يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۳۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۳۰ دی ۱۳۹۸
در حالی که ارتش آمریکا در روزهای اول به صورت جدی و شدید، هرگونه زخمی شدن نیروهایش در خلال پاسخ موشکی سپاه را تکذیب می کرد، اما حالا با شیب ملایم در حال قبول و انتشار بخشی از واقعیت است.
به گزارش پایگاه 598، بعد از پاسخ موشکی ایران به آمریکا و نابودی بخش قابل توجهی از پایگاه نظامی عین الاسد توسط سپاه پاسداران در عمق عراق، ۲ مسئله مهم مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفته و با گذشت چند روز، همچنان کانون بحث و بررسی هاست؛ یکی اثبات دقت اصابت موشک های ایرانی و دیگر هم میزان تلفات آمریکایی ها در این حمله. با انتشار تصاویر ماهواره ای در حدود ۴۸ ساعت پس از حمله، دقت تحسین برانگیز موشک های ایرانی در مورد اصابت قرار دادن نقاط حساس در این پایگاه مشخص شد. اما مسئله مهم بعدی بحث تلفات آمریکایی ها در این حمله مهم و تاریخی است.

با آنکه ارتش و دولتمردان آمریکایی تلاش کردند موضوع خسارت جانی و تلفات نیروهایشان در این حمله را به طور کامل کتمان کنند و اجازه ورود هیچ رسانه ای را تا روزهای بعد ندادند اما در همان ساعات اولیه حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق اطلاعات مربوط به یک پرواز خاص در رسانه ها منتشر شد که نشان دهنده پرواز فوق العاده یک فروند هواپیمای ترابری C-۱۷ از عراق به آلمان با ماموریت آمبولانس هوایی بود.

بعد از گذشت چند روز از حمله و انتشار روایت مربوط به حضور بزرگترین آمبولانس پرنده ارتش آمریکا در عراق، کم کم رسانه های آمریکایی وارد پایگاه عین الاسد شدند و تصاویری هرچند هدایت شده و با کنترل، از داخل این پایگاه منتشر شد. تصاویر زمینی آنچه قبل تر توسط تصاویر ماهواره ای از دقت و تخریب موشک های ایران نشان داده شده بود را تایید کردند و آمریکایی های حاضر در پایگاه نیز همگی روایتی از یک شب ترسناک را روایت نمودند.
 
بخشی از سازه های موجود در عین الاسد که مورد اصابت قرار گرفته است
پرواز هواپیمای ترابری آمریکایی در نقش آمبولانس هوایی از عراق به آلمان

اختراع عبارت ضربه مغزی آرام!
چند روز قبل بود که بالاخره اخبار جدیدی از حمله از موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در رسانه های آمریکایی طرح شد و با تاخیری طولانی اعلام شد که ۱۱ نفر از پرسنل آمریکایی حاضر در این پایگاه دچار نوعی موج گرفتگی حاصل از انفجار موشک ها قرار گرفته و تحت درمان قرار دارند. این اولین اعتراف منابع رسمی در آمریکا به بحث تلفات انسانی در ماجرای حمله بوده اما همین اعتراف کوچک و ناقص، اعتراض ها در آمریکا در خصوص دروغگویی ترامپ را به دنبال داشت.

جاناتان هافمن سخنگوی پنتاگون تلاش برای پنهان کردن خسارت‌ها و صدمات ناشی از حمله موشکی ایران به دو پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق را تکذیب کرد و گفت: فرماندهان نظامی در واشنگتن، از انتقال ۱۱ نظامی آمریکایی به خارج عراق برای درمان در پی حمله موشکی ایران، روز پنجشنبه گذشته اطلاع پیدا کردند و مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا چند ساعت پس از آن، این اطلاعات را اعلام کرد.

در همین حال نشریه المانیتور نیز  به نقل از سخنگوی ارشد پنتاگون نوشت: زمانی که ژنرال جان هایتن معاون رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جلسه‌ای را برای گزارش دادن به اسپر لغو کرد، وزیر دفاع از موضوع زخمی‌های احتمالی حمله موشکی ایران مطلع شد. از ۱۱ سرباز آمریکایی هشت نفر از آن‌ها به مرکز پزشکی منطقه‌ای لندستول در آلمان و بقیه به اردوگاه عریفجان در کویت منتقل شده اند. هافمن گفت: اسپر مطلع شد رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا گزارشی مبنی بر اینکه ۱۱ زخمی برای درمان و بررسی علائم ضربه مغزی از پایگاه هوایی عین الاسد منتقل شده اند، ارسال کرده است. وی توضیح داد که ژنرال کنت مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی در اطلاع رسانی به اسپر تاخیر کرده است.
 


شاهکار رسانه های مورد حمایت بن سلمان و اختراع "ضربه ملایم مغزی" برای عادی جلوه دادن وضعیت مجروحان آمریکایی!

روایت های مختلفی در خصوص مصدومان آمریکایی در این حمله در روزهای اخیر منتشر شده است. اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که بخشی از این نظامیان به کویت منتقل شدند اما روایت منابع کویتی در خصوص این حادثه نیز جالب است. روزنامه القبس در شماره امروز ۲۹ دی ماه (۱۹ ژانویه) فاش کرد، شانزده نظامی آمریکا که در حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در غرب عراق، مجروح شده‌اند، چند روز پیش برای درمان به یکی از بیمارستان‌های نظامی منطقه «عریفجان» در جنوب کویت منتقل شده‌اند.

القبس به نقل از «منابع مطلع» نوشت: «مجروحان با حفاظتی شدید، با یک هواپیمای نظامی مجهز، از عراق به پایگاه هوایی احمد الجابر منتقل شدند. آنها ابتدا به بیمارستان نظامی مخصوص نیروهای آمریکایی در اردوگاه عریفجان منتقل و تحت عمل جراحی فوری قرار گرفتند. این افراد هنوز تحت مراقبت‌های ویژه هستند. منابع مطلع به القبس گفتند، «جراحت این نظامی‌ها شدید و نیمه‌شدید است. برخی چند نقطه از بدنشان سوخته و برخی دیگر ترکش به بدنشان اصابت کرده است.بنا بر این گزارش، «کادر پزشکی آمریکایی در بیمارستان نظامی که مخصوص نیروهای آمریکایی در کویت است، این نظامیان مجروح را تحت درمان دارد».

بخش وسیعی از پایگاه هوایی احمد الجابر مختص نیروهای آمریکایی و متحدانش در چارچوب توافقنامه‌های دفاع مشترک است که بین کویت و آمریکا و دیگر کشورهای دوست، امضا شده است. القبس به نقل از منابع مطلع افزود: در پی حمله [موشکی] ایران افراد دیگری [از نیروهای آمریکایی] هم مجروح شده‌اند اما آنها الان در خاک عراق تحت درمان هستند چون جراحتشان سطحی است و نیازمند انتقال به کویت نبوده‌اند.

سابقه درخشان یانکی ها در پنهانکاری افتضاح های نظامی!

اما بررسی اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهد ایالات متحده آمریکا سابقه جالبی در خصوص پنهانکاری اطلاعات مربوط به افتضاح های نظامی یا مرگ نیروهای خود دارد. برای نمونه می توانیم به ماجرایی از بهار سال ۱۳۹۸ در افغانستان اشاره کنیم: ۱۳ نهاد بین‌المللی با ارسال نامه‌ای به «پاتریک شاناهان» سرپرست وقت وزارت دفاع آمریکا خواستند تا پنتاگون از عدم انتشار اطلاعات مهم مربوط به وضعیت امنیتی افغانستان دست بردارد. به گفته این نهادهای بین‌المللی، اطلاعات جنگ برای درک مردم آمریکا از وضعیت افغانستان حیاتی است. این سازمان‌ها از تصمیم ارتش آمریکا برای پنهانکاری اطلاعات درباره میزان مناطق تحت کنترل دولت افغانستان و طالبان نیز ابراز نگرانی کردند.

این تصمیم پنتاگون چندی پیش در گزارش «جان سپکو» سربازرس ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان نیز درج شده بود. در این نامه آمده است: دسترسی عمومی به اطلاعات درباره ارتش آمریکا حیاتی است. تلفات غیرنظامیان در عراق، سوریه و افغانستان افزایش یافته است. یافته‌های دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نشان می‌دهد تلفات غیرنظامیان افغان در سال ۲۰۱۸ بیش از هر سال دیگر از آغاز ثبت تلفات غیرنظامیان بوده است و افغانستان بطور ویژه از ادامه بی‌ثباتی رنج می‌برد.
 

روایت اسپوتنیک از پنهانکاری ارتش آمریکا در افغانستان
این مسئله در خصوص تلفات غیر نظامیان در افغانستان نیز خود را نشان داده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی مربوط به تلفات غیرنظامیان بر اثر حملات نظامیان آمریکایی مدعی شد که در سال ۲۰۱۸ در نتیجه حملات نیروهای این کشور تنها ۷۶ غیرنظامی افغان کشته شدند. پنتاگون در حالی شمار جان باختگان غیرنظامیان افغان را ۷۶ نفر اعلام کرده که براساس گزارش رسمی دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در سال گذشته میلادی حملات هوایی نیروهای آمریکایی منجر به کشته شدن ۳۹۳ غیرنظامی افغان و زخمی شدن ۲۳۹ تن دیگر شده است.

کتمان طولانی حقیقت در جنگ ویتنام
اما این تنها پنهانکاری های آمریکا نبوده است. در جریان جنگ ویتنام در سال ۱۹۶۸ میلادی، سربازان یک جوخه شناسایی ارتش آمریکا مرتکب جنایتی بزرگ در یک روستا شدند و تا حدود یک سال پنهان ماند و افشاء شدن آن در سال بعد یعنی ۱۹۶۹ ضربه سختی به وجه آمریکا در سطح جهانی و داخلی زده و فشارها برای پایان دادن به این جنگ را شدت بخشید. داستان از این قرار بوده است که کشتار مورد نظر در روز ۱۶ مارس ۱۹۶۸ میلادی، در جریان جنگ ویتنانم بود که طی آن ۳۴۷ تا ۵۰۴ شهروند غیر نظامی اهل ویتنام جنوبی توسط سربازان آمریکایی به ضن همکاری با ویت کنگ ها به قتل رسیدند. این ماجرا به اسم کشتار می لای در سطح جهان شناخته شد.
 
اکثر قربانیان غیرنظامیان زن و کودک بودند. قبل از قتل، برخی از قربانیان مورد شکنجه و قطع اندام نیز قرار گرفته بودند. برخی از اجساد نیز در جریان کشتار توسط سربازان قطعه‌قطعه شده بودند. برخی روایت ها از تجاوز جنسی به برخی از قربانیان قبل کشته شدن نیز اشاره دارد. کشتار در دهکده‌های می لای و می خه و سون می در جریان جنگ ویتنام رخ داد. پس از وقوع حادثه، سعی شد که حادثه مخفی گردد، ولی سرانجام شایعات منتشره باعث شد که یک سال بعد ماجرا توسط رسانه‌ها نقل گردد. پس از افشای کشتار، دادگاه‌های نظامی برای محاکمه سربازان مقصر در کشتار برگزار گشت که بیش از ۱۰ ماه طول کشیدند.

البته این دادگاه نیز به نوعی نمایشی بود. تمام اعضای یگان آمریکایی شرکت کننده در این ماجرا بی گناه تشخیص داده شدند و استدلال دادگاه نیز این بود که آنها از دستورات پیروی کرده اند. صرفا فرمانده دسته عمل کننده به زندان محکوم شد که وی نیز پس از تحمل سه سال حبس از زندان آزاد شد.

کشتار در عراق، کتمان حقیقت برای تداوم اشغال
خردادماه سال ۱۳۸۵ بود که جان مورتا نماینده سرشناس مجلس وقت نمایندگان آمریکا پنهانکاری در گزارش های مربوط به قتل عام یک خانواده عراقی در حدیثه را افشا کرد. این نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گفت وگویی با شبکه تلویزیونی ای بی سی با تشریح این پنهانکاری گفت: نوامبر سال گذشته میلادی، یک کاروان کوچک تفنگداران آمریکایی با یک بمب کنار جاده هدف حمله قرار گرفت. سربازان آمریکایی در ابتدا کشته شدن غیرنظامیان را تایید کردند ولی مدعی شدند که این افراد در اثر انفجار بمب کشته شده اند. آنها بعدا شرح ماجرا را به گونه دیگری بازسازی کردند و گفتند که این افراد در درگیری های مسلحانه ای که میان شورشیان و سربازان آمریکایی پیش آمد کشته شدند. این در حالی است که اکنون پس از انجام تحقیقات و جمع آوری پوکه ها و شواهد دیگر از محل معلوم شده که این سربازان آمریکایی بودند که بدون هیچ زمینه قبلی اقدام به قتل عام این خانواده بی گناه کرده اند.

مقام های پنتاگون در توجیه پنهان کردن واقعیت گفته بودند که ابراز نگرانی می کنند گزارش های مربوط به این حادثه ممکن است تلاش آمریکایی ها برای موجه جلوه دادن حضور نیروهای آمریکایی در عراق را بیش از پیش با مشکل مواجه کند. این مقام ها اعلام کرده اند تنها کاری که می تواند آسیب ناشی از این کشتار را به حداقل برساند انجام تحقیقات کامل، برگزاری دادگاه و مجازات مجرمین است.
روایت القبس از جراحت شدید نظامیان آمریکایی در حمله به عین الاسد

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز نیز در یک گزارش دیگر از کشتار یک خانواده دیگر عراقی در حدیثه در همان تاریخ خبر داده بود. به نوشته نیویورک تایمز در جریان کشتاری که همان زمان در حدیثه صورت گرفت، سربازان آمریکایی همسر هبه عبدالله را کشتند و پدر شوهر او را هم که ۷۷ سال داشت و بر روی ویلچر بود به ضرب گلوله از پای درآوردند. به گفته وی در جریان این کشتار، او و هفت تن دیگر جان سالم به در بردند ولی در جریان حادثه یکی از زنان جوان خانواده با مشاهده کشته شدن همسرش به زمین افتاد و نوزاد ۵ماهه خود را سقط کرد و خود نیز جان سپرد.

مورتا در ان مصاحبه افزوئه بود که ارتش کشورش قصد آن داشته بر مرگ عراقی ها در تاریخ ۱۹ نوامبر آن سال سرپوش گذاشته و نیز مانع انجام تحقیقات اولیه در این رابطه شود.

به گزارش حلقه وصل، حالا همان توجیهات و همان پنهانکاری، دوباره به کمک ارتش و دولت آمریکا آمده تا با کتمان واقعیت آسیب جدی به تعداد قابل توجهی از نیروهای نظامی خود در جریان پاسخ موشکی سپاه به ارتش آمریکا، جلوی شکسته شدن بیش از پیش هیمنه قدرت و شکست ناپذیری ایالات متحده را بگیرد و آمریکا ترجیح می دهد با این اقدام، از فشار افکار عمومی و کشورهای دیگر مبنی بر ناتوانی در مقابل نیروهای مسلح کشورمان بکاهد؛ هرچند که این پنهانکاری زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و اسناد و تصاویر خروج کشته ها و مجروحان این پاسخ سخت، دیر یا زود در رسانه های جهان منتشر خواهد شد.
منبع : مشرق
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها