أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۶۸۴۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۵     ۱۵ بهمن ۱۳۹۸
عربستان هم از ورود وزیر خارجه ایران به این کشور ممانعت کرد؛
یکی از وعده‌های حسن روحانی بازگرداندن عزت به پاسپورت بود. وی راه‌حل این موضوع را تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان مطرح می‌کرد اما حاصل چند سال دیپلماسی ظریف این بود که برخی از کشورمان از صدور ویزا برای وزیر خارجه کشورمان ممانعت می‌ورزند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دیپلماسی کشورمان در حالی با محدودیت‌ها و کارشکنی‌هایی از سوی برخی از کشورهای غربی و شرکای آنها مواجه می‌شود که می‌توانست با فعالیت پویا این اقدامات را در جهان بین‌الملل تقبیح و از ادامه آن جلوگیری به عمل آورد.


مقامات دولت مدعی بودند که شان پاسپورت ایرانی پایین آمده و دولت می‌خواهد این اعتبار را برگرداند! اما اکنون این دیپلمات‌های کشورمان هستند که با مشکلاتی روبرو هستند.

این موضوع تا جایی است که «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان نیز مصون از اقدامات ضدایرانی و ضد دیپلماتیک نیست.

یکی از وعده‌های حسن روحانی بازگرداندن عزت به پاسپورت بود. وی راه‌حل این موضوع را تعامل سازنده با کشورهای مختلف جهان مطرح می‌کرد اما حاصل چند سال دیپلماسی ظریف این بود که برخی از کشورمان از صدور ویزا برای وزیر خارجه کشورمان ممانعت می‌ورزند.

آخرین بار عربستان سعودی این اقدام را انجام داد.

در همین رابطه، «سید عباس موسوی»، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر، نوشت: «پیرو کارشکنی دولت سعودی برای شرکت هیأت ایرانی در نشست فوق‌العاده OIC در جده و واکنش ایران، حوالی نیمه‌شب گذشته پیام دادند که ویزای هیأت ایرانی می‌تواند صادر شود که عملاً هیچ امکانی برای حضور هیأت ایرانی در جلسه صبح امروز در جده وجود نداشت.»


همچنین چندی پیش، یک روز پیش از آغاز پنجاهمین نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران از لغو سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به این نشست خبر داد. به گفته سخنگوی وزارت خارجه قرار بود که وزیر خارجه ایران برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد به داووس سفر کند. خبرگزاری رویترز نیز ضمن انتشار این خبر یادآوری کرد که هفته پیش، گزارش داده بود که نام آقای ظریف در فهرست حدود سه هزار مهمان و شرکت‌کننده امسال نشست، که شعارش "سهم‌داران جهان پایدار و منسجم" است، نبوده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین در توییتی به زبان انگلیسی نوشت که به دنبال دعوت رسمی و شخصی، «محمد‌جواد ظریف»، وزیر خارجه "کاملا آماده شرکت در مجمع جهانی اقتصاد امسال بود. متاسفانه تغییر یکجانبه از سوی مجمع جهانی اقتصاد در برنامه‌ریزی که دو طرف بر سر آن توافق کرده بودند، شاید برای رسیدن به همین هدف، مانع از شرکت او شد. یک فرصت برای گفت‌وگو از دست رفت."

همچنین در دیماه سال جاری، «نشریه فارین پالیسی» مدعی شد که دولت آمریکا به وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل ویزا نداده است. اما بعد از مدتی آمریکایی ها ویزای بسیار محدودی را برای ظریف صادر کردند. آمریکایی ها در تیرماه سال جاری هم همین کار را کرده بودند و ویزای کاملا محدودی را برای وزیر خارجه صادر کردند.

همچنین، روز شنبه (۶ مهر ۹۸)، فیلمی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از محمدجواد ظریف و هیأت همراه منتشر شد که وقتی می خواهند وارد یک محوطه شوند، یک پلیس آمریکایی جلوی ورود آن‌ها را می‌گیرد و به مسیر دیگری هدایت می‌کند. این فیلم با این توضیح منتشرشده است که محوطه جزو محدوده «ورود ممنوع» تعیین شده توسط کاخ سفید برای هیأت ایرانی بوده است؛ موضوعی که معاون ارتباطات ریاست جمهوری آن را رد کرده است. اما صرف‌نظر از صحت و سقم این ویدیوی چند ثانیه‌ای، رفتارهای ماههای اخیر دولت امریکا با وزیر امور خارجه کشورمان، روز به روز به زعم خودشان سخت‌تر و محدودکننده‌تر می‌شود؛ از تحریم ظریف تا تاخیر در صدور روادید و محدود کردن تردد در نیویورک.


بر اساس اخبرا منتشره، دولت آمریکا، حتی برای ملاقات ظریف با مجید تخت روانچی، دیپلمات کشورمان در سازمان ملل، که به علت بیماری سرطان در نیویورک بستری است، مجوز صادر نکرد و تلاش کرد با گذاشتن شرط برای این ملاقات انسانی، گروکشی کند.

البته این موارد تنها به دوره ریاست جمهوری ترامپ باز نمی گردد. در زمان باراک اوباما نیز وقتی ایران نماینده خود در سازمان ملل را معرفی کرد، آمریکایی ها از پذیرش وی ممانعت ورزیدند و بعد از مدتی دولت مجبور شد دیپلمات دیگری را به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل منصوب و روانه نیویورک کند. به نظر می رسد این موارد که باعث محدودیت های دیپلماتیکی برای کشورمان شده است باید با برخورد قانونی و فعال بیشتری از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صورت می گرفت و در این حوزه نسبت به کارشکنی های کشورهایی مانند آمریکا و عربستان و برخی از کشورهای اروپایی اقدامات قابل توجهی انجام می گرفت. هر چند که باید گفت همه این موارد نقض کننده وعده روحانی برای بازگشت عزت به پاسپورت ایرانی و دیپلماسی فعال و موفق است.

* عصرایرانیان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۳
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها