أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۴۲۶۷
زمان انتشار: ۱۹:۳۴     ۲۰ آبان ۱۳۹۸
امروزه بزرگترین دستاورد بانکداری باز برای نظام بانکی کشور نقش کلیدی آن در توسعه اقتصاد دیجیتال است و سایر دستاوردها در سایه حرکت به سوی اقتصاد دیجیتال محقق می شود.
به گزارش پایگاه 598، گسترش مدل های کسب و کار و تنوع روز افزون در مدل های تجارت، باعث شده بانکداری سنتی در بسیاری از مدل های کسب و کار مثل گذشته مثمرثمر و راهگشا نباشد و از سویی ارائه خدمات و محصولات یکسان بدون شناخت نیاز واقعی از مشتریان سبب شده مرزهای رقابتی در میان بانک ها روز به روز کمرنگ تر شود.

به عبارتی در بانکداری سنتی با ارئه خدمات و محصولات یکسان و مشابه چندان تفاوتی برای مشتری وجود ندارد که از کدام بانک استفاده کند و این از دست دادن مزیت رقابتی برای بانک ها، منجر به از دست دادن بازارهای واقعی و افول خدمات متمایز در نظام بانکی خواهد بود و این واقعیتی است که در سود و زیان بانک خود را در میان ارقام و اعداد نشان می دهد.

بر همین اساس امروزه بانکداری باز (Open Banking)به یکی از گرایش‌های جدید بانکداری در جهان تبدیل شده که می تواند پاسخگوی نیازهای معقول و کارشناسانه بازار و مشتریان در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین هزینه، از طریق مشارکت بانک و سایر ذی‌نفعان برای ارتقای خدمات بانکی در گستره‌ای از نوآوری باز ‌باشد.

بانکداری دیجیتال و گذار از بانکداری الکترونیک، یکی از موضوعات روز بانکداری در دنیا است که بانک ‌های مختلف بر اساس برنامه ‌ریزی و استراتژی های مد نظر در حال گذار از مراحل مختلف آن قرار دارند. در بانکداری دیجیتال، استفاده از تکنولوژی برای سفارشی سازی خدمات بانکی و رفع نیاز مشتریان، به ساده ترین و سریع ترین شکل ممکن یک اولویت محسوب می شود.

با توسعه بانکداری الکترونیک و رشد استفاده از کانال ‌های مختلف بانکداری الکترونیک مثل دستگاه خودپرداز، اینترنت بانک و همراه بانک در دو دهه گذشته، بانک‌ ها به رقابت برای استفاده بیشتر از خدمات بانکداری الکترونیک با مفهوم Multi-channel پرداختند.

در این مفهوم، بانک خدمات مختلف بانکداری الکترونیک را به مشتریان از طریق کانال ‌های ذکر شده ولی  بصورت جزیره‌ هایی جدا از هم عرضه می‌کند. در این مفهوم انجام «تراکنش» هدف نهایی بانک بود و دید «بانک محور» بر تراکنش‌ ها حاکم بود. بنا بر این در مفهوم Multi-channel بانک خدمات متنوع بانکداری الکترونیک را به مشتریان ارائه می‌کرد، ولی بصورت جزیره ای جدا از هم و نه به صورت پیوسته و یکپارچه.

یکی از ارکان اصلی مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال، مفهوم Omni-channel است. در این مفهوم همه درگاه‎ های بانکداری الکترونیک به علاوه کانال ‌های جدیدی مانند VTM به مشتریان بانکی قابل ارائه است، با این تفاوت که در مفهوم جدید همه درگاه ‌ها با هم ادغام می‎ شوند و بصورت یکپارچه به مشتریان خدمت ارائه ‌می‌ دهند.

در مفهوم Omni-channel بانکداری دیجیتال «نیاز مشتری» محور اصلی است و بر اساس آن خدمات متنوعی برای مشتریان از طریق بانکداری باز سفارشی سازی می‎شود. علاوه بر این در این مفهوم، مشتری دارای هویت واحد در کلیه درگاه‌ ها است و همه درگاه‌ ها را به ‌صورت یک سیستم یکپارچه و واحد می ‌بیند و در هر زمان و هر مکان ارتباط مشتری به روی همه ابزارها به شیوه ‌ای یکنواخت انجام می ‌پذیرد.

 به طور مثال، مشتری بانک می ‌تواند درخواست وام خود را از طریق دستگاه‌ های خودپرداز ثبت کند و در ادامه برای پیگیری آن از سایر درگاه ‌ها مانند موبایل بانک، اینترنت بانک پیگیری موضوع را انجام دهد.

با گذشت زمان، پیشرفت تکنولوژی و توسعه ابزارها و راهکارهای ارائه خدمات بانکی، حالا چند سالی است که موضوع تحول دیجیتال بانکی و مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال بین بانک ‌های مهم دنیا و همچنین ایران مثل بانک ایران زمین مطرح شده است.

بانک ایران زمین یکی از بانک هایی است که با تمرکز بر حوزه بانکداری دیجیتال، جدی تر از گذشته، وارد مقوله بانکداری باز شده و با گام های عملی در این حوزه سعی در ارائه خدمات متمایزی دارد.

بر اساس اعلام و آمار ارائه شده از سوی مدیران بانک ایران زمین، امروزه بیش از ۹۷ درصد خدمات این بانک بصورت غیرحضوری و بدون نیاز به شعبه به مشتریان ارائه می‌شود و طبق پیش‌ بینی ‌ها  تا سال ۱۴۰۰ این بانک شعبه فیزیکی نخواهد داشت و همه سرویس‌ ها به صورت دیجیتالی ارائه خواهند شد. این عدد ۹۷ درصد نشان‌دهنده آن است که بخش بزرگی از مشتریان این بانک، همین امروز خدمات بانکی خود را توسط درگاه ‌های غیرحضوری و بدون نیاز به شعبه فیزیکی دریافت می‌کنند و آمادگی کامل برای مهاجرت از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال را دارند.

در این راستا، بانک ایران زمین، اولین شعبه دیجیتالی خود را در مهرماه سال گذشته در مجموعه مگامال افتتاح کرد. رونمایی از ایران زمین بوم (izboom) که از طریق آن فرد یا گروه می تواند سرویس‌ های بانکداری باز دریافت کنند، و افتتاح مرکز نوآوری ایران زمین برای حمایت از زیست ‌بوم نوآورانه کشور، نشان‌دهنده اولویت این بانک برای تبدیل شدن به یکی از بانک‌های برتر کشور در حوزه تحول دیجیتال و اهمیت این بانک برای ارتقاء تجربه مشتری از طریق بهبود کیفیت خدمات بانکی دیجیتالی است. یکی از اهداف ایجاد مرکز نوآوری بانک ایران زمین، بهره برداری مناسب و هدفمند از ایران زمین بوم توسط شرکت های نوپا در این مرکز بوده است.

مزیت رقابتی بانک ایران زمین به وسعت مشارکت در تجارت دیجیتال با شرکت ها، استارت آپ ها، فین تک ها و در نهایت با مشتریان خرد خواهد بود، که با استفاده از «ایران زمین بوم» و بانکداری باز تاکنون بانک ایران زمین موفقیت های بسیاری را به دست آورده است. ایران زمین بوم هم اکنون در حال بهره برداری است و شرکت ها و فین تک های زیادی از آن استفاده می کنند.

از جمله برنامه های آتی بانک ایران زمین در حوزه بانکداری باز می توان به: ایجاد سرویس های جدید بانکی و ارائه آنها در ایران زمین بوم، ایجاد سرویس های ارزش افزوده توسط فین تک ها و ارائه آنها در ایران زمین بوم، حمایت از کسب و کارهای نوپا و پرورش ایده های جدید در مرکز نوآوری بانک ایران زمین و توسعه باجه های دیجیتال برای ارائه سرویس های بانکی و غیر بانکی موجود در ایران زمین بوم اشاره کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها