يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۶۴۳۳
زمان انتشار: ۰۹:۴۷     ۰۳ بهمن ۱۳۹۸
آیت الله قائنی:
استاد حوزه علمیه قم گفت: مرحله نطفه ۴۰ روز، مرحله علقه ۴۰ روز و مرحله مضغه نیز ۴۰ روز است و این بدین معنا نیست که این ۴۰ روز شکل ثابت و پایدار دارد و این ۴۰ روز ممکن است مقداری کم یا بیشتر باشد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد قائنی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تخصصی فقه پزشکی مراحل جنین از دیدگاه متون دینی و پزشکی که در سالن امام خمینی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، عنوان کرد: در رشد جنین از نظر فقهی عمدتا دو مرحله داریم که از نظر مرحله نفخ روح آثار خاصی بر جنین مترتب است.

وی افزود: مجموعا درباره مرحله قبل از عروج روح و مراحل مختلف حکمی وجود دارد که مربوط به ثبوت دیه و آثار مدنی است، یک جنین شش ماهه در داخل رحم از نظر دیه و قصاص مانند یک انسان کامل متولد ۵۰ ساله را دارد.

استادحوزه علمیه قم گفت: مرحله نطفه ۴۰ روز، مرحله علقه ۴۰ روز و مرحله مضغه نیز ۴۰ روز است و این بدین معنا نیست که این ۴۰ روز شکل ثابت و پایدار دارد و این ۴۰ روز ممکن است مقداری کم یا بیشتر باشد.

آیت الله قائنی مطرح کرد: تعامل الفاظی که در کلمات شارع مقدس می بینیم باید بر اساس مفاهیم لغوی عام و نه اصطلاح صنفی خاص باشد.

وی ادامه داد: در بین لغات مطرح شده، سلول های استخوان به حسب عرف عام استخوان نیست، بلکه مبادیی است که عرف عام در مرحله آینده استخوان را به آن تعبیر می کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم ابراز کرد: عده ای از متخصصین بیان می کنند که حالت شکنندگی که ملاک تعبیر به استخوان است، در مرحله ۱۰ هفتگی نیست، از نظر برخی متخصصان می تواند در مرحله شش ماهگی این اتفاق شکنندگی استخوان در جنین رخ بدهد.

آیت الله قائنی یادآور شد: دیه نطفه بر اساس میزان تشکلی است که تا آن زمان وجود داشته و تعیین دیه برای ۴۰ روز اول حول ۲۰ دینار است.

وی تاکید کرد:  ابتدای  ۴۰ روز نخست از زمانی است که انزال صورت می گیرد، حال اینکه در این مدت چه فرآیندی طی می شود به عنوان مبدا مطرح نیست.

آیت الله قائنی اضافه کرد: وقتی انسان این پیچیدگی را در بدن خود ببیند می توان تعبیر حضرت امیر(ع) را درک کند که می فرماید ابتدا باید خود را بشناسیم.

وی افزود: یکی از معانی نطفه آب کم در حد رطوبت بوده و شاید آن اسپرمی که با میکروسکوپ دیده می شود نطفه است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: یک جنین یک ماهه حدود نیم سانتی متر بوده و مقدار یک ارزن را می توان برای آن به کار برد، وزن آن نیز کمتر از یک گرم است، در هشت هفتگی تازه به یک گرم می رسد.

آیت الله قائنی مطرح کرد: اینکه عَلَقه به اعتبار زالو باشد یا خون بسته، می توان به متون روایات مراجعه کرد، از ۴۰ روز دوم به علقه تعبیر می شود و پایان این مرحله علقه روز هشتادم است؛ حال این رقم یک قاعده حقوقی بوده و با یک روز فراز و نشیب ممکن است رخ بدهد.

وی ادامه داد: جنین در یازده هفتگی به مقدار هفت سانتی متر و ۳۰ گرم است و اینجا پایان مرحله علقه است؛ پس از ۱۶ هفتگی وزن جنین حدود ۲۰۰ گرم و ۱۴ سانتی متر است.

استادحوزه علمیه قم ابراز کرد: ویژگی های این مرحله علقه باید به صورت عرفی بیان شود تا برای مردم قابل فهم باشد.

آیت الله قائنی یادآور شد: مرحله مضعه مرحله سوم و مرحله چهارم مرحله ای است که اندام ها ایجاد می شوند که سلول های آن قبلا ایجاد شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها