أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۰۹۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۰۵     ۱۴ شهريور ۱۳۹۸
ترکیه و معضل دوباره پناهندگان سوری؛
گروهی از شهروندان اسلام گرای ترکیه ای در استانبول در حمایت از پناهندگان سوری تظاهراتی برپا کردند. گروهی از ملی گرایان ترک نیز با حضور در محل برگزاری این تظاهرات شعار «ترکیه، ترک است و ترک خواهد ماند» سر دادند و این شعارها موجب به خشونت کشیده شدن این اعتراضات شد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، رئیس جمهور ترکیه، در اظهارات روز گذشته‌ خود (13 شهریور 98) از عدم دریافت کمک کافی از سوی كشورهای اتحادیه اروپا جهت سازماندهی و  اسکان پناهندگان سوری، ابراز ناامیدی كرد.

به گفته اردوغان، ترکیه معادل 40 میلیارد یورو برای ارائه کمک به اسکان پناهندگان سوری و «ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به عمق 30 تا 40 کیلومتر» سرمایه گذاری کرده است؛ در حالی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا کمتر از 3 میلیارد یورو در همین راستا پرداخت کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده «منطقه امن» مورد نظر آنکارا، نواری به طول 460 کیلومتر مربع در امتداد مرز ترکیه و سوریه و به عمق 20 مایل (32 کیلومتر) در خاک سوریه است که از رود ساجور در غرب تا شهر کمالیه در شرق  امتداد پیدا می‌کند. این نوار حایل در برگیرنده شهرها و روستاهای 3 استان حلب، الرقه و الحسکه سوریه بوده و مطابق این طرح، تمامی مناطقی که در شمال خط فرضی روستاهای صرین در استان حلب و عین‌عیسی در استان الرقه قرار دارند؛ همگی با نام «منطقه امن» تحت کنترل مستقیم یا غیر مستقیم دولت ترکیه قرار خواهند گرفت.


این طرح اما در ترکیه به یک موضوع مناقشه برانگیز تبدیل شده است. برخی تحلیلگرن معتقدند که «منطقه امن» مورد اشاره، پروژه‌ای برای منافع شخصی، سیاسی و حزبی اردوغان برای لشکرکشی به سوریه است.

وجود 4 میلیون پناهنده سوری در کشور ترکیه، ناآرامی‌های عمومی _که بعضا به خشونت نیز کشیده شده است_ اعتراض و انتقاد رسانه‌ها را در این کشور به همراه داشته است.

تظاهرات گروهی از شهروندان ترکیه در حمایت از پناهندگان سوری که به خشونت کشده شد. گروهی از ملی گرایان ترک نیز با حضور در محل برگزاری این تظاهرات شعار «ترکیه، ترک است و ترک خواهد ماند» سر دادند.


اردوغان چندی پیش گفته بود، به اعتقاد او در صورت ایجاد یک منطقه امن در شمال شرقی سوریه و جوار مرز ترکیه شمار مهاجران سوری که به کشور بازمی‌گردند به یک میلیون نفر خواهد رسید.

با این وجود دور جدید درگیری‌های اخیر دولت مرکزی سوریه با تروریستهای مسلح در شمال این کشور باعث آوارگی و هجوم هزاران تن از ساکنان مناطق شمالی ریف حماه و ادلب به سمت مرزهای ترکیه شده و به تبع آن، این موضوع در ترکیه بار دیگر باعث اوج گرفتن انتقادات نسبت به سیاست‌های دولت اردوغان در قبال سوریه شده است.

علاوه بر این، درست همزمان با پرواز جنگنده‌های روسی بر فراز اراضی تحت سیطره مسلحین و بمباران مواضع تروریست‌ها در شمال سوریه، گسترش روابط بین ترکیه و مسکو و حتی پخش شدن فیلمی از بستنی خوردن اردوغان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در نزدیکی شهر مسکو پایتخت روسیه، باعث تشکیک تروریست‌های مسلح نزدیک به اردوغان و ترکیه به حمایت این کشور از خودشان شده است.

نمایی از دیوارنگاره در شهر ادلب که در اعتراض بستنی خوردن اروغان با پوتین کشیده شده است

از این گذشته، اردوغان این روزها وضعیت بغرنجی را سپری می‌کند. هزاران نفر از تروریستهای مسلح خواستارند که اردوغان یا به طور مستقیم آنها را در برابر حملات ارتش سوریه همراهی کند و یا اجازه دهد خانوادهایشان وارد ترکیه شوند.

در همین راستا، رئیس جمهور ترکیه طرح «محدوده منطقه امن سوریه» را بهترین راه حل پیش‌رو برای برون رفت از معضل آوارگان سوری می‌داند. تنها مشکل اینجاست که ده‌ها میلیارد دلار برای توسعه و حفظ آن لازم است؛ هزینه‌ای که اردوغان نمی‌خواهد از خزانه کشورش آن را بپردازد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها