يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۸۹۲۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
معاون درمان وزیر بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بخش های بستری و ICU در بیمارستان ها، گفت: اینکه بخواهیم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه مهار بیماری کرونا برسیم، مشروط بر این است که بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق افتد؛ اگر ملاحظاتی که باید اتفاق افتد، انجام شود؛ به نقطه مهار تا پایان اردیبهشت ماه می رسیم، اما هر اتفاقی خلاف این می‌تواند مهار را به تعویق اندازد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: خوشبختانه در حال حاضر به دلیل زحمات همه دوستان و مراعات مردم که در خانه ماندند، شرایط مان بهتر است و مراجعات سرپایی بیمارستانی ما به طرز قابل قبولی کاهش یافته است، اورژانس‌های بیمارستانی ما نسبتا خلوت شده و بخش‌های بستری که برای بیماران قرار داده بودیم، نزدیک به ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی ما ظرفیت خالی دارد که این نشان دهنده این است که مردم مراقبت‌های درستی را انجام دادند. در عین حال به دلیل مراقبت‌هایی که در بیمارستان‌ها انجام شده، میزان ماندگاری بیماران بدحال در بیمارستان‌ها بیشتر شده است؛ به طوری که ظرفیت تخت‌های آی‌سی‌یو ما پر است.

تکمل ظرفیت ۴۰۰۰ تخت ICU ویژه بیماران کرونا

وی با بیان اینکه البته ما ۴۰۰۰ تخت آی‌سی‌یو برای بیماران کرونایی در نظر گرفته بودیم که تقریبا تمام این تخت‌ها پر است، گفت: علت اصلی آن این است که بیماران مراقبت می‌شوند و از آنجایی که میزان مرگ‌ و میرمان کاهش یافته، میزان ماندگاری بیماران بدحال را افزایش دادیم. در کنار کاهش نسبی مراجعات به بیمارستان‌ها روند ترخیص ما رو به افزایش است که علامت بسیار خوبی است.

خطر پیک های دیگر کرونا در صورت هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه

 وی گفت: مجموعا تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، بازار و ایجاد فاصله گذاری و همراهی مردم کمک کرد که به سمت مهار بیماری حرکت کنیم، البته تا زمان مهار کامل، هنوز زمان داریم و هر گونه رفتار اجتماعی اشتباه می‌تواند پیک‌های دیگری از بیماری ایجاد کند.

جان‌بابایی ادامه داد: خوشبختانه در کشور ما، نگرانی که برخی کشورهای اروپایی در بستری بیماران در آی‌سی‌یو دارند، نداریم. در همین مدت کوتاه حدود ۳۰۰ تخت آی‌سی‌یو با دستور وزیر بهداشت به ظرفیت تخت‌ها ما اضافه شده و توسعه دستگاه‌های بخش‌های ویژه را هم داشتیم. در کنار آن با کمک همه سازمان‌ها و خیرین نگرانی عمده‌ای برای لوازم حفاظتی برای کادر پزشکی نداریم و تقریبا همه جا تامین است. حضور خیرین در بیمارستان‌ها باعث افتخار ماست که با اشکال مختلف در بیمارستان‌ها حاضر شده‌اند. حتی برخی گروه‌های جهادی که در بیمارستان‌ها مستقر شدند که جوانانی هستند که در کنار بیماران قرار گرفتند و کارهای خدماتی برای بیماران انجام می‌دهند که برای ما جای افتخار دارد.

توسعه تخت های ویژه و ایزوله منفی در اولویت وزارت بهداشت

معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: بنا داریم با درس آموخته‌هایی که از این بحران گرفتیم بتوانیم جاهایی را که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، با کمکی که از طریق صندوق ذخیره ارزی در اختیارمان قرار می‌گیرد، تقویت کنیم. توسعه تخت‌های ویژه و بخش‌های ایزوله منفی جزو اولویت‌های ماست تا بتوان بیماری‌های واگیردار را مدیریت کرد. در عین حال ایجاد زیرساخت‌هایی مانند دستگاه‌های اکسیژن ساز و تاسیسات گرمایشی و... را تقویت کنیم. پروژه‌های بیمارستانی که امسال در مرحله بهره‌برداری داریم که حدود ۶۰۰۰ تخت بیمارستانی است که امیدواریم زودتر به بهره برداری برسد تا به چرخه ارائه خدمت وارد شوند. روزهای سخت، اما پر افتخاری داشتیم که دلیل اصلی آن همراهی مردم و خیرین بزرگی بود که در کشور در کنار ما قرار گرفتند و سازمان‌هایی که در این روزها ما را همراهی کردند.

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره زمان مهار بیماری کرونا در کشور، گفت: ما زیرساخت‌های بهداشت و درمان را در سخت‌ترین شرایط توسعه داده‌ایم تا میزان بستری‌هایمان در دوران کرونا به گونه‌ای باشد که کسی برای بستری معطل نشود و یا اگر بیماری نیازی به آی‌سی‌یو دارد، بتواند در بخش‌های ویژه بستری شود. بر همین اساس در پیک کرونا بزرگ‌ترین بیمارستان‌های ما زیر بار بیماری رفتند و خوشبختانه با این اقدامات خدمات مورد نیاز مردم به روی زمین نماند.

مهار کرونا در اردیبهشت ماه به شرطِ...

وی افزود: اما برای اینکه بخواهیم تا پایان اردیبهشت ماه به نقطه مهار بیماری برسیم، مشروط بر این است که بحث فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق بیفتد. این کار نیازی به زیرساخت‌های بهداشتی درمانی ندارد، بلکه نیازمند مراعات نکات بهداشتی و موارد فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ به طوری که افراد در خانه بمانند و بنا به ضرورت خارج شوند، اگر ملاحظاتی که باید اتفاق بیفتد، انجام شود، به نقطه مهار تا پایان اردیبهشت ماه برسیم، اما هر اتفاقی خلاف این می‌تواند مهار را به تعویق اندازد.

اولویت های استخدام در وزارت بهداشت

وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر تعدیل پرستاران از بیمارستان‌های خصوصی، اظهار کرد: درباره مباحث بخش خصوصی هنوز گزارش مکتوبی به ما نداده‌اند و ما هم این مباحث را از بیرون شنیده ایم و به طور مکتوب گزارشی درباره تعدیل نیرو به ما ارائه نشد. ممکن است برخی افراد نتوانند با این شرایط کار کنند و من نمی‌توانم در حال حاضر درباره آن اظهار نظر کنم. درباره کادر خودمان که فعلا عددش را رسما اعلام نکردند اما در ستاد ملی کرونا تصویب شد که درباره تغییر وضعیت شغلی و استخدامی افراد، اولویت با افرادی است که در بخش‌های کرونا کار کردند. ظرفیت استخدامی امسال ۵۰ درصدی است که سال قبل احصاء نشده است که امیدواریم از این تعداد بتوانیم بیشتر برای تکمیل کادر آی‌سی‌یو اقدام کنیم. زیرا یکی از کمبودهای ما کادر نیروهای بخش آی‌سی‌یو است که در بحران‌ها به کمک ما می‌آیند.

هزینه درمان بیماران کرونا

جان‌بابایی در پاسخ به سوال دیگری درباره رایگان شدن هزینه درمان کرونا، گفت: ما با تعداد افراد معدودی در بیمارستان‌ها مواجهیم که تاکنون تحت پوشش بیمه همگانی قرار نگرفته‌اند. طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، کسانی که تابعیت ایرانی دارند اما بیمه نشدند، بیمه سلامت این افراد را تحت پوشش بیمه می‌برد تا برایشان از دفترچه بیمه استفاده شود. در عین حال افرادی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند، از ظرفیت بیمه تکمیلی برایشان استفاده می‌شود و در افرادی که تمکن مالی ندارند از طریق مددکاری بیمارستان و سامانه مربوط به طرح تحول سلامت، کمک به آنها انجام می‌شود. هزینه درمان کمتر از ۱۰ درصد سهم بیمار است که در آن هم اگر بیمار تمکن مالی نداشته باشد، از طریق مددکاری بیمارستان کمک می‌کنیم.

احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد

جان بابایی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه در صورت مواجهه دوباره با پیک کرونا در کشور، آیا با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه خواهیم شد، اظهار کرد: ‌احتمال پیک مجدد کرونا وجود دارد. در حال حاضر با احتساب بخش خصوصی ۸۶۰۰ تخت ویژه داریم. تا مقطعی هم تا ۴۰۰۰ بیمار کرونایی داشتیم، اما در حال حاضر وضعیت بهتر بوده و شرایط آرام است، اما احتمال پیک مجدد بیماری وجود دارد. بر همین اساس مقرر شد  در صورتی که پیک مجدد داشته باشیم  با موافقت ستاد  ملی مقابله با کرونا ۱۵۰۰ تخت آی سی یو راه اندازی کنیم تا در بحران به ما کمک کند. اگر پیک رخ دهد، این ظرفیت بالقوه را پای کار می آوریم. از طرفی مصوبه ای هم داریم مبنی بر اینکه اگر شرایط بحرانی رخ دهد و تخت های بخش دولتی کفاف ندهد از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم.

تحلیل روزانه آمار فوتی های کرونا

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد افراد فوت شده با علائم شبه آنفلوآنزا، گفت: در دنیا آماری را که به عنوان کرونا ارایه می‌دهند، به عنوان فوتی مثبت می‌دهند. ما تعداد زیادی از افراد داریم که با بیماری‌های دیگر در آی‌سی‌یو فوت می کنند. معمولا در زمانیکه میزان میرگ و میر را گزارش می‌کنند، میزان فوتی‌های مثبت نسبت به تعداد کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌سنجند. بر همین اساس است که آمار ما به صورت روزانه در حال بهبود است. زیرا بیماریابی که در حوزه بهداشت انجام می‌شود، افزایش یافته است و مخرج کسرمان بزرگ می‌شود و میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. آماری که به عنوان فوتی از بیمارستان‌های کرونایی اعلام می‌شود، یک‌چهارمش مربوط به مرگ و میر ناشی از کرونای مثبت است و سه چهارم آن فوتی‌های غیرکرونایی است که شامل افرادی است که بیماری‌های زمینه ای دارند، سکته‌های مغزی، قلبی و... است. ما به صورت روزانه آمارها را تحلیل می‌کنیم.

هدف از راه  اندازی نقاهتگاه ها برای بیماران کرونا

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت استراحتگاه‌ها و یا مراکز نگهداری بالینی از بیماران کرونا، گفت: در شرایطی تصمیم به ایجاد نقاهتگاه گرفتیم که روزانه با تعداد زیادی از بیماران بستری و کاهش ترخیص مواجه بودیم و آمار تجمعی‌مان روزبروز در حال افزایش بود. واقعا نمی‌دانستیم که آیا ظرفیت تمام تخت‌های بیمارستانی ما می‌تواند پاسخگوی بیماران باشد، یا خیر؟. در آن زمان تصمیم گرفتیم که با کمک نیروهای مسلح، بسیج، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام، هتل‌داران و... کسانی که دوره بدحالی را در بیمارستان‌ها سپری کرده اند، بعد از سه چهار روز که علائم بالینی‌شان بهبود یافت، از بیمارستان‌ به این استراحتگاه ها منتقل کنیم.

وی افزود: خوشبختانه به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستان‌هایمان پر شود. به هر حال برای خود بیماران ماندن در بیمارستان راحت‌تر است. بنابراین فلسفه اول راه‌اندازی نقاهتگاه برای پشتیبانی از شرایطی بود که ممکن بود تخت‌های بیمارستانی‌مان پر شوند. موضوع دومی که مطرح شد، این بود که بعد از بیماریابی، کسانیکه مشکوک یا محتمل به ابتلا به کرونا بوده و یا مثبت هستند اما نیازی به بستری ندارند و در عین حال شرایط قرنطینگی در خانه را هم ندارند، بتوان آنها را درنقاهتگاه‌ها نگهداری کرد.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد که قطعا در جایی که زیرساخت‌های رفاهی نداشته باشد، بیمار را نمی‌فرستیم. برخی از دانشگاه های ما با هتل‌ها قراداد بستند مانند استان گلستان و کرمان. در برخی مناطق نیروهای مسلح یا وزارت آموزش و پرورش مراکز رفاهی را ترتیب دادند. البته استقرار در این مراکز اجباری نیست، بلکه برای کسانی است که در منزل امکان خود قرنطینگی ندارند. بنابراین این مراکز به عنوان پشتوانه بیمارستان‌ها بود تا اتفاقات دلخراشی مانند ماندن جسد در کنار خیابان را که در بسیاری از کشورها دیدیم، در کشورمان شاهد نباشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره احتمال خطر برای بیماران کرونایی که به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند، گفت: در حال حاضر زیرساخت‌های ما فراهم است و به همین دلیل است که در برخی بیمارستان‌ها میزان مراجعات سرپایی‌مان به یک‌پنجم رسیده است. در حال حاضر کسانی به بیمارستان مراجعه می‌کنند که مشکلات جدی دارند. در روزهای اول میزان مراجعات‌مان بسیار بالا بود و از بین تمام مراجعات شاید ۱۰ تا ۱۵ درصد بستری می‌شدند، اما اکنون افرادی که مراجعه می‌کنند، اغلب نیازمند بستری هستند. با اطلاعات و دانشی که مردم پیدا کردند، مراجعات سرپایی به بیمارستان‌ها بسیار کاهش یافته است. از طرفی با غربالگری که در حوزه بهداشت انجام شد، توانستیم بار مراجعات سرپایی را کاهش دهیم. به طوری که بسیاری از مردم در خانه مراقبت‌ها را انجام می‌دهند. قطعا در خانه مراقبت‌ها موثرتر است.

کرونا هنوز داروی اختصاصی ندارد

وی همچنین گفت: تاکید می‌کنم که تاکنون هیچ دارویی ثابت نشده که بتواند میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را کاهش دهد. آنچه در این زمینه موثر است فقط مراقبت درست چه در خانه و چه در بیمارستان است. تمام داروهایی که تاکنون اعلام شدند صرفا برای کاهش بار ویروس است، نه کاهش بار مرگ ناشی از بیماری.

هزینه ۱۲ میلیارد تومانی درمان اتباع افغان مبتلا به کرونا

جان‌بابایی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت درمان مهاجران افغانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، ادامه داد: افاغنه پیش از این هم به بیمارستان‌های ما می‌آمدند. متاسفانه یکی از هزینه‌های سرباری ما در همه سال‌ها، افاغنه غیرمجازی بودند که منابع ارائه خدمت به آنها را به وزارت بهداشت تخصیص نمی‌دادند و از طرفی هم بنابر مسائل اخلاقی نمی‌توان به آنها خدمت ارائه نکرد. بر این اساس سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه افاغنه‌ای را می‌دهیم که منبعی هم برای آن نداریم و جزو هزینه های سرباری محسوب می‌شود. در بحث کرونا هم قطعا مددکاری بیمارستان در این باره تصمیم می‌گیرد. افاغنه‌ای که توانایی پرداخت هزینه درمان را دارند، باید خودشان هزینه را پرداخت کنند، اما آنهایی که توانایی پرداخت این هزینه را ندارند، از طریق مددکاری مورد پیگیری قرار گرفته و از طریق وزارت کشور و کمیساریای عالی پناهندگان مکاتبه می‌کنیم تا منابعش را در اختیار ما قرار دهند. تاکنون هم درمان این افراد برای ما ۱۲ میلیارد تومان هزینه داشت که باید از طریق وزارت کشور پیگری کنیم.

توقف اعمال پیوند عضو در بحران کرونا

از سرگیری تدریجی اعمال غیرکرونایی در بیمارستانها

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ممنوعیت پیوند عضو در دوران کرونا نیز گفت: به دلیل خطراتی که پیوند عضو در این شرایط برای گیرنده دارد، فعلا آن را متوقف کردیم. زیرا گیرنده داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی قوی دریافت می‌کنند و ممکن است با وجود کرونا دچار مشکل شود. در حال حاضر داریم به تدریج مجددا کار پیوند را آغاز می‌کنیم. از پیوند مغز استخوان شروع خواهیم کرد و به تدریج سایر پیوندها را هم انجام خواهیم داد. اکنون یک برنامه عملیاتی تدوین کردیم تا بر اساس آن برخی از بیمارستان‌هایی که زیر بار کرونا رفته‌اند، به تدریج تخلیه شوند و در هر استان فقط یک یا دو بیمارستان خدمات مربوط به کرونا را ارائه دهند تا به تدریج بتوانیم خدمات غیرکرونایی از جمله پیوند را از سر بگیریم.

جان بابایی درباره تعدیل پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی و احتمال استفاده از آنها در بیمارستان‌های دولتی، گفت:  در این باره مستند رسمی از بیمارستان‌های خصوصی ندارم و هنوز گزارش مکتوبی به ما ارائه نداده‌اند. البته ما نمی‌توانیم صرفا از آنجایی که افراد در بیمارستان خصوصی کار نمی کنند، به صورت موردی آنها را در بیمارستان دولتی مشغول به کار کنیم. زیرا تابع آیین نامه امور اداری و استخدامی هستیم و هرگونه جذب بر اساس این آیین نامه باید انجام شود. منتها مصوبه‌ای هم داریم که دانشگاه‌ها می‌توانند در شرایط بحران کرونا نیروها را به صورت شرکتی ۸۹ روزه بدون اینکه بعدا برایمان بار قانونی ایجاد کند و قرار باشد که استخدام شوند و صرفا به صورت شرکتی و خرید خدمت ۸۹ روزه در شرایط بحران کرونا می‌توانند این افراد را جذب کنند.

ساختار بهداشتی ایران زبانزد دنیا

جان‌بابایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به روز جهانی بهداشت، گفت: پرستار و ماما که از سرمایه‌های کشور ما هستند و امیدواریم از ظرفیت این نیروهای بهداشتی و درمانی بتوانیم حداکثر بهره را ببریم. سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارشی که بعد از شش روز بازدید از کشور ما داشتند، اعلام کردند کشورهای منطقه می‌توانند از تجربیات ایران در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی استفاده کنند که این موضوع برای ما یک افتخار است. علاوه بر این ساختار بهداشتی ما همواره زبانزد دنیا بوده است. یکی از دلایلی که کشور ما مانند سایر مناطق دنیا دچار برخی مشکلات در مدیریت کرونا نشد، این بود که ما یک ساختار مویرگی بهداشت داشتیم که تا دل خانه مردم می‌رود و از طریق بهورز و مراقبین سلامت با مردم ارتباط داریم. در عین حال در کشورمان تعداد زیادی سفیر سلامت هم داریم که این نیروها سرمایه‌هایی هستند که به کمک آنها توانستیم این شرایط را مدیریت کنیم.

برنامه ریزی برای اجرای نوع پیشرفته تله مدیسین در بحران کرونا

وی درباره ترس برخی از مردم برای مراجعه به بیمارستان‌ها، گفت: در شرایط بحران و زمانیکه در کشورهای اروپایی و حتی آمریکا افراد فقط اجازه دارند که برای خدمات ضروری بیرون بیایند، اینکه بخواهیم خدمات سرپایی را در بیمارستان‌ها از سر بگیریم، به صلاح نیست. البته برنامه‌ای تدورین شده تا خود روسای دانشگاه‌ها با توجه به ظرفیت بیماران کرونایی به تدریج به سمتی روند که یک تا دو بیمارستان کرونایی در هر استان ارائه خدمت کرده و بقیه بیمارستان‌ها هرچه زودتر برای خدمات غیرکرونایی ضروری ضدعفونی شوند. در عین حال آیین‌نامه کلینیک‌های مجازی را مدت‌هاست تدوین کردیم و یکسری مسائل قانونی دارد. طبق قول‌هایی که به ما داده‌اند، اگر در ستاد ملی کرونا مصوب شود، به سرعت می‌توانیم بسیاری از خدمات سرپایی را در استان‌ها از طریق تله مدیسین انجام دهیم تا بار مراجعات مردم کاهش یابد.

وی افزود: این موضوع یک فرصت‌سازی است که بتوانیم این رویه را انجام دهیم. زیرساخت این اقدام هم در حوزه نسخه‌نویسی الکترونیک، نوبت‌دهی الکترونیک و نسخه‌پیچی الکترونیک فراهم است و ما منتظریم که اگر در شورای ملی مقابله با کرونا مصوب شود، این کلینیک مجازی که نوع پیشرفته تله مدیسین است، محقق شود.

وضعیت کرونا در استانهای شمالی کشور

جان‌بابایی درباره وضعیت شیوع و درمان کرونا در استان‌های شمالی، گفت: استان‌های شمالی نسبت به استان‌های دیگر مانند خراسان رضوی، شیراز و اصفهان پیک زودتری داشتند و تعداد زیادی از بیماران در روزهای نخست در استان گیلان و در استان مازندران شناسایی شدند.   در حال حاضر این استان‌ها نسبت به سایر استان‌های کشور وضعیت آرام‌تری دارند، دوران پر مراجعه به مراکز درمانی در این استان‌ها کمتر شده  و آمار فوتی‌ها کاهش داشته است. به طوری که اکنون در این استان‌ها بیش از ۵۰ درصد تخت‌هایی که در روزهای پیک بیماری کرونا، در اشغال بستری بودند، خالی هستند.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که ما شرایط مطمئنی داریم؛ چرا که درصد بسیاری از افراد از زمان شروع بیماری در این استان‌ها در خانه ماندند، اما اگر اکنون فاصله گذاری اجتماعی را تا زمان مهار کرونا، رعایت نکنند احتمال پیک مجدد بیماری در استان‌های شمالی هم وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره بیمارستان های خصوصی و ورشکستگی آن‌ها، گفت: در دوران بحران کرونا، بسیاری از اصناف مانند کسبه و شاغلان روزمزد نتوانستند فعالیت کنند و به جز کارمندان دولت سایر مشاغل و کسب و کارها دچار چالش اقتصادی شدند. البته این پدیده تنها مختص ایران نیست، وضعیت بورس و فروش نفت در دنیا تغییر کرده است؛ چرا که کرونا بحران اقتصادی بزرگی در دنیا به وجود آورده است و غول های اقتصادی دنیا دچار بحران شدند. بنابراین اینکه در بیمارستان‌های خصوصی این مشکل رخ داده باشد، قابل انتظار است و باید آن را مدیریت کرد. در عین حال ما این امکان را داشتیم که از بیمارستان‌های خصوصی خرید خدمت کنیم و با بیمارستان‌هایی که پای کار آمدند، قرارداد بستیم.

جان‌بابایی درباره راه‌اندازی خدمات پزشکی در مطب ها و بخش سرپایی اظهار کرد: قرار است که طرحی را ارائه کنیم که بر اساس آن مشخص شود که مراکز خصوصی با چه شرایطی آغاز به کار کنند. اولویت ما تله مدیسین است و اگر این طرح در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شود بسیاری از خدمات از طریق تله مدیسین به مردم  ارائه خواهد شد. البته در حال حاضر مردم برای خدمات غیرضرور در حوزه‌هایی مانند زیبایی و معاینات دوره‌ای به مطب‌ها مراجعه نمی‌کنند. بنابراین ما مطب ها را نبستیم که اکنون اصرار کنیم پزشکان مطب ها را باز کنند، اما پزشکان باید بر اساس ضوابطی در مطب ها کار کنند.

جان بابایی تاکید کرد:  ما شرایط و ضوابط بهداشتی خدمت‌رسانی به بیماران در مطب‌ها را ابلاغ کرده‌ایم و بر این اساس پزشکان می‌توانند در مطب‌ها به بیماران خدمت‌رسانی کنند.

جان بابایی درباره اینکه گفته می شود آمارهای چین و الگوبرداری از اطلاعات این کشور ما را به اشتباه انداخت، گفت:‌ چین کشوری بود که اپیدمی کرونا در آن شیوع پیدا کرد. ما  دومین کشوری  بودیم  که رسماً شیوع اپیدمی کرونا را اعلام کردیم. البته ممکن است برخی از کشورها هم پیش از ما کرونا را شناسایی کرده باشند، اما بسیاری از آنها این موضوع را اعلام نکردند. زیرساخت بهداشتی ما به گونه‌ای بود که توانستیم این بیماران را شناسایی کنیم و بعد از کشور چین، دومین کشور دنیا بودیم که اپیدمی را اعلام کردیم.

پروتکل های  درمانی مورد استفاده در چین، در ایران موثر نبود

او ادامه داد:‌  این که انتظار داشته باشیم همه مطالعات چین قابل استفاده باشد، درست نیست؛ چرا که پروتکل های درمانی مورد استفاده در چین در کشور ما موثر نبود. فکر می‌کنم اینکه  کشوری بخواهد از کشور دیگری الگوگیری کند، به میزان زیاد ممکن نیست؛ چرا که ژنتیک و شرایط جغرافیایی کشور ها و زمان بروز ویروس و اپیدمی در هر کشور متفاوت است. بنابراین ما می توانیم از مطالعات یکدیگر استفاده کنیم، اما قابلیت الگوبرداری وجود ندارد و ما بر اساس نیاز از اقدامات درمانی و گزارش های  چین استفاده کردیم.

جان بابایی درباره خدمات غیر کرونایی به بیماران در بیمارستان ها، اظهار کرد: باید توجه کرد که در شرایط بحرانی کرونا هم در دو بیمارستان مرکز قلب شهید رجایی و مرکز قلب تهران بیمار قلبی بستری می کردیم و این بیمارستان‌ها را زیر بار کرونا نبردیم. حتی در قم از دو بیمارستان خیریه و خصوصی خرید خدمت کردیم تا این بیمارستان‌ها به بیماران ترومایی، زنان باردار و موارد اورژانسی غیر کرونایی خدمت‌رسانی کنند.

جان بابایی درباره برخی اظهارت مبنی بر اختلاف‌نظر میان وزارت بهداشت و دولت، گفت: وزارت بهداشت به عنوان نهاد علمی و تخصصی نظر خود را اعلام می کند. ممکن است در یک استان دانشگاه علوم پزشکی اعلام کند که میزان بستری و مراجعه سرپایی کاهش یافته و میزان ترخیصی‌های افزایش یافته است. این به معنای مهار بیماری نیست و این دو موضوع کاملا متفاوت است. تا زمانی که عده‌ای در منازل هستند و عده‌ای کسبه در بیرون رفت و آمد می‌کنند و احتمال دارد که ناقل باشند، احتمال  پر شدن بیمارستان‌ها وجود دارد. اینکه می گوییم ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های ما خالی است، به معنی کاهش میزان بستری و افزایش افراد ترخیصی است، اما باید توجه کرد که ۸۰ درصد مبتلایان بی علامت هستند. اگر وزارت بهداشت نظر تخصصی خود را اعلام می‌کند بر اساس این نگرانی‌هاست که ۸۰ درصد افرادی که بی علامتند، می‌توانند دیگران را آلوده کنند. بنابراین مبنای تصمیم گیری نباید بر اساس تعداد افراد بستری و یا ترخیص شده باشد. وزارت بهداشت نقش کارشناسی دارد و تصمیم گیری در سطح ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود.

جان بابایی درباره روش های پژوهشی درمان کرونا، گفت:‌ روش های پژوهشی را نمی توان به عنوان درمان استاندارد ابلاغ کنیم و تمام روش ها مثل تعویض خون، ‌ تزریق خون و داروهایی مثل فاویپراویر همه روش‌های پژوهشی در حال مطالعه هستند. هر درمانی که مشخص شود که برای بیمار مضر نیست، هزینه اثربخشی آن مشخص شده باشد و نجات بخش است، آن را اعلام می‌کنیم. در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای کاهش مرگ و میر نه در ایران و نه در دنیا وجود ندارد و تنها درمان ثابت شده، مراقبت درست از بیماران است.

جان بابایی در پاسخ به سوالی درباره زمان کنترل فراگیر کرونا در کشور، گفت: ما کشوری نبودیم که همه چیز را تعطیل کنیم. بعضی از کشورها تمام سیستم را تعطیل کردند. ما دانشگاه، مدارس و کسب و کارها را تعطیل کردیم، اما در همین شرایط تا پیش از آغاز سال خیلی از بازارهای ما شلوغ بوده است. برخی استان‌ها همچنان مسافران زیادی داشتند. از استان خراسان رضوی با وجود تعطیلی هتل ها و مسافرخانه ها به ما گزارش دادند که بالای یک میلیون نفر مسافر داشته است. وقتی حتی درصدی از مردم مسائل را رعایت نمی‌کنند، نمی‌توان حرف از ریشه‌کنی زد و افرادی که رعایت نکردند در حق آنهایی که در خانه ماندند ظلم کردند؛ چرا که میزان ماندگاری این افراد در خانه زیاد می شود.

ترددها، تخمین زمان اتمام بیماری را دشوار می کند

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد:‌ حتی درصدی از موج دوم سفرهای نوروزی را داشتیم. در عین حال نمی‌دانیم که چقدر ترافیک بعد از ۱۳ فروردین، روی ابتلا تاثیر می گذارد.   این ترددها نگرانی های ما را زیاد می کند. برخی کشورها یک ماه تا ۴۵ روز ممنوعیت تردد داشتند و پیش بینی در این کشورها برای زمان اتمام بیماری راحت تر است، اما در کشور ما که این طور نبود ممکن است زمان کمی طولانی‌تر شود. این ترددها تخمین زمان اتمام بیماری را دشوارتر می کند و نمی توان به راحتی اعلام کرد که زمان ریشه‌کنی یک ماه دیگر است یا تا خرداد ماه به طول می‌انجامد.

جان بابایی درباره آمار واقعی و میزان دقیق شیوع کرونا در ایران اظهار کرد: وزارت بهداشت از کسانی که تست انجام دادند یا در سامانه مشکوک بودند، تست می گیرد. باید توجه داشت که ممکن است شدت علایم در افراد متفاوت باشد و آنچه که ابتلای فرد را ثابت می کند، تست PCR  یا آنتی بادی است. سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که تعداد تست ها را افزایش دهیم و تا زمانی که تست ها فراگیر نشود، نمی توان میزان دقیق شیوع را اعلام کرد و نمی‌توان گفت که پایان غربالگری پایان شیوع است. ما باید تعداد تست ها را افزایش دهیم تا آمار واقعی استخراج شود.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره وضعیت پیگیری بیماران نیز گفت: بیماران سرپایی دارو را از داروخانه‌ها تهیه می‌کنند و بیمارانی که در بیمارستان‌ها هستند و ترخیص می‌شوند، به میزان مورد نیاز دارو در اختیارشان قرار می‌گیرد که در این باره نگرانی نداریم؛ چرا که برای فرد و خانواده مسجل شده است که فرد به کرونا مبتلاست. نگرانی ما درباره ۸۰ درصدی است که علامت ندارند یا علامت خفیف دارند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها