يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۷۳۵۱۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۹     ۲۶ تير ۱۳۹۹
رسانه‌های خبری چهارشنبه‌ شب از کاهش تنش‌های مرزی بین ارمنستان با جمهوری آذربایجان خبر دادند. در آخرین درگیری میان این دو کشور، هفت سرباز آذربایجانی‌، یک غیرنظامی و چهار سرباز ارمنستانی کشته شدند.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، رسانه‌های خبری چهارشنبه‌ شب از کاهش تنش‌های مرزی بین ارمنستان با جمهوری آذربایجان خبر دادند. در آخرین درگیری میان این دو کشور، هفت سرباز آذربایجانی‌، یک غیرنظامی و چهار سرباز ارمنستانی کشته شدند.


این بحران از سال 1990 در سر مالکیت منطقه «قره باغ» شروع شده تا کنون باعث بی اعتبارشدن سازمان ملل و به تبع آن شورای امنیت شده است؛ زیرا شورای امنیت درباره این بحران 4 قطعنامه صادر کرده است ولی هیچکدام نتوانسته به حل و فصل بحران کمکی نماید.

از آن‌جایی که این منطقه مسیری برای خطوط لوله‌‌های انتقال نفت و گاز به بازارهای جهانی است؛ این موضوع برای جامعه بین المللی اهمیتی مضاعف پیدا کرده است.

آذربایجان و ارمنستان هر دو گفتنه‌اند که تبادل آتش از روز یکشنبه آغاز شده و تا سه‌شنبه ادامه داشته است. هرکدام از طرفین دیگری را به نقض آتش بس و گلوله باران متهم کرده‌اند.

«کرام ولیف» معاون وزیر دفاع آذربایجان گفته است که یک سرلشکر و یک سرهنگ ارتش در میان هفت نیروی آذربایجانی کشته قرار دارد؛ با این حال وی مدعی شده است که ارتش این کشور توانسته ضربات ویرانگری به دشمن وارد کند.

وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه‌ای اظهار داشته است که در درگیری‌های اخیر، چهار نیروی خود از جمله یک سرگرد و یک سروان از دست داده است.

«آنا نقدالیان» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور نیز گفت: "شهر «برد» در نزدیکی مرز مورد اصابت گلوله دشمن قرار گرفته است و در مقابل نیروهای ارمنی، پایگاه‌های نظامی کشور آذربایجان که از آنها شلیک صورت گرفته است را مورد هدف قرار داده است".

روسیه علاوه بر درخواست آتش بس از دو طرف، اعلام کرده‌است که مسکو آماده است تا به عنوان یک واسطه عمل‌کند.

ناتو نیز خواستار این است که آذربایجان و ارمنستان به سرعت تمام اقدامات لازم را برای جلوگیری از تشدید درگیری را انجام دهند.

از طرفی «رجب طیب اردوغان» رییس جمهور ترکیه گفته است: "ترکیه دارای پیوندهای تاریخی و فرهنگی محکم با آذربایجان بوده و پروژه‌های مشترکی در حوزه انرژی با این کشور دارد و در برابر هرگونه حمله به آذربایجان در کنارش خواهد ایستاد".

اگرچه در سال 1994 میان ارمنستان با جمهوری آذربایجان آتش بس برقرار شد اما آذربایجان و ارمنستان همچنان یکدیگر را متهم به حمله و تیراندازی در منطقه مورد مناقشه قره باغ می‌کنند.

* ترجمه از نیما رحیمی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها