أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۶۶۹۷۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
روز دوم اکران آثار برگزیده جشنواره فیلم فجر در شهر قم؛
سانس اول سینما تربیت قم که امسال نیز به مانند سال‌های گذشته میزبان فیلم‌های جشنواره می باشد با حضور پررنگ مردم همراه بود. تماشاگران آمده بودند تا به دیدن «عامه‌پسند» بنشینند. عامه‌پسند فیلمی به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی سهیل بیرقی محصول سال ۱۳۹۸ است.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، روز دوم اکران آثار برگزیده جشنواره سینمایی فیلم فجر در شهر قم، با نمایش فیلم‌های «عامه‌پسند» و «تعارض» پشت سر گذاشته شد.


سانس اول سینما تربیت قم که امسال نیز به مانند سال‌های گذشته میزبان فیلم‌های جشنواره می باشد با حضور پررنگ مردم همراه بود. تماشاگران آمده بودند تا به دیدن «عامه‌پسند» بنشینند. عامه‌پسند فیلمی به کارگردانی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی سهیل بیرقی محصول سال ۱۳۹۸ است.


این فیلم، تکمیل سه‌گانه سهیل بیرقی درباره زنان جامعه است. شخصیت‌های محوری دو فیلم قبلی این فیلمساز را لیلا حاتمی و باران کوثری بازی می‌کردند که به ترتیب نماینده‌ای از زنان دهه پنجاه و شصت بودند، حالا پرسوناژ اصلی فیلم «عامه پسند»، نماینده‌ی زنی از دهه چهل است که فاطمه معتمدآریا نقش او را به عهده دارد.

سانس دوم این سینما با فیلم «تعارض» با ده دقیقه تاخیر راس ساعت 19 و 40 آغاز شد. تعارض با نام سابق ریست فیلمی به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا لطفی و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده محصول سال ۱۳۹۸ است.


برخلاف سانس اول که با استقبال مردمی مواجه شده بود، اما در سانس دوم که فیلم «تعارض» به نمایش درآمد اکثر صندلی‌های سینما خالی ماند، و شاید همان بهتر که مردم نیامدند...

همان عده‌ی انگشت‌شماری هم که آمده بودند بعد از چنددقیقه، سالن سینما را ترک کردند؛ گویا فیلم «تعارض» اساسا با سلیقه مردم در تعارض بود.


کارشناسان و شخصیت‌های هنری ساکن شهر قم، طیفی دیگری از تماشاگرانِ آثار جشنواره بودند که سعی کردیم‌ دیدگاه آنان را در مورد آثار اکران‌شده در ادامه بیاوریم.

در همین راستا فخرالدین یوسف پور فعال رسانه ای قم در نقد کوتاهی که نسبت به دو فیلم اکران شده دیشب داشت در توئیتی نوشت:

امشب دو فیلم تعارض و عامه پسند رو دیدم
در یک کلام، حیف زمانی که بیهوده گذشت
نمیدونم این هیات انتخاب جشنواره چه معیاری داشتند...



همچنین محمد مهدی عنایت پور خبرنگار و مدیرمسئول وبسایت شهر بیست نیز در نقدی نوشت:

«عامه پسند» از آن دست فیلم‌هایی بود که روی کاغذ خیلی بهتر از آنچه بود که در عمل دیده شد. بیرقی می‌خواست از یک آدم معمولی قهرمان بسازد و داستان یک خطی فیلم هم این بود «زن معمولی که می‌خواهد دیگر معمولی نباشد» اما در عمل همان تصویری را نشان داد که پیش‌تر سینمای ایران نمایش داده بود. همان نگاه توسری خور به زنانی که می‌خواهند پروانه باشند و از پیله بیرون بیایند اما جبر جامعه سنتی نمی‌گذارد.

درباره فیلم تعارض به همین اندازه باید کفایت کرد که احتمالا اشتباهی به جای گروه هنر و تجربه سر از جشنواره فیلم فجر درآورده، فیلمی که در بهترین حالت می‌توانست با یک سوم زمان فعلی خود به عنوان یک فیلم کوتاه در گروه هنر و تجربه باشد نه جشنواره فجر.

اگر هیئت انتخاب جشنواره، بهترین‌‌ها را انتخاب می‌کرد قطعا «تعارض» جایی در آن نداشت اما گویا فقط خواسته فیلم‌هایی متنوع در سبد جشنواره بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها