودید، گفتید و الا بعید میدان باور قلبیتان باشد. چه آنکه در نهایت هم تسلیم شدید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۸ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
دردسری برای ما درست کردی جناب رهگذر، من دائم فراموش میکنم نامم را بنویسم. این پیام هم که کلام حضرت آقا راجع به مهندسی فرهنگی بود، از سرشناس است.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
حال در چند پیام، به سخنان دیگری از حضرت آقا در اهمیت فرهنگ و کار فرهنگی و اینکه همواره نیازمند کار فرهنگی هستیم از مقاله "شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه کدام فرهنگ ؟" از پایگاه "فرهنگ نغز" اشاره میکنم.
" کار فرهنگی، آن چیزی نیست که لباس فرهنگی دارد. لباس فرهنگی، یعنی نوشته و کاغذ و قلم و امثال اینها. این، فرهنگ می‏شود؛ اما کار فرهنگی نیست. کار فرهنگی، یعنی روح فرهنگی در آن باشد، یک حرکت فرهنگی باشد، رشد بدهد و فعل و انفعال را در ذهن و مغز و جان و عواطف انسان به وجود آورد. اگر شما مدرسه درست کردید، ولی این مدرسه در روح کودکی که هدف و آماج کار تبلیغی شماست، اثر مثبت نگذاشت، این کار چیست؟ می‏توانید ادعا کنید که کار فرهنگی است؟ نه، این، ضد کار فرهنگی است. می‏خواهم حساسیت قضیه را توجه بکنید. (1369)
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
با این‏که نظام جمهوری اسلامی، از آغاز بر یک مبنای فرهنگی بنیان شد و رهبر و پدیدآورنده‏ی این نظام، یک عنصرِ بیش از همه چیز فرهنگی بود و مسؤولان این نظام هم در طول این مدت، تقریباً همیشه همین‏طور بوده‏اند، درعین‏حال باید اعتراف کنیم که در زمینه‏های فرهنگی، آن کار مطلوب و مورد انتظار را خیلی انجام نداده‏ایم. نه این‏که کس خاصی یا جمع خاصی مورد سؤال باشد. نه، مجموعاً در زمینه‏های فرهنگی، ما کم کاری داریم؛ حقاً این را باید قبول کنیم. به همین خاطر است که طبعاً از یک مجموعه‏ی این‏طوری، همه خیلی انتظارات دارند و شاید بیش از همه، تلاش فرهنگی مورد انتظار است و همان‏طور که اسمش «شورای عالی انقلاب فرهنگی» است، انقلاب فرهنگی مورد انتظار است. (1369
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۹ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
ما امروز خیلی کارهای فرهنگی باید می‏کردیم که نکردیم، خیلی برنامه‏ها باید می‏ریختیم که نریختیم و حقیقتاً دستمان از خیلی کارها - چه در داخل و چه در خارج کشور - خالی است. لذاست که مسایل فرهنگی حقیقتاً در خور این است که به آن، باسعه‏ی صدر و اهتمام و دلسوزی عمیق و همراه با خبرگی و کارشناسی رسیدگی بشود. 12/10/1368
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
کار فرهنگى بایستى مدبرانه، عمیق، با حوصله و از سوى آدمهاى باصلاحیت و کارشناسهاى حقیقتاً وارد، در همه‏ى شعبه‏ها و شاخه‏هاى گوناگون فرهنگى مورد توجه قرار بگیرد. 6/6/1385
همه‏ی کارها را خبره‏ها انجام می‏دهند؛ چرا کار فرهنگی را خبره‏ها نباید انجام بدهند و هر کسی وارد میدان کار فرهنگی بشود و چیزی بگوید و نظری بدهد و اقدامی بکند؟ متأسفانه خیلی از کسانی که می‏توانند کار فرهنگی بکنند، به کارهای اجرایی و یا سیاسی مشغولند، یا حتّی اگر با نام فرهنگی هم حضور دارند، باطن کار، با کار سیاسی است. 12/10/1368
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
و حالا کلام گهربار دیگری از حضرت آقا از مقاله "مهندسی فرهنگی در کلام مقام معظم رهبری" از پایگاه جوان امروز
مقام معظم رهبری: "در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام، نهال می کارد به هنگام، آبیاری می کند به هنگام، هرس می کند به هنگام، سمپاشی می کند به هنگام ، هم میوه چینی باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد .برای باغ با فنون مهندسی کشاورزی، نقشه مهندسی تهییه ، یعنی مسیولانه و با دقت این مقوله را دنبال کرد. (مقام معظم رهبری 1382)
منظور من از بیان صحبت آقا در اینجا، به هیچ عنوان، تایید عمل دولت نیست. و اصلا بنده ایرادات زیادی به نحوه عملکرد دولت دارم. فقط از این جهت بیان میکنم که بدانید، کار به این سادگیها که شما میپندارید، نیست جناب رهگذر. و به دولت هم وظایفش را یادآوری کرده باشم که بیشتر به مقوله فرهنگ اهمیت دهد و این توصیه حضرت آقا را آویزه گوش قرار دهد.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
توصیه میکنم دوستان این دو مقاله که اشاره شد را ببینند.
http://www.javanemrooz.com/articles/culture/culturalarticles/article-10963.aspx

http://farhangenaghz.persianblog.ir/page/14
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
در پایان، جناب رهگذر محترم
بنده هم از مباحثه با شما مشعوف شدم. منتها لازم میدانم به شما، خودم و تمام دوستان تذکر دهم که در اینگونه مباحث، سعی کنیم کمتر جدل کنیم. به یکدیگر توهین نکنیم. بحث را منطقی پیش ببریم. و اگر دلیل عقلانی خلاف نظرمان دیدیم، با انعطاف در برابر حق، تسلیم باشیم. بی شک رعایت این نکات، در ارتقاء سطح فرهنگ مباحثات علمی موثر است. موفق و پایدار باشید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
از اینکه مطالب بنده را که هیچ ایرادی هم نداشت، سانسور فرمودید، کمال تشکر را دارم. منتها لطف میفرمودید، در نظرات غیر قابل انتشار، شمارششان میفرمودید.
با تشکر از هر کس که مسئول سانسور بود.
رهگذر
Norway
۱۴:۰۴ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
جناب آقای ناشناس سرشناس!!
از اینکه از مباحثه با بنده مشعوف شده اید تعجب میکنم چون بنده اضلاً با جنابعالی هیچ مباحثه ای نداشتم و در تمام طول بحث طرف صحبتهایم فقط آقای نویسنده محترم بوده است و نمیدانم این توهم را که خیال میکنید با شما بحثی کرده باشم از کجا نتیجه گرفته اید. به هر حال مهمان خود خوانده ای بوده اید که هیچ پذیرائی نشدید!!
در ضمن از نصایح و تذکرات کلیشه ای مربوط به رعایت احترام و عدم توهین به دیگران را هم تشکر میکنم هر چند که فکر نمیکنم در این بحث کسی به شما توهین کرده باشد چون اصولاً با شما صحبتی نشد و شما اصلاً جزو بازیکنان تیم!!! نبودید، فقط بجز موردی که شما با طعنه ی بچگانه ای که در مورد برو بخواب بابائی!! به فردی مثل بنده شروع به اظهار وجود کردید بدون اینکه از بنده هیچ شناختی داشته باشید و حتی نمیدانستید که حداقل از نظر سنی چه میزان با شما تفاوت دارم که البته رعایت احترام افراد کلاً پسندیده است چه رسد به اینکه از انسان مسن تر هم باشند لذا نباید با برخورد ناشیانه و کودکانه موجبات بی احترامی به آنها را فراهم آورد و از آن بدتر اینکه دست را پیش گرفته و شروع به نصیحت این و آن کرد که بله باید رعایت احترام را نمود.
به هر حال از نظر بنده بحث با آقای نویسنده محترم به پایان رسیده و باز هم از دید من رعایت قانون واجب ترین واجبات است که همانطور که قبلاً هم به آقای نویسنده محترم عرض شد یا نباید قانونی را وضع کرد و اگر وضع شد باید اجرا شود وگرنه هیچکس به هیچ قانونی اعتناء نمیکند. و برای بار هزارم هم عرض میکنم هیچکس مخالف کار فرهنگی و هنری نیست، همزمان هم کار فرهنگی باید انجام شود و همیشه هم باید باشد ولی قانون به هیچ بهانه ای نباید متوقف شود.
اینهمه بنده در مورد لزوم همراهی کار فرهنگی همراه با رعایت قانون تائید کرده ام ولی باز میبینم که از اتهام واهی بنده نسبت به مخالفتم با هنر و فرهنگ صحبت میشود که بسیار تعجب آور است و واقعاً چگ.نه و در کجا بنده با فرهنگ و هنر مخالفت کردم را خودم نمیدانم که حتی لازم باشد اینهمه مثال از تائید لزوم بکارگیری هنر و فرهنگ از کلام حضرت «آقا» را چاشنی این اتهامات بکنند.
به هر صورت کلام آخر را با تکرار همان جمله حضرت امام رضوان ا... به افرادی که قانون را رعایت نمیکنند پایان میدهم که فرمودند:
... شما غلط میکنید قانون را قبول ندارید، قانون شما را قبول ندارد.
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
با پوزش از تأخیر و این اشاره که در این مدت اگر نظرات دوستان دیر تأیید میشد، دلیلش گرفتاری های شخصی مسئولین سایت بود، بنده هم حرفم را در چند جمله خلاصه می کنم:
اجرا و تصویب هیچ قانونی، تکرار می کنم هیچ قانونی، اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی، بدون زمینه سازی لازم در جامعه و فراهم سازی زیرساخت های ضروری آن ممکن نیست. اجرای قانون حجاب زمانی ممکن است که عموم بدحجاب ها، این کارشان را جرمی قابل مجازات بدانند، در حالی که هیچ کار فرهنگی اساسی در جامعه ما برای جا انداختن قبح بدحجابی صورت نگرفته. مؤید باشید.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
جناب رهگذر، خیلی با من بد صحبت کردید. پاسختان را نمیدهم، چون اتلاف وقت خوانندگان است. خوانندگان بخوانند و قضاوت کنند و تناقضات آشکار کلام شما که تصور میفرمایید از بنده بزرگتر و برترید را بیابند. امیدوارم پیامم منتشر شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۵
۱۵
در همه جا حجاب ازاده ايرانم بايد ازاد باشه با زور كار درست نمشود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
بشین بابا تو یکی دیگه، وسط این همه بحث علمی، تو چی میگی؟
دیدبان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۴
۵
برای من واقعا نظرات نویسینده محترم جالب بود. و البته چنین انتظاری را از 598 نداشتم!
به نظرم خوب نیست برای توجیه پاسخ رئیس جمهور دست از حقیقت بینی برداریم . مسئله ای که الان مورد بحث است کمکاری دولت در مورد امور فرهنگی و خصوصا مسئله حجاب است. ایشان در این چند سال که خودشان مسئولیت کار را بر عهده داشتند (در کنار تلاش و زحمت فراوان) کار جدی نکردند و الان باید پاسخ این موضوع را می دادند نه این که مشکل کار را به دیگر ارگانها نسبت داده و خود را کاملا تبرئه کنند. چه بسا دولت است که با امکاناتی که دارد باید همه ارگانها از جمله حوزه را به کار بگیرد تا بهترین محتواها تولید شود.
متاسفانه ایشان متخصص در پاسخ دادن هستند و سوال را با سوال جواب می دهند. به اصطلاح دوستان امروزی مسئله را پیچاندند.
من از نمایندگان معترض خیلی دل خوشی ندارم ولی انتظارم از رئیس جمهورم این بود و هست که شان مجلس را برابر فرموده بزرگان حفظ کند. کمی هم احترام به نمایندگان مردم می گذاشت بد نبود. !
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
آیا می دانید دولت بودجه فرهنگی را چند برابر کرده است؟ بودجه حوزه را؟ می دانید تا قبل از دولت احمدی نژاد، بودجه کل حوزه های کشور به اندازه یک واحد دانشگاهی هم نبوده؟ فقط در دولت نهم بودجه حوزه ده برابر شده. ما که در قم هستیم، شاهد رشد چشمگیر مراکز مطالعاتی و پژوهشی وابسته به حوزه هستیم.
مشکل اینجاست که جنابعالی تصور می فرمایید دولت وظیفه تولید فکر و ادبیات و تألیف کتاب و پژوهش های بنیادین را دارد. خیر؛ دولت تنها مجری است؛ وظیفه تولید فکر و محتوی بعهده حوزه و دانشگاه و وظیفه قانونگذاری بعهده مجلس است. دولت بیاید فیلم ساز و نویسنده کتاب و برنامه ریز فرهنگی را از جیبش دربیاورد؟! خیلی حرف ها را نمی توانیم اینجا بازگو کنیم از دست طلبی که رئیس جمهور به سمت بزرگانی دراز کرده و جز چند توصیه اخلاقی هیچ دریافت نکرده.
رهگذر
Norway
۰۰:۴۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده گرامی،
در صحبتهایتان تناقضاتی چشمگیر دیده میشود، در پاسخ به پیام بنده در بالا فرموده اید که: .... در مورد حجاب چطور؟ یک فیلم و سریال در موردش نشانم دهید. یک کلاس تبیینی سراغ دارید؟ حتی کمی جسارت به خرج دهم، یک کتاب هنری و قوی وجود دارد؟ ....
بعد در اینجا بخاطر افزایش بودجه ای که جناب دکتر عزیز برای حل مسایل فرهنگی تخصیص داده اند میفرمائید که: ..... ما که در قم هستیم، شاهد رشد چشمگیر مراکز مطالعاتی و پژوهشی وابسته به حوزه هستیم.
خب اینک باید کدام را پذیرفت؟ رشد چشمگیر مطالعات و پژوهشهای مورد ادعای شما را یا این مطلب را که در بالا فرمودید هیچ فرهنگسازی و کار مفیدی انجام نشده و به دنبال یک فیلم و سریال و کلاس و کتاب میگشتید تا نشانتان دهیم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
شما بالاخره رهگذری یا دیدبان؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
جناب رهگذر، نویسنده داره میگه دولت بودجه داده ولی آنانکه باید کاری انجام دهند، نداده‏اند
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
حرفم همین است که دوست عزیزم گفته اند. دولت بودجه داده، مراکز هم شکل گرفته اند، اما محصول ندارند.
رهگذر
Norway
۲۱:۲۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده محترم،
اتفاقا اگر هم منظورتان این بوده که دولت بودجه داده ولی آنانکه باید کاری انجام دهند، نداده‏ اند عذر بدتر از گناه است زیرا ناخود آگاه دولت را به تبذیر و بریز و بپاش و عدم مدیریت در کارها متهم کرده اید به این معنا که بقول خودتان دولت بودجه چند برابر (ده برابر) و کلانی را در این چند ساله پرداخت کرده ولی «بدون نظارت» که الان شما میفرمائید ما که در قم هستیم خبر داریم و تازه صدایمان در آمده :((
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیز!
گویا شما بنده حقیر را بیش از حد خاطی می دانید! واقعاً در جواب این فرمایشتان چه عرض کنم؟ دکتر همین الآن هم مورد اعتراض حوزویان است، کم مانده بخواهد نظارت بر حوزه هم بکند! شما گویا از جو حوزه خبر ندارید و انتظار دارید دکتر بیاید بگوید چون حوزه بودجه را در جای درست مصرف نکرد، بودجه اش را کم می کنم!!!!! میخواهید حاج محمود مفقود الاثر شود؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
رهگذر، افتادی به مغلطه ها
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۶
۶
اصلا من به بحث ها کاری ندارم . اگر احمدینژاد توان این را نداشت که حداقل با کار فرهنگی از به فساد افتادن دختران و پسران جلوگیری کند ( البته اگر بدش نیاید و ایرانی پرستی نکند و بپذیرد که بسیاری از جوانان ما درگیر فساد اخلاقی شده اند و این نوع پوشش های زننده قطعا مخالف حکم خداست ) حداقل آنها را نیز تطهیر نکند و برایشان یک فضای روانی مثبت ایجاد نکند . حداقل بگذارد همان ترسی که بدحجابها از برخورد احتمالی داشتند را داشته باشند نه اینکه بابت پوشش زننده اطمینان خاطر و اعتماد به نفس داشته باشد . امروز متاسفانه فضایی شده که یک خانواده پوشیده و مومن با ترس و لرز می تواند در مراکز عمومی و محل های خرید و تفریح حضور پیدا کند و کلا برعکس شده .
متاسفانه احمدینژاد مغلطه می کند . اصلا اگر کار حجاب با بگیر ببند درست نمیشه و فرهنگی است ، دولت شما چه کار فرهنگی برای رفع این معضل کرده ؟ متاسفانه دولت فقط در جهت تطهیر اینها و جرئت دادن برای فساد بیشتر گام برداشته است .
اینها صحبتهای کسی است که 3 بار به احمدینژاد رای داده است . لطفا سانسور نکنید .
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
به نظر شما حجابی که از سر ترس بگیر و ببند باشد، چه آثاری دارد؟ کاری ندارم که بدرد می خورد یا نمی خورد، اما آیا نمی توان آن را به آتش زیر خاکستری تعبیر نمود که روزی آنچنان منفجر شود که دودش همه را کور کند؟ می خواهید اثرش را ببینید، یک سری به خارج کشور بزنید و وضعیت و پوشش ایرانیان را در آن کشورها ملاحظه کنید.
رهگذر
Norway
۰۰:۵۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده محترم،
به نظر شما چند درصد از رانندگان ما واقعاً از روی شناختی که در فواید بستن کمربند ایمنی پیدا کرده اند از آن استفاده میکنند؟ و بقیه که هم شما میدانید و هم بنده که تعدادشان کم هم نیست، با اینکه علم به فواید آن دارند معذالک از روی اجبار و «از سر ترس بگیر و ببند» آنرا رعایت میکنند؟ و اینک همین سئوال خودتان را از شما میپرسیم:
به نظر شما بستن کمر بند که از سر ترس بگیر و ببند باشد، چه آثاری دارد؟
خیلی جالب است که اصرار به رعایت قانون حجاب را به آتش زیر خاکستری تعبیر نموده اید، راستی این جمله ی شما انسان را یاد جمله مشابهی که در یکی از نامه های سرگشاده دو سال پیش بود میاندازد که آتشهای زیر خاکستر و وجود شعله و دود در هوا و بوی تهدید و غیره میداد را پیش بینی میکرد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
جناب نویسنده، رهگذر راست میگه ها. جواب بده.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده محترم پاسخ دهد لطفا
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیزم!
سوال دقیقی پرسیدید و نکته اش در همان تفکیکی است که بین خوب و بد و زشت و زیبا برایتان عرض کردم. عموم جامعه می دانند که کمربند، چیز مفید و خوبی است، هرچند نسبت به آن اظهار تنفر کنند و این کاملاً طبیعی است. دقیقاً مانند داروی تلخ.
اما بدحجاب ها، واقعاً فکر نمی کنند که حجاب چیز لازم و حتی مفیدی است؛ یعنی مشکل ما با اینها ابتدا در ساخت «خوب و بد» است. یک بدحجاب، اصلاً حجاب را چیز بدی و مزاحمی می داند. تصور می کند که او مانع نمایشش به دیگران می شود و مزاحم است.
لذاست که وقتی یک نفر را به جرم نبستن کمربند جریمه می کنند، هیچوقت به اصل قانون اعتراض نمی کند و اگر هم بکند، خودش خوب می داند دارد حرف یاوه ای می زند. اما وقتی یک بدحجاب را بازداشت می کنید، او به اصل قانون معترض است و اصلاً قبول ندارد که حجاب ضروری است.
ضمناً من از جمله ی آخر شما واقعاً احساس رویش یک شیء سخت بر روی سرم می کنم! دوست عزیز، آخر ما احمدی نژادی های دو آتیشه را به هاشمی می چسبانی؟! ;-)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
نویسنده عزیز، من خواسته بودم جواب بدهی، تشکر. جوابت قانع کننده بود.
رهگذر
Norway
۲۱:۲۸ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
..... ما وقتی یک بدحجاب را بازداشت می کنید، او به اصل قانون معترض است .....
یعنی با اصل قران معترض است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
منظورت از شئ سخت، همون شاخ است دیگه؟
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۹ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
در کامنت بالا جواب دادم.
طنز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۳ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
شئ سخت رو در کامنت بالا جواب دادی؟(:
ghazi
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۳ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۰
۲
۶
man mokhalefe in dolatam amma damesh garm in harfeat fadaei dare garche khodetam behesh amal nemikoni aghaye ahmadi
پاسخ
shahrvand
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۷
۲
به نظر من باید هر دوکار همزمان صورت بگیره کار فرهنگی به همراه اعمال قوانین اسلامی و شرعی یعنی درونی کردن ارزشها به همراه اجرای قانون.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
جواب درست همین است
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
دوست عزیزم!
در بالا عرض کردم که خیر؛ اینگونه نیست؛ تا فرهنگ سازی صورت نگرفته و مردم به این باور نرسیدند که این کار غلط است، اعمال قانون مضر است.
عبدالرحمن
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۸
۴
پس کی جلوی فروشندگان البسه مرتبط با بی حجابی گرفته میشود؟
آنها تروریسیت های فرهنگی هستند.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
من و تو باید همت‏هایمان را بالا ببریم و جلوی فساد را بگیریم نه اینکه دائم منتظر این و آن باشیم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۳
۱
جدال خوبی راه افتاده ها
پاسخ
حنظله
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۵
۲
وقتی برای خرید یک مانتو بلند باید تمام بازار را بالا و پایین کرد در حالی که مانتو های بدن نما و کوتاه و استین کوتاه فراوان است و هیچ کس جلوی عرضه یا تولید ان را نمی گیرد منظور البته دولت است بعد بیاییم دو تا دختر رو تو خیابان بگیریم بله اشتباه است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۴
۵
چیزی نگفتید جز توجیه حرفای غلط احمدی نژاد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۴
۴
عجب کولاکی کردی نویسنده.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
برای چی بهم منفی دادین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کاکوی نویسنده!
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۵ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۷
۳
سلام

حجاب بد 30 سال پیش، شد حجاب معمول 10 سال پیش.

حجاب بد 10 سال پیش، حجاب معمول امروز است.

به این ترتیب، حجاب بد امروز، حجاب معمول 5 سال بعد خواهد بود.

5 سال بعد بی حجابی مسئله ای شایع خواهد بود و نوبت به کوتاه شدن آستین ها و تی شرت شدن مانتوها خواهد رسید.

آن وقت هم نویسنده محترم تشریف میارند و می گن، باید کار فرهنگی بشه.

نه عزیز دل!
ابتذال مسیر سرازیری رو طی می کنه.
کار فرهنگی در بهترین وضعیت، مسیر سربالایی رو طی می کنه.

مسئله اساسی که باعث رواج بدحجابی هست، انتخاب شخصی نیست!
اکثر افرادی که بدحجاب شده اند، خود رو مجبور می دیده اند!

"حس رقابتی که بین زن ها وجود داره عامل اصلی گسترش بدحجابی هست."

بد حجاب میشن تا از بقیه عقب نمانند، چرا که بدحجاب ها عرصه رقابت رو بهم زده اند.

این مسئله که خیلی از دخترهای عفیف و با حیا، سال ها باید منتظر خواستگار بمانند، درحالیکه دخترهایی که جلوه گری میکنند خیلی راحت گزینه های متعددی پیدا میکنند، نشانه همین به هم خوردن فضای منصفانه رقابت هست.

و قطعا هرچه قدر شما کار فرهنگی بکنید، دختری که میبیند اگر جلوه گری نکند؛ از قافله عقب می ماند، در ازدواج موفق نخواهد بود، در جامعه امروزی حساب نمیشود و ... خود را مجبور به این کار خواهد دید!

بله کار فرهنگی واجب!
اما با دهن کجان به حجاب چه خواهید کرد؟!
عرصه رقابت ناصحیح بین زنان را چطور سالم خواهید کرد؟!

با کار فرهنگی ای که شاید 10 سال دیگر کمی جواب دهد (شاید هم ندهد و برای خیلی ها دیر شده باشد) ؟!!

برای اینکه فقط انتقاد نکرده باشم، چند پیشنهاد هم میدهم:

بودجه کلان نیاز داریم.
پلیس فرهنگی نیاز داریم.
قوانین پلکانی برای برخورد با دفعات بدحجابی نیاز داریم.
و حتی یک روز هم برای از دست دادن نداریم.
البته گوش شنوا هم نداریم!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۶ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۰
۶
۱
اعتراف میکنم که نویسنده با سوادی هستی و از پس اشکالات، خوب برآمدی. خسته نباشی
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۲
۰
کاکوی ندیده ی عزیزم!
تمام حرفی که شما فرمودی، که فکر کنم آقایان ___ و مسئولین فرهنگی ذهن کوچکشان اصلاً به این چیزها نمی رسد، تأییدی بر عرض بنده بر لزوم جدی گرفتن کار فرهنگی بود. شما تصور می کنید ما دو راه داریم: یک راه زودبازده که بگیر و ببند باشد و یک راه دیربازده که کار فرهنگی و ما از روی بیکاری می گوییم راه دوم؟ خیر؛ ما دو راه داریم: یک راه که اثر معکوس و منفی دارد که همان بگیر و ببند است و موجب دین زدگی افراد زیادی از جامعه می شود، یک راه هم که اثر دارد و البته نیاز به زحمت و همت فراوان. آیا آقایانی که تا بحث حجاب می شود، صدای «آآآآآآآآآآآآآآآآآی! چرا دستگیر نمی کنید»شان گوش فلک را کر می کند، نشسته اند یک فیلمنامه راجه به حجاب بنویسند؟ یک رمان بنویسند؟ خیر.
حالا که بحث به اینجا رسید، بگذارید حرف دلم را بگویم. به نظرم کسانی که بیش از حد بر برخورد امنیتی تکیه می کنند، در واقع با اینکار می خواهند وجدان خود را آرام کنند و به تنبلی شان ادامه دهند (منظورم دوست عزیزم رهگذر نیست). خیلی دغدغه دین دارید؟ بسم الله؛ دو سال از راهپیمایی تان گذشت، کو فیلمنامه هایتان؟ کو رمان هایتان؟ کو جوانهایی که توانستید با صحبت باحجابشان کنید؟ کو سخنرانی های جذاب و اثرگذارتان؟
نظر شخصی ام این است که این اعتراضات، بیشتر بهانه است تا به وجدان بدبخت بگوییم «باور کن من هم دغدغه دین جامعه را دارم. باور کن».
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۴ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
و حقیقت همیشه تلخ است
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۳ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۳
۱
در ضمن به دوستان عزیزم پیشنهاد می کنم یادداشت آقای کرمانشاهی در مورد حجاب که در همین صفحه لینک دادیم را نیز مطالعه بفرمایند. تأمل بسیار دقیقی است.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۱ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
راست میگن، من خوندم خیلی عالیه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۱
۱
جدا که بحث داغی شده
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۳
۱
مطلب آقای شفیعی کیا را بخوانید :
در مورد عفاف وحجاب حق با رئیس جمهور است .http://mshkali.parsiblog.com/Posts/59
پاسخ
نویسنده
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۲ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۳
۳
جملات پرمعنایی از آقا:
«وظیفه دولت درست کردن عقائد مردمه ؟! نه ! وظیفه دولت زمینه سازی است وظیفه عملیّاتی و میدانی به عهده روحانیت است .، به عهده نخبگان است ، به عهده نخبگان حوزه ودانشگاه است . این وظیفه میدانی است .

من امروز نگاه می کنم ، جای این مجموعه مکرم علمی و دینی را در خیلی جاها خالی می بینم ... کار روحانیت است در این زمینه این کمبودها را ( جبران کنیم ) بنابر این این نکات ، نکات مهمی است . »
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۸ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
واقعا روحانیت وظیفه سنگینی دارند ولی کو گوش شنوا؟؟؟ کو اراده؟؟ البته هستند کسانی که فعالند اما سیستم حوزه فشل شده است. باید به داد حوزه رسید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
مشکل اینجا است که مخالفین دولت از آقا جلوتر حرکت می کنند و تنبلی های خودشان را با حمله سنگین به دولت جبران کنند تا وجدان گناه آلودشان را آرام کنند!
صحبت های آقا درباره وظایف دولت را به ذهن بسپارید تا به دیوار کوتاه دولت حمله نکنید.
rza
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۵ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۱
۳
۴
مراجع باید دست به کار شوند اوضاع از این چیزا گذشته دیگه
باید یه فکر اساسی بشه
همه ی قوا و ارگان ها باید بسیج بشوند تا مشکل بدحجابی ریشه کن شود
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۰ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
اگر برخی از نوادگانشان را اصلاح کنند بسیار به جاست .
بصیر
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
۵
۳
حضرت آقا در دیدار دوم خود با جامعه مدرسین قم در حمایت از منطق رئیس جمهور فرمودند :
"فرضا دختری که حجاب کاملی ندارد اما شب قدر یا در مجلس دعای کمیل شرکت و به درگاه خداوند تضرع می‌کند و یا در راهپیمایی 22 بهمن تصویر امام را می‌گیرد، نمی‌توان گفت که بی‌دین است بلکه نمی‌داند حجاب اسلامی چیست که باید او را توجیه کرد. باید در باب حجاب کتاب نوشت و از طرق مختلف مانند فیلم‌های تلویزیونی حجاب را تبیین و افراد ناآگاه را ارشاد کرد ".
رهبر انقلاب با آنکه جهت‌گیری کلی دولت را تائید کردند و تصریح داشتند نمی‌خواهند یک طرف را تأیید کنند اما این را به قاطعیت فرمودند که "مسئولین فعلی با حجاب فقهی مخالف نیستند ولی در تاکتیک‌ها اختلاف وجود دارد ". ( شبکه ایران )

من نمی دانم آقایانی که در دهه هفتاد در مقابل ترویج موتور و دوچرخه سواری فائزه عزیر اکبر رفسنجانی و جنایات فرهنگی خاتمی که امروز ثمره آن است سکوت کردند چگونه است امروز نگران حجاب شده اند؟!
ملاک ما فقط امامنا الخامنه ای است و بس و بس وبس !
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
احسنت جناب بصیر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۸ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
ملاکتون مکتب ایرانی نیست احیانا.
ماهتاب
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۹ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
۳
۲
کسانی که ادعای ولایتمداری می کنند ولی به رئیس جمهور محترم می تازند سخن حضرت ماه را در حرم رضوی فصل الخطاب قرار داده و به نظر رئیس جمهور احترما گذارید و اگر سخن دارید علمی و مودب باشید حضرت ماه دیروز فرمود :
« من يك توصيه هم در زمينه‌ى سياسى بكنم. عزيزان من! برادران! خواهران! در سرتاسر كشور، امروز ما احتياج داريم به اتحاد و يكپارچگى. بهانه‌هاى اختلاف زياد است. گاهى در يك قضيه‌اى سليقه‌ى يك نفر، دو نفر با هم يكسان نيست؛ اين نبايد بهانه‌ى اختلاف بشود. گاهى در كسى يك گرايشى هست، در ديگرى نيست؛ اين نبايد مايه‌ى اختلاف بشود. آراء، نظرات، همه محترمند. اختلاف در درون، منازعه‌ى در درون، موجب فشل ميشود. » 91/1/1
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
چاره ای نیست دیگه بازم تحملش میکنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۴ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
۳
۲
قدر دکتر احمدی نژاد را بدانید اگر کس دیگری بود - برای اینکه باز به خاطرش فیلتر نشوید اسمش را نمی برم . - حتماً فیلتر ودادگاهی می شدید ولی توی این نظرات از فراتر از نقدئ اهانت به دکتر رئیس جمهور هم به چشم می خورد ولی نگران فیلتر اصلاً نیستید
آدمی با سعه صدر احمدی نژاد تاحالا در سه قوه نبوده !
حرفش هم منطقیه یه خورده بیشتر بفهمند وی را بهتره .
زنده باد مرام احمدی نزاد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
برخی لایق همان ... هستند تا کسی جرات نطق کشیدن نداشته باشد.
مثلا همین هایی که امروز بر سر رئیس جمهور مکتبی فریاد می کنند به رفسنجانی فائزه اش می رسیدند سکوت می کردند و سردار سازندگی را هوا می کردند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۵ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
واقعا به نکته خوبی اشاره کردی. جدا زمان خاتمی، امام حسین(علیه السلام) و شهادت و هر چه اعتقاد داشتیم، زیر سوال رفت، کسی از این آقایان ککش هم نگزید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
باشه قدرش را می دانیم. فقط سر جریان آقای مصلحی و متکی و مشایی یه خورده آدم بدی بود که باهاش قهر کردیم خوب شد.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۵ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۱
۳
۴
رییس جمهور فقط توپ تو زمین مجلس انداخت و حرفاش کاملا اشتباه بود ابزارهای فرهنگی مثل ارشاد سازمان تبلیغات سینما وکلیه کارهای اجرایی که میشود فرهنگ سازی کرد در اختیار دولته و دست دولت خیلی بازه خودش نمیخواد کار فرهنگی کنه چرا شونه خالی میکنه
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۳ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
کلام اماممان را درست بفهمیم امام خامنه ای فرمود :
«وظیفه دولت درست کردن عقائد مردمه ؟! نه ! وظیفه دولت زمینه سازی است وظیفه عملیّاتی و میدانی به عهده روحانیت است .، به عهده نخبگان است ، به عهده نخبگان حوزه ودانشگاه است . این وظیفه میدانی است .

من امروز نگاه می کنم ، جای این مجموعه مکرم علمی و دینی را در خیلی جاها خالی می بینم ... کار روحانیت است در این زمینه این کمبودها را ( جبران کنیم ) بنابر این این نکات ، نکات مهمی است . » دیدار باخبرگان شهریور 1389
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۸ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
چرا مخالفین دولت اینقدر بی اطلاع هستند؟ چرا با جهلشان به بهترین دولت تاریخ ایران حمله می کنند؟!
فقط وزارت ارشاد دست دولت است، اما سازمان تبلیغات اسلامی و صدا و سیما و ... که بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارند، ... .
یک تحقیقی بکنید و بعد به اسلامی ترین دولت تاریخ کشور حمله کنید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۵ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
اسلامی ترین دولت تاریخ کشور!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مورخ، سیاستمدار اندکی بیاندیش و مطالعه کن. مفهوم اسلامی ترین این نیست که تو سخنرانی هات اللهم عجل... بگی فقط. اخلاق اسلامی و ولایت پذیری هم هستش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
ببخشید این صفحه شده مباحثه بین نویسنده و رهگذر و ناشناس! ببینید من همین امروز سایت شمارو پیدا کردم و تازه واردم .ببخشید من یکی از اون دختر های به اصطلاح شما بد حجابم اما چه کنم عاشق رهبر و احمدی نژادم.؟چون بد حجابم به حساب نمی آیم ؟!چرا مارا آنطوری که هستیم قبول نمیکنید؟به خدا ما هم اگر بیشتر از شما نباشه کمتر از شما دغدغه نظام را نداریم.اگر فکر میکنید ما یک استثنا هستیم یک نگاهی به راه پیمایی های 22 بهمن داشته باشید؟که امثال ماها به سیل مردم مومن پیوستیم.میخواهم بدانم این خوب است یا نه؟حاضرم باهاتون بحث کنم.
پاسخ
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۱ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
کی گفته شما به جرم بد حجابی به حساب نمیایید؟ خیلی خوبه که به سیل مردم مومن پیوستید. اما این دلیل خوبی برای پذیرش بی حجابی شما نیست؟ درست مثل کسی که نمره ریاضی اش 20 است، اما نمره املای او کم است. چگونه دو مطلب را به یکدیگر میتوان ربط داد؟ بعد هم من ناشناس هستم که در اواسط بحث به سرشناس تغییر نام دادم. خیلی خوشحال میشوم، صحبتهای شما را بدانم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۲
۱
فدات شم احمدی گلی گلی گل.
پاسخ
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۶ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۳
۰
با تبریک سال نو. شرمنده من خیلی مذهبی نیستم اما آنقدر به خاطر احمدی نژاد سیاسی شده ام که اسم تک تک نماندگان مجلس رو یاد گرفتم میدونم کی طرفدار احمدی نژاده چه کسی باهاش خصومت داره.به خدا آنقدر بهش حساس شدم که دل ندار یکی بهش بگه تو .آنقدر براش گریه کردم و میکنم که برای هیچ کس گریه نکردم.اینجوری بگم من هیچ مشکلی توی زندگی ام ندارم میتونم بگم حتی مشکل مالی هم ندارم اما تمام هم و غم من شده احمدی نژاد.با خنده هاش میخندم با ناراحتی اش گریه میکنم.خلاصه دیوانه اش هستم .خیلی مظلومه خیلی کار میکنه .دلم واسه چشمهاش که از روی خستگی کوچک شده میسوزه.من ساکن کرج هستم وقتی دکتر اومد کرج همین قبله عیدی تا بیام به اونجا برسم صد بار به خاطر ظاهرم تذکر گرفتم .وقتی دکتر اومد آنقدر از خوشحالی ام بالا و پایین پریدم که پاهام ورم کرده بود .به زور رسیدم خونه.نمیدونم چند تا مثل من وجود داره .اما کاش بدونه ما عاشقش هستیم.تورو خدا قدرش رو بدونید .بی نظیره. همین بی نظیر.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
اگر سن خودتان را هم مي فرموديد مي فهميديم كه شما چقدر مي توانستيد فهم سياسي داشته باشيد و چرا اينقدر براي رئيس جمهور اشك بريزيد و اشك شما چه دردي را از اين جامعه دوا ميكنه . پس اشك نريزيد و عاقل باشيد.
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
اشک شوقتان از روی شعور است.
همان شعوری که رهبری را وادار به حمایت از بهترین دولت تاریخ این کشور کرده است و کینه جویان و کوته بیننان را به مخالفت با آن کشانده است.
بیانات آقا در مشهد را بخوانید تا متوجه شوید که تمام پیشرفت هایی که باعث افتخار ایران و رهبری عزیز شده است، پیشرفت هایی بوده است که دولت احمدی نژاد بدست آورده است و هیچ تشکری از او نشده است، اما همچنان برای خدمت به اسلام تلاش می کنند و متحجران و منافقان با او مخالفت می کنند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۳ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
علی اقا چه طور پیشرفت میشه برای دولت اما مشکل که میاد وسط تقصیر مجلس و...و...
امیرو
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۷ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۳
۱
سلام
با تشکر و تایید نظرات نویسنده محترم
از مهمترین ابزار کار فرهنگی حتی مهمترازسینما صداوسیماست که اختیارش دست هرکسی هست جز رئیس جمهور(قابل توجه رهگذر و همفکران ایشان)
نکته ذیگر اینکه اقایان معترض دولت احتمالا منظورشان اینست که کارهای عظیم !فرهنگی (بخوانید جنایات) چهاردولت قبل از دولت نهم را بیشتر مورد توجه قرار بدهند
پاسخ
ناشناس
United States
۲۳:۵۰ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۱
۲
۴
اینم از حرفای جدید رییس جمهور تا دیروز خودش گشت ارشادو بسیج کرده بود که دختر پسرا رو به جرم بد حجابی بگیرن و واسشون پرونده سازی کنن حالا تازه یادش افتاده که باید ریشه یابی کنه بعدشم دیگران و متهم میکنه که نباید با مردم بد رفتار کنن.نکنه شما هم یادتون رفته که خود این اقا طرح گشت ارشادو وارد این مملکت کرد اگه راست میگفت همون اول ریشه یابی میکرد نه الان.ساده نباشین دوستان.
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۹ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
دمت گرم .
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۸ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
جناب سرشناس وقتتان به خیر.من همونی ام که کامنت بالایی رو گزاشتم.شما هم به املا و انشای من نمره داه بودید!.ببینید من برای خودم درمورد حجاب تز خودم رو دارم .من از شما سوالی دارم ؟اینکه شما میتونید با درصد ثابت کنیدهمه خانم های با حجاب یا اختصاصا اونی که مد نظر شماست (چادر) همیگی نمره شان بیست است؟.البته توهین نشود به خانم های چادری چون من واسه شان احترام قائلم.میگن دین عقلانیت میاره !اما همه آنهای که چادری هستند دیگر هیچ ایرادی ندارند؟اگر خواستید ما در فامیلمان داریم کسانی که ازاسم چادری همان چند متر پارچه ای است که روی سر دارند! و من به شخصه از نظر شخصیتی اصلا قبولشان ندارم.ببینید راه پیمایی امسال 22 بهمن را ببینید از نظر تعداد و تنوع تیپ ها با سالهای دیگر قابل مقایسه نبود.مهم نیست چه تیپی داریم مهم این است که همه یک هدف داریم.اگ باز هم فکر میکنید قانع نشدید میتونم مثال های واضح تر و بدون تعارف تری برایتان بیاورم تا شما را بتوانم قانع کنم.؟
پاسخ
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۶ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
ببخشید، گمانم از جملات خوبی استفاده نکردم. سوء تفاهم رخ داده است. اصلا قصدم نمره دادن یا بی احترامی نبود. عرض بنده این بود که همه ما یک خوبیها و حسنهایی داریم و یک اشتباهاتی. که البته باید به سمت رفع اشتباهاتمان گام برداریم. بله حرف شما صحیح است. هیچ وقت کسی نمیتواند بگوید که خانمی که حجاب دارد، نمره اش بیست هست یا نه. چرا میتوان گفت در اینکه چادر دارد، نمره اش بیست است و اگر اخلاق خوبی هم داشت باز ارتقاء درجه پیدا میکند و ... و اگر معایبی داشته باشد، یک امتیاز منفی است و باعث میشود از منزلتشان کاسته شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
با سلامی دوباره.جناب سر شناس نه خیر سوء تفاهمی نیست .داریم مباحثه میکنیم.حالا یا من میتونم شما را قانع کنم یا شما میتوانید من رو قانع کنید،ببینید این همون چیزی هست که من شدیدا باهاش مشکل دارم.اینکه شما میفرمایید که اگر چادر سرمان باشد و شاید هم به قول شما اخلاق هم داشته باشیم دیگر هیچ چیز کم نداریم.متاسفم اینو میگم اما شما سخت در اشتباه هستید.ببینید ما ماهواره داریم و من شاید اخبار بی بی سی رو هم نگاه بکنم شبکه های فشن و مد رو هم نگاه بکنم اما شدیدا هم طرقدار نظام هستم و تز من این است که اتفاقا اگر همه اینها رو هم دیدی و باز طرفدار نظام بودی و شدیدا به این معتقد باشی که این نظام به خاطر این همه شهید باید حفظ شود و اتفاقا باید قدر شناس بود و تابع رهبر بود و هزاران تز دیگه بگزاری و بگی چون تو حجابت مثلا چادر نیست اونوقت .........پس این خانم هایی که شاید به قول شما چادری هستند(البته نه همه ) و شاید اتفاقا ظاهرا هم خوش برخورد هم باشند اما ناسپاسی میکنند بی حرمتی میکنند و امثالهم خوب به خاطر چادر سرشان بیست و ما هم نمره مان با این همه تفاسیر همیشه کم چون فقط چادر سر نداریم !نه؟من با شما خیلی بحث دارم.
پاسخ
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
جناب ناشناس، من به چه بیانی عرض کنم. بنده با کلیت صحبت شما موافقم. شاید چون از طریق نوشته در ارتباطیم، لحن کلام مرا گونه ای دیگر میابید. من میگم شما حجابت خوب نیست خب از این لحاظ نمره ات پایین است، اما علاقمند نظام هستی، خب از این لحاظ نمره ات 20. آن خانم چادری بخاطر اینکه اطاعت امر خدا کرده و حجاب دارد نمره اش 20 اما چون ناسپاس است و بی حرمتی میکند نمره اش پایین میشود.
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۲۶ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
یک چیزی رو باید هر دومون بپذیریم. هم قشر ما اشتباه داره هم شما. ماها بی هیچ دلیلی از هم فاصله میگیریم و از یکدیگر بدمان میاید. اصلا نمینشینیم با هم حرف بزنیم، که دلهامون بهم نزدیک بشه. خیلی وقتها رفتار اشتباه یک یا چند نفر از یک قشر، باعث میشه که ما از کل آن قشر فاصله بگیریم و این به نظرم درست نیست. ما باید با هم دوست باشیم و اینجوری مشکلات رو حل کنیم.
به سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
من اون خانم ناشناس نیستم اشتباهی نگیر. یک نکته آیین نامه ای رو می خواستم تذکر بدم. ایشان خانم هستن دلهامان به هم نزدیک شود و با هم دوست باشیم چه معنی دارد؟ رعایت کن آقا رعایت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۲۲ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۱
میتونم از شما بپرسم، از کجا تشخیص دادی، سرشناس، آقاست؟ که ایراد گرفتی؟ بعد هم اینقدر کوچک به مسایل نگاه نکن، اگر متن را بخوانی، منظورش اینه که ملت به هم نزدیک باشند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۲ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۱
۰
۱
جناب سرشناس سلام،البته من جناب ،به معنای آقا نیستم،من مونث هستم ،چرا فکر میکنید قشر ما از شما بدمان می آید؟یا حدالاقل من اینجوری نیستم،البته قبول دارم که یک عده اینجوری هستند که اتفاقا من هم از ایجور آدم ها خوشم نمی آید.البته من فکر میکنم ترویج این افکار تفرقه افکنانه از جای دیگری آب میخورد آنهایی که حیات خود را از اوضاء آشفته میگیرند.!دست ها ی کثیفی در کارا ست که بین قشر مذهبی و ملی تفرقه ایجاد کند ! و این دیگر از اراده من و شما خارج است.و به نظرمن همکاری گسترده و عمیق رسانه ها را میخواهد که به جدیت و با دلسوزی جلوی این شکاف و خطر بزرگ را بگیرند.و این یک جهاد فرهنگی میخواهد ،اما ببینید من یک خاطره ای دارم دیگه قضاوتش بماند با شما ،در انتخابات 88 رای من دکتر احمدی نژاد بود و آن موقع ها که تهران شلوغ بود من یادم هست که طرفداران دکتر داشتند میرفتند میدان ولیعصر مسیرم داخل مترو افتاد به خانم چادری که داشت با یک خانم مانتویی به قول شما بد حجاب داشت با یک خانم چادری بحث شدید میکرد و میگفت اینجا آزادی نیست و افتضاح است و همین موقع من جلوی این خانم درآمدم و گفتم چرا نیست ؟من هم همیشه به مد گشته ام هم همیشه موهایم معلوم بوده هم همیشه آرایشم را داشته ام و این نشان میدهد که اونقدر ها هم که شما شورش کرده اید نیست اون خانم با شنیدن این حرفها از منی که میدید هم تیپ خودش هستم انگار کم آورده بود سریع لهنش عوض شد و گفت من ساکن انگلیس هستم و برای چند روزی اومدم اینجا ،به من اینجوری گفته اند و با حالتی که انگار قانع شده بود پیاده شد. دیگر قضاوت با خودتان.
پاسخ
حقیقت
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۹ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
اقای احمدی حرف کاملا درستی زد اول کجاییه کسی که بخواهد این حرفه ها را اجرا کند بعد اگراجراشد اولش کمی سخت است ولی درست میشود
خوهش میکنم اگر کسی حرف احمدی گوش نمیده حرف خداراگوش بده البته اگه خدا راقبول داره
با تشکر به امید روزی که امام زمان ظهور کند. ....
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۱
۱
درورد بر احمدی نژاد.
تحمیل کردن نوع پوشش به مردم کار غلطی هست. از تاریخ درس بگیرید ..رضا خان هم همین اشتباه کرد
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۷ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۱
بالاخره یه حامی از اونطرفی ها پیدا کرد آقا محمود. تبریک
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۵ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
جناب ناشناس من اصلا نمیفهمم مشکل شما با احمدی نژاد چی؟ اما به نظر من شما داری ایراد های بنی اسراییلی میگیری.
پاسخ
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
دم ریس جمهور گرم تفسش حق
پاسخ
یکی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
۱
۰
ممنون از تحلیل دقیقتون

درود بر رئیس جمهور مکتبی
پاسخ
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۱
۰
۰
اخه به شما چه ربطی داره که کی چه جوری میگرده؟؟؟ فضولید؟؟؟ شما پسرا بی جنبه و سست هستید که با یه نگاه کردن اراده خودتونو از دست میدید. عقده ای ها.
پاسخ
بهاره
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۲۸ مهر ۱۳۹۲
۰
۰
حرف احمدی نژاد محترم است فداش بشم
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۶ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۰
۰
ایا واقعا مشکل ما فقط حجاب هستش ؟خب همه چی دست خودمون هست بیاییم رعایت کنیم تا دولت این همه هزینه وانرژی رو مصرف نکنه وبه کارای دیگه اش بپردازه!
پاسخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
۰
۰
ایا واقعا مشکل ما فقط حجاب هستش ؟خب همه چی دست خودمون هست بیاییم رعایت کنیم تا دولت این همه هزینه وانرژی رو مصرف نکنه وبه کارای دیگه اش بپردازه!بابا خیلی عقب هستیم چرا خودمون را مشغول چیزی کردیم که افسارش دست خود ماست نه دیگران چی میشه همه حجاب رو رعایت کنیم حالا چه اتفاقی میافته که موهامون بیرون نباشه یا با یه لباس درست و حسابی ظاهر شیم هم اوانتاژ واسه جامعه و هم خودمون....!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها