أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۶۹۹۵۹
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بازی اشغالگران در عدن و سقطری پیچیده‌تر شد؛
به‌تازگی نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) مورد حمایت امارات، به نیروهای دولت «منصور هادی» رئیس دولت مستوفی یمن در شهر «حدیبو» مرکز استان مجمع‌الجزایر «سقطری» از چند محور حمله کرده‌اند. «مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن از خیانت سرتیپ «ناصر قیس» کاردار فرمانده تیپ شماره یک نیروهای پیاده نظام دریایی دولت مستعفی یمن و تحویل اسلحه نیروهای دولت مستعفی به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات خبر داده بود.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، منازعات عربستان و امارات متحده عربی در یمن وارد فاز تازه‌ای شده است. منابع خبری یمنی، ‌ از حمله نیروهای متحد امارات به نیروهای متحد عربستان در جزیره «سقطری» در آب‌های جنوبی یمن خبر داده‌اند. حملاتی که هنوز به‌صورت پراکنده ادامه دارد.

به‌تازگی نیروهای «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) مورد حمایت امارات، به نیروهای دولت «منصور هادی» رئیس دولت مستوفی یمن در شهر «حدیبو» مرکز استان مجمع‌الجزایر «سقطری» از چند محور حمله کرده‌اند. «مختار الرحبی» مشاور وزیر اطلاع‌رسانی دولت مستعفی یمن از خیانت سرتیپ «ناصر قیس» کاردار فرمانده تیپ شماره یک نیروهای پیاده نظام دریایی دولت مستعفی یمن و تحویل اسلحه نیروهای دولت مستعفی به «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) وابسته به امارات خبر داده بود.

به گزارش وبگاه خبری «عدن نیوز»، نیروهای شورای انتقالی پس از دست‌یابی به تسلیحات نظامی تیپ اول پیاده‌نظام دریایی، از سمت منطقه «قاضب» ورودی غربی حدیبو تلاش کردند وارد شهر شوند. شورای انتقالی جنوب، شامگاه ششم اردیبهشت در اقدامی که اوج اختلاف نواب عربستان و امارات در جنوب یمن بود، اعلام خودمختاری کرد و تحرکات نظامی خود را در عدن از سر گرفت. به گفته منابع یمنی، نیروهای شورای انتقالی، با توپ و تانک به شهر حمله کردند و در مقابل نیروهای دولت هادی در حال مقاومت در برابر این نیروها هستند.

خبرنگار شبکه «المهریه» در سقطری در حساب فیس‌بوکی خود گزارش کرد که نیروهای شورای انتقالی با حمایت سرتیپ اماراتی «خلفان المزروعی» شهر را از جهت‌های مختلفی به شهر هجوم آوردند.روز جمعه نیز مختار الرحبی، که به‌شدت از خیانت فرمانده خود خشمگین شده بود، با خطاب قرار دادن  المزورعی، محمد بن زاید آل نهیان ولی‌عهد ابوظبی تأکید کرد که این جزیره هیچ‌گاه به دست نیروهای تحت حمایت امارات نخواهد افتاد.

این حمله درست پس از آن شکل گرفت که نیروهای شورای انتقالی در نامه‌ای به فرمانده ائتلاف سعودی در حدیبو،‌ ۲۴ ساعت به آن‌ها مهلت داده بودند تا «سازه‌های جدید نظامی حدیبو» را پاک‌سازی کنند. در این نامه به نیروهای ائتلاف هشدار داده شده است که هر چه سریع‌تر با ورود به موضوع، اقدامات لازم را انجام دهند در غیر این صورت خود این نیروها مسئول عواقب اقدامات «سخت» نیروهای انتقالی خواهند بود.«احمد بن دغر» مشاور «عبد ربه منصور هادی» نیز در واکنش به این اقدامات به نقل از استاندار سقطری در حساب فیس‌بوکی خود گفت:در این درگیری‌ها از انواع مختلف اسلحه استفاده شده است.

بن دغر ضمن هشدار درباره این‌که نیروهای انتقالی در حال سیطره بر شهر هستند، خود از رئیس دولت مستعفی، معاون و نخست‌وزیرش و همچنین «برادران» سعودی خود خواست که برای خاموش کردن آتش این درگیری‌ها وارد عمل شوند. وی همچنین در ادامه نوشت:‌ «کسی که در این نبردها پیروز شود شکست‌خورده است.»

هم‌زمان با بالا گرفتن جنگ لفظی و تهدیدات دو طرف، «شورای انتقالی جنوب»، دولت مستعفی یمن را فاقد مشروعیت اعلام کرده، حال آن‌که عربستان و امارات دلیل آغاز جنگ علیه یمن را حمایت از این «دولت قانونی»‌ اعلام کرده بودند.

از سوی دیگر، عبدالوهاب المحبشی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به اعلام خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یمن وابسته به امارات در عدن اظهار کرد: امارات برای زنده کردن کینه‌های قدیمی در جنوب یمن تلاش کرده است.

وی افزود: اعلام خودمختاری توسط شورای انتقالی جنوب یک اقدام بی‌پروا بود و یمن تنها در سایه حضور اشغالگران با خطر تجزیه مواجه است.المحبشی همچنین تأکید کرد: امروز جنوب یمن تحت اشغال خارجی‌هاست و تنها گزینه ما اخراج این اشغالگران از یمن است.عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در ادامه خاطرنشان کرد: پس از خروج این اشغالگران از جنوب یمن همه می‌توانند با یکدیگر گفت‌وگو و مذاکره کنند.

روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مطلبی به حوادث اخیر در جنوب یمن و درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات از یک طرف و نیروهای موردحمایت عربستان سعودی در این کشور، آن را «جنگ سرد ریاض و ابوظبی» دانست.

شبه‌نظامیان «شورای انتقالی جنوب یمن» که با آموزش و حمایت تسلیحاتی و مالی امارات اعلام موجودیت کرده، بعد از یک سال درگیری با نیروهای دولت مستعفی که موردحمایت عربستان است، این دولت را از عدن (پایتخت موقت) طرد کرده و هم‌اکنوندر تلاش‌است استان جزیره‌ای «سقطری» را تصاحب کند. این شورا هفته اخیر رسما در جنوب یمن اعلام خودمختاری کرد.ایندیپندنت نوشت که جنگ سرد عربستان سعودی و امارات در یمن بعد از آن آغاز شد که شورای انتقالی جنوب یمن در شهر عدن علیه نیروهای تحت الحمایه ریاض شورش کرد.

براساس این گزارش، به‌رغم این‌که امارات و عربستان سعودی هر دو عضو ائتلاف در جنگ یمن هستند، ولی آن‌ها در مورد آینده شورای انتقالی جنوب اختلاف دارند. ریاض آشکارا از دولت مستعفی به ریاست منصور هادی حمایت می‌کند؛ چرا که موردحمایت جامعه بین‌الملل است ولی اقدام امارات در اعلام مخالفت با خودمختاری این شورا در جنوب یمن «حقیقت ندارد و باعث تعجب است.»

براساس گزارش ایندیپندنت، این اقدام شورای انتقالی جنوب که اقدامی یک‌جانبه از سوی امارات است، اولین رویارویی بین ریاض و ابوظبی بر سر منافع خود در جنوب یمن است و هنگامی که درگیری‌ها بین دولت مستعفی منصور هادی و شورای انتقالی به درگیری‌های خونین تبدیل شد، ابوظبی از این شورا جانب‌داری کرد و حتی جنگنده‌های خود را برای بمباران نیروهای این دولت در ماه آگوست (مردادماه) فرستاد ولی این دفعه تصمیم گرفته است در این مورد ورود نکند.

این روزنامه انگلیسی نوشت که تنش در روابط امارات و عربستان سعودی در جنوب یمن بدین معناست که توافق ریاض (توافق بین نیروهای متخاصم در جنوب یمن بر سر آتش‌بس) فرصت چندانی برای اجرایی شدن کامل در میدان ندارد.یکی دیپلمات عرب به ایندیپندنت دراین‌باره گفته است که درگیری نمایندگان سعودی و اماراتی در جنوب یمن نشانه این است که «تار موی» روابط ریاض و ابوظبی در یمن قطع شده است.

این روزنامه می‌پرسد آیا در حقیقت این تار موی روابط بین این دو کشور که علیه انصارالله در فقیرترین کشور منطقه اعلان جنگ کرده‌اند، وجود داشته است؟ ائتلاف عربستان سعودی و امارات در یمن موفقیت چندانی نداشته و به نظر می‌رسد نیروهای نیابتی آن‌ها هم‌اکنون برای حفظ منافع خود با طرف مقابل درگیر هستند.

* رسالت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها