يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۶۹۹۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
روسیه اعلام کرد این تحریم‌ها قابل تمدید نیست و تلاش‌های آمریکا در این مسیر نتیجه‌ای دربر نخواهد داشت.
به گزارش پایگاه 598، روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه در گزارشی با ‌اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نوشت: «مایک پمپئو» در حال تدوین یک استدلال حقوقی است که براساس آن واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان توافق هسته‌ای ایران است؛ توافقی که «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده و آن را بدترین توافق تاریخ آمریکا خوانده است.
 
نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد که این اقدام بخشی از استراتژی پیچیده فشار به شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران یا اعمال تحریم‌های بسیار سختگیرانه است.

 این استراتژی طی روزهای گذشته از سوی مقامات دولت آمریکا به عنوان شروع چرخه‌ای برای تصویب یک قطعنامه جدید در شورای امنیت که کشورها را از صادرات تسلیحات متعارف به ایران منع می‌کند تشریح شده است.

هراس پمپئو از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران
در همین راستا وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی به یکی از نمایندگان مجلس سنای این کشور هراس خودش را از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه‌های آینده ابراز کرده است.

«مایک پمپئو»، در توئیتر «الیزابت وارن»، نماینده دموکرت مجلس سنای آمریکا را خطاب قرار داده و نوشته است: «سناتور وارن باید یک بار دیگر قانون را بخوانید- حقوق ما ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل با حقوقمان در برجام متفاوت است. اما اجازه بدهید فروش سلاح‌های چین به ایران در روز ۱۸ اکتبر را به شما یادآوری کنم. کدام سلاح را بفرستند شما مشکلی ندارید؟ یک جفت‌ تانک وی‌تی-۴ خوب است؟»

همچنین نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در حالی‌که نسبت به امکان تصویب قطعنامه شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تردید داشت، گفت از هر گزینه دیپلماتیک برای تمدید این تحریم‌ها استفاده می‌کنیم.

برایان هوک روز پنجشنبه در کنفرانس خبری خود که با موضوع قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ برگزار شد اضافه کرد: ما دیپلماسی خود را در این زمینه آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که قادر باشیم در یک مسیر کاملا روشن در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این کار را انجام دهیم. اما اگر از این تلاش‌ها نومید شویم آماده استفاده از هر گزینه دیپلماتیک ممکن هستیم. البته این دیپلمات ضدایرانی ‌اشاره نکرد گزینه‌های احتمالی آنها چیست و چگونه اجرایی خواهند کرد.

هوک که از اعلام زمان انجام این کار و تصویب قطعنامه ادعایی وی عاجز بود، گفت: فکر می‌کنیم که پشتیبانی زیادی برای این کار صورت خواهد گرفت، بنابراین در انجام این کار متمرکز هستیم. ما جدول زمانی مشخصی برای اعلام کردن نداریم.

نماینده آمریکا درباره مشروعیت ادعای آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده» هم مدعی شد: دو بار به شورای امنیت سازمان ملل رفتم تا با افراد مشورت کنم. اگر بند ۱۰ و بند ۱۱ اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را بخوانید، بسیار واضح است که ایالات متحده به عنوان یک شرکت‌کننده برجام در بند ۱۰ نامگذاری شده است و سپس در بند ۱۱ اصطلاح «مشارکت‌کننده» را برای ۲۲۳۱ تعریف می‌کند. این حق هر مشارکت‌کننده است و به طور آشکار، شامل حقوقی است که ما تحت ۲۲۳۱ داریم.

تخت‌روانچی: آمریکا شراکتی در برجام ندارد
این درحالی است که مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد که خود یک عضو مذاکره‌کننده برجام هم بوده است، بارها تاکید کرده است که چنین خوانشی از قطعنامه ۲۲۳۱ و مفاد برجام، پذیرفتنی نیست و مسلم است که آمریکا در هجدهم اردیبهشت ۱۳۹۸ به مشارکت خود در این توافق پایان داده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل در نیویورک روز پنجشنبه در توئیتی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکائی نوشت: ادعا می‌کنند که براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا یک «مشارکت‌کننده» است، در حالی که قطعنامه ۲۲۳۱ به مشارکت‌کنندگان در برجام ‌اشاره می‌کند.

وی افزود: او (پمپئو) ‌اشاره به برجام را حذف می‌کند، زیرا رئیس‌ او (ترامپ) در تاریخ هشتم می‌۲۰۱۸ توقف مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کرد. به این دلیل، آمریکا هیچ ادله حقوقی برای اینکه مشارکت‌کننده (شراکت) در برجام است را ندارد.

تروئیکای اروپایی: پایان تحریم تسلیحاتی ایران بخشی از برجام است
نماینده آمریکا در امور ایران همچنین درباره همراهی اروپا با تصمیم آمریکا و اظهارات مقامات آنها به جای پاسخگویی، اظهار کرد: آیا اروپایی‌ها دوست دارند تحریم تسلیحاتی ایران منقضی شود؟ من چنین نمی‌بینم. من ندیده‌ام که هیچ اروپایی به‌طور علنی بگوید که مایل است تحریم تسلیحاتی منقضی شوند. این در حالی است که «پیتر استانو»، سخنگوی امور خارجی و سیاست امنیتی کمیسیون اروپا اظهار داشت که آمریکا از زمان خروج از برجام در هیچ جلسه یا فعالیتی در چارچوب برجام مشارکت نکرده است. همچنین یک منبع اروپایی دیگر تاکید کرد که اگرچه پایان تحریم تسلیحاتی ایران ممکن است باعث نگرانی باشد، اما کشورهای اروپایی نمی‌توانند از پیشنهاد آمریکا حمایت کنند، چون انقضای تحریم تسلیحاتی ایران یک بخش رسمی و قانونی توافق هسته‌ای است.

این منبع اروپایی که نامش فاش نشده، گفته است: شما شاهد این مسئله نخواهید بود که ۳ کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) امضاکننده برجام با پیشنهاد آمریکا موافقت کنند چرا که پایان تحریم تسلیحاتی بخشی از توافقنامه است.

موضع روسیه نسبت به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
همچنین سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد تحریم سازمان ملل درخصوص فروش سلاح به ایران، که در اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود، با وجود تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از انقضاء، نمی‌تواند تمدید شود.

معاون وزیر خارجه روسیه افزود برای ما، پرونده ممنوعیت خرید و فروش تسلیحات با ایران با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بسته شد. تحریم تسلیحاتی در اکتبر امسال منقضی می‌شود.

دولت دونالد ترامپ که بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان است، نگران پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و سعی دارد خود را عضوی از برجام معرفی کند تا به نحوی تحریم‌های تسلیحاتی ایران را ادامه دهد، با این همه جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که می‌گوید آمریکا عضو برجام نیست اما به عنوان یکی از اعضای سازمان ملل متحد می‌تواند خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شود!

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تلاش‌های اخیر دولت آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت: «از بیانیه رئیس‌جمهور ترامپ و یادداشت ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه مه گذشته مشخص است که آنها اعلام کرده‌اند به مشارکت خود در برجام خاتمه می‌دهند.»

وی در ادامه گفت: «می‌خواهم این را هم یادآوری کنم که آمریکا از آن زمان به بعد در هیچ‌کدام از جلسات برگزار شده در چارچوب این توافق شرکت نکرده است. بنابراین، کاملاً روشن است که آمریکا دیگر جزو اعضای مشارکت‌کننده در این توافق نیست.»

هشدار اندیشکده اروپایی درباره پیامد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
این در حالی است که اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی ضمن هشدار نسبت به پیامدهای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تصریح کرد: انقضای تحریم‌های تسلیحاتی به نوشته این یادداشت، یکی از معدود مزایای باقی‌مانده برجام برای ایران پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور است.

سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه تاکنون به امید بازگشت آمریکا و ایران به میز مذاکره، برجام را حفظ کرده‌اند. اگر این توافق تا ماه اکتبر(مهر-آبان) ادامه یابد، رهبران سه کشور باید مسئله انقضای تحریم تسلیحاتی ایران را بدون خارج شدن از ریل دیپلماسی مدیریت کنند.

از بین رفتن برجام به لحاظ امنیتی به نفع انگلیس، فرانسه و آلمان که در چهار سال گذشته پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا آن را با تمام دشواری‌ها حفظ کرده‌اند، نیست. مقام‌های ایران صریحا اعلام کرده‌اند که تمدید تحریم تسلیحاتی ممکن است باعث خروج این کشور از برجام و پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) شود.

با توجه به این واقعیت‌ها، این اندیشکده به کشورهای اروپایی هشدار داده که نسبت به طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با چشم باز تصمیم‌گیری کنند. به توصیه شورای اروپایی روابط خارجی، آنها باید تلاش کنند تا دولت ترامپ را از اقدامی که باعث از بین رفتن برجام شود برحذر کنند.
 
منبع: کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها