يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۳۳۳
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۳۰ دی ۱۳۹۸
«دیده‌بان شفافیت و عدالت» وابسته به «احمدتوکلی» نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی درباره تایید صلاحیت برخی افراد «تاجگردون و حسنوند» از سوی شورای نگهبان انتقاد کرد. «الیاس نادران» هم نوشت: «تاجگردون و حسنوند روسای کمیسیون بودجه و انرژی مجلس امروز توانستند با فشار و لابی تایید صلاحیت بگیرند! این که امروز کوتاه آمدید و ...

به گزارش پایگاه 598، آمار اولیه شورای نگهبان از بررسی صلاحیت پارلمان نشینان در مجلس دهم، حکایت از ردصلاحیت ۱۲۰ تن از نمایندگان فعلی داشت که البته به فاصله اندکی کمتر از یک روز سی نفر از نمایندگان فعلی صلاحیتشان به تایید رسید و در نهایت ۹۰ تن از نمایندگان مردم در خانه ملت صلاحیت شان به تایید نرسید و بر همین اساس مجوز شرکت دوباره در انتخابات مجلس را به دست نیاوردند.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند شورای نگهبان و به خصوص سخنگوی آن یعنی «عباسعلی کدخدایی» دلیل عمده عدم تایید صلاحیت بسیاری از نمایندگان مجلس دهم را حساسیت شورا در خصوص مشکلات اقتصادی آن‌ها به خصوص برای انتخابات مجلس یازدهم ذکر کرده بودند، «علی لاریجانی» رئیس مجلس که خود البته برای این دوره ترجیح داد کاندیدا نشود این موضوع را نادرست دانسته و تاکید کرده است که «دلیل ردصلاحیت بسیاری از نمایندگان مجلس دهم - یعنی همان ۹۰ نفری که به آن‌ها اشاره شد- مسائل اقتصادی نبوده است.

چند رئیس کمیسیون ردصلاحیت شدند؟

جدای از از این که تعداد زیادی از نمایندگان مجلس ردصلاحیت شده اند، حکایت و آمار عدم تایید صلاحیت روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم در نوع خود جالب توجه است. آمار اولیه حاکی از این بود که از روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ۶ رئیس تایید صلاحیت و ۶ رئیس دیگر هم ردصلاحیت شدند، ۲ رئیس نیز داوطلب انتخابات مجلس یازدهم نشده‌اند.

نظر هیات‌های نظارت استانی شورای نگهبان درباره تایید، عدم تایید و یا عدم احراز صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی از شنبه هفته گذشته از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان اعلام شد. بعد از اعلام رسمی شورای نگهبان، محمدمهدی زاهدی؛ کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری، مجتبی ذوالنوری؛ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، داوود محمدی؛ کمیسیون اصل نود قانون اساسی، اللهیار ملکشاهی؛ کمیسیون قضایی و حقوقی، جمشید جعفرپور؛ کمیسیون فرهنگی، محمدرضا رضایی کوچی، کمیسیون عمران صلاحیتشان به تایید رسید.

همچنین عبدالرضا عزیزی؛ کمیسیون اجتماعی، الیاس حضرتی؛ کمیسیون اقتصادی، فریدون حسنوند؛ کمیسیون انرژی، غلامرضا تاجگردون؛ کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، عزیز اکبریان؛ کمیسیون صنایع و معادن و محمد جواد کولیوند؛ کمیسیون سیاست داخلی و شورا‌ها صلاحیت شان به تایید نرسید و احمد علی کیخا؛ کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و علی نوبخت؛ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز ترجیح دادند که برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا نشوند.

حسنوند و تاجگردون تایید صلاحیت شدند

آخر هفته گذشته بود که یک خبر اخبار قبلی بررسی صلاحیت‌های روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس در شورای نگهبان را نقض کرد. جایی که «فریدون حسنوند» نماینده اندیمشک و «غلامرضا تاجگردون» نماینده گچساران روز (چهارشنبه) گذشته نامه تایید صلاحیت خود را دریافت کردند.

شورای نگهبان در مورد چرایی رد و تائیدصلاحیت «تاجگردون و حسنوند» توضیح بدهد؟!

فریدون حسنوند ضمن تایید این خبر گفت: ما در بحث تایید صلاحیت‌ها تابع قانون هستیم و هر موردی که به ما ابلاغ می‌شد، می‌پذیرفتیم. اکنون هم تایید صلاحیت بنده و آقای تاجگردون طی نامه‌ای به ما اطلاع داده شده است.

انتقاد توکلی و نادران از تایید صلاحیت تاجگردون و حسنوند

پس اعلام تایید صلاحیت روسای کمیسیون های انرژی و برنامه و بودجه بود که «دیده‌بان شفافیت و عدالت» وابسته به «احمدتوکلی» نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی درباره تایید صلاحیت برخی افراد «تاجگردون و حسنوند» از سوی شورای نگهبان انتقاد کرد.

این در حالی است که اخیرا اسناد و مدارکی مبنی بر تخلف و فساد از «غلامرضا تاجگردون» در فضای مجازی دست به دست شده است و حواشی زیادی پیش از احراز صلاحیت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی ایجاد کرد، که حساسیت ها را نسبت به احراز صلاحیت تاجگردون بالا برد.

از سوی دیگر، «الیاس نادران» در واکنش به تایید صلاحیت تاجگردون و حسنوند پیامی توئیتری منتشر کرد.

«تاجگردون و حسنوند روسای کمیسیون بودجه و انرژی مجلس امروز توانستند با فشار و لابی تایید صلاحیت بگیرند! این که امروز کوتاه آمدید و چشم بر پرونده های اقتصادی بستید، جادوی بودجه و نفت است؟! جواب جوانان عدم احراز شده را چه می دهید؟»

کدخداییهیچ‌کس با فشار به شورای‌نگهبان تأیید صلاحیت‌نشده

پس از این موضع گیری ها و انتقادات نسبت به تایید صلاحیت این دو رئیس کمیسیون، سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلا و ابدا هیچ کس با فشار تأیید صلاحیت نشده و این‌ها همگی شایعه است، ما نظرات هیات مرکزی را اعلام کردیم که همگی مستند به مدارک قطعی در پرونده‌های آنان است.

«عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی درباره رد‌صلاحیت برخی نامزد‌های انتخابات گفت: طبیعتا آن‌ها حق اعتراض دارند و اعتراض‌شان را اعلام کردند، البته برخی‌ انتظار دارند که ما چشم‌پوشی داشته باشیم، اما قانون اجازه نمی‌دهد.

وی گفت: تلاش ما این است که در رابطه با بررسی صلاحیت‌ها براساس قانون عمل کنیم، آنچه قانون مقرر کرده، این است که هیچ تعارفی با کسی نداریم، طبیعتا نسبت به سلایق سیاسی آن‌ها ما نگاهی نداریم و فقط و فقط مستنداتی است که در پرونده‌ها وجود دارد و با قوانین انتخابات انطباق دارد.

سخنگوی شورای نگهبان که با خبرگزاری صداوسیما گفت‌وگو کرده است، در پاسخ به این که گفته می‌شود برخی با فشار به شورای نگهبان تأییدیه گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: خیر این گونه نیست، ما در مرحله گذشته هیات مرکزی و هیات استانی را داشتیم و مرحله کنونی مرحله شورای نگهبان است، اسامی ممکن است از جهت ترتیبات اداری دیر و یا زود اعلام شود، اما آنچه اعلام شده است، همگی مصوبات هیات مرکزی و هیات استانی است، در این مرحله هم که امروز در خدمت شما هستیم، مرحله رسیدگی به شکایات است که طبیعتا هر شکایتی باشد، بررسی می‌شود و اگر حقی از کسی تضییع شده باشد، طبیعتا احقاق حق خواهد شد.

کدخدایی در پایان خاطرنشان کرد: اصلا و ابدا هیچ کس با فشار تأیید صلاحیت نشده است و این‌ها همگی شایعه است، ما نظرات هیات مرکزی را اعلام کردیم که همگی مستند به مدارک قطعی در پرونده‌های آنان است.

چرا تاجگردون و حسنوند رد و دوباره تایید صلاحیت شدند؟

آنطور که در برخی اخبار اشاره شده، پرونده تاجگردون و حسنوند وقتی در هیأت مرکزی نظارت مورد بررسی و مداقه قرار می‌گیرد، هیأت مرکزی، رأی به تایید صلاحیت این دو نماینده می‌دهد؛ اما اعلام نظر درباره پرونده آنها را به دلیل بررسی‌های بیشتر و کارشناسی‌تر به تأخیر می‌اندازد و از همین روی، نتیجه بررسی صلاحیت این دو نفر در فهرست اعلام شده به وزارت کشور خالی می‌ماند.

پس از بررسی‌هایی که در شب اعلام نتایج و روز ۲۳ دی ماه صورت می‌گیرد، مجدداً مستندات پرونده هر دو نماینده با حضور آنان در شورای نگهبان و توضیح در خصوص موارد مطروحه مورد بررسی قرار می‌گیرد و هیأت مرکزی نظر اولیه خود را تأیید می‌نماید. این نظر با تأخیر دو روزه به وزارت کشور ارسال و در رسانه‌ها منتشر می‌گردد.

حالا شورای نگهبان از سوی بخش های مختلف جامعه اعم از سیاسیون، رسانه ها، کنشگران سیاسی و برخی تشکل ها مورد سؤال است که چرا علیرغم مطرح بودن مباحث مختلف پیرامون اقدامات و عملکرد «غلامرضا تاجگردن» در حوزه اقتصادی که بسیاری از اسناد آن را طی هفته گذشته و روزهای اخیر می توان در فضای مجازی مشاهد کرد از جمله مطرح شدن نام وی در پرونده بانک سرمایه، بحث خرید و فروش قیر از طریق یکی از زیر مجموعه های نفت پاسارگارد و پرونده آتیه صبا نام وی در میان تایید صلاحیت شدگان انتخابات مجلس یازدهم قرار گرفته است.

از طرفی در مورد «فریدون حسنوند» گفته می شود که او در ایجاد و تشدید اختلافات بین دزفول واندیمشک نقش عمده ای  داشته است تا جایی که به همراه شهردار دزفول دو شهر انقلابی وشهید پرور اندیمشک و دزفول را به درگیری کشانده اند. او همچنین ۸سال پیش بعد از دو دوره نمایندگی، رد لاحیت شد و نتوانست به مجلس برود. اکنون شورای نگهبان در مورد این دو نماینده که اتفاقا جزو نمایندگان با نفوذ مجلس هستند، مورد سؤال است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها